طرح کسب وکار
(Business Plan)
عنوان طرح
نام و نام خانوادگی طراح: مهدی امیرزاده
استاد راهنما: جناب آقای هاشمی
استان/ شهرستان: مشهد
1- بخش معرفی
نام و نشانی شرکت
آریا ترانس ، مشهد،شهرک صنعتی توس
نام خودتان یا مالکین، مدیران و پرسنل کلیدی
مهدی امیرزاده
نشانی، شماره تلفن، دورنگار و پست الکترونیکی
خراسان رضوی، مشهد،شهرک صنعتی توس
Arya terans@yahoo.com
مقدمه: صنایع الکتریکی به عنوان یکی ازصنایع پیشروی دنیای صنعتی موجب تحول عظیمی در اقتصاد بسیاری ازکشورهاازجمله کشورهای خاورمیانه گشته است. اشتغال زایی مناسب، سودآوری بالا و دوره کوتاه بازگشت سرمایه، این صنعت را به یکی از جذاب ترین حوزه های سرمایه گذاری تبدیل نموده است. لامپ های مهتابی به عنوان یک محصول الکتریکی در روشنایی بسیاری ازاماکن بکارمیرود. مزیت اصلی لامپ های مهتابی ایجاد نوریکنواخت بدون خیره کنندگی بوده وبه دلیل مصرف اندک برق ، درسطح وسیعی مورد استفاده قرارمی گیرند. استفاده فراوان ازانواع واشکال مختلف این لامپ ها درروشنایی محیط کارگاهها وکارخانجات ، بیمارستانها ومراکزدرمانی،مدارس ودانشگاهها،ادارات وتابلوهای فروشگاهها ،اهمیت تولید این محصول ولوازم جانبی آن شامل ترانس، بالاست و … را عیان می سازد. لامپ های تخلیه در گاز، بار قابل توجهی از شبکه توزیع برق را تشکیل می دهند. در حال حاضر برای روشن نمودن آنها از بالاست های مغناطیسی استفاده می شود. با پیشرفت المان های الکترونیک قدرت، امکان ساخت بالاست های الکترونیکی فراهم شده و تحقیقات نشان می دهد استفاده از بالاست های الکترونیکی در مقایسه با بالاست های مغناطیسی، باعث افزایش طول عمر لامپ تا دو برابر، افزایش ضریب قدرت ، حذف اثر سوسوزدن، ایجاد شار نوری ثابت در تغییرات وسیع ولتاژ ورودی، کنترل نور، امکان مدیریت مصرف انرژی روشنایی، کاهش 5 تا 10 درصد مصرف انرژی در شار نوری ثابت و … خواهد شد. مزایای فوق و به خصوص کاهش مصرف انرژی، اهمیت تحقیق به منظور طراحی و ساخت بالاست های الکترونیکی را نشان می دهد هدف از انجام این پروژه طراحی و ساخت بالاست الکترونیکی برای لامپ های مهتابی می باشد.
خلاصه مدیریتی: شرکت بالاست "آریا" باتکنولوژی روز وباتوجه به فرهنگ مصرفی کشور توسط تیم مهندسی اقدام به طراحی ترانس وبالاست میکند،انواع مختلف،مدلهای گوناگون وتیپ های مختلف بالاست آریا پاسخگوی کلیه نیازهای صنایع روشنایی در زمینه لامپ های فلورسنت میباشد.بالاست آریادردونوع مختلف تولید میشود:
1)بالاستAC باولتاژورودی220ولت HZ 50
2)بالاستDC باولتاژورودی12،24،48،110ولت
این شرکت بااستفاده از روشهای مناسب وسودجستن ازنیروی انسانی کار آمد وبهره گیری از ماشین آلات وتجهیزات پیشرفته ومواداولیه باکیفیت میتواند علاوه بر پاسخگویی نیازهای گسترده صنایع روشنایی کشوروسایر مصرف کنندگان،توجه مشتریان خارجی مهم رانیز به خود جلب نماید. شرکت دارای مساحت کلی2000 مترمربع است که ازساختمانهای ذکر شده در زیر تشکیل شده است:
1)انبار مواد اولیه 150متر مربع
2)انبار محصولات 200متر مربع
3)سالن تولید400مترمربع
4)اداری،نمازخانه وسرویس های بهداشتی80 مترمربع
5)آزمایشگاه 30مترمربع
6)نگهبانی 40مترمربع
7)اتاق کنترل15مترمربع
دراین شرکت انتظارمیرود در دوسال اول پتانسیل فروش حدود15000 محصول در سطح استان باشد که بالغ بر100 میلیون تومان میباشد وانتظار میروددر5سال آینده تقاضای بازار حدود40درصد افزایش یابد که پتانسیل فروش آن در سطح ایران حدود60هزار محصول میباشد که بالغ بر500میلیون توان میباشد.
3- نوع صنعت، سازمان، محصولات و خدمات
نقاط قوتی که شرکت مارا نسبت به شرکتهای تولیدی دیگر متمایز میکند را به اختصاردر زیر بیان میکنیم:
1)استفاده ازتیم آموزش دیده ومتعهد
2)تست کامل تک تک بالاستها قبل از بسته بندی
3)استفاده از قطعات اصلی با مارک های معتبر
برتری هایی محصول ما نسبت به محصولات سایر شرکتها:
1-دارای قاب مستحکم
برای جلوگیری از استهلاک زود رس قاب ، قاب بالاست باید دارای استحکام بالائی باشد .و در مقابل حرارت احتمالی ایجاد شده در ولتاژ های بالای 250 ولت برق شهر مقاوم باشد .تا در دمای نسبتا بالا زود شعله ور نشود دیده شده که اکثر بالاستهای موجود در بازار دارای پوسته های نازک میباشد اما قاب بالاست آریا داری استحکام بالایی است.
2-خرید قطعات الکترونیکی مستقیم از تولید کنندگان
برای تهیه قطعات الکترونیکی استفاده شده در بالاست مستقیما از کارخانه سازنده آن قطعه در مالزی ، تایوان ،چین (البته باکیفیت) بزرگترین حسن خرید از سر منشا خرید باکیفیت است زیرا که در صد بالایئ از قطعات موجود در بازار با برندهای معروف تقلبی هستند وفقط مارک آن شرکت را به همراه دارند و هیچ اثری از کیفیت در آنها پیدا نمیشود . مزیت بعدی خرید از کارخانه های تولید کننده قطعات الکترونیکی بی واسطه بودن و ارزان خریدن قطعات میباشد. که می توان یک کالای با کیفیت را با قیمت پایین به دست مصرف کننده رساند.
3- استفاده از فیبر مدار چاپی (PCB) فایبر گلاس FR4
یکی از معایب بزرگ بالاستهای موجود در بازار استفاده از فیبرمدار چاپی استخوانی بی کیفیت است .با آنکه استفاده از فیبر مدار چاپی فایبر گلاس از واجبات میباشد به دلیل توجه تولیدکنندگان بالاستهای الکترونیکی به مساله قیمت به دست فراموشی سپرده شده است.و به دلیل اینکه فیبر مدار چاپی فایبر گلاس دارای قیمتی نزدیک به 3 برابر قیمت فیبرمدار چاپی استخوانی است تا به حال هیچ تولید کننده بالاستی تصمیم به استفاده از این قطعه مهم نکرده است و اگر هم استفاده نموده است قیمت بالاست بقدری بالا تمام شده است که توجیه اقتصادی نداشته و محکوم به فنا بوده است. حال آنکه بالاست آریا توانسته است این مهم را در مجموعه خود جا دهد.
4)دارای2سال گارانتی
4- برنامه بازاریابی
مشتریان
1)مشتریان شرکت اریا معمولا بیشتر مراکز اداری وارگانهای دولتی وخصوصی هستند که سهم قابل توجهی در مصرف برق دارندوبه طور مستقیم از شرکت خرید میکنند وچون این مراکز مصرف بیشتری از محصول مارادارند خواهان محصول ما به طور کلی هستندکه دراینصورت قیمت فروش راکمی پایین آورده و مادرازای محصول ازآنها بیشترچک دریافت میکنیم،دیگر مشتریان ما افراد دیگر جامعه هستند که محصول مارا از فروشگاهها وسایر مراکزفروش خریداری میکنند .
تخمین سهم بازار و فروش
به دلیل اینکه این محصول نسبت به محصولات دیگرازکیفیت بالایی برخوردار است وقیمت آن نسبت به محصولات دیگر شرکتها مناسبتر است مطمئنا محصول مابیشترین تقاضا رادر بازار خواهد داشت که با توجه به برآورد تقاضای ناحیه ای بازار این تقاضا در سال بالغ بر10هزار محصول میباشد.
ارزیابی آینده بازار
درآینده تقریبا حدود 40درصد سهم بازاررا دراختیار خواهیم داشت.
رقابت، حساسیت ها و خطرها
رقبای مطرح بازارشرکتهای kmc،گیومدار، بالاست پایا و…هستندیکی ازنقاط قوتی که این شرکتها دارند این است که به خاطر قدیمی بودن بیشترین سهم بازار رابه خود اختصاص دادند آنها علاوه بر بازار داخلی در بازار خارجی نیز به نوعی سهیم هستندکه رقیب شدن بااین شرکتها در ابتدا کمی مشکل است اما کم کم باتوجه به اینکه محصول ما نسبت به محصولات آنها دارای برتریهایی نظیروزن کم وراندمان بالا وبدنه محکم است میتوانیم از آنها پیشی بگیریم.
قیمت گذاری
این شرکت قیمت محصول خودرا با توجه به قیمتی که شرکتهای دیگر تعیین کردند تعیین میکند واز روش قیمت گذاری نفوذی بهره می برد به این گونه که در ابتدا برای ورود به بازار قیمت محصول خودرا باتوجه به کیفیت آن نسبت به محصولات دیگر پایین تر از حد معمول تعیین میکند وپس از جذب مشتری قیمت واقعی آن را اعلام می دارد.
تبلیغات
این شرکت به صورت اینترنتی وهم چنین با استفاده از تبلیغات تلویزیونی وچاپ بنر وپلاک کارت در مسیر جاده ها وشهرستانهای استان وآگهی در روزنامه های کثیرالانتشار خودرا مطرح میکند.
شیوه فروش
این شرکت علاوه براینکه محصولات خودرا به صورت مستقیم به فروشگاه هاولوازم الکتریکی به فروش می رساند،از طریق شرکت در نمایشگاه ها ،اینترنتی و تلفنی محصولات خودرا عرضه میکند.هم چنین با فرستادن بازار یابهایی به مجموعه ها وارگان های دولتی وخصوصی نظیر دانشگاه ها،بیمارستانها و… علاوه بر معرفی محصول با هزینه نصب نسبتا کمی محصول خود را عرضه میکند
توزیع
توزیع در سطح وسیع عوامل کلی فروشی وفروشگاه ها یا پخش وعرضه به الکتریکی ها وفروش اینترنتی وهم چنین برنامه فروش برای سال اول متمرکز بربازار استان خواهد بود وپس از گذشت 6ماه از برنامه فرووش محصول شرکت دربازار کل کشور نیز عرضه میگرددوتشکیلات فروش عبارتند از:1) مصرف کنندگان عادی2) فروش صنعتی 3) فروش تجاری
5- برنامه های طرح و توسعه
این شرکت قبل از تولید وتوزیع ودرکل قبل ازاحداث شرکت تحقیقات وسیعی درمورد بازار این محصول انجام داده است وبه طور کامل نقاط قوت وضعف شرکتهای دیگررا شناسایی کرده است ،هم چنین این شرکت برای توسعه محصول خود درآینده در نظردارد تا با این محصول 50 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی کند ووزن محصول خودرا کمتر کند.
6- چارچوب قانونی و عوامل اجتماعی و محیطی
مجوزلازم برای این شرکت اعلامیه تـاسیس وثبت آن است،باتوجه به این که این شرکت درشهرک صنعتی توس قراردارد وفقط چند عدد دستگاه پرس وتزریق پلاستیک دارد وقسمت بیشتر کار مربوط به مونتاژ است سروصدای زیادی به همراه ندارد وبرای اطراف ومحیط زیست ضرری ندارد.
7- برنامه عملیاتی و تولید
فن آوری و روش تولید مناسب
باتوجه به این که این شرکت فقط قاب بالاست وبرد آن را تولید میکندوبقیه قطعات راخریداری ومونتاژ میکند،درساخت قاب بالاست ازدستگاه تزریق پلاستیک وپرس هیدرولیک استفاده میکند ودر ساخت برد آن ازیک قالب وپشم شیشه وماده خشک کن ویک ماده مغزی(فوم) برای استحکام بیشتر آن استفاده می کند.
مراحل و روش تولید
دراین شرکت ابتدا فیبر مدارچاپی فایبرگلاس تولید میشود سپس برروی برد قطعات الکتریکی خریداری شده مانند خازن،ترانسفور ماتور،مقاومت و… توسط افراد آموزش دیده وکارآمد مونتاژ میشوند. پس از مونتاژ قطعات قاب بالاست تولید میشود وبرد درداخل آن قرارمیگیرد ومحصول بسته بندی میشود وآماده فروش میشود.
مواد اولیه و مواد بسته بندی
مواد اولیه مورد استفاده شده دراین شرکت که پلاستیک وفایبرگلاس است از استحکام بالایی برخوردار هستند وبالاترین کیفیت رادارا می باشند.چون این شرکت درشهرک صنعتی توس قراردارد مواد اولیه خودرا از کارخانه های سیم وکابل،پلاستیک سازی وکارتون سازی منطقه تامین می کندواین شرکت برای هرکدام ازمواد اولیه ومحصولات خود انبار جداگانه ای دارد.
برآورد نیروی انسانی مورد نیاز
ردیف
نیروی انسانی مورد نیاز
میزان تحصیلات
تعداد
متوسط حقوق ماهیانه(ریال)
1
حسابدار
لیسانس
1
7500000
2
مسئول ازمایشگاه
لیسانس برق
1
8000000
3
کارگر
کاردانی ودیپلم فنی
15
5500000
4
نگهبان
دیپلم
2
6000000
5
مسئول کنترل کیفیت
لیسانس
1
8500000
برآورد فضای مورد نیاز طرح
1)انبار مواد اولیه 150متر مربع
2)انبار محصولات 200متر مربع
3)سالن تولید400مترمربع
4)اداری،نمازخانه وسرویس های بهداشتی100 مترمربع
5)آزمایشگاه 40مترمربع
6)نگهبانی 35مترمربع
7)اتاق کنترل20مترمربع
برآورد هزینه های راه اندازی و شروع تولید
ردیف
متراژ مورد نیاز
متراژ خریداری شده
نحوه خرید یا واگذاری
بهای هر متر مربع
(ریال)
بهای کل
1
2000
2000
از طریق املاک
1000000
2000000000
تسطیح و محوطه سازی
شرح عملیات
متراژ مورد نیاز
قیمت هر متر یا متر مربع
قیمت کل(ریال)
تسطیح و خاکبرداری
2000
19000
38000000
دیوارکشی
350
93350
32672500
خیابان کشی
300
75000
22500000
جدول بندی
300
30000
9000000
فضای سبز
400
50000
20000000
پارکینگ
200
25000
5000000
ساختمانها
ردیف
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
هزینه هر متر مربع
هزینه کل
1
ساختمان تولیدی
1
400
3000000
1200000000
2
ساختمان اداری
1
60
2500000
150000000
3
ساختمان رفاهی
1
40
3000000
120000000
4
انبار مواد اولیه و قطعات یدکی
1
150
3000000
450000000
5
انبار کالای ساخته شده
1
200
3000000
600000000
6
ساختمان پست برق
1
20
1500000
30000000
7
ساختمان نگهبانی
1
40
1000000
40000000
8
جمع کل
7
910
17000000
2590000000
تاسیسات
ردیف
شرح تاسیسات
تعداد / مقدار (واحد)
مصرف سالیانه
هزینه یک واحد (ریال)
هزینه کل
1
حق انشعاب برق
1
2000
8000000
4000000
2
ترانسفورماتور
1
ـ
25000000
4
تابلوها
4
–
–
500000
5
سیستم تهویه
4
3000000
1200000
6
حق انشعاب آب
1
1000000
500000
690000000
7
سیستم فاضلاب
2
1000000
6000000
12000000
8
سیستم اطفای حریق
10
300000
3000000
ابزارآلات و وسایل فنی و آزمایشگاهی
ردیف
اقلام مورد نیاز
تعداد
هزینه واحد (هزار ریال)
هزینه کل (میلیون ریال)
1
اهم متر
10
770000
7700000
2
اسیلوسکوپ
3
3000000
9000000
ماشین آلات و تجهیزات
ردیف
نام ماشین آلات و تجهیزات
مشخصات فنی
تعداد
قیمت هر واحد
قیمت
1
پرس هیدرولیک
دیجیتال
2
2000000
4000000
2
تزریق پلاستیک
1
4000000
4000000
3
هویه
دستی
12
95000
1140000
4
میز کار
چوبی
7
700000
4900000
5
اهم متر
دیجیتال
10
770000
7700000
وسایط نقلیه
ردیف
نام وسایط نقلیه
تعداد
قیمت واحد(ریال)
قیمت کل (ریال)
1
نیسان وانت
2
170000000
350000000
2
لیفتراک برقی
1
50000000
50000000
اداری و کارگاهی
ردیف
شرح وسایل
تعداد
قیمت یک واحد (ریال)
÷قیمت کل (ریال)
1
میز وصندلی
4
1000000
4000000
2
تلفن
2
200000
400000
3
لباس کار
15
350000
525000
4
سایر
8
–
2000000
هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های تاسیس
ردیف
شرح
مبلغ کل
1
هزینه تهیه طرح، مشاوره، اخذ
8000000
2
مجوزها و ثبت تسهیلات
6000000
3
آمــوزش
12000000
4
دستمزد نگهبان در دوره سازندگی
550000000
برآورد سرمایه در گردش
ردیف
شرح
شرح
مبلغ کل
1
مواد اولیه وبسته بندی
دو ماه مواد اولیه تولید سالانه
300000000
2
حقوق ودستمزد
دو ماه هزینه های حقوق ودستمزد
220000000
3
تنخواه گردان
دو ماه هزینه آب،برق و…
7000000
هزینه های تولید
مواد اولیه و بسته بندی
ردیف
مواد مورد نیاز
محل تهیه
ظرفیت مورد انتظار(سال)
مصرف کل (واحد)
قیمت یک واحد (ریال)
قیمت کل در کارخانه
1
انواع خازن
شرکتهای معتبر خارج از کشور
80000
77000
5000
–
2
انواع مقاومت
شرکتهای معتبر خارج از کشور
60000
60000
1000
–
3
ترانزیستور
شرکتهای معتبر خارج از کشور
15000
15000
20000
4
ترمینال
داخل کشور
200تن
200تن
2000
–
5
پشم شیشه
داخل کشور
1.5تن
1.5تن
30000
6
اسید
داخل کشور
1.5تن
1.5تن
60000
7
واکس
داخل کشور
200
200
1500
–
8
بالاست
کارخانه
15000
15000
10000
90000
حقوق و دستمزد
نوع خدمت
محل خدمت
تعداد
حقوق و مزایای ماهانه
حقوق و مزایای سالیانه (12 ماه)
پاداش وحق بیمه
کارگر
شرکت
15
5500000
18600000
3850000
حسابدار
شرکت
1
7500000
90000000
5250000
مسئول آزمایشگاه
شرکت
1
8000000
96000000
560000
نگهبان
شرکت
2
6000000
72000000
420000
مسئول کنترل کیفیت
شرکت
1
8500000
102000000
5950000
آب و برق و سوخت
ردیف
شرح
واحد
ظرفیت مورد انتظار
مصرف سالیانه
هزینه هر واحد
هزینه کل (ریال)
1
برق مصرفی
کیلو وات
2000
2000
1500
3000000
2
آب مصرفی
لیتر
10000000
10000000
690
6900000000
3
گاز
200000000
4
گازوئیل
لیتر
1500
1500
1500
22500000
5
بنزین
لیتر
4000
4000
7000
28000000
تعمیرات و نگهداری
ردیف
شرح
درصد
مبلغ کل هزینه
1
ساختمان ها
2
100000000
2
ماشین آلات و تجهیزات
5
70000
3
تاسیسات
10
150000
4
وسایط نقلیه
10
180000000
5
وسایل فنی و آزمایشگاهی
8
1200000
6
وسایل اداری و کارگاهی
2
50000000
هزینه استهلاک
ردیف
شرح
روش استهلاک
درصد
مبلغ کل هزینه
1
ساختمان ها
قیمت پایانی – قیمت اولیه
5
160000
2
ماشین آلات و تجهیزات
قیمت پایانی – قیمت اولیه
10
8000000
3
تاسیسات
قیمت پایانی – قیمت اولیه
10
3000000
4
وسایط نقلیه
قیمت پایانی – قیمت اولیه
8
5000000
5
وسایل فنی و آزمایشگاهی
قیمت پایانی – قیمت اولیه
3
1000000
6
وسایل اداری و کارگاهی
قیمت پایانی – قیمت اولیه
5
2500000
جمع کل هزینه ها
ردیف
شرح
مبلغ کل
1
هزینه خرید زمین واحداث شرکت
4500000000
2
هزینه لوازم ودستگاه ها
2000000000
8- ساختار سازمانی
مالکیت این شرکت شخصی است وچارت سازمانی آن به صورت زیر است:
10- برنامه مالی
سرمایه ثابت
سرمایه در گردش
کل سرمایه گذاری
6500000000
3200000000
400000000
100000:قیمت تمام شده محصول
( هزینه متغیر- قیمت فروش)÷هزینه ثابت= نقطه سر به سر
9= )1000000000-1500000000)÷4500000000
0.4=3200000000÷1300000000=کل سرمایه÷سود سالیانه=نرخ بازگشت سرمایه
2.5=0.4÷1=دوره بازگشت سرمایه
6