تارا فایل

مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریگز، بلومنفیلد و پاریس، 2004


مقیاس اشتیاق تحصیلی (فردریگز، بلومنفیلد و پاریس، 2004)

ردیف

عبارات
هرگز
به ندرت
بعضی اوقات
بیشتر اوقات
همیشه
1
من در کلاس توجه میکنم.

2
وقتی سر کلاس هستم فقط تظاهر میکنم که فعال هستم.

3
من از قوانین مدرسه تبعیت میکنم.

4
من در مدرسه دچار مشکل میشوم.

5
من در مدرسه احساس خشنودی میکنم.

6
من در مدرسه حوصلهام سرمیرود.

7
من از فعالیت در مدرسه هیجانزده میشوم.

8
من دوست دارم در مدرسه بمانم.

9
من علاقهمند به فعالیت در مدرسه هستم.

10
کلاس درس جای جالبی برای ماندن است.

11
وقتی کتابی را میخوانم، از خودم سوال میپرسم تا مطمئن شوم موضوع آن را فهمیدهام.

12
حتی زمانی که امتحان ندارم در خانه درس میخوانم.

13
تلاش میکنم برنامههای تلویزیون را که درباره فعالیتهای ما در مدرسه را تماشا کنم.

14
من حتماً تکالیف درسیام را برای رفع اشکال چک میکنم.

15
من برای یادگیری بیشتر دروس، کتابهای فوق برنامه مطالعه میکنم.

معرفی پرسشنامه:
مقیاس اشتیاق تحصیلی توسط فردریگز، بلومنفیلد و پاریس (2004) ساخته شده است که دارای 15 گویه است که این گویهها سه خرده مقیاس رفتاری، عاطفی و شناختی را در میان دانشجویان اندازهگیری میکند. سوالات 1 الی 4 مربوط به خرده مقیاس اشتیاق رفتاری و سوالات 5 الی 10 مربوط به خرده مقیاس اشتیاق عاطفی و سوالات 11 الی 15 نیز مربوط به خرده مقیاس اشتیاق شناختی میباشد. پاسخ هر کدام از گویهها دارای نمرات 1 تا 5 میباشد که از هرگز تا تمام اوقات را شامل میشود. فردریگز و همکاران ضریب پایایی این مقیاس را 86/0 گزارش نمودند (فردریگز و همکاران، 2004). روایی این پرسشنامه در پژوهشی تایید شده و پایایی کل به روش آلفای کرونباخ در پژوهش آنها 66/0 بود (عباسی و همکاران، 2015). و در پژوهش صفری و همکاران (1394) پایایی کل به روش آلفای کرونباخ 74/0 محاسبه شد.
***************************************
منابع:
صفری، هدیه ؛ جناآبادی، حسین ؛ سلم آبادی، مجتبی ؛ عباسی، امیر (1394). پیشبینی اشتیاق تحصیلی بر اساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی. دوماهنامه علمی – پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، شماره 1، بهمن و اسفند 1394، صص 7-12.
Abbasi M, Dargahi S, Pirani Z, Bonyadi F. Role of procrastination and motivational self-regulation in predicting students' academic engagement. Iran J Med Educ. 2015;15(23):160-9.[Persian]

Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Rev Educ Res. 2004;74(1):59-109.
***************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود