درس 1
* کمک به دیگران باعث کاهش فشار خون می شود.
* مهربانی باعث افزایش انرژی و قدرت در افراد مسن می شود.
* نوجوانانی که به دیگران کمک می کنند در زندگی موفق ترند.
* گوش دادن به توصیه های افراد مسن زندگی ما را بهبود می بخشد.
* مراقبت از نوه ها عملکرد مغز و حافظه را افزایش می دهد.
A. به تصاویر زیر نگاه کنید و رفتار های مناسب را بررسی کنید (تیک بزنید).
تصاویر انتخاب شده را با جملات زیر مطابقت دهید.
1. کودکان باید به والدین خود احترام بگذارند.
2. ما باید از افراد مسن مراقبت کنیم.
3. اعضای خانواده باید به حرف های یکدیگر گوش دهند.
4. ما می توانیم به بسیاری از افراد کمک کنیم با اهدای آنچه که نیاز دارند.
B. چرا این افراد مشهور هستند؟
1. ریزعلی خواجوی
…………………………………………………………………………………..
2. حسن امیدزاده
…………………………………………………………………………………..
3. جبار باغچه بان
…………………………………………………………………………………..
4. عباس بابایی
…………………………………………………………………………………..
وقتی درباره این افراد می خوانید چه حسی دارید؟
…………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………..
C. بعد از صفات زیر، اسامی مناسب بنویسید. سپس صفت های مثبت را بررسی کنید (تیک بزنید).
یک ……….. مودب یک ……….. بی رحم
تعدادی ……….. تنبل دو ……….. مهربان
یک ……….. دوست داشتنی تعدادی ……….. محتاط
سارا به مدت یک هفته در مرکز پزشکی کودکان بوده است. او به آنفلوآنزای وحشتناکی مبتلا شده است. دکتر به او گفت در آنجا بماند تا بهتر شود. عکسی از یک پیرمرد بر روی دیوار وجود دارد. در حالی که پرستار در حال گرفتن دمای بدن سارا است ، آنها شروع به صحبت می کنند.
سارا: ببخشید، آن مرد در تصویر کیست؟
پرستار: اوه ، او را نمی شناسی؟ آیا تاکنون نام دکتر محمد غریب را شنیده اید؟
سارا: حدس می زنم که من فقط نام او را در کتاب انگلیسی خود دیده ام ، اما در مورد آن مطمئن نیستم.
پرستار: دکتر غریب یک پزشک مشهور بود.
سارا: اوه ، … آیا می توانید کمی از زندگی او برای من بگویید؟
پرستار: دکتر غریب در سال 1288 در تهران متولد شد. وی پس از دریافت دیپلم برای تحصیل در رشته پزشکی به خارج از کشور رفت. او در سال 1316 پزشک شد و سپس به وطن خود بازگشت. در سال 1347 این مرکز توسط دکتر غریب و یکی از دوستان نزدیک وی تاسیس شد.
سارا: واقعاً؟ من آن را نمی دانستم.
پرستار: دکتر غریب همچنین مردی سخاوتمند (بخشنده) بود. او برای درمان کودکان بیمار از هیچ تلاشی دریغ نکرد. او بسیار صمیمی بود و به خانواده های فقیر کمک می کرد. جای تعجب نیست که او به عنوان یک پزشک فداکار شناخته می شد (در نظر گرفته می شد).
سارا: حیف! من چنین مرد بزرگی را نمی شناختم.
پرستار: او همچنین به عنوان استاد برجسته دانشگاه شناخته می شد. اولین کتاب درسی فارسی در مورد بیماری های کودکان توسط وی نوشته شده است. وی به هزاران دانشجو، پزشکی آموخت.
سارا: اوه ، چه مرد بزرگی بود!
پرستار: به هر حال ، شاید جالب باشد که بدانید پزشک شما از دانشجویان دکتر غریب بود!
سارا: واقعاً ؟! جالب است!
به سوالات زیر بصورت شفاهی پاسخ دهید.
1. دکتر غریب چه زمانی متولد شد؟
2. چرا دکتر غریب به عنوان یک پزشک مهربان مورد توجه قرار گرفت (شناخته شد)؟
3. آیا تا به حال سریال تلویزیونی دکتر غریب را دیده اید؟
A. نگاه کنید ، بخوانید و تمرین کنید.
B. بخوانید و تمرین کنید.
به والدین خود احترام بگذارید
در یک صبح بهاری ، پیرزنی روی مبل خانه اش نشسته بود. پسر جوان او روزنامه می خواند. ناگهان یک کبوتر روی پنجره نشست.
مادر به آرامی از پسرش پرسید ، "این چیست؟" پسر جواب داد: "این یک کبوتر است". پس از چند دقیقه ، او برای دومین بار از پسرش پرسید ، "این چیست؟" پسر گفت: "مامان ، من همین چند لحظه پیش به شما گفتم، "این یک کبوتر است ، یک کبوتر ". پس از مدتی ، مادر پیر برای سومین بار از پسرش پرسید "این چیست؟" این بار پسر بر سر مادرش فریاد زد ، "چرا شما مرتباً همین سوال را از من می پرسید؟ آیا کم شنوا هستید؟ (مشکل شنوایی دارید؟) "
کمی بعد ، مادر به اتاقش رفت و با یک دفترچه خاطرات قدیمی برگشت. او گفت ، "پسر عزیز من ، من این دفتر خاطرات را هنگام تولد تو خریدم". سپس ، او صفحه ای را باز کرد و با مهربانی از پسرش خواست که آن صفحه را بخواند. پسر به صفحه نگاه کرد ، مکث کرد و با صدای بلند شروع به خواندن آن کرد:
ناگهان پسر گریه کرد ، مادر پیرش را در آغوش گرفت و مرتباً گفت: "مامان ، مامان ، من را ببخشید. لطفا من را ببخشید." پیرزن پسرش را در آغوش گرفت ، او را بوسید و به آرامی گفت: "ما باید از کسانی که روزگاری از ما مراقبت می کردند مراقبت کنیم. همه ما می دانیم که چگونه والدین برای هر چیز کوچکی از فرزندانشان مراقبت می کردند. کودکان باید آنها را دوست داشته باشند ، به آنها احترام بگذارند و از آنها مراقبت کنند ."
A. متن را بخوانید. حداقل پنج سوال با شروع کننده های سوال بسازید و سپس به آنها پاسخ دهید.
1. ………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
3. ………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
4. ………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
5. ………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
B. "Reading" را اسکیم کنید. ایده اصلی آن را بنویسید.
………………………………………………………………………………
C. "Reading" را بخوانید. آنچه که این کلمات به آن اشاره می کنند را پیدا کنید.
her : مال او (مونث) (پاراگراف 1، خط 2) ……………………..
his : مال او (مذکر) (پاراگراف 2، خط 5) ……………………..
you : شما (پاراگراف 3، خط 2) ……………………..
me : از من (پاراگراف 4، خط 5) ……………………..
them : به آنها (پاراگراف 5، خط 6) ……………………..
A. بدون بازگشت به مکالمه ، با تطبیق کلمات سمت چپ با کلمات ستون سمت راست ، کلمات همایند بسازید.
1) احساس کردن ……………………. خارج از کشور
2) گرفتن ……………………. خوب
3) رفتن ……………………. تعجب
4) دریغ نکردن ……………………. درجه حرارت (دما)
5) ندارد ……………………. هرحال
6) به ……………………. از هیچ تلاشی
7) ریختن ……………………. اشک
B. با یک همکلاسی ، پاسخ ها را از طریق جستجوی همایندها در مکالمه بررسی کنید. از هر همایند در یک جمله جدید استفاده کنید.
1. ………………………………………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………
3. ………………………………………………………………………………
4. ………………………………………………………………………………
5. ………………………………………………………………………………
A. متن زیر را بخوانید.
B. مثالهای زیر را بخوانید.
معلوم
مجهول
او هر روز صبح پنکیک درست می کند.
پنکیک ها هر روز صبح درست می شوند.
دیروز علی پنجره را شکست.
دیروز پنجره شکسته شد.
آنها ماشین ها را تعمیر کرده اند.
ماشین ها تعمیر شده اند.
الکساندر فلمینگ پنی سیلین را کشف کرد.
پنی سیلین توسط الکساندر فلمینگ کشف شد.
دانشمندان راه حل هایی برای مشکلات پیدا می کنند.
راه حل هایی برای مشکلات توسط دانشمندان پیدا شد.
پزشکان داروی جدیدی برای بهبود سرطان ساخته اند.
داروی جدیدی برای بهبود سرطان توسط پزشکان ساخته شده است.
1. آنو دومینی: بعد از تاریخ استفاده می شود برای نشان دادن بعد از تولد مسیح.
C. به معلم خود بگویید که چگونه "حالت مجهول" ساخته می شود.
D. مکالمه را بخوانید و زیر تمام "جملات مجهول" را خط بکشید.
E. پاراگراف زیر را بخوانید و بهترین فرم های فعل را انتخاب کنید.
F. در مورد چیزهایی که در گذشته رخ داده است بدون ذکر عامل (کننده) آن صحبت کنید و جفت کنید.
مثال: پنجره شکسته شد.
1) ………………………………………………………………
2) ………………………………………………………………
3) ………………………………………………………………
4) ………………………………………………………………
5) ………………………………………………………………
مثال های زیر را بخوانید.
مینا خوشحال است ، او نیست؟
او در حال نوشتن ایمیل است ، او نیست؟
جورج گرسنه نبود ، او بود؟
دختران قالی می بافتند ، آنها نمی بافتند؟
آنها به همدان می روند ، آنها نمی روند؟
پدرش ماشین جدید نخواهد خرید ، او خواهد خرید؟
پسر ها پنجره را شکسته اند ، آنها نشکسته اند؟
خواهرت امتحان را قبول شده است ، او قبول نشده است؟
A. ما به دو دلیل از "سوالات تاییدی" استفاده می کنیم: استنباط توافق (تایید واقعیت ها) و علامت عدم اطمینان.
سام برای کار نیامده است. من شنیده ام که او بیمار است ، او نیست؟
آه بله. دیروز حالش خوب نبود.
مشکل او چیست؟
پزشکان در حال بررسی وضعیت سلامتی وی هستند.
چیز جدی ای نیست ، آن هست؟
امیدوارم اینطور نباشد.
B. به مکالمات زیر گوش دهید و به سوالات پاسخ دهید.
چرا این روزها امین مشغول است؟ ……………………………………………… .
بهزاد در مورد سلامتی چه نظری دارد؟ ……………………………………………….. .
آن ها کجا می روند؟ ………………………………………………………………….
چرا مینا شطرنج را ترجیح می دهد؟……………………………………………………… .
من صبح زود از خواب بیدار میشوم. من خودم املت درست می کنم.
من صبح زود از خواب بیدار میشوم، و خودم املت درست می کنم.
کتاب خسته کننده بود. تام مجبور بود کتاب را بخواند.
کتاب خسته کننده بود ، اما تام مجبور بود آن را بخواند.
A. جملات زیر را با ' و' یا ' اما ' کامل کنید.
1) ما دیروز به پارک رفتیم ، ………… اوقات فوق العاده ای را سپری کردیم.
2) خانواده بهنام هفته گذشته به باغ وحش رفتند ، ………… آنها از آن لذت نبردند.
3) سوزان یک لباس صورتی دارد ، ………… هرگز آن را نمی پوشد.
4) کیت صوفیا را دید ، ………… با او صحبت نکرد.
5) کلاس انگلیسی من واقعاً لذت بخش است ، ………… من تکالیف زیادی دارم.
شما باید تکالیف خود را انجام دهید. شما باید ظرف ها را بشویید.
شما باید تکالیف خود را انجام دهید ، یا باید ظرف ها را بشویید.
سعید برای امتحان سخت درس خواند. سعید امتحان را قبول شد.
سعید برای امتحان سخت درس خواند ، بنابراین آن را قبول شد.
B. جملات زیر را با ' یا' یا ' بنابراین ' کامل کنید.
1. مادرم فست فود دوست ندارد ، ………… او هیچ (فست فودی) نمی خورد.
2. من امشب بیرون میروم ، ………… استراحت می کنم.
3. ما می توانیم ناهار خود را در رستوران بخوریم ، ………… می توانیم آن را در خانه بخوریم.
4. آن فرهنگ لغت گران است ، ………… من نمی توانم آن را بخرم.
5. این لباس راحت نیست ، ………… او بندرت آن را می پوشد.
C. دو جمله را با " و" ، " اما" ، " یا" یا " بنابراین" ترکیب کنید.
1. جوزف امروز بسیار مشغول است. او نمی تواند تلویزیون تماشا کند.
……………………………………………………………………………….. .
2. برادرم کتاب های زیادی دارد. او هرگز آنها را نمی خواند.
……………………………………………………………………………….. .
3. ما باید تکالیف زیادی انجام دهیم. ما وقت کافی نداریم.
……………………………………………………………………………….. .
4. سپیده ماکارونی دوست دارد. مادربزرگش از ماکارونی متنفر است.
……………………………………………………………………………….. .
5. شما می توانید این کت را بخرید. شما می توانید آن کفش ها را بخرید.
……………………………………………………………………………….. .
D. جمله ها را کامل کنید.
1. من یاد گرفتن زبان چینی را دوست دارم ، اما ……………………………… .
2. این کفش ها راحت نیستند ، بنابراین ……………………………… .
3. شما باید به خوبی مطالعه کنید ، و ……………………………… .
4. من شنا دوست دارم ، اما ……………………………… .
5. شما می توانید یک فرهنگ لغت موبایل نصب کنید ، یا ……………………………… .
E. در مورد خود ، خانواده یا دوستان خود پنج جمله مرکب واقعی بنویسید.
1. ……………………………………………………………………………….. .
2. ……………………………………………………………………………….. .
3. ……………………………………………………………………………….. .
4. ……………………………………………………………………………….. .
5. ……………………………………………………………………………….. .
F. به Reading برگردید. سه جمله ساده و سه جمله مرکب پیدا کنید. زیر فاعل ها را خط بکشید و دور افعال را دایره بکشید.
1. ……………………………………………………………………………….. .
2. ……………………………………………………………………………….. .
3. ……………………………………………………………………………….. .
1. ……………………………………………………………………………….. .
2. ……………………………………………………………………………….. .
3. ……………………………………………………………………………….. .
A. به قسمت اول یک مصاحبه گوش دهید.
1. بر اساس آنچه چند لحظه پیش شنیده اید ، به سوالات زیر پاسخ دهید.
a) چرا آگاهی از تجربه والدین ما مهم است؟
………………………………………………….. .
b) چرا والدین ما اولین معلمان ما هستند؟
………………………………………………….. .
2. دوباره گوش کنید و سه نکته مهم ذکر شده را یادداشت کنید.
B. حالا ادامه مصاحبه را بخوانید.
با این حال ، یک چیز مهم دیگر میراث و فرهنگ ماست. ما چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد میراث خود از والدینمان داریم تا به گذشته خود افتخار کنیم. این میراث و تاریخ احساس تعلق خاطر را به همراه دارد. از همه مهمتر ، برای ما احساس هویت گذشته مان و مسئولیت برای محافظت از آن برای نسل های آینده به همراه دارد. آنچه در پایان می توانم اضافه کنم نقش اخلاق ، ارزشها و اصول والدین در زندگی ما است. بزرگترهای ما مجموعه ای از اخلاق ، ارزش ها و اصول را در زندگی خود آموخته اند ، آفریده اند یا پرورش داده اند. بزرگترهای ما بهترین ها را برای ما می خواهند و آنها مایلند به ما بگویند چه مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها آنها را موفق و امیدوار و آرام کرده است.
3. زیر تمام "زمان های مجهول" خط بکشید. در مورد نکات مهم سه سوال مطرح کنید. سپس به آنها پاسخ دهید.
C. به صورت دو نفره کار کنید. سوال کنید و جواب دهید.
لغات
معنی
تلفظ
لغت
حس، احساس
سِنْس
Sense
قدردانی
اپْریشیِیْشِن
Appreciation
پایین آوردن
لُوِر
Lower
فشار خون
بْلاد پْرِشِر
Blood pressure
بالا بردن
بوسْت
Boost
مهربانی
کاینْدنِس
Kindness
قدرت، استحکام
سْتْرِنْگْث (θ)
Strength
مسن
اِلْدِرْلی
Elderly
نوجوان
تینِیْجِر
Teenager
نصیحت
ادْوایْس
Advice
بهتر کردن، بهبود یافتن
ایمْپروْ
Improve
عملکرد
فانْکْشِن
Function
حافظه
مِمِری
Memory
مراقبت کردن
تِیْک کِر
Take care
افزایش دادن
اینْکریس
Increase
نوه ها
گْرَنْدچیلْدْرِن
Grandchildren
مناسب
اَپْرُپریِیْت
Appropriate
احترام گذاشتن
ریسْپِکْت
Respect
اهدا کردن
دُنِیْت
Donate
نیاز داشتن
نید
Need
دما گرفتن
تِیْک تِمْپرِچِر
Take temperature
پزشک، طبیب
فیزیشِن
Physician
در نظر گرفتن
ریگارْد
Regard
اختصاصی، فداکار
دِدیکِیْتِد
Dedicated
از هیچ تلاشی دریغ نکردن
سْپِرْ نُوْ پِیْنْز
Spare no pains
برجسته، متمایز
دیسْتینْگویشْت
Distinguished
جای تعجب نیست
نات سرپْرایْزینْگْلی
Not surprisingly
تاسیس کردن
فَوْنْد
Found
پزشکی
مِدیکال
Medical
وحشتناک
تِریبل
Terrible
آنفولانزا
فلوْ
Flu
درحالیکه
وایْل
While
دریافت کردن، گرفتن
ریسیوْ
Receive
دیپلم
دیپْلُما
Diploma
خارج از کشور
اِبْراد
Abroad
پزشکی
مِدیسین
Medicine
وطن
هُوْملَنْد
Homeland
سخاوتمند، بخشنده
جِنِرِس
Generous
درمان کردن
کیور
Cure
حیف، افسوس
پیتی
Pity
دانشگاه
یونیوِرْسیتی
University
استاد
پرِفِسِر
Professor
بیماری
دیزیز
Disease
مبل
سُفا
Sofa
کبوتر
پیجِن
Pigeon
غذا دادن
فید
Feed
فریاد زدن
شَوْت
Shout
کم شنوا، مشکل شنوایی داشتن
هارْد آو هیِرینْگ
Hard of hearing
متولد شدن
بُرْن
Born
بغل کردن
هاگ
Hug
دامان
لَپ
Lap
اشک ریختن
بِرْسْت اینتو تیِرْز
Burst into tears
گریه کردن
کْرای
Cry
ناگهان
سادِنْلی
Suddenly
نمره
سْکُر
Score
به طور مکرر
ریپیتِدْلی
Repeatedly
بخشیدن
فُرْگیوْ
Forgive
گلدان
وِیْز، واز
Vase
به آرامی
کامْلی
Calmly
دفتر خاطرات
دایِری
Diary
فکر، اندیشه
ثات (θ)
Thought
جواب دادن
ریپْلای
Reply
دوم
سِکِنْد
Second
سوم
ثِرْد (θ)
Third
مکث کردن
پازْ
Pause
یکسان، شبیه
سِیم
Same
بوسیدن
کیس
Kiss
معنی دار
مینینْگْفل
Meaningful
ایده اصلی
مِیْن آیدیا
Main idea
فراهم کردن
پْرُوایْد
Provide
شرح، توصیف
دیسْکریپْشِن
Description
موقعیت
لُکِیْشِن
Location
دلیل
ریزِن
Reason
مقدار
کوانْتیتی
Quantity
همایند
کالُکِیْشِن
Collocation
بومی، محلی
نِیْتیوْ
Native
غیرطبیعی
آن نَچْرال
Unnatural
وعده غذایی
میِل
Meal
سنگین
هِوی
Heavy
قوی
سْترانْگ
Strong
اشتباه، خطا
میسْتِیْک
Mistake
شعر
پُئِت
Poet
دوران کودکی
چایْلْدهود
Childhood
تحصیلات
اِجوکِیْشِن
Education
مذهبی
ریلیجِس
Religious
قلب
هارْت
Heart
به یاد آوردن
ریمِمْبِر
Remember
شعر
پُئِتْری
Poetry
هیجان، احساس
ایمُشِن
Emotion
اخلاق، علم اخلاق
اِثیک (θ)
Ethic
ترجمه کردن
تْرَنْزْلِیْشِن
Translate
بی شمار
کَوْنْتلِس
Countless
الهام بخش
اینْسْپِرِیْشِن
Inspiration
نویسنده
آثِر (θ)
Author
تعمیر کردن
فیکْس
Fix
کشف کردن
دیسْکاوِر
Discover
راه حل
سُلوشِن
Solution
مشکل
پْرابْلِم
Problem
سرطان
کَنْسِر
Cancer
محصول
پْرُداکْت
Product
توسعه دادن
دیوِلُپ
Develop
اختراع کردن
اینْوِنْت
Invent
مخترع
اینْوِنْتِر
Inventor
تصادف
اَکسیدِنْت
Accident
آزمایش
اِکْسْپِریمِنْت
Experiment
وسیله، ابزار
تول
Tool
معمولی
اُرْدینِری
Ordinary
بافتن
ویوْ
Weave
وضعیت
کِنْدیشِن
Condition
جدی
سیریِس
Serious
امیدوار بودن
هُپ
Hope
مشغول
بیزی
Busy
استنباط کردن
اِلیسیت
Elicit
ترجیح دادن
پْریفِر
Prefer
آینده
فیوچِر
Future
حداقل
اَت لیسْت
At least
کلمه اتصال
کِنِکتینْگ وُرد
Connecting word
جمله مرکب
کامْپَوْنْد سِنْتِنْس
Compound sentence
شبیه، مشابه
سیمیلِر
Similar
فعالیت
اَکْتیویتی
Activity
تضاد
کانْتْرَسْت
Contrast
تفاوت
دیفْرِنْس
Difference
نشان دادن
شُوْ
Show
لذت بخش
اینْجُیِبِل
Enjoyable
انتخاب
چُیْس
Choice
نتیجه
ریزالْت
Result
به ندرت
رِرْلی
Rarely
ترکیب کردن
کمبایْن
Combine
جایگزین کردن
ریپْلِیْس
Replace
مناسب
سوتِبل
Suitable
تجربه
اِکْسْپِریِنْس
Experience
میراث
هِریتِج
Heritage
فرهنگ
کالْچِر
Culture
سرافراز، مغرور
پْرَوْد
Proud
هویت
آیْدِنْتیتی<
br /> Identity
مسولیت
ریسْپانْسیبیلیتی
Responsibility
مراقبت کردن
پرِتِکْت
Protect
نسل
جِنِرِیْشِن
Generation
اضافه کردن
اَدْ
Add
نقش
رُل
Role
ارزش
وَلیو
Value
اخلاقی
مُرال
Moral
اصل، قاعده
پْرینْسیپل
Principle
پرورش دادن
بْرینْگ آپ
Bring up
مایل، مشتاق
ویلینْگ
Willing
راهنما
گایْدلایْن
Guideline
آرام، صلح آمیز
پیسْفل
Peaceful
قبل از پرداختن به گرامر، دو نکته مهم در درس وجود دارد که می خواهیم به آنها اشاره کنیم.
1. Question generation یا همان "تولید سوال" یک نوع استراتژی برای درک مطلب و فهمیدن reading است. در این استراتژی، خوانندگان سوالات معنی داری را درباره نکات مهم یا ایده های اصلی یک متن می پرسند و به آنها پاسخ می دهند ، که با این کار آن ها متن را بسیار راحت درک می کنند. برای این کار باید ابتدا متن را بخوانید و نکات مهم یا ایده های اصلی را پیدا کنید. سپس برای هر نکته یا ایده، یک سوال بسازید و به آنها پاسخ دهید. که به این منظور شما می توانید از سوالات wh استفاده کنید. اگر می خواهید راجع به اشخاص سوال کنید، می توانید از who، استفاده کنید. اگر سوال شما راجع به اشیا است، می توانید از what استفاده کنید. اگر درباره زمان می خواهید سوال کنید از when استفاده کنید. اگر درباره مکان سوال دارید، از where استفاده کنید. اگر می خواهید دلیل چیزی را بپرسید از why استفاده کنید و در نهایت اگر فرایند و چگونگی یک کار مد نظر شماست، باید از how استفاده کنید.
2. مورد دوم درباره collocation یا همایند است. همایند یا collocation دو یا چند کلمه هستند که معمولاً با هم استفاده می شوند. تنها این ترکیبها هستند که از نظر یک فرد انگلیسی زبان طبیعی است و مورد استفاده قرار میگیرد. لذا، در صورت استفاده از کلمات دیگر به جای این ترکیبهای درست، این ترکیب ها یا عبارات ممکن است غیرعادی یا حتی "نادرست" باشند. در فارسی هم همایندها وجود دارند؛ مثلا می گوییم مسواک زدن، شمع روشن کردن، بستنی خوردن، و دل شکستن. اکنون با یک مثال برای شما شفاف سازی می کنیم. به دو کلمه ی زیر توجه کنید:
Fast / Quick : این دو کلمه هر دو به معنای سریع هستند،
حالا کلمه ی زیر را نگاه کنید:
food (n) ، این کلمه به معنای غذا می باشد. حالا اگر شما بخواهید بگویید "غذای سریع" چه میگوید؟
fast food? OR quick food?
باید بدانید که quick food اشتباه است چون این دو کلمه با هم،هم نشین نیستند.
اما ترکیب fast food کاملا درست است، زیر دو کلمه fast و food باهم همنشین هستند.
شاید بیشتر از ده دسته کالوکیشن در انگلیسی وجود داشته باشد که در اینجا به چند دسته بسیار متداول بسنده می کنیم.
دسته اول: فعل + حرف اضافه (Verb + Preposition)
برخی افعال فقط با حروف اضافه خاصی همنشین می شوند.
I sat on the yellow sofa. (I sat at the yellow sofa.)
دسته دوم: فعل + اسم (Verb + Noun)
برخی از اسامی فقط با فعل های خاصی می آیند.
She is reading a newspaper. (She is studying a newspaper.)
دسته سوم: صفت + اسم (Adjective + Noun)
می دانید که کار صفت، توصیف اسم می باشد. این کالوکیشن بسیار ساده است و در فارسی به آن صفت موصوفی گفته می شود.
The strong wind and heavy rain stopped. (The strong rain and heavy wind stopped.)
گرامر
Passive tense
تعریف: ساختار مجهول یا Passive Voice در گرامر انگلیسی ساختاری است که فاقد بخش فاعل است و متمرکز آن بر روی مفعول است.
ترتیب اجزای جمله در جملات معلوم به صورت 1) فاعل 2) فعل 3) مفعول می باشد.
The Children ate the cake.
واضح است که جمله بالا یک فاعل دارد. چه کسی یا چه چیزی عمل خوردن را انجام داد؟ بچه ها. Children فاعل یا Subject جمله است. فعل (Verb) جمله ate است و در نهایت جواب این سوال که "بچه ها چه چیزی را خوردند" می شود کیک که مفعول (Subject) جمله محسوب می شود.
و در ترتیب جملات مجهول به صورت 1) مفعول 2) فعل 3) فاعل می باشد.
از طرف دیگر، جملات مجهول یا Passive فرم متفاوتی دارند. مفعول جمله Active جای فاعل را گرفته، ساختار فعل جمله اندکی عوض شده و عبارت Children هم به انتهای جمله رفته است:
The cake was eaten by the children.
ساختار: نحوه ساختن جملات مجهول در هر زمان متفاوت است. اما ساختار کلی ساختن این جملات به صورت زیر است:
فاعل + شکل مناسب از فعل + be شکل سوم فعل (past participle)
مثال هایی برای اکثر زمان ها در جدول زیر آمده است: (که در کتاب شما فقط به زمان های حال ساده، گذشته ساده و حال کامل اشاره شده است.)
زمان
جمله معلوم
جمله معلوم
زمان حال ساده
Someone injures the man.
The man is injured (by someone).
حال استمراری
Someone is injuring the man.
The man is being injured (by someone).
حال کامل
Someone has injured the man.
The man has been injured (by someone).
گذشته ساده
Someone injured the man.
The man was injured (by someone).
گذشته استمراری
Someone was injuring the man.
The man was being injured (by someone).
آینده ساده باwill
Someone will injure the man.
The man will be injured (by someone).
کاربرد های زمان مجهول:
* حالت اول: هر وقت به هر دلیلی نمی خواهید بگویید چه کسی یا چه چیزی آن کارِ مورد نظر را انجام داده است می توانید از زمان مجهول استفاده کنید. با استفاده از این حالت می توان تاکید بر روی خود کار را به جای فاعل نشان داد.
The window is broken.
در این مثال شما نمی خواهید بگویید چه کسی شیشه را شکسته است.
* حالت دوم: هر وقت نمی دانید چه کسی یا چه چیزی آن کار را انجام داده.
در این مثال اگر شما بدانید این ماشین را چه کسی دزدیده است، می گویید:
Libby stole my car.
کاربرد این مورد جایی است، که شما میدانید چه کسی این کار را انجام داده و جمله شما معلوم است. اما اگر فاعل را نشناسید و ندانید چه کسی این کار را انجام داده، می گویید:
My car was stolen.
* حالت سوم: وقتی که فاعل را می شناسید و اتفاقا قرار هم هست که در جمله درباره اش صحبت شود، اما مفعول جمله برای شنونده مهم تر و جالب تر از فاعل است، در این مواقع نیز از حالت مجهول استفاده می کنیم.
The block of flats was built by them.
این مهم نیست که "They built the block of flats" آنها این بلاک های آپارتمانی را ساختند، این مهم است که بالاخره آنها ساخته شده اند.
* حالت چهارم: بعضی از جملات و فعل ها ذاتا باید فقط به صورت Passive به کار روند. به طور مثال:
I was born in Kashan.
نحوه تبدیل جمله معلوم (active) به مجهول (passive):
شما با شش گام می توانید یک جمله Active را به Passive تبدیل کنید.
بیایید به عنوان مثال با این جمله شروع کنیم:
My father wrote this book in 2018.
گام اول: فاعل، فعل و مغعول را دقیقا مشخص کنید.
در جمله بالا، فاعل جمله my father ، فعل جمله wrote و مفعول this book است. بقیه جمله هم قید زمان است که فعلا کاری به آن نداریم.
گام دوم: مفعول را ببرید به اول جمله تا به جای فاعل بنشیند. در واقع مفعول جمله معلوم به فاعل جمله مجهول تبدیل می شود.
در این جمله، عبارت this book باید در ابتدای جمله قرار بگیرد. توجه داشته باشید که اگر مفعول جمله ما ضمیر است (مثل me یا us یاthem ) باید در هنگام انتقال به ابتدای جمله شکل فاعلی به خود بگیرد (مثل I یا we یا they)
گام سوم: زمان یا Tense جمله Active را شناسایی کنید.
در مثال بالا، جمله ما حالت گذشته ساده (Simple Past) دارد. پس جمله Passive هم باید Simple Past باشد. در این مرحله ممکن است با زمان های متفاوتی مثل حال ساده، حال کامل یا حالت های استمراری مواجه شوید.
گام چهارم: فرم صحیح فعل Be را بسازید.
از آنجا که جمله ما در این مثال از نوع گذشته ساده است، حالت فعل ما می شود was یا.were حالا باید به مفعول جمله Active که حالا جای فاعل نشسته دقت کنیم: this book این کتاب. چون مفرد است پس باید فعلwas را انتخاب کنیم و بعد از مفعول (فاعل جمله جدید) قرار دهیم. اگر در جمله اصلی یک Modal Verb مثل Can یا Should وجود دارد، همان را عینا به همراه be به کار برده و برای حالت های Continuous هم is یا are یا was یا were را به همراه being استفاده کنید.
گام پنجم: حالت Past Participle فعل اصلی را بسازید.
فعل اصلی جمله معلوم wrote است که past participle آن می شود .written پس کافی است written را بعد از was بگذارید. این قدم بسیار ساده است و نیاز به توضیح خاصی ندارد فقط به باقاعده (Regular) یا بی قاعده (Irregular) بودن فعل توجه داشته باشید. که افعال با قاعده ed می گیرند، اما افعال بی قاعده شکل فعل عوض می شود.
گام ششم: درباره فاعل جمله Active تصمیم بگیرید. لازمش دارید یا نه؟
کتاب مورد نظر ما را My father نوشته است. پس شما این انتخاب را دارید که یک by به جمله اضافه کرده و بعد از آن my father را بنویسید.
This book was written by my father in 1951.
بسته به منظوری که می خواهید به خواننده یا شنونده برسانید می توانید جملات Passive را با یا بدون فاعل اولیه بنویسید. یعنی این هم درست است که بگویید:
This book was written in 1951.
نکته: برای نشان دادن فاعل در جمله های مجهول از حرف اضافه by استفاده می کنیم، یعنی می توانیم در انتهای جمله مجهول از by به علاوه فاعل استفاده کنیم، مثلا:
She was attacked by a dangerous dog.
به مثال های بیشتری از جملات مجهول دقت می کنیم:
Somebody built the house in 1984.
The house was built in 1984.
Somebody will sell this car by the weekend.
This car will be sold by the weekend.
Somebody had left out the washing in the rain.
The washing had been left out in the rain.
Somebody saved many people's lives.
Many people's lives were saved.
Somebody has robbed my neighbor's car.
My neighbor's car has been robbed.
نکته: با افعال عبارتی (phrasal verbs) نیز می توان جمله مجهول ساخت. برای این کار کافی است بعد از شکل سوم فعل، حرف اضافه را بیاوریم. به مثال ها توجه کنید:
They called off the meeting.
The meeting was called off.
Question tag
سوالات ضمیمه سوالات کوتاهی هستند که به انتهای جمله اضافه می شوند. این نوع از سوالات که به سوالات ضمیمه ، تاکیدی یا کوتاه معروف هستند ، اغلب موقعی استفاده می شوند که بخواهیم از چیزی که فکر می کنیم درست است مطمئن شویم و بخواهیم از نظر مخاطبمان یا تایید آنها نیز با خبر شویم. یک سوال ضمیمه معمولا دو کلمه است که کلمه اول، یکی از افعال کمکی یا افعال مدال و کلمه دوم یک ضمیر شخصی است. اینگونه سوالات به دو فرم مثبت و منفی استفاده میشود. زمانی که پرسش ما مثبت باشد ازshort question منفی استفاده میکنیم. برای مثال:
You are Tom, aren't you?
It is hot today, isn't it?
Your brother studied science, didn't he?
We've met before, haven't we?
You'll be ok, won't you?
You'd go on vacation with me, wouldn't you?
I can come, can't I?
Yesterday was so much fun, wasn't it?
و زمانی که جمله ی ما منفی باشد ازshort question مثبت استفاده میکنیم. برای مثال :
She isn't here today, is she?
They don't like pasta, do they?
Lucy doesn't like soccer, does she?
You didn't like the movie, did you?
Mike hasn't been to France before, has he?
You won't tell anyone, will you?
چنانچه جمله ی اصلی فعل کمکی داشته باشد از همان فعل کمکی در سوال ضمیمه استفاده می شود ولی چنانچه جمله فاقد فعل کمکی باشد در این حالت از یکی از مشتقات do متناسب با فعل اصلی در سوال ضمیمه استفاده می شود، بدین صورت که اگر فعل اصلی گذشته باشد از did واگر فعل اصلی s یا es داشته باشد از does و اگر فعل بشکل ساده باشد از do استفاده می شود .
I listen to the teacher, don't I?
We don't wash the car, do we?
Ali swims in the river, doesn't he?
She doesn't speak English, does she?
The movie ends at 8:00, doesn't it?
His father opened his store at 8, didn't he?
He didn't clean the store, did he?
نکته 1: توجه کنید که فعل کمکی که در سوال ضمیمه استفاده می شود باید همان فعلی باشد که در جمله قبل از آن استفاده کردیم.
نکته 2: در جملات امری از Won't استفاده می کنیم.
Open the window, won't you?
نکته 3: همانطور که در سوالات دیدید کلمه دوم هر سوال ضمیمه همیشه یک ضمیر است؛ این ضمیر نیز باید ضمیری باشد که در جمله قبل از سوال استفاده شده باشد (اگر از اسم در جمله استفاده شود باید ضمیر آن در سوال ضمیمه بکار برده شود(
Mary can't speak English, can Mary?
Mary can't speak English, can she?
نکته 4: سوال ضمیمه ای که برای I am استفاده می شودaren't I است:
I'm in charge of the food here, aren't I?
نکته 5: اگر tag question منفی باشد حتما باید به صورت مخفف استفاده شود.
John has broken the window, has not he?
John has broken the window, hasn't he?
نکته 6: اگر جمله ای با there شروع شود، tag question آن هم حتما باید با there است نه هیچ ضمیر فاعلی دیگری!
There isn't any water here, is there?
نکته 7: در tag questions به جای this و that از it و به جای these و those از they استفاده می کنیم.
This is your home, isn't it?
These are beautiful, aren't they?
نکته 8: جمله ی اصلی و سوال ضمیمه بوسیله کاما از یکدیگر جدا می شوند .
نکته 9: اگر در جمله اصلی قید منفی نظیرکلمات never, hardly, no بکار رفته باشد، سوال کوتاه بشکل مثبت خواهد بود.
He never eats breakfast, does he?
The old man could hardly walk, could he?
There is nothing in the kettle, is there?
نکته 10: در ترجمه ی فارسی عبارات tag ، میتوان همان فعل به کار برده شده را معنی کرد . چون مکانیزم این نوع سوال در زبان فارسی ، تعریف شده است و به لحن سوالی شما بستگی دارد . اما معمولا تمام معانی در محدوده ی عباراتی نظیر " مگر نه؟" ، " موافقید ؟ " ، " لطف می کنید؟ " ، " درست می گویم ؟ " و …. هستند .
Compound sentence
قبلا خواندیم که یک جمله ساده (simple sentence) جمله ایی است که یک فاعل و فعل دارد و یک مفهوم کامل را بیان می کند.
جملات مرکب (compound sentences) از بیش از دو جمله ساده تشکیل می شوند که با حروف ربط (connecting word) و برخی نشانه گذاری ها مثل (؛ – ، ) به هم وصل می شوند. به جملات مرکب زیر دقت کنید که هر کدام با یک حرف ربط متفاوت آمده اند:
1) جمله مرکب همراه با حرف ربط and: این حرف ربط به معنای "و" می باشد و یکسان بودن دو چیز را نشان میدهد. در واقع، and بین دو جمله ساده قرار میگیرد و قبل از and باید از کاما استفاده کرد.مثال:
I went home, and I did my homework.
She listened to music, and she watched TV after lunch.
2) جمله مرکب همراه با حرف ربط but: این حرف ربط بیان کننده تضاد و مغایرت می باشد و در فارسی به معادل "اما" و "ولی" می باشد. قبل از but نیز از کاما استفاده می کنیم. مثال:
I like coffee, but my wife prefers tea.
I eat cake, but I never eat biscuits.
3) جمله مرکب همراه با حرف ربط or: این حرف ربط برای نشان دادن دو انتخاب به کار میرود و معنی فارسی آن "یا" میباشد. قبل از or نیز باید از کاما استفاده کنیم. مثال:
You should read this book, or you should study English.
You can drink a cup of tea, or you can drink a glass of water.
4) جمله مرکب همراه با حرف ربط so: برای نشان دادن نتیجه و پیامد چیزی به کار میرود. معادل فارسی آن "بنابر این" و "پس" یا "در نتیجه" می باشد. قبل از so نیز از کاما استفاده می شود. مثال:
He was very hungry, so he ate all the cake.
I've drunk six cups of coffee today, so I've got a headache.