تارا فایل

پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز، 2004


پرسشنامه تاب آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)

ردیف

عبارات
کاملا مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملا موافقم
1
من در بیشتر حوزههای زندگیام موفق هستم.

2
من مشکلات را به عنوان موانعی که باید بر آنها غلبه کرد در نظر میگیرم نه اینکه از آنها دوری کنم.

3
من معمولاً برای انجام کار خوب در دانشگاه داوطلبم.

4
بیشتر مشکلات زندگیام بزرگتر از آناند که حل شوند.

5
هیچ کس در زندگی من نیست که خیلی خوب از من مراقبت کند.

6
من توقع زیادی از خودم دارم.

7
من خودم را دوست ندارم.

8
من اهداف بالایی دارم که برای رسیدن به آنها برنامه ریزی میکنم.

9
هر وقت که نیاز داسته باشم به راحتی کسی را برای کمک پیدا میکنم.

10
هر وقت نیاز به کمک دارم کسی نیست.

11
غالباً به این فکر نمیکنم. که لیاقت موفقیت را دارم.

12
چیزهایی وجود دارد که هیچوقت به عنوان یک چیز بد به حساب نمیآیند.

13
من دست کم یک دوست صمیمی دارم.

14
من از انجام مسئولیتهای جدید بیزارم.

15
من دوست ندارم چیزهای جدید را تجربه کنم.

16
هر چیزی در پایان نتیجه خوبی دارد.

17
وقتی موقعیت تازهای پیش میآید شگفت زده میشوم.

18
اگرچه کارها در اول پیش نمیروند اما در آخر درست میشوند.

19
در هر کاری من مورد احترام و تقدیر هستم.

20
باورهای دینیام به من آرامش میدهند.

21
من معمولاً به جنبههای مثبت وقایع نگاه میکنم.

22
من تازه از یک موقعیت سخت رها شدهام.

23
اگر پدر و مادرم به من کمک نکنند کس دیگری را برای کمک ندارم.

24
من میتوانم افراد دیگر را بخندانم.

25
مردم در انجام کارها به من اعتماد دارند.

26
هر وقت مشکلی دارم همیشه کسی هست که من روی کمک او حساب کنم.

27
من این نوع تربیت والدین را نمیپسندم.

28
برای من پیدا کردن یک دوست جدید سخت است.

29
من آدم بد بینی هستم.

پرسشنامه تاب آوری تحصیلی:
این پرسشنامه توسط ساموئلز در سال 2004 ساخته شد و در دو مطالعه مناسب بودن آن تایید شد. سپس با گسترش مطالعه در سال 2009 با همکاری وو به چاپ رسید. نسخه نهایی این پرسشنامه 40 سوال است که از شرکت کنندگان خواسته میشود تا میزان تاب آوری تحصیلی خود را بر روی یک مقیاس پنج درجهای لیکرت از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) درجه بندی کنند. از بین 29 گویه، سوالات 4، 5، 7، 10، 11، 14، 15، 23، 27، 28 و 29 دارای نمره گذاری معکوس میباشند.
پرسشنامه تاب آوری تحصیلی بعد از هنجاریابی در ایران توسط سلطانی نژاد و همکاران (1392) از 40 سوال به 29 سوال کاهش یافت. و سوالات 4، 10، 11، 15، 18، 19، 20، 32، 38 به دلیل داشتن بار عاملی نزدیک به هم بر روی دو عامل حذف شدند و نیز دو سوال 7 و 21 به دلیل داشتن بار عاملی کمتر از 30/0 حذف شدند و در نهایت 29 سوال جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی آماده گردید. در نظر داشته باشید که احتمالاً استفاده کنندگان این پرسشنامه به سوالاتی که گفته شده حذف شدهاند ولی شماره همان سوالات در جدول زیر نیز آمده است عرض نمایم که سوالات حذف شده بر طبق نسخه اصلی 40 سوالی مطرح شده و سوالاتی که در جدول زیر آمده بعد از هنجاریابی و بعد از کاهش نسخه 40 سوالی به 29 سوالی مجدداً شماره گذاری گردیده است.
مولفهها
سوالات مربوط به مولفهها
مهارتهای ارتباطی
5، 7، 10، 11، 13، 14، 15، 23، 25، 26، 27، 28 و 29
جهت گیری آینده
4، 6، 8، 12، 16، 17، 18، 19، 20 و 24
مسئله محور و مثبت نگری
1، 2، 3، 9، 21 و 22

روایی و پایایی:
در پژوهش سلطانینژاد و همکاران (1392) پایایی پرسشنامه در دو نمونه دانشآموزان و دانشجویان بدست آمده است که پایایی مولفه مهارتهای ارتباطی در بین دانشآموزان و دانشجویان به ترتیب 77/0 و 76/0، پایایی مولفه جهتگیری آینده در بین دانشآموزان و دانشجویان به ترتیب 68/0 و 65/0 و پایایی مولفه مسئله محور و مثبت نگری در بین دانشآموزان و دانشجویان به ترتیب 63/0 و 62/0 میباشد. و پرسشنامه از روایی مناسبی برخوردار است.
*****************************************
منبع:
سلطانی نژاد، مهرانه ؛ آسیابی، مینا ؛ ادهمی، بیانه ؛ توانایی یوسفیان، سمیرا (1392). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره 15، سال پنجم، بهار 93، صص 18-34.
**********************************************


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود