تارا فایل

ارزیابی برنامه ریزی حمل و نقل با رویکرد پایداری مورد شهر تهران


عنوان پژوهش:
ارزیابی برنامه ریزی حمل و نقل با رویکرد پایداری
(نمونه موردی: شهر تهران)

امروزه یکی از مهم ترین چالش های پیش روی کلانشهرهای ایران مسئله حمل و نقل درون شهری است. فقدان برنامه ریزی راهبردی برای سامانه های حمل و نقل شهری علاوه براین که موجب تکرار سرمایه گذاری های مشترک در زیرساخت های جامعه می شود، باعث ناهماهنگی و ناسازگاری این سامانه ها با یکدیگر نیز شده است.
حمل ونقل جز لایفک زندگی بشری است همواره به این موضوع و زیرساخت های آن توجه شده است یکی از ستونهای توسعه پایدار همین بخش حمل ونقل است در برنامه ریزی حمل ونقل سعی می شود که با شاخص های توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشد.
شهر تهران به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت کشورمان با مشکلات و موانع متعددی برای تبدیل شدن به شهر پایدار مواجه است. افزایش بیش از حد جمعیت، تمرکزگرایی، توسعه کنترل نشده، آلودگی هوا، تراکم ترافیکی، تصادفات و … از جمله این مشکلات می باشند.
در پژوهش پیشِ رو تلاش گردیده تا با مرور تجارب کشورهای دیگر، اقدامات صورت گرفته در شهر تهران را در راستای پایداری حمل ونقل بررسی کرده و نهایتا به میزان موفقیت شهر تهران در مقایسه با دیگر کشورها دست یابیم. بدیهی است که در جهت این امر علاوه بر مطالعات و روش کتابخانه ای از پرسشنامه نیز بهره برده ایم.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

بروز و یا تشدید برخی اثرات منفی و زیانبار حمل ونقل به عنوان یکی از اساسی ترین بخش های کشور در سالیان اخیر، مورد توجه اکثر کارشناسان و برنامه ریزان قرار گرفته است.
حمل ونقل از ضرورت های گریزناپذیر هر اجتماع انسانی است که موجب پویایی توسعه ی اقتصادی و جتماعی می گرد. توسعه پایدار به طور عام و حمل ونقل پایدار به طور خاص، در جست و جوی یافتن توازنی میان کیفیت های محیطی، اجتماعی و اقتصادی (در زمان حال و آینده) در عرصه ی تسهیلات حمل ونقل است. در واقع برنامه ریزی و طراحی حمل و نقل پایدار به دنبال دستیابی به راه حل هایی برای کاهش عوارض در بخش های مختلف است. بر همین اساس، رویکرد حمل و نقل پایدار به رویکردی گفته می شود که "بازتاب ها و هزینه های محیطی – اجتماعی را انعکاس می دهد، به ظرفیت قابل تحمل احترام می گذارد و بین نیازهای جابه جایی و ایمنی و نیازهای دسترسی، کیفیت محیطی و سرزندگی توازن بر قرار می کند.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

جابه جایی، جزیی جدایی ناپذیر از زندگی و فعالیـت روزمره انسان است . امروزه حمل و نقل و ترافیک یکی از بزرگترین مشکلات جوامع انسانی و به خصوص در شهرهای بزرگ می باشد.
با این وجود هزینه های حمل ونقل بسیار زیاد است. ساخت جاده ها، پل ها، بزرگ راه ها متضمن پرداخت هزینه های عمده ای می باشد . فرانسیس تیبالدز معتقد است که ساخت معابر علاوه بر هزینه بر بودن، به محیط زیست نیز صدمه می زند.
رابطه بین حمل و نقل شهری و پایداری شهری موضوعی است که اثبات وجود چنین رابطه ای نیاز به استدلال زیادی ندارد. برای اینکه همه شهرنشینان بدون استثناء از سیستم حمل و نقل در شهر بهره می برند و همزمان با مشکلات حمل و نقل نیز مواجه هستند و حمل و نقل شهری یک عنصر مهم در کیفیت زندگی آنان می باشد و بی توجهی به چنین عنصر مهم و تاثیرگذار در زندگی ساکنان شهری در برنامه ریزی و مدیریت شهری عملاً غیر ممکن می باشد و بنابراین ضرورت دارد موضوع حمل و نقل و ترافیک شهری به دقت مورد توجه و مطالعه قرار گیرد و در راستای نیل به توسعه پایدار و به تبع آن شهر پایدار ، برنامه ریزی های لازم در ابعاد مختلف برای رفع موانع پایداری شهری صورت گیرد.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

آنتونی دانز، اقتصاددان موسسه بروکینگ ، معتقد است: رویکردهای سنتی برای حل مشکل ترافیک، تلاش برای «بزرگتر کردن لوله ها» و به عبارت دیگر توسعه خیابان بود. اما این راهکار فقط به صورت موقتی مشکل را حل کرد.
وی معتقد است برای حل مشکل ترافیک باید حجم مایعات و به عبارت دیگـر «تعداد خودروها» را کاهش داد کـه این امر نیز از طریق افزایش عوارض عبور و مرور در ساعات اوج ترافیک و یا در خیابان های شـلوغ صـورت می گیرد.
عدم وجود نظام بهینه حمل ونقل درون شهری تاثیراتی بر روی وضعیت اجتماعی و فرهنگی و وضعیت زیست محیطی شهرها می گذارد و در مجموع، موجب افزایش هزینه های ملموس و غیرملموس زندگی در کلانشهرها می شود.
با تقویت و بازسازی بخش حمل ونقل درون شهری و با کمک روش های نوین و هوشمند حمل ونقل می توان موجب دگرگونی سریع و شگرف در رشد و توسعه اقتصادی شهرها شد.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

دستیابی به حمل- ونقل پایدار در کشورهای مختلف مستلزم توجه به ویژگی های انحصاری هر کشور و تفاوت های بین مناطق مختلف است. شهرها به عنوان مهمترین سکونتگاه های بشری، بستر مهمی برای تحقق توسعه پایدار به شمار می روند.
توزیع بهینه شهرها در پهنه سرزمین و برخورداری از خدمات متناسب با سلسله مراتب و نقش عملکردی آنها می تواند ضمن افزایش دسترسی برای ساکنان، آنها را از مسافرت های زیاد و طولانی بی نیاز کند.
با تلفیق سیاست های برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی حمل- ونقل میتوان ضمن حفظ کیفیت محیط شهری، سطح مناسبی از دسترسی را برای شهروندان فرآهم نمود. بنابراین مولفه ی حمل ونقل می تواند و باید به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار مطرح گردد.
اهمیت شبکه حمل ونقل در ساختار اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و نظامی جوامع امروز به اندازهای است که کارشناسان آن را زیر بنای توسعه پایدار هر جامعه می دانند.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

حمل و نقل پایدار مجموعه ای از سیاستها و دستورالعمل های یکپارچه، پویا، پیوسته و دربردارنده اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که توزیع عادالنه و استفاده موثر ازمنابع جهت رفع نیازهای حمل و نقل جامعه و نسل های آتی را به همراه دارد.
موسسه حمل و نقل کانادا هدف از ایجاد سامانه حمل و نقل پایدار را کسب اطمینان از درنظرگرفتن عوامل زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در تصمیم گیری های مرتبط با فعالیت های حمل و نقل ذکر و تعریف ذیل را ارایه کرده است:
هرم حمل و نقل سبز
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

موثرترین و راحت ترین طریق جابجایی مسافر و کالا با کمترین میزان مصرف انرژی (در زمینه سوخت) با مقبول ترین هزینه، کمترین ترافیک و اثرات منفی زیست محیطی نظیر آلودگی هوا و صدا و اجرای شدید مقررات ترافیکی. همچنین در گزارش بانک جهانی در سال 1996، حمل و نقل پایدار و ارکان آن این چنین تعریف کرده:

رکن اقتصادی و مالی که شامل مناسب بودن ساختار سازمانی، اقدامات و سرمایه گذاری برای زیر ساخت های حمل و نقل است.
رکن زیست محیطی و اکولوژیکی که شامل بررسی چگونگی سرمایه گذاری برای حمل و نقل و انتخاب اشکال مختلف حمل و نقل که روی کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده ها اثر می گذارد، است.
رکن اجتماعی که بر کافی بودن دسترسی به خدمات حمل و نقل برای همه اقشار جامعه تاکید دارد (محرم نژاد و احمدی،1387).
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

اهداف و سیاست های زیر درواقع ادبیات رایج در حمل ونقل پایدار را منعکس میکند که از منابع مختلفی شامل مجلات، مقالات اینترنتی، روزنامه های تحقیقاتی و… برگرفته شده است. خدمات یک حمل ونقل پایدار برای موارد زیر است:
شیوه معیشت و اقتصاد جوامع نیرومند را تقویت کند.
انتخاب کیفیت را آسان کند.
از کاربری موثر زمین که فاصله سفرها را کاهش دهد و قدرت انتخاب و اختیار برای سفرها را افزایش دهد، حمایت کند.
سودهای سیستم را توزیع کند و در سرتاسر جامعه عدالت را اعمال نماید.
انتشار گازهای گلخانه ای را برای کم کردن تغییرات اقلیمی کاهش دهد.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

کیفیت آب و هوای محلی را از آلودگی ها محافظت کند.
از سوخت های تجدیدپذیر و پاک به جاى تجدیدناپذیر استفاده نماید.
تجربیات ساختمان و نگهداری که با طبیعت سازگار هستند را بکار ببندد. جاهای طبیعی و خاص اجزاء طبیعت را با هم ارتباط دهد.
هزینه های چرخه زندگی را برای سرمایه گذاری های حمل ونقل بکار برد.
برای حذف حوادث و اتفاقات، ایمنی را افزایش دهد.
قابلیت دسترسی را افزایش دهد.
تاثیرات صدا در جوامع و فضاهای طبیعی را به حداقل برساند.
جریانات درآمد پایدار بودجه بندی شده، مورد قبول واقع شود و مفهوم پرداخت های سودمند را منعکس کند.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

پروژه های حمل ونقل ترافیک از جمع سه عامل اصلی تشکیل می شود:
انسان، راه و وسیله نقلیه
آثار منفی راه و ترافیک بر روی محیط زیست به چهار بخش عمده تقسیم بندی می شود:
آلودگی صوتی
آلودگی هوا
دخالت در مناظر و از بین بردن زیبایی محیط
اثر اجتماعی.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

سئول:
اجرای طرح هایی در راستای کاهش آرامسازی ترافیک در سئول به طور گستردهای اجرا شده و تلاش برای تشویق پیاده روی و دوچرخه سواری در این شهر جالب توجه است. برای مثال اجرای یکی از این طرح ها در سئول در سال 2006 موجب گردید که سئول جایزه مسابقه حمل و نقل پایدار را از آن خود نماید. در این طرح به رهبری شهردار «بک لی» بزرگراه افراشته چهار مایلی که زمانی رودخانه چه اونگی چه اون در مرکز شهر پوشانده بود، با یک پارک با نمای رودخانه، پیاده راه های با کیفیت بالا، و میدان های عمومی جایگزین شده است.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

سئول:
خطوط انحصاری اتوبوس در طول 36 مایل از خیابان های پرازدحام احداث شده و حکمرانی شهری برنامه هایی را برای خطوط اتوبوس اضافی به عنوان بخشی از برنامه های گسترده تر برای بهبود همه جانبه سیستم اتوبوس شهری آغاز نموده است.
براساس طرح های در نظر گرفته شده تمامی اتوبوس های درون شهری سئول قرار است که به وسیله اتوبوسهای با سوخت CNG جایگزین شوند. به علاوه گسترش خطوط ریلی باعث کاهش آلودگی های زیست محیطی میگردد. همچنین طرح های گستردهای جهت توسعه سهم استفاده از دوچرخه و مسیرهای دوچرخه سواری برای سال های آتی برنامه ریزی شده است (Mok,2009:69).
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

کانادا:
در کشور کانادا راه های حمل و نقل مختلفی وجود دارد. بیشتر حمل ونقل در این کشور با اتوبوس و مترو انجام میشود و هر شهری زمانبدی خاص خود را دارد.
 
در این قسمت به راه های حمل و نقل در کانادا اشاره می کنیم:

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

کانادا:
قطار
در قرن 19 خطوط را آهن در کانادا گسترده شد و نقش مهمی را در حمل و نقل ایفا کرد اما بعدها با افزایش استفاده از مترو،اتوبوس و اتومبیل شخصی و… نقش قطار کمرنک تر شد و امروزه بیشتر برای باربری مورد استفاده قرار می گیرد.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

کانادا:
مترو
سیستم مترو در هر شهر کانادا متفاوت است و در بعضی شهر ها مثل تورنتو تراموای برقی هم موجود است.مردم استقبال زیادی برای استفاده از مترو می کنند.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

کانادا:
اتوبوس بین شهری
ارزانترین وسیله ی حمل و نقل برای مسافرت های شهری اتوبوس است.اتوبوس ها برای مسافرت امن هستند و با داشتن بلیط اتوبوس ها می توان از برخی خدمات داخل ترمینال مثل رستوران ها برخوردار شد.کودکان زیر 4 سال نیاز به تهیه ی بلیط ندارند.در نگاهی کلی می توان گفت که اتوبوس ها برای مسافرت به واسطه ی خدماتی که دارند مناسب هستند.
تاکسی(cabs)
در سطح همه شهرهای کانادا تاکسی به تعداد فراوان وجود دارد و به نسبت ارزان است. رنگ تاکسی های شرکت های مختلف متفاوت است ولی تمام تاکسی ها تابلویی در سقـف ماشیـن دارند
و هرگاه چراغ روی سقف روشن
باشـد بـه ایـن معنـی اسـت که
مسـافـری نـدارند و می تـوان از
آنها استفاده کرد.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

آمریکای لاتین:
آمریکای التین پیشرفتهترین شبکه BRT رادارست. در این بخش شهر کوری تیبا برزیل مورد مطالعه قرار گرفته است. در این شهر 0/3 میلیون نفری اساس توسعه توجه به کیفیت زندگی شهروندان است تا خود سیستم جابجائی آنها. مشابه نگرشی که استکهلم و کپنهاگن به توسعه سیستم حمل و نقل دارد
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چین:
شبکه اتوبوسرانی چین نشان دهنده مسیر منحنی شکل حرکت اتوبوس است. این شکل حرکت، باعث ایجاد ترافیک سنگین و سردرگمی در جریان ترافیک شده و حرکت دیگر وسایل تقلیه و همچنین در عبور عابرین پیاده ایجاد اخالل میکند. قدرت مانور ترافیکی اتوبوس بسیار کم و همین مسئله باعث ایجاد ترافیک با حجم بالا و مخل آسایش و راحتی می گردد. در این شرایط بهترین راه حل انتقال مسیر حرکت اتوبوس به مسیر وسط خیابان و اختصاصی کردن آن با دسترسی مناسب برای مسافرین است.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

کلانشهر تهران:
در 100 سال گذشته جمعیت تهران 50 برابر شده در حالیکه جمعیت کشور فقط 8 برابر شده است. این افزایش جمعیت نتیجه مهاجرت مردم در اثر دلایل مختلف به مگاسیتی تهران بوده است. رشد کنترل نشده و تمرکز جمعیت، نتایج منفی زیادی را مانند آلودگی هوا، تراکم ترافیکی، تصادفات، توزیع ناعادلانه امکانات عمومی و … سبب شده است.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد حمل و نقل پایدار در شهر تهران:
در سال های اخیر تلاش های فراوانی در جهت پایداری حمل و نقل شده است.
ون های برقی در راستای توسعه حمل و نقل پاک ، افزایش ایمنی شهروندان ، ارائه تسهیلات سفر جهت متقاضیان در سواره و پیاده شدن از ناوگان و … در پیاده راه های پیرامونی بازار بزرگ تهران راه اندازی شده است.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد حمل و نقل پایدار در شهر تهران:
راه اندازی مترو و BRT و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی از دیگر اقدامات مهم در شهر تهران در راستای ایجاد پایداری بوده است:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد حمل و نقل پایدار در شهر تهران:
در سال ۱۳۷۴ با توجه به اتمام بخشهایی از کارهای ساختمانی قراردادی برای تامین تجهیزات مترو به امضاء رسید؛ و در نهایت روز 16 اسفند ماه سال ۱۳۷۷ نخستین خط متروی تهران که بخش حومه ای خطوط متروی فعلی می باشد افتتاح شد که تهران را به کرج متصل می کرد. این خط در حال حاضر خط پنج نامیده شده و در طراحی های آتی مترو از آن به عنوان خط اکسپرس اول یاد می شود.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری
طرحی شماتیک از گسترش خطوط مترو در سال های مختلف
نمای داخلی یکی از واگن های متروی تهران

اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد حمل و نقل پایدار در شهر تهران:
وارد کردن تاکسی های مناسب و نو و جایگزینی آنها با خودروهای فرسوده از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای پایداری حمل و نقل می باشد که در کلانشهر تهران شاهد آن هستیم:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد حمل و نقل پایدار در شهر تهران:
تلاش جهت وارد کردن اتوبوس های نو و خارج کردن اتوبوس های فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی را هم می توان از اقداماتی دانست که مسئولین امر در شهر تهران صورت داده اند. این مورد به حدی دغدغه ی مسئولین اجرایی امر بوده که اخیرا اقدامات خود را در این زمینه گسترش داده اند.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

تمرکز جمعیت زیاد در شهرها، وجود تکنولوژی های پیچیده و ارتباط امور با یکدیگر در داخل شهر، برنامه ریزی شهری را ناگزیر می سازد. وجود مشکلات مختلف در نواحی شهری، اندیشمندان و برنامه ریزان را به سمت تلاش برای ایجاد شهرهای پایدار رهنمون ساخته و چنین می نماید که ایجاد چنین شهرهایی به واسطه مزیت های زیادی که دارند، تنها راه رهایی ساکنان شهری از وضعیت نامطلوب فعلی زندگی در شهرها می باشد. توسعه پایدار شهرها ابعاد متعددی دارد و چنین توسعه ای یک توسعه تک بعدی نیست. بلکه اقتصاد، اکولوژی و به هم پیوستگی اجتماعی ارکان اساسی آن بوده و ضرورت دارد که این سه مولفه در تعادل با همدیگر باشند. همچنان که شاهد این هستیم در سال های اخیر تلاش های اثر بخشی در جهت تحقق این امور صورت گرفته است. همانطور که ملاحظه شد در کشورهایی همچون کانادا و کره ی جنوبی با بهبود حمل و نقل عمومی، گسترش تنوع آن و ایجاد دسترسی برای عموم با هزینه ی مناسب گام های موثری در راستای حمل و نقل پایدار انجام گرفته است.
به کارگیری راهکارهای مورد استفاده در دیگر نقاط جهان برای ایجاد پایداری حمل و نقل شهری در تهـران توانسته راهگشای مشکلات این کلانشهر در زمینه ی حمل و نقل شود.
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت پژوهش
حمل ونقل پایدار
ارکان حمل و نقل پایدار
اهداف حمل ونقل پایدار
اثرات زیست محیطی
تجارب پایداری حمل و نقل
بررسی نمونه داخلی
جمع بندی و نتیجه گیری

1. سلطانی، علی، فلاح منشادی، افروز (1392)، یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل راهکاری در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار؛ کلانشهر شیراز، فصلنامه مطالعات شهری، شماره پنجم.
2. مهندس مشاور پارس بوم، (1386)، طرح تفصیلی منطقه یم شهرداری تهران.
3. مهندس مشاور بافت شهر (1384)، طرح تفصیلی منطقه یک شهرداری تهران.
4. سلطانی، علی (1390)، مباحثی در حمل و نقل شهری با تاکید بر رویکر پایدار، مرکز نشر دانشگاه شیراز.
5. معاونت حمل ونقل و ترافیک شهری تهران سال 1390.
6. محرم نژاد، ناصر و احمدی، مهری (1387). توسعه پایدار در حمل و نقل شهری. سومین کنفرانس منطقهای ترافیک 1385.
.7www. Itdp.org
.8 WWW. SID.IR
منابع


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود