By:Your Name
Eiffel Tower
معرفی برج ایفل
برج ایفل یکی از پربازدیدترین سازه های نه تنها پاریس بلکه کل جهان است. ارتفاع این برج 300 متر بر آورد شده و اگر آنتن تلویزیونی که در بالایش نصب شده را در نظر بگیریم بلندایش 324 متر می شود. عرض این برج نیز 128 متر است و همین امر سبب شده تا آن را به عنوان بلندترین سازه پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه بشناسند؛ این برج به طور تقریبی به اندازه یک ساختمان 81 طبقه است و نام برج ایفل به همراه مناطق اطرافش در سال 1991 در یونسکو به ثبت رسید.
این برج زیبا به مناسبت صدمین سال انقلاب فرانسه و نمایشگاه جهانی تکمیل و افتتاح شد. این سازه به دلیل جنس آهنینش بسیار سنگین است، وزن برج ایفل حدود 7200 تُن برآورد شده که با در نظر گرفتن قطعه های سنگین استفاده شده در آن امر عجیبی نیست.
معرفی برج ایفل
در سال 1887 بود که پروژه ساخت برج ایفل توسط گوستاو ایفل آغاز شد. بعد از 2 سال و دو ماه تلاش شبانه روزی، در تاریخ 31 مارس 1889 به مناسبت صدمین سال جشن انقلاب فرانسه برج ایفل بازگشایی شد. با اتمام ساخت این سازه، تحولی بزرگ در صنعت ساخت سازه های مدرن در پاریس به وجود آمد. این برج آن قدر شهرت یافت و مورد توجه گردشگران و ساکنان اروپا قرار گرفت که تا به امروز میلیون ها نفر از آن بازدید کرده اند و همه روزه نیز به این تعداد افزوده می شود. تا سال 1930 میلادی به عنوان بلندترین سازه دست ساز بشر شناخته می شد؛ اما در 27 ماه می سال 1930 ساختمان کرایسلر در نیویورک عنوان بلندترین سازه دست ساز دنیا را به دست آورد.
گوستاو ایفل
برج زیبای ایفل توسط الکساندر گوستاو ایفل که مهندسی ماهر و متخصص در زمینه ساخت سازه های فلزی در پاریس بود ساخته شد. نام گذاری این برج هم به دلیل قدرشناسی از همین فرد است. ایفل برای به دست آوردن پروژه ساخت برج ایفل با 700 طراح دیگر که 700 طرح گوناگون ارایه داده بودند به رقابت پرداخت؛ اما طرح او آن قدر دقیق و حساب شده بود که هیچ ایرادی نداشت. طرحش حتا تا پایان ساخت برج هم تصحیح نشد و تغییری نکرد. گوستاو فشاری که بر تمامی پیچ و مهره ها وارد می شد را حساب کرده بود و وزش باد در هر شرایطی را هم از قبل در نظر گرفته بود.. ایفل به کارش علاقه داشت و در ساخت آثارش حساسیت زیادی به خرج می داد و تا از نزدیک تمامی مراحل ساخت را نظاره نمی کرد اجازه اتمام پروژه را نمی داد.
گوستاو ایفل
الکساندر ایفل یکی از دلایل پیشرفت صنعت پل سازی در فرانسه بود، به طوری که این کشور طی چند سال به یکی از بزرگترین پل سازان جهان تبدیل شد و پل های فلزی خود را به کشورهای دیگر صادر می کرد. از دیگر آثاری که به دست ایفل ساخته شده است می توان به پل رودخانه گارون، سه پل بزرگ روی دره جنوبی فرانسه، ایستگاه مرکزی بوداپست، پل رودخانه دورو اشاره کرد. به جز برج ایفل که نمادی از هنر الکساندر ایفل است و همه آثار دیگری که به آن ها اشاره کردیم، او یکی از طراحان و سازندگان اصلی مجسمه آزادی آمریکا هم به شمار می رود. در واقع ایفل بود که سازه آهنین درونی مجسمه آزادی را به طور کامل و با کمترین هزینه ساخت. او آن قدر دقیق و بهینه این کار را انجام داد که تا به امروز هم کسی طرحی بهتر از طرح او ارایه نداده است.
نمونه طرح های پیشنهادی رد شده
طرح اولیه برج
پلان های برج
پلان های برج
پلان های برج
مراحل ساخت 1887
مراحل ساخت
مراحل ساخت
مراحل ساخت 1888
مراحل ساخت
مراحل ساخت
مراحل ساخت
مراحل ساخت 1889
معماری برج ایفل
این برج به رود سن نزدیک است به همین خاطر ساختش کمی دشوار بود و معماران باید از استحکام پی بنا مطمئن می شدند. با همه مشکلاتی که بر سر راه دست اندرکاران ساخت برج ایفل وجود داشت در ۳۰ ژانویه توانستند پایه های اصلی و زیر بنای برج را آماده کنند. طراحی برج ایفل آن قدر حساب شده بود که مکان دقیق همه پیچ های چند سانتی متری هم از قبل پیش بینی شده بود. جالب است بدانید که همه پیچ و مهره و پرچ های استفاده شده در ساخت برج از کارخانه ای در نزدیکی پاریس، توسط گاری هایی چوبی به محل برج آورده شدند. جالب این که بارها این پیچ و مهره ها به کارخانه بازگردانده شدند تا بهترین و مناسب ترین آن ها انتخاب و استفاده شوند. در ساخت برج ایفل حدود 18038 تیرک های بتنی، آهنین و فولادی و حدود 2.5 میلیون پیچ و مهره استفاده شد تا برج ایفل کامل شود.
معماری برج ایفل
گویا در طراحی شکل ظاهری برج ایفل از یک رصدخانه در نیویورک الهام گرفته شده است، با این حساب بدون شک ایفل سازه ای منحصر به فرد و فوق العاده در جهان به شمار می آید. از مهم ترین ویژگی های برج ایفل ستون ها و پایه های فلزی آن است. برای محکم نگه داشتن برج ایفل در زیر هر پایه ستون هایی با قطر 7.5 متر قرار دادند که به آن ها در اصطلاح "کفش های ایفل" گفته می شود.
معماری برج ایفل
شاید برای تان سوال پیش آید که برج ایفل با این همه ریزه کاری چطور ساخته شد؟ باید بدانید که در ابتدا طرح اصلی برج را به 1700 طرح اصلی کوچک تر تقسیم و از میان آن ها 1838 قسمت کلی برای ساخت و ساز را جدا کردند. به هر کسی وظیفه ای خاص داده شد و هر فرد باید کاری که به وی محول شده بود را به بهترین شکل ممکن انجام می داد. دقت در انجام امور، رمز موفقیت ساخت برج ایفل بود. این پروژه به قدری حساسیت داشت که حتا بر میزان سوراخ هایی که برای هر پیچ ایجاد می شدند نیز نظارت می کردند. اگر بدانید برخی از پیچ ها تنها نیاز به 1 میلی متر فضا داشتند، بیشتر به عمق دقت در ساخت برج ایفل پی خواهید برد. البته ناگفته نماند که برخی از قطعه های برج ایفل در کارخانه کنار هم قرار می گرفتند و سپس به صورت پیش ساخته به سوی برج ارسال می شدند.
انتقادهای وارد شده به برج ایفل
با ساخت و افتتاح برج ایفل، برخی، آن را به باد انتقاد گرفتند. این منتقدان از اقشار مختلف جامعه بودند که هنرمندان و شخصیت های مهمی هم در میان آن ها دیده می شد همه روزه پاریس با نامه های سرگشاده آنان رو به رو می شد، آن ها از جنبه های مختلف مثل ظاهر، ساخت ، موقعیت جغرافیایی برج انتقاد می کردند و آنرا بی فایده و تحقیر کننده میدانستند. انتقادات این هنرمندان ادامه داشت اما در نهایت تاثیری در زیبایی برج ایفل نداشت و تلاش های طراح برج ایفل برای توضیح چگونگی طراحی برج هم نظر آن ها را تغییر نداد و خرده گیری های آن ها سرانجام به جایی نرسید.
حقایق جالب برج ایفل
30 کپی از برج ایفل در سراسر جهان از جمله لاس وگاس و کشور چین وجود دارند. این برج به عنون آنتن بیسیم تلگراف و آنتن های جاسوسی آلمان ها هم استفاده شده است.
نام 72 مهندس که در ساخت برج ایفل دست داشتند در جای جای برج قابل مشاهده است.
هر شب برای روشن کردن برج ایفل دست کم از 20000 لامپ استفاده می شود. عدد پله در برج ایفل وجود دارد 1665
در سال 1944 میلادی هیتلر به فرماندار نظامی پاریس دیتریش فون دستور داد که برج ایفل را ویران کند.اما فرماندهانش اورا متقاعد کردند که به عنوان آنتن رادیویی از آن استفاده کنند.
حقایق جالب برج ایفل
برج ایفل در واقع برای مدت 20 سال ساخته شده بود و قرار بود پس از 20 سال تخریب شود. گوستاو ایفل،طرح برج را اولین بار به اسپانیا برد
به امید اینکه برای نمایشگاه جهانی 1888 ساخته شود.توضیحشان برای رد طرح گران و عجیب بودن آن بود.
ویکتور لاستینگ کلاه بردار نابغه در سال 1925 ،این برج را دو بار در دو موقعیت جداگانه، به عنوان آهن غراضه به دیگران فروخت
در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان ها، فرانسوی ها کابل آسانسور برج ایفل را بریدند تا آلمانی ها را مجبور کنند برای رسیدن به بالا برج تمام 1665 پله را بالا بروند