تارا فایل

پیاده راه ها-بررسی نمونه داخلی و خارجی



تهران 1275 هجری قمری
ماخذ: قریب 1382
تالیس 1850 میلادی
ماخذ: موریس 1979
2
قبل از انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی
3

پاریس بعد از انقلاب صنعتی
ماخذ: بنه ولو 1923
خیابان نظر شرقی 1388
ماخذ: نگارنده
4

کوچه های قدیمی در شهر یزد
articles.nosazidezful.com ماخذ:
ورود خودرو به شهرها- تهران قدیم
www. forum.persiandown.com ماخذ:
ورود خودرو به شهرها- تهران قدیم
www.deybirth.mihanblog.com ماخذ:
روند تغییر میدان عتیق اصفهان
ماخذ: آرشیو نگارندگان
تغییر بافت شهر یزد
(توسلی، 1388) ماخذ:
روند تغییر میدان شاه طهماسب یزد
(توسلی، 1388) ماخذ:
میدان شاه طهماسب یزد قبل از سال 1335
www.yazdmy.com ماخذ:
میدان شاه طهماسب یزد در سال 1335
www.yazdmy.com ماخذ:
قابلیت پیاده روی شهرها در گذشته و نقش اصلی آن در الگوی جابه جایی
بیان مسئله
تغییر چهره و گسستگی بافت شهرها بر اساس ورود خودرو
کاهش ادراک افراد پیاده از محیط شهری به واسطه ساخت شهر بر مبنای مقیاس خودرو
ایجاد آلودگی های ناشی از اتومبیل ها
وقوع تصادفات و آسیب های جسمانی به افرادپیاده
کاهش تعاملات اجتماعی و حضور شهروندان در فعالیت های مدنی
میدان شاه طهماسب یزد – امروزه
www.yazdmy.com ماخذ:
تغییر میدان امیرچخماق یزد
(توسلی، 1388) ماخذ:
تداخل سواره و پیاده- خیابان چهارباغ عباسی-اصفهان

فرهنگ پیاده مداری
سبک زندگی

پیاده مداری
پیاده راه
پیاده مداری
پهنه (محله)- برنامه ریزی
محور (پیاده راه)- طراحی
ویژگی های یک محله از دیدگاه برنامه ریزی شهری:
تشکیل شده از حداقل دو مجموعه همسایگی
شعاع عملکرد 500 تا 800 متر- 5 تا 8 دقیقه
کاربری شاخص: مسجد- فضای سبز محلی-
فضای سبز بازی کودکان- دبستان- مهد کودک
– درمانگاه- تجاری (روزانه- هفتگی)

برنامه ریزی بر اساس نیاز های انسان:
1- روزانه – 500 متر- پیاده
2- هفتگی- 500 متر- پیاده
3- ماهانه- 800 تا 1200 متر- دوچرخه
4- سالانه- بالای 1200 متر- خودرو

شیوه های سفر (وضع موجود)
بازنگری در اولویت بندی شیوه های سفر( وضع مطلوب)
لزوم بازنگری در شیوه های سفر
ماخذ: نگارنده برگرفته از (معینی،1385)

زیست محیطی:
عدم آلودگی و صر و صدا
کاهش مصرف انژی
چابه چایی سازگار با محیط
کالبدی:
مبلمان شهری (المان حجمی، نورپردازی، رنگ، نیمکت و …)
ترافیک ایمن
ساختار کالبدی (نما- کف- بام)
طول متوسط محور پاسخگو 500 متر
تنوع کاربری جاذب جمعیت
رشد هنر همگانی
ایجاد رعایت سلسله مراتب کالبدی

اجتماعی:
سرمایه اجتماعی
حیات مدنی
سرزندگی
عدالت اجتماعی
اوقات فراغت
رعایت حریم ها، قلمذو و حوزه نفوذ
طراحی فضاهای همگانی
عملکردی:
فضاهای قابل کنترل و انعطاف پذیر
رعایت پویای و ایستایی
ارتقاء گردشگری
ادراکی:
افزایش هویت شهری
ارتقاء خاطره تاریخی شهر
خوانایی فضای شهری
حس تعلق مکان و محیط

تاریخچه پیدایش پیاده راه ها
خیابانهای پیاده برای اولین بار در سال ١٩٤٠ در شهر های اروپا بوجود امده پس جنگ جهانی دوم و در جریان بازسازی خرابیهای جنگ و نوسازی مراکز تاریخی شهرها اندیشه جداسازی معایر پیاده وسواره شکل گرفت.نخستین تجربه های آزمایشی در ایجاد منطقه بی ترافیک در شهرهای روتردام (هلند) و استکهلم (سوئد) به وجود آمد. موفقیت اجرای طرح ذکر شده باعث گردید، تا در دهه های بعدی، اقدامات گسترده ای در بسیاری از شهرهای اروپایی صورت گیرد، به گونه ای که تا دهه 80 ‏میلادی، غالب بخش های مرکزی و تاریخی شهر های عمده اروپا به روی اتومبیل ها بسته شدند.
تنها 500 ‏شهر در آلمان و بیش از 100 شهر در فرانسه بدین منظور مورد مداخله قرار گرفتند.

در آمریکای شمالی در اوایل دهه 1960 گرایش بازگشت به مراکز شهری قوت گرفت و طی ده سال ، 150 خیابان پیاده در شهرهای آمریگا به وجود آمدند.

مبانی طراحی مسیر پیاده
‏• تاکید بر نقاط آغارین یا پایانی مسیر جهت ادراک کل فضای شهری.
‏• کاربست عناصر طبیعی بنا به شرایط محیطی بافت و بهره گیری از آن ها در طراحی محوطه ها و فضاهای شهری.
‏• تاکید بر بناها و عناصر کالبدی با ارزش تاریخی.
‏• ایجاد تمایزات بصری و تفاوت های بصری.
‏• تاکید بر پیوستگی مسیر و پرداخت تقاطع های موجود، توجه به پیوستگی بصری و ادراکی مسیر، هماهنگی و وحدت فضایی نقشی عمده داشته و رعایت این اصل، جاذبه مسیر و تمایل به حرکت در آن را تضمین خواهد نمود.
‏• ایجاد سلسله مراتب کالبدی – فضایی مسیر
کاربست تدابیر طراحی شهری در دید و منظر با توجه به قابلیت دید و رویت و تشخیص انسان.
‏• رعایت حرایم، حفظ قلمروها و حوزه نفوذ به بافت از طریق فضای عمومی، فضای نیمه عمومی و فضای نیمه خصوصی.
‏• رعایت ایستایی و پویایی فضا جهت ارتقاء کیفی فضای مسیر.

تاکید بر تنوع و تباین فضایی کالبدی.
‏ تنوع و تباین فضایی _کالبدی از اصول طراحی شهری مسیر بوده و می تواند از راه های زیر حاصل آید:
_ تغییر در مقیاس، تناسبات و اندازه های فضاهای موجود در طول مسیر.
_ تغییر در نوع فضا به لحاظ عملکردی
_ تفاوت در درجه محصوریت فضا
_ تنوع فضا به لحاظ شکلی
_ ایجاد سایه روشن و تغییر در روشنایی فضا
‏_ تنوع در عناصر محدود کننده فضایی (درخت، دیوار مشبک، دیوار صلب)
_شفافیت، تار بودن و نیمه شفاف بودن فضا در ارتباط با فضای دیگر
– تغییر در شکل بدنه محصور کننده فضا به جهت شکستگی، عقب نشستگی، پیش آمدگی بدنه های مسیر
‏_ غیر منتظره بودن، جدید بودن و ناگهانی بودن فضا وکالبد.
‏_ رعایت تناسبات، درجه محصوریت، جزئیات نماهای شهری و اثاثیه شهری با توجه به نیازها و مقیاس حرکت پیاده و تامین امکان حرکت برای افراد متفاوت با توانایی های متفاوت. استفاده از عناصر طبیعی چون درختان و دیوارهای صلب و یا نیمه شفاف (مشبک) از مواردی است که در صورت حفظ ارتفاع بناهای پپرامونی می تواند چاره ساز باشد.

انواع پیاده راه
انواع پیاده راه ها به لحاظ محدودیت حرکت سواره
الف- پیاده راههایی که هیچ وسیله نقلیه ای اجازه تردد درآنها را ندارد.
ب- پیاده راه هایی که بعضی وسایل نقلیه بسیار کم سرعت اجازه تردد در آنها را دارد.
ج- پیاده راه هایی که در ساعات خاصی از روز ( معمولا عصرها) و یا روزهای خاصی ازهفته یا سال مانع ورود وسایل نقلیه می شوند

پیاده راه و ادراک فضای شهری

پیاده راه و امنیت

پیاده راه و امنیت

پیاده راه و نقش اجتماعی آن

فعالیت های اجتماعی در استراگت
((منبع:www.skyscrapercity.com)
 
نمونه های خارجی
در زبان دانمارکی، استراگت(Strϴget) به معنای پرسه زنی و یک عادت دانمارکی محبوب است. استراگت، همچنین نامی برای نخستن ناحیه پیاده کپنهاگ
استراگت اصلی شامل سه خیابان به هم پیوسته می باشد که از میدان Town Holl تا میدان Kings جدید ادامه دارد.

1- کپنهاگ- دانمارک

نمونه های خارجی
1- کپنهاگ- دانمارک

نمونه های خارجی
4-مونیخ – آلمان
مسیر پیاده در مرکز تاریخی شهر مونیخ

اولین خیابان پیاده مونیخ بین دو دروازه قرون وسطایی اصلی ایجاد شد. Kaistor در جبهه غربی و دروازه نوساز Rhathaus در جبهه شرقی. سیستم پیاده شهر، شامل استخوان بندی می باشد که دو دروازه را همراه با انشعاباتی که به خیابان های اطراف، توسعه می یابد، متصل می کند. طراحان در ابتدا در خصوص عرض ظاهراً زیاد ستون فقرات مرکزی که در حدود 18 متر (60 فوت) عرض داشت، نگران بودند. اما این نگرانی فقط یکبار کاملاً عملی شد و آن زمانی بود که خیابان به دلیل تعداد اندک مردم استفاده کننده، کاملاً خلوت به نظر می رسید.
اما در واقع عرض معبر پیاده مغایرت خوشایندی با خیابان های باریک اطراف دارد. این آزادی و گشایش بوسیله ایوان ها و رواق های قرون وسطایی موجود که به طاق های مدرن متصل شدند، کامل گردید تا یک محیط خرید خوشایند را در روزهای بارانی ایجاد کند. همچنین ساختمان های تاریخی در محدوده پیاده، تعمیر و در شب نورپردازی گردیدند.

سیستم پیاده مونیخ از نظر فیزیکی و نشانه ای، با قلب میانی شهر پیوسته است. Frauen Kirche عمارت شهری جدید، فروشگاهها و مغازه های میدان Marien و Kaufinger Strass و خیابان Neuhauserstrass یک طرح پیاده متحد و منحصر است که خدمات دولتی، مذهبی و تجاری را به شهروندان و بازدید کنندگان ارائه می کند. هسته قدیمی شهر نه تنها شامل یادبودهای اجتماعی است، بلکه دارای فروشگاهها، هتل ها، رستوران ها و کافه هاست
نمونه های خارجی
4-مونیخ – آلمان

نمونه های خارجی
4-مونیخ – آلمان

نمونه های داخلی
1- محور تربیت تبریز
خیابان تربیت در محله ای به همین نام در مرکز شهر، در درون بافت قدیم و در سمت جنوبی بازار قدیم شکل گرفته است. و از نظر فضایی یک سیستم تجاری را تشکیل می دهد.
این خیابان در فاصله سال های 10-1307 که محمد علی تربیت شهردار تبریز بود به منظور تسهیل در آمد و شد وسایط نقلیه موتوری بر روی گذر حدفاصل «دروازه نوبر» و دیک باشی تعریض و به نام شهردار وقت «خیابان تربیت» نامیده شد.
در سال 1371 و در پی کاهش فرسودگی بفت تاریخی و بدنه های با ارزش سمت شرقی آن به مسیر صرفا پیاده با عملکرد تجاری و تفریحی بدل گردید.

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

1- محور تربیت تبریز

نکات مورد توجه در طراحی محور تربیت تبریز

قرارگیری در قلب شهر و درون بافت تاریخی
امکان دسترسی سواره در مواقع اضطراری با برداشتن زنجیر مسدود کننده این خیابان
تنوع کاربری ها و اصناف گوناگون چون پوشاک، کیف و کفش، لوازم پزشکی، قنادی، مبل فروشی و ….
تنوع فضایی با استفاده از باغچه ها و آبنماها در طول مسیر
تنوع نسبی کفسازی ها
توجه به معلولین در طراحی فضا بویژه در استفاده از سنگ پلاک در کفسازی
نظم بخشی به حرکت سواره از طریق پیش بینی پارکینگ طبقاتی در خیابان امام خمینی برای ساکنان سواره منطقه
1- محور تربیت تبریز

نمونه های داخلی
2- محور باغسپهسالار تهران

2- محور باغسپهسالار تهران
خیابان صف (باغسپهسالار) که به علت وجود خانه و باغ میرزا حسین خان سپهسالار در محدوده آن به به خیابان پشت باغ سپهسالار معروف است در میان بافت تاریخی مرکز شهر تهران در منطقه 12 واقع شده و یک محور تجاری قوی است که در مقیاس شهری و حتی کشوری عمل می کند.
این خیابان راسته ای از باغ بزرگ سپهسالار در دوران قاجار بوده است که در دوران حکومت پهلوی اول بیشتر به عنوان محوری- تفریحی گردشگری برای مردم شهر تهران عمل می کرده.
تغییر شکل و کاربری آن در دوران حکومت پهلوی دوم صورت می گیرد که رشد قابل توجه تجاری در منطقه مرکزی شهر تهران در این خیابان بوده است و به خصوص فروشگاه های کفش در این خیابان رونق می گیرند.
اشباع این خیابان از ساختمان های متراکم و نازیبا و خفه شدن مجرای حرکت انسانی در اثر حجم زیاد جمعیت و تداخل زیاد سواره و پیاده سبب شد در سال های اخیر ایده تغییر نقش این خیابان از سواره به پیاده مطرح بشود.
سرانجام در سال 1385 ابتدا یک ماه به صورت آزمایشی این مسیر به روی ورود خودروها بسته شد تا از نظر ترافیکی و دیگر موارد بررسی گردد و سپس به عنوان اولین تجربه پیاده راهسازی تهران به صورت کامل به تردد پیاده اختصاص یافت.

2- محور باغسپهسالار تهران

2- محور باغسپهسالار تهران

با تشکر


تعداد صفحات : حجم فایل:4,668 کیلوبایت | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود