Monorails in History
فهرست
1-مقدمه
1-1-تعریف مونوریل
2-انواع مونوریل
3-تاریخچه مونوریل
4-مروری بر تاریخچه سیستم مونوریل در جهان
5- منابع
1-مقدمه
از ابتدای تاریخ بشر تا به امروز حمل ونقل ایمن و سریع انسان و کالا هدف هر جامعه سازمان یافته ای بوده است . تحولات اساسی شناخته شده در توسعه حمل ونقل عبارتند از اختراع چرخ ،راه آهن و هواپیما .
سیستم های متفاوت حمل ونقل ریلی از ابتدای قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفتند این سیستم ها در ابتدا برای حمل ونقل بار در معادن وکارگاه ها وسپس برای حمل انسان مورد توجه واقع شدند.
1-1-تعریف مونوریل
مونوریل سیستمی متشکل ازیک ریل منفرد است که به عنوان مسیری برای حرکت قطار و واگن های مخصوص خود بکار می رود .
در بیشتر موارد ریل بالاتر از سطح زمین است ولی مونوریل ها می توانند همسطح زمین یا زیر سطح و حتی در تونل های مترو حرکت کنند.
وسایل نقلیه مونوریل(واگن ها) یا به صورت معلق یا به صورت نشسته روی ریل هستند.وسایل نقلیه معمولا پهن تر از ریل خود می باشند.
منوریل = ریل منفرد باریک با قطار های پهن و عریض
2-انـواع مـونـوریـل
انواع مونوریل ها از نظر تکنولوژی بکار رفته در آنها:
1- Straddle
2- Suspended
3- Hybrid
4- Maglev
3-Hybrid
4-Maglev
3-تاریخچه مونوریل
سیستم های مونوریل نیز همزمان با گسترش راه آهن بوجود آمدند از این سیستم در ابتدا برای حمل بار نیز استفاده شد ولی در تعریف امروزی، این سیستم فقط برای حمل مسافر در نظر گرفته شده است.
در زیر روند تکاملی سیستم های مونوریل را با توجه به خطوط احداثی آن در طول تاریخ بررسی می کنیم:
1825 – Cheshunt Railway
افتتاح شد1825 June, 25 اولین مونوریل حمل کننده انسان که در اسب کار می کرد. طرح اولیه این مونوریل را به ثبت رساند. Henry Robinson Palmerدر 1821
در واقع این خط برای حمل آجر بکار می رفت ولی به دلیل حمل تعدادی مسافر همراه بار، مونوریل نامیده شد.
1876 – Philadelphia Centennial
Le-Roy Stone ژنرال مونوریل که با موتور بخار کار می کرد در سال 1876 در امریکا بکار افتاد
این مونوریل دارای یک واگن دو طبقه با تزئینات داخلی زیاد بود تا نظر مردم را به خود جلب کند .
واگن این مونوریل دارای دو محور اصلی بود که نیروی محرک موتور بخار به محور عقب منتقل شده و مونوریل را حرکت می داد.
1878-Bradford & Foster Brook Monorail
این مونوریل یک ورژن پیشرفته تر از مونوریل قبلی بود که در یک مسیر 6.4 کیلومتری برای حمل تجهیزات حفاری نفتی و پرسنل مورد نیاز راه اندازی شد.
پس از مدتی با احداث دو ایستگاه در طول مسیر ساکنین محلی نیز شروع به استفاده از آن کردند. بعدها برای افزایش سرعت قطار موتور بخار سنتی آن با موتور پیستونی تعویض شد و در 1879 هنگام آزمایش موتور جدید دیگ بخار منفجر شد و قطار به داخل نهر افتاد و 4نفر کشته شدند و خط نیز پس از مدت کوتاهی تعطیل شد.
1887 – Enos Electric Railway
اولین مونوریل معلق در محوطه در Enosشرکت الکترونیکی نیوجرسی آزمایش شد که در آن از ریل های مقطع باز سبک استفاده شده بود.
این طرح نظر مطبوعات را در آن زمان به خود جلب کرد ولی با این حال هیچ سیستم بزرگی از آن ساخته نشد.
1888-The Listowel & Ballybunion Railway
کمپانی راه آهن لارتیک این مونوریل را با ریل های فلزی در مسافتی درحدود 14.5 کیلومتر در ساحل غربی ایرلند ساخت.
این مونوریل اولین وتنها مونوریل احداثی برای سال ها در انگلستان بود وتا سال 1924 کارکرد ونهایتا بدلیل هزینه عملیاتی بالا از دور خارج شد.
1901 – Wuppertal Schwebebahn
این طرح توسط مهندس عمرانی به نام ایگن لانگن در آلمان داده و اجرا شد.احداث این مونوریل تاثیر زیادی بر گسترش مونوریل ها در جهان داشت این مونوریل در طول رودخانه واپر برای بیش از 100 سال مورد بهره برداری قرار گرفت وبدون مشکل دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشت.
1911 – William H. Boyes Monorail
خط آزمایشی این مونوریل در سال 1911 در مناطق ساحلی واشنگتن ساخته شد. ریل های آن چوبی و هزینه احداث آن حدود 3000 دلار برای هر مایل بود ومی توانست با سرعتی حدود 20 مایل در ساعت حرکت کند .
مانند بسیاری دیگری از نوع آوری ها این طرح نیز بدلیل عدم حمایت های مالی نتوانست پیشرفت زیادی کند.
1914 – Genoa Monorail
این مونوریل برای نمایشگاهی در جنوا ایتالیا ساخته شد که محوطه نمایشگاه را به میدان مرکزی شهر وصل می کرد . این مونوریل از چهار واگن برای حمل مسافر و یک لکوموتیو در وسط واگنها تشکیل شده بود .
این مونوریل که توسط شرکت Carminati & Toselli ایتالیا ساخته شده بود فقط برای چند سال کار کرد واز دور خارج شد.
1929 – The Bennie Railplane
درفاصله دو جنگ جهانی که پیشرفت مهندسی راه آهن متوقف شده بود یک خط آزمایشی کوتاه در اسکاتلند توسط مهندسی به نامGeorge Bennie ساخته شد.
این مونوریل توسط دو موتور که نیروی محرکه الکتریکی 240 اسب بخار تولید می کردند با سرعت kph 160 حرکت می کرد.
1952 – ALWEG Monorail
Dr. Axel Lennart Wenner-Gren اولین کسی بود که پس از جنگ جهانی دوم خط آزمایشی منوریل خود را در Fuhlingen, Germany
تست کرد این خط در یک مسیر بیضی شکل با سرعتی حدود 160 km در ساعت حرکت می کرد و بیشتر برای حمل ونقل بین شهری در نظر گرفته شده بود ولی نتوانست نظر کارشناسان را به خود جلب کند.
1956- Skyway Monorail
با همکاری چند شرکت حمل ونقلی یک
خط آزمایشی کوتاه در Houston, Texas
ساخته شد. در این مونوریل هر بوژی
نیروی خود را از موتورهای خاصی
که شرکت اتومبیل سازی پاکارد ساخته
بود ونیرویی حدود 310 اسب بخار
تولید می کردند تامین می کرد.در این
سیستم راننده روی یکی از دو بوژی
می نشست. این سیستم 8 ماه کار کرد و
بعد یک سیستم کاملتر از آن ساخته شد.
1957 – Ueno Zoo
در سال های دهه50 ژاپن با تمام نیرو برای بهتر کردن سیستم های حمل ونقلی خودش تلاش می کرد. اولین مونوریل ژاپنی ها در سال 1957 ساخته شد که در واقع یک ورژن جدید Ueno Zoo بود
این سیستم از چرخهای لاستیکی بهره می گرفت و واگن ها از زیر خط آویزان بودند.
1957 – ALWEG Monorail
بر اساس تجربه بدست آمده از خط آزمایشی اولیه در سال 1952 و یک سری پیشرفت های تکنولوژی موفق ترین سیستم منوریل تا آن ارائه گردید این مونوریل برای حمل ونقل Alwegزمان توسط
مورد استفاده قرار گرفت . بعد Fuhlingen, Germanyهمگانی در را به خود جلب کرد و از این Walt Disney ها این مونوریل توجه سیستم در پارک خود استفاده نمود .
1958 – SAFEGE Monorail
یک صاحب شرکت پل سازی فرانسوی به خط Lucien Chadenson بنام
علاقه Bennie Railplane آزمایشی
مند شد او همچنین تحت تاثیر مترو
چرخ لا ستیکی خط 11 پاریس بود و Safegeدر نتیجه منوریل
را که ترکیبی از دو طرح بالا بود ارائه Parisکرد وخط آزمایشی آن سال ها در فعال بود بعدها طرح ها مشابه
و Siemens وAerorail of Texas آن در
بکار رفت.Sky Train of Florida
1959 – Disneyland/Alweg Monorail
هیچ مونوریلی در تاریخ نتوانست توجه عمومی را به اندازه ای که Alweg مونوریل دیزنی لند زمانی که در سال 1959 راه اندازی شد بخود جلب کند.
بعدها چند مدل تقلیدی از این نوع که زیاد هم موفق نبودند ساخته شدند.در سال 1971 یک سیستم دوخطه ازاین نوع در فلوریدا ساخته شد که مدل موفقی بود.
Maglev
یک تکنولوژی پیشرفت که در آن نیروی مغناطیسی قطار را بلند کرده و به جلو می راند و وسیله را روی مسیر راهنمایی می کند.
این فن آوری در سالهای دهه 70 درآلمان وژاپن توسعه یافت ودر سال 1979 در یک تست سرعت در آلمان به سرعتی حدود 517 کیلومتر در ساعت دست یافت.
4- مرور ی برتاریخچه سیستم منوریل در جهان
Monorails of North America
Monorails of Europe
Monorails of Japan
Monorails of Asia
Monorails of Australia
5-منابع :
1- http://www.monorails.org/
2- http://www.aerorail.com/
3- http://www.alweg.com/
4- http://www.shonan-monorail/
5- http://www.skytraincorp.com/
6- http://www.thepeoplemover.com/
مقالات :
AERC ELEVATED RAIL NEWS – SYMPOSIUM REPORT-June98
Japan's Shonan Monorail- Urban Transport International –No.26