تارا فایل

پاورپوینت حمل و نقل در شهر پاریس


عنوان تحقیق:
حمل و نقل در شهر پاریس
عنوان درس:
طراحی شبکه های حمل ونقل شهری

مقدمه :
فرهنگ سازی و تشویق مردم به دوچرخه سواری و ایجاد پارکینگ های طبقاتی و سامانه حمل و نقل برقی ریلی (مترو و تراموا) و انتقال مسافرین از طریق گذرگاه های آبی از جمله سیاست های مسئولین شهری پاریس جهت مقابله با آلودگی های صوتی و هوا بوده است.
اینگونه سیاست ها با نگاهی چند وجهی نقش مهمی در مدیریت ترافیک و برقراری امنیت شهروندان به همراه سهولت جابه جایی و مدیریت یهتر زمان و بهینه سازی سفرهای درون شهری و برقراری نظم و امنیت عمومی نیز داشته است.
در تحقیق پیش رو ابتدا نگاهی جامع به شهر پاریس به لحاظ تاریخی و شرایط موجود خواهیم داشت. سپس به بررسی فضاهای عمومی و نقشه راه های کنونی شهر می پردازیم.

نگاهی به شهر پاریس:

نگاهی به شهر پاریس:
تعداد مسافرت ها در منطقه فرانسه : 35 میلیون سفر در هر روز
تعداد مسافرت ها در پاریس : 1/3 میلیون سفر در روز
( سفرهای انجام شده پاریس – پاریس ، پاریس – شهرهای اطراف )
روش های مختلف سفر در پاریس و اطراف پاریس :

کیفیت هوای پاریس مطابقت کامل با استانداردهای اروپا ندارد .
ساکنین شهر پاریس و منطقه فرانسه در معرض آلودگی هوا قرار دارند که دامن می زند بر عوامل مغایر با سلامتی ، برای
قشر آسیب پذیر ساکنین شهر ( کودکان ، سالمندان ، بیماران و … )
نگاهی به شهر پاریس: (آلودگی هوا در پاریس)

نگاهی کوتاه تاریخی به فضاهای عمومی پاریس
شهر در دوره قرون وسطا

نگاهی کوتاه تاریخی به فضاهای عمومی پاریس
تخریب فضاهای عمومی و تسخیر فضاهای شهری به وسیله اتومبیل ها مابین سال های 1930 تا 1995
1930
1950
1970
1990

نگاهی کوتاه تاریخی به فضاهای عمومی پاریس
در سال 1900
عرض معبر سواره : 12/60 متر

در بین سالهای 1952-1939
عرض معبر سواره : 16 متر

در سال 2000
عرض معبر سواره : 20/80 متر
در بین سالـهای 1900
تا 2000 میلادی عرض
معبر سواره به تدریج با
گـستــرش شـــبـکـه
حمــل و نقـل بیشــتر
شده است.

نگاهی به نقشه راه های پاریس:
نقشه هوایی پاریس
نقشه راه های پاریس
در بالا راه های اصلی شهر پاریس را می توان دید.

شبکه حمل و نقل در پاریس :

طرح حمل و نقل محلی شهر پاریس:
طرح استراتژیک به اجرا در آمده توسط شهرداری منتخب در سال 2001

اهداف :
– عملکرد برای سلامت عمومی و بهترین کیفیت هوا
– برای عدالت اجتماعی و ایجاد و رسیدگی به دسترسی ها
– برای بالا بردن اقتصاد محلی
– برای ساختن شهر خارج از زیبایی و لذت بخش بودن زندگی
– برای همکاری و کمک کردن به اتحاد و انسجام داخلی و محلی

وسایل :
– یک شیوه جدید برای به اشتراک گذاردن فضاهای شهری بازگشت
به پیاده روی ، حمل و نقل عمومی ، اختصاص دادن فضا به دوچرخه و موتورسیکلت به جای اتومبیل شخصی

تراموا و گسترش تراموا:
7.9 کیلومتر
17 ایستگاه
100،000 مسافر / روز
(تا دسامبر 2006)
16 کیلومتر توسعه
شروع عملیات در سال 2012

شبکه اتوبوس سیال و روان:
در سرعت ، نظم و ترتیب در بین 10 تا 30 درصد بهبود و پیشرفت داشته است .
هفت روز کاری از ساعت 6 صبح تا 12:30 دقیقه شب فعال می باشد.
اطلاعات از زمان واقعی در ایستگاه های اتوبوس و بر روی اتوبوس ها آمده است.

حمل و نقل عمومی در پاریس:
مهم ترین وسیله نقلیه در پاریس مترو می باشد. 14 خط اصلی و دو خط فرعی دارد. 380 ایستگاه 221 کیلومتر خطوط متروی پاریس را به هم می کند. سیستم اکسپرس منطقه ای نیز دارای 5 خط و 256 ایستگاه و 587 کیلومتر ریل می باشد.
4 خط تراموا هم فعال است.
سیستم دوچرخه ها هم بخش دیگری از سیستم حمل و نقل پاریس است.

حمل و نقل عمومی در پاریس:
ایستگاه مترو کنکورد در پاریس
نمونه ای از تراموای شهر پاریس
فرودگاه اورلی
فرودگاه شارل دوگل

حمل و نقل عمومی در پاریس:
در بررسی سیستم حمل و نقل یک شهر یا یک کشور اولین موردی که باید در نظر گرفت میزان پراکندگی جمعیت آن است.
بیش از 600
600 – 450
450 – 300
300 – 150
کمتر از 150

ابزار اجرایی در پاریس:
توسعه حمـل و نقـل عمومـی در شهر پاریس به چند صورت گرفت :
2. توسعه اتوبوس های درون محله ای
1. امتداد دادن اتوبوس های سرویس شب
3. ایجاد سرویس های حمل و نقل آبی برای مسافران
4. تامین سرویس ویژه برای افراد ناتوان
در راستای هر چه زنده نگهداشتن شهر در ساعات شبانه در شهر پاریس سعی شد با امتداد دادن خطوط حمل و نقل اتوبوس های سرویس شب دامنه خدمت رسانی را به متقاضیان سفرهای شبانه را گسترش دهند.
همچنین برای تشویق عموم جهت استفاده از حمل و نقل عمومی از اتوبوس های درون محله ای استفاده استفاده شده است.
جهت گسترش عدالت اجتماعی برای استفاده از سرویسهای حمل و نقل، دولت اقدام به تامین سرویسهای ویژه برای افراد ناتوان نموده است.
استفاده حداکثری از منابع موجود جهت توسعه سیستم حمل و نقل عمومی به همراه حفظ محیط زیست از اهداف اصلی ایجاد سرویس های حمل و نقل آبی برای مسافران است.

ایجاد فضاهای ایمن در پاریس:
قدرت دادن بـه دوچـرخـه و موتور سیکلت
ترافیک منظم با ایجاد پارکینگ های مسکونی
بهبـــود کیفیـت سرویس تاکسی ها
در فرانسه اقداماتی جهت ایمن سازی فضای شهری صورت گرفته که مهم ترین آنها شامل :
تشوق عموم مردم در استفاده از دوچرخه

استراتژی های اتوبوس رانی و گسترش استفاده از دوچرخه در بهبود کیفیت هوا
گسترش حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی جهت استفاده از دوچرخه در پاریس :
کاهش 4 تا 10 درصد مونو اکسید کربن
کاهش 2 تا 4 درصد دی اکسید نیتروژن
کاهش 1 تا 2 درصد ذرات معلق در هوا
را در این شهر در پی داشته است که نهایتا در بهبود کیفیت هوای شهر پاریس موثر بوده است.

حمل و نقل عمومی در پاریس:
در بررسی 10 سیستم حمل و نقل شهری موفق در جهان پاریس در رده ششم قرار گرفته است :
کلانشهر پاریس پاریس – فرانسه
متروی پاریس قدمتی 110 ساله دارد و مسیری 214 کیلومتری را می پیماید. ایستگاه های قطار در پاریس به قدری به یکدیگر نزدیکند که در هیچ یک از شهرهای دیگر دنیا چنین امکانی وجود ندارد. ایستگاه های قطار بزرگترین ایستگاه های قطار دنیا هستند. این سیستم روزانه 4.5 میلیون نفر را جابه جا می کند. سیستم متروی پاریس به ترن های خارج شهری و اتوبوس ها متصل است. با وجود آنکه بسیاری بر این باورند که سیستم متروی شهر به اندازه کافی پاسخگوی مسافران شهری است اما خیابان های شهر نیز دارای مسیر مخصوص اتوبوس هستند. اما این مساله را فراموش نکنید که یکی از سنت های فرانسوی ها اعتصاب کارکنان سیستم های حمل و نقل آنهاست

حمل و نقل عمومی در پاریس:
ویژگی های مهم سیستم های حمل و نقلی کشور فرانسه عبارت است از:
• رایگان بودن سیستم برای دانش آموزان،
• تخفیف ویژه سیستم برای دانشجویان و سالخوردگان.
• کاهش قابل توجه هزینه سفر متناسب با اخذ بلیط های درازمدت از یک روزه تا یک سال.
• دریافت یکسان هزینه سفر بر اساس کلیه مسیرهای رفت و یا یک ساعت سفر،
تاکسی به عنوان یک سیستم حمل و نقل نیمه همگانی و یا نیمه خصوصی بخشی از جابجایی افراد را در شهرهای جهان به عهده دارد.
در فرانسه، توسعه پایدار سیستم های حمل و نقلی از ابتدا مورد توجه بوده و تا به امروز قوانین و محدودیت های اولیه به شکل اساسی رعایت شده است.

حمل و نقل عمومی در پاریس:
سیستم های حمل و نقل همگانی به موازات انواع خصوصی آن توسعه یافته است. در این کشور، 45 درصد جابه جایی با ترابری همگانی و کمتر از 3 درصد با استفاده از تاکسی، بیش از 50 درصد به کمک وسیله نقلیه شخصی و کمتر از 3 درصد با موتورسیکلت انجام می گیرد. بخش قابل توجهی از جابه جایی های مناطق مرکزی با وسایل نقلیه همگانی انجام و با توجه به بزرگی شهرها، توجه ویژه ای به توسعه ترابری ریلی شده به گونه ای که بین 30 تا 70 درصد ترابری عمومی با استفاده از مترو، تراموا و قطار حومه انجام میشود. در این کشور، با استفاده از ترابری کم مصرف، افزایش استفاده از انرژی پاک و افزایش استفاده از دوچرخه، دستیابی به توسعه پایدارتر حمل و نقلی ممکن شده است. تحول سیستم های حمل و نقلی در ایران به گونه متفاوتی شکل یافته، امروزه به ترتیب در شهرهای کوچک و بـزرگ بیـن 5 تا 45 درصـد جابه جایی با ترابری همگانی، بین 45 تا 30 درصد با استفاده از تاکسی، بین 50 تا 35 درصــد با استـفاده از وسایـل شخصـی و بیـن 2 تا 6
درصد با موتورسیکلت ممکن شده است.
توسعه حمل و نقل ریلی تنها در شهرهای بزرگ و به کندی مد نظر قرار گرفته به گونه ای که تنها در تهران کمتر از 30 درصد ترابری همگانی با استفاده از مترو و قطار حومه در حال انجام است. یکی از ویژگی های منفی ترابری کشور، توسعه بیش از پیش انواع تاکسی و مصرف زیاد انرژی آن است. البته در سال های گذشته تا حدودی استفاده از گاز، روند آلودگی محیط را کند کرده اما تعداد قابل توجه آنها در مناطق شهری، مشکلات ترافیکی را دو چندان کرده است. یکی از ویژگی های مثبت این نوع سیستم ها کارگماری بالا و اشتغال زائی آنها است. به نظر می رسد، با ادامه روند کنونی، دستیابی به توسعه پایدار حمل و نقلی در آینده نزدیک به سختی قابل تصور باشد.

منابع :
3rd Future urban taransport Conference , Goteborg , 2-5 April 2006
Litman T., Well Measured, Developing Indicators for Comprehensive and Sustainable Transport Planning, Victoria Transport Policy Institute, 2005
Accessed www.vtpi.org/wellmeas.pdf on January 2006

هفتمین همایش مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ، 1385 ، دو روزه ، تهران
سومین کنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک ، 1385 ، تهران
اس ام ویلر ، تی بیتلی ، مترجم : کیانوش ذاکر حقیقی ، نوشتار هایی درباره توسعه شهری پایدار ، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود