توسعه حمل و نقل محور (TOD)
تعریف TOD
از تکامل یافته ترین دیدگه های توسعه شهری
توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
توسعه شهری در اطراف ایستگاه های حمل و نقل عمومی شکل می گیرد
به حداکثر رساندن مسافران حمل و نقل عمومی
ایجاد فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری در کنار تعداد کم ماشین
فراهم کردن فرصت های شغلی و تجارت های کوچک
ایجاد انگیزه برای تجدید حیات مرکز شهر
فراهم کردن انواع مسکن از لحاظ تراکم و هزینه
حفاظت از محیط زیست
ایجاد شبکه عابر پیاده متصل و هماهنگ که به طور مستقیم با مقاصد محلی در تماس باشند
اهداف TOD
کپنهاگ
دانمارک
عناصر اصلی TOD
وجود اختلاطی از کاربری ها با تراکم متوسط تا بالا
وجود اتصالات عملکردی و فیزیکی به سیستم های حمل و نقل
بافت متراکم مناطق مسکونی
وجود حس مشارکت مردمی جهت افزایش حس تعلق و مالکیت برای حفاظت از حمل ونقل عمومی
وجود محیط های پیاده روی
وجود فضاهای اجتماعی و مدنی نزدیک ایستگاه حمل و نقل
مزایای TOD
تجربیات جهانیTOD
کوریتیبا – برزیل
مرکز ایالت پارانا
واقع در جنوب شرقی برزیل
یکی از اولین و موفق ترین نمونه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
موقعیت کوریتیبا
کوریتیبا – برزیل
توجه به زیرساخت های اقتصادی و ارزان قیمت نظیر اتوبوس تندرو
دارای پنج محور شریانی از مرکز شهر به پیرامون
پنج شریان ارتباطی کوریتیبا
مرکز ایالت پارانا
واقع در جنوب شرقی برزیل
یکی از اولین و موفق ترین نمونه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
کوریتیبا – برزیل
توجه به زیرساخت های اقتصادی و ارزان قیمت نظیر اتوبوس تندرو
دارای پنج محور شریانی از مرکز شهر به پیرامون
اتصال این شریان ها به هم از طریق یک رینگ حلقوی
قرار گیری پایانه های اتوبوس در انتهای این شریان ها
رینگ حلقوی ارتباطی کوریتیبا
مرکز ایالت پارانا
واقع در جنوب شرقی برزیل
یکی از اولین و موفق ترین نمونه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
کوریتیبا – برزیل
توجه به زیرساخت های اقتصادی و ارزان قیمت نظیر اتوبوس تندرو
دارای پنج محور شریانی از مرکز شهر به پیرامون
اتصال این شریان ها به هم از طریق یک رینگ حلقوی
قرار گیری پایانه های اتوبوس در انتهای این شریان ها
خیابان موازی شریان ها
مرکز ایالت پارانا
واقع در جنوب شرقی برزیل
یکی از اولین و موفق ترین نمونه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
هر یک از این شریان ها دارای سه خیابان موازی
قرارگیری 500 ایستگاه در خطوط سریع السیر
کوریتیبا – برزیل
توجه به زیرساخت های اقتصادی و ارزان قیمت نظیر اتوبوس تندرو
دارای پنج محور شریانی از مرکز شهر به پیرامون
اتصال این شریان ها به هم از طریق یک رینگ حلقوی
قرار گیری پایانه های اتوبوس در انتهای این شریان ها
خیابان موازی شریان ها
مرکز ایالت پارانا
واقع در جنوب شرقی برزیل
یکی از اولین و موفق ترین نمونه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
هر یک از این شریان ها دارای سه خیابان موازی
قرارگیری 500 ایستگاه در خطوط سریع السیر
کوریتیبا – برزیل
توجه به زیرساخت های اقتصادی و ارزان قیمت نظیر اتوبوس تندرو
دارای پنج محور شریانی از مرکز شهر به پیرامون
اتصال این شریان ها به هم از طریق یک رینگ حلقوی
قرار گیری پایانه های اتوبوس در انتهای این شریان ها
اتوبوس های طویل کوریتیبا
مرکز ایالت پارانا
واقع در جنوب شرقی برزیل
یکی از اولین و موفق ترین نمونه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
هر یک از این شریان ها دارای سه خیابان موازی
قرارگیری 500 ایستگاه در خطوط سریع السیر
استفاده از اتوبوس های دو تا سه برابر طویل تر
انواع اتوبوس های کوریتیبا
اتوبوس های سریع السیر
انواع اتوبوس های کوریتیبا
اتوبوس های سریع السیر
اتوبوس های بین محله ای
انواع اتوبوس های کوریتیبا
اتوبوس های سریع السیر
اتوبوس های بین محله ای
اتوبوس های سریع نقره ای رنگ
اتوبوس های عادی
اتوبوس های بین بیمارستانی
اتوبوس ویژه جابجایی توریست ها
در سال 1972 یکی از اولین مسیرهای تجاری پیاده مدار در سراسر جهان به منظور کاهش ترافیک در منطقه شلوغ مرکز شهر کوریتیبا احداث شد
1972
Now
یکی از موفق ترین نمونه های جهانی
ارزان، سریع و در پیوند کامل با نواحی عملکردی
کارا بودن سیستم
ترغیب مردم به استفاده نکردن از خودروی شخصی
افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از 7 درصد به 75 درصد
کپنهاگ – دانمارک
برنامه انگشتی
توسعه شهری در راستای پنج محور حمل و نقل ریلی مترو همچون پنج انگشت دست صورت گرفته است
نقشه انگشتی کپنهاگ
کپنهاگ – دانمارک
برنامه انگشتی
توسعه شهری در راستای پنج محور حمل و نقل ریلی مترو همچون پنج انگشت دست صورت گرفته است
نقشه مسیرهای متروی کپنهاگ
ترکیب خطوط مترو با خدمات، مشاغل و واحدهای مسکونی در اطراف ایستگاه
تاکید همزمان بر گسترش مسیر های پیاده و دوچرخه
تامین زمین مورد نیاز برای جبران کمبود مسکن
نگهداری از زمین های باغی و کشاورزی
درآمد بالای سرانه در عین حال کمترین میزان سرانه مالکیت خودرو
راهبرد های اتخاذ شده
آرامسازی ترافیک
کاهش سطح پارکینگ سالانه سه درصد
پیاده مداری و دوچرخه سواری
جرایم مالی
محدودیت سرعت 30 کیلومتر در ساعت
راهبرد های اتخاذ شده
آرامسازی ترافیک
کاهش سطح پارکینگ سالانه سه درصد
پیاده مداری و دوچرخه سواری
جرایم مالی
محل دریافت کارت هوشمند برای مترو، اتوبوس و قطار درون شهری در کپنهاگ
سن لیندرو – آمریکا
راهبرد TOD در شهر سن لیندرو یک طرح جامع 20 تا 30 ساله است که به دنبال نوع جدیدی از توسعه می باشد
این توسعه یک مرکز جذاب با امکان استفاده آسان برای عابران سواره و پیاده را ایجاد می کند.
شهر سن لیندرو پیش بینی می کند که حجم عظیمی از رشد مسکونی شهر در مرکز آن رخ میدهد
بنابراین مکانی ایده آل برای تبدیل به یک مرکز مبتنی بر حمل ونقل همگانی است.
ترکیبی از کاربریهای مختلف در مرکز شهر سن لیندرو وجود دارد که شامل کاربری مسکونی، خرده فروشی، اداری و سازمانها و نهادهای مدنی می باشد.
برنامه کلی شهر، مرکز را ناحیه ای اولویت دار برای یک مرکز مبتنی بر حمل ونقل همگانی معرفی می کند و نقش آن را یک منطقه خرید دارای مسیرهای پیاده مدار می داند.
2000
2020
پروژه فوق به سه بخش اصلی توجه نشان داده است:
کاربری زمین (توزیع کاربری ها، ارتفاع ساختمانی، فضاهای سبز و باز شهری)
شبکه ارتباطی و پارکینگ (سواره، پیاده، دوچرخه)
و خطوط راهنمای توسعه
.
2000
2020
کارایی رویکرد TOD در محله
منابع
1-رضا زاده، راضیه. 1382. مطالعات اجتماعی در زمینه اثرات ایجاد ایستگاه های مترو در بافت شهر، پژوهشکده نظر، تهران
2-منجم، محمد سعید و زارعی، سهراب. 1392. امکان سنجی ایجاد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی در شهرهای ایرانی کمک بررسی تجارب کشورهای ایالات متحده، اولین همایش ملی معماری شهرسازی در گذر زمان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین
3-عباس زادگان، مصطفی و رضازاده، راضیه و محمدی، مریم. 1390. بررسی مفهوم توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و جایگاه متروی شهری تهران در آن، پژوهشکده نظر، تهران
4-امیرپناهی، م و غفاری، غ. 1388. بررسی نقش مشارکت در نماد های آموزشی و تاثیر آن در تکوین مشارکت مدنی و بزرگسالی، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 24
5-خدادادی،جواد و مداحی، علی و مقدس یزدی،داوود. 1392. به کارگیری رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) در کاهش معضلات ترافیک، هشتمین همایش معماری و شهرسازی و توسعه پایدار، موسسه آموزش عالی خاوران
6-ملکی، لطف الله و پیشگر، الهه. 1392. نقش برنامه ریزی شهری در ایجاد شهرهای پایدار کوریتیبا تجربه موفق جهانی، اولین همایش ملی جغرافیا شهرسازی و توسعه پایدار، تهران
7-عبدی، محمد حامد.1393. پایش تجربه های کاربست رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی