تارا فایل

پروپوزال بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگاهها در فن آوری اطلاعات


پروپوزال مدیریت بازرگانی

موضوع:
بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگاه ها در فن آوری اطلاعات

مقدمه
فناوری اطلاعات عنصری کلیدی در حذف محدودیت زمانی و مکانی، دسترسی بهتر به اطلاعات، به روز بودن و … است. به عبارت دیگر، فناوری، روش انجام کارها را دگرگون ساخته و باعث شده، بستری که بر کاغذ بنا شده بود، به بسترهای الکترونیکی تبدیل شود. تکنولوژی اطلاعات جهان امروزی را به مثابه یک دهکده به پهنای گیتی در آورده اند. به طوری که گویا بشر کنونی گام در جهانی دیگر نهاده است. طی دو دهه پایانی قرن بیستم، سه نوآوری مهم فاکس، تلفن همراه و اینترنت نشان داده است که چگونگی گسترش ارتباطات می تواند در ایجاد بازار تولید تاثیر داشته باشد و شیوه های کار و زندگی مردم را تغییر دهد.(صرافی زاده و محمد زاده، 1389)
رشد مترادف واژه Growth بوده و در معنی مطلق "تغییر کمی هر متغیر در مدت مشخص" اطلاق می گردد. مثلاً قد یک فرد طی یک سال از 150 سانتی متر به 155 سانتی متر افزایش یابد، گفته می شود که قد آن شخص 5 سانتی متر رشد داشته است یا تولید گندم از 10 میلیون تن در سال قبل به 11 میلیون در سال جاری افزایش یافته است، حال اگر این معنی و مفهوم به کل تولیدات کالاها و خدمات نهایی جامعه در یک مدت معین و مشخص تعمیم داده شود، به آن "رشد اقتصادی" گویند. بنابراین "تغییر در میزان تولید کالاها و خدمات نهایی تولید شده در جامعه در یک مدت معین را رشد اقتصادی گویند". (رحمت میرزایی،1382)
توسعه مترادف واژه Development بوده و نمود ظاهری آن سطح فرهنگی بالا، رفاه نسبی و استاندارد بالای درآمد برای اکثریت عظیمی از یک جامعه است. از لحاظ مفهوم علمی توسعه، "تحول تدریجی در ساختار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه است که متضمن رشدی خودجوش، مستمر و فراگیر در تولید است." (جمعی از نویسندگان،1382) مییر در تعریف توسعه اقتصادی می گوید : توسعه اقتصادی روندی است که طی آن درآمد حقیقی سرانه در بلندمدت افزایش می یابد (نرخ رشد درآمد واقعی سرانه بیشتر از نرخ رشد جمعیت می باشد(رحمت میرزایی،1382).
امروزه رشد روزافزون فناوری اطلاعات و تاثیر چشم گیر آن در افزایش بهره وری سازمانهای دولتی و خصوصی در سطح جهان، حرکت جهانی را به سمت بهره گیری از انواع مختلف موجب شده است که کشور ما، (MIS) سیستم های اطلاعاتی به ویژه سیستم اطلاعات مدیریت نیز در مسیر این حرکت قرار گیرد. این حرکت در داخل کشور پیش روی خود با تحولات، موفقیت ها، شکست ها، چالش ها و مقاومت های فراوانی مواجه بوده است . سازمان های دولتی به عنوان یک ابزار خوب مدیریتی و موثر در امر تصمیم گیری (MIS) و خصوصی زیادی از بهره گیری نموده اند و سازمان های بیشتری هم در این فرایند از مزایای آن بی بهره مانده اند(قاضی زاده فرد،1388)
بنابراین در این پژوهش هدف این است که از بین متغیرهای متعددی که اثر آن بر پارادوکس بهره وری مورد تایید قرار گرفته است، بر متغیر توسعه اقتصادی در سطح ملی تمرکز شده و بررسی شود کدامیک از ابعاد آن بیشترین رابطه را با پاردوکس بهره وری دارد.

بیان مساله
توسعه اقتصادی عبارتست از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعه اقتصادی، رشد کمی تولید حاصل خواهد شد اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد. توسعه اقتصادی دو هدف اصلی دارد: اول, افزایش ثروت و رفاه مردم جامعه (و ریشه کنی فقر), و دوم, ایجاد اشتغال, که هر دوی این اهداف در راستای عدالت اجتماعی است. نگاه به توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته و کشورهای توسعه نیافته متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته, هدف اصلی افزایش رفاه و امکانات مردم است در حالیکه در کشورهای عقب مانده, بیشتر ریشه کنی فقر و افزایش عدالت اجتماعی مدنظر است.
فقر و ضعف اطلاعات موجب می شود سازمان ها و شرکتها نه تنها تصویر درست و کاملی از آینده نداشته باشند، بلکه حتی نتوا نند نقاط قوت و ضعف و وضع گذشته و موجود سازمان را درست و کامل بشناسند. در نتیجه نه میتواند هدف گذاری صحیح بکنند و نه قادرند فعالیت های مناسبی را برای این سازمان ها طراحی نمایند و در نتیجه از منابع سازمان استفاده بهینه نخواهد شد. با وجود سرمایه گذاری های وسیع در حوزه فناوری اطلاعات، به دلایل گوناگون اطلاع دقیقی از حاصل این سرمایه گذاری ها در دست نیست اما شواهد نشان می دهد ناکامی در این سرمایه گذاری ها نسبت به توفیق در آنها رایج تر بوده و در سطح سازمانی و ملی کارایی و اثر بخشی مورد انتظار از سرمایه گذاری در این زمینه به دست نیامده است. (ادوارد،2002)
شاخص های توسعه را معمولاً با میزان پیشرفت آموزش و پرورش، افزایش درآمدسرانه، میزان امید به زندگی، بهداشت عمومی، فقرزدایی و میزان دسترسی به خدمات عمومی تعریف کرده اند. (سلیمی فر،1382). در این تحقیق سه شاخص بهره وری و نرخ بیکاری و درآمد سرانه به عنوان شاخصه های توسعه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مطالبی که بیان شد لزوم بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و استفاده از فناوری اطلاعات در بنگاههای اقتصادی مشخص می گردد.

اهداف تحقیق
هدف اصلی:
بررسی ارتباط بین توسعه اقتصادی کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات.
اهداف فرعی:
بررسی ارتباط بین افزایش درآمد سرانه کشورو میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات.
بررسی ارتباط بین افزایش بیکاری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات.
بررسی ارتباط بین افزایش بهره وری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات.

سوالات تحقیق
سوال اصلی
پرسش اصلی که در این تحقیق مطرح شده است این است که، " آیا بین توسعه اقتصادی و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد؟ "
سوالات فرعی
بین افزایش درآمد کشورو میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد؟
بین افزایش نرخ بیکاری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد؟
بین افزایش بهره وری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد؟

فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی:
بین توسعه اقتصادی کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
بین افزایش درآمد سرانه کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
بین افزایش نرخ بیکاری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
بین افزایش بهره وری و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.

روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد، و چون داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگی های جامعه آماری انجام می شود این تحقیق از شاخه پیمایشی 1صورت می پذیرد.

روشهای جمع آوری اطلاعات
جمعآوری دادهها در این تحقیق ترکیبی از روشهای کتابخانهای و میدانی است. مطالعات کتابخانه ای: روشهای کتابخانهای در تمامی تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد. در این تحقیق نیز محقق برای جمعآوری ادبیات و سوابق موضوع از منابع فارسی و لاتین کتابخانه ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز پایگاه های معتبر علمی در شبکه جهانی اینترنت استفاده و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم، ثبت و نگهداری کرده ودر پایان کار نسبت به طبقهبندی و بهرهبرداری از آنها اقدام نموده است.
تحقیقات میدانی: روشهای میدانی به روشهایی اطلاق میگردد که محقق برای گردآوری داده ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط با واحد تحلیل (یعنی افراد در این پژوهش)، اطلاعات مورد نیاز خود را جمعآوری کند. در این روش محقق می تواند جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده نموده و یا پرسشنامه ای را با توجه به مدل، فرضیات اصلی و زیر فرضیات طراحی نموده و پس از تعیین روایی و پایایی، از آن بهره برداری نماید.

جامعه آماری
مجموعه ای از افراد یا اشیاء که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند، تشکیل یک جامعه آماری را می دهند. این صفت مشترک را صفت مشخصه جامعه می نامیم که در بین تمام افراد جامعه وجود دارد. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکتهای فعال در بورس می باشند. که تعداد این کارکنان حدود1000نفر می باشند.
حجم نمونه و روش محاسبه آن
تعداد کارکنان شرکتهای فعال در بورس 1000 شرکت می باشند. تعیین حجم نمونه نیز بااستفاده از فرمول زیر( کوکران) انتخاب می شود.حجم نمونه با سطح خطای 0.05 برابر 385 می باشد.

ابزار گردآوری داده ها
در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق و همچنین برای تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه این تحقیق، شامل 25 سوال پنج گزینه ای می باشد که به کمک آنها می توان متغیرهای تحقیق را اندازه گیری نمود و درستی سوالات تحقیق را بررسی نمود.15 سوال مربوط به متغیرهای درآمد سرانه، بهره وری و نرخ بیکاری و 10 سوال در مورد فناوری اطلاعات می باشد.
سوالات این پرسشنامه از بین سوالات پرسشنامه های استاندارد با توجه به نظر اساتید راهنما و مشاور انتخاب شده است. گزینه های مربوط به هر سوال بصورت : کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملاً موافقم می باشند.

سنجش روایی
اگرچه سوالات این پرسشنامه از منابع معتبر استخراج گردیده است، لیکن برای بررسی روایی پرسشنامه مورد نظر در این تحقیق، از اعتبار محتوایی نیز جهت بومی سازی پرسشنامه استفاده شده است. از این رو ابتدا نسخه ای از پرسشنامه در اختیار استاد راهنما و استاد مشاور قرار گرفت تا روایی محتوایی پرسشنامه سنجیده شود و نظرات پیشنهادی ایشان در مورد پرسش نامه اعمال گردید.

سنجش پایایی
جهت پایایی پرسشنامه در این تحقیق از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بدین منظور تعداد 30 عدد پرسشنامه بصورت آزمایشی توسط کارکنان تکمیل گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر استخراج گردید.
قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق:
این تحقیق به بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگاهها در فناوری اطلاعات میپردازد.
قلمرو مکانی تحقیق :
این تحقیق در کشور ایران انجام میشود و در سطح شرکتهای فعال در بورس انجام می شود.
قلمرو زمانی تحقیق :
مطالعات مقدماتی این تحقیق از آبان سال 1392 شروع شد و در بهمن 1392 به پایان خواهد رسید.

روش تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می باشد:
الف. آمار توصیفی:
به منظور توصیف یافته‏ها، از جداول فراوانی و همچنین نمودارهای دایره ای استفاده گردید.
ب. آمار استنباطی:
برای بررسی فرضیه های ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگا هها در فناوری اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده خواهد گردید. تمامی تحلیل های آماری توسط نرم افزار SPSS ورژن 18 انجام خواهد گردید.

تعاریف عملیاتی
توسعه اقتصادی :
عبارتست از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعه اقتصادی، رشد کمی تولید حاصل خواهد شد اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد.( گلیس، مالکوم،1379)
سرمایه گذاری2:
عبارت است از هر گونه فدا کردن ارزشی در حال حاضر ( که معمولاً مشخص است ) به امید به دست آوردن هر گونه ارزشی در زمان آینده (که معمولاً اندازه یا کیفیت آن نامعلوم است). به عبارتی سرمایه گذار در حال حاضر، ارزش مشخصی را فدا می کند تا در قبال آن در آینده ارزش خاصی که مورد نظرش است بدست آورد؛ مثل پرداخت وجهی بابت خرید سهام به امید بدست آوردن سودهای مشخصی از آن در آینده .

بازده:
منظور از بازده، درآمد حاصل از سرمایه گذاری است.

فناوری اطلاعات3 :
همان طور که به وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا4 تعریف شده است، "به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه های نرم افزاری و سخت افزار رایانه می پردازد". به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه های الکترونیکی و نرم افزار سروکار داردتا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.
روش تحقیق
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بهکار میرود. روش تحقیق،مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات میباشد(عزتی، 1391).
پژوهش علمی را می توان بر اساس هدف به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم بندی کرد:

تحقیقات بنیادی
این تحقیقات که گاه تحقیقات مبنایی یا پایه ای خوانده می شود، در جستجوی کشف حقایق، واقعیت ها و شناخت پدیده ها و اشیاء بوده که مرزهای دانش عمومی را توسعه می دهند و قوانین علمی را کشف نموده و به تبیین ویژگی ها و صفات یک واقعیت می پردازد.در این تحقیقات ممکن است نظریه ای انشاء شود یا اصول، فرضیه ها یا قضایای نظریه ای مورد آزمایش قرار گیرد(حافظ نیا، 1390).
تحقیقات کاربردی
هدف از تحقیق کاربردی به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده برطرف گردد. در این نوع تحقیقات هدف،کشف دانش تازه ای است که کاربرد مشخصی را درباره فرآورده یا فرآیندی در واقعیت دنبال می کند. به عبارت دقیق تر، تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد(خاکی، 1390).
تحقیقات عملی
این تحقیقات را باید تحقیقات حل مساله یا حل مشکل نامید و آن ها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد. زیرا نتایج آن مستقیما برای حل مساله ای خاص به کار گرفته می شود. تحقیقات عملی نوعا خصلت محلی و موضعی دارد و معمولا خاصیت تعمیم پذیری زیادی ندارد(حافظ نیا، 1390).
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد، و چون داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگی های جامعه آماری انجام می شود این تحقیق از شاخه پیمایشی 5صورت می پذیرد.

ماهیت و روش پژوهش
تحقیقات علمی را می توان بر اساس ماهیت و روش، به پنج گروه تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، علی و تحقیقات تجربی تقسیم بندی کرد:
تحقیقات تاریخی
این تحقیقات با استفاده از اسناد و مدارک معتبر انجام می شود تا بتوان از این طریق ویژگیهای عمومی و مشترک پدیده ها و حوادث تاریخی و دلایل آنها را تبیین کرد(حافظ نیا، 1390).
تحقیقات توصیفی
در این تحقیقات محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است. و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است، به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می کند. در این تحقیقات نوعا از روش کتابخانه ای، بررسی متون محتوای مطالب و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود. ازویژگی های تحقیق توصیفی این است که محقق دخالتی در موقعیت، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آن ها را دستکاری و کنترل نمی کند و صرفا آنچه را وجود دارد مطالعه کرده و به توصیف و تشریح آن می پردازد. مطالعات توصیفی در مورد زمان حال به بررسی می پردازد.این گونه تحقیقات وضعیت کنونی پدیده یا موضوعی را مورد مطالعه قرار می دهد و یکی از انواع روش های آن تحقیق پیمایشی است. این روش شامل جمع آوری اطلاعات بطور مستقیم از گروهی از افراد است. تحقیق پیمایشی، با پدیده هایی که در زمان حال اتفاق می افتد سروکار دارد(حافظ نیا، 1390).
تحقیقات همبستگی
این تحقیقات برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می پذیرد، ولی درآنها الزاما کشف رابطه علت و معلول موردنظر نیست،بلکه در تحقیق همبستگی بر کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات تاکید می شود، این ها اطلاعاتی است که در خصوص یک متغیر در دو جامعه یا دو موقعیت گردآوری شده، یا اطلاعاتی است که در خصوص دو یا چند متغیر در یک جامعه تهیه شده است(حافظ نیا، 1390).

تحقیقات علیّ
در اینگونه تحقیقات کشف علت ها یا عوامل بروز یک رویداد یا حادثه یا پدیده مورد نظر است. محقق در متغیرها دخل و تصرفی نداشته، اساسا حضور ندارد بلکه تحقیق علیّ را انجام می دهد تا این متغیرها و عواملی را که باعث بروز واقعه شده است ،شناسایی کند(حافظ نیا، 1390).
تحقیقات تجربی
تحقیقات تجربی بر شناخت رابطه علت و معلولی بین متغیرها تاکید دارد و سخن از مطالعه رابطه یک سویه و تاثیر مستقل (علت) بر متغیر تابع (معلول) است و در پایان محقق به طور قاطع نظر می دهد که چنین رابطه ای وجود دارد یا ندارد(حافظ نیا، 1390).
با توجه به اینکه در این تحقیق از روش های کتابخانه ای و میدانی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده می شود و محقق دخالتی در موقعیت، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آنها را دستکاری و کنترل نمی کند، لذا با توجه به آنچه گفته شد، این تحقیق از نظر روش و ماهیت از نوع توصیفی-پیمایشی و از شاخه میدانی قرار می گیرد.

روشهای جمع آوری اطلاعات
جمعآوری دادهها در این تحقیق ترکیبی از روشهای کتابخانهای و میدانی است.
– مطالعات کتابخانه ای: روشهای کتابخانهای در تمامی تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد. در این تحقیق نیز محقق برای جمعآوری ادبیات و سوابق موضوع از منابع فارسی و لاتین کتابخانه ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز پایگاه های معتبر علمی در شبکه جهانی اینترنت استفاده و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم، ثبت و نگهداری کرده ودر پایان کار نسبت به طبقهبندی و بهرهبرداری از آنها اقدام نموده است.
– تحقیقات میدانی: روشهای میدانی به روشهایی اطلاق میگردد که محقق برای گردآوری داده ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط با واحد تحلیل (یعنی افراد در این پژوهش)، اطلاعات مورد نیاز خود را جمعآوری کند. در این روش محقق می تواند جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده نموده و یا پرسشنامه ای را با توجه به مدل، فرضیات اصلی و زیر فرضیات طراحی نموده و پس از تعیین روایی و پایایی، از آن بهره برداری نماید.

فرضیات تحقیق
تحقیق به روش علمی حول محور یک مسئله یا مشکل صورت می گیرد. قدرت تصور و حدس ذهنی انسان به عنوان یک محقق به او امکان می دهد تا در مورد موضوعات مختلف تفکر کند، حدس بزند، تصویر ذهنی ایجاد کند و راه حل های مختلف پیشنهاد کند. یک محقق از همین روش برای طرح یک یا چند فرضیه برای نتیجه تحقیق استفاده می کند. به عبارت دیگر فرضیه راه حل پیشنهادی محقق برای حل مسئله تحقیق و یا نتیجه تحقیق است.
به عبارت دیگر فرضیه نوعی حدس زیرکانه در مورد حل یک مساله است. فرضیه می تواند به عنوان رابطه ای فرضی(بطور منطقی) بین دو یا چند متغیر تعریف شود که در غالب عبارات قابل آزمون مطرح شده اند(دانایی فرد و همکاران، 1390). در نهایت بر اساس سوالات واهداف تحقیق، فرضیه ها تدوین گشت:
فرضیه اصلی : بین توسعه اقتصادی و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیات فرعی :
بین افزایش درآمد سرانه کشورو میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
بین افزایش نرخ بیکاری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
بین افزایش بهره وری و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.

قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق:
این تحقیق به بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگا هها در فناوری اطلاعات
میپردازد.
قلمرو مکانی تحقیق :
این تحقیق در کشور ایران انجام میشود و در سطح شرکتهای فعال در بورس انجام می شود.
قلمرو زمانی تحقیق :
مطالعات مقدماتی این تحقیق از آبان سال 1392 شروع شد و در بهمن 1392 به پایان خواهد رسید.

جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر، مومنی، 1383) منظور از جامعه آماری همان جامعه اصلی است، که از آن نمونهای معرف بدست آمده باشد.
مجموعه ای از افراد یا اشیاء که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند، تشکیل یک جامعه آماری را می دهند. این صفت مشترک را صفت مشخصه جامعه می نامیم که در بین تمام افراد جامعه وجود دارد. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکتهای فعال در بورس می باشند. که تعداد این کارکنان 1000 نفر می باشد.

حجم نمونه و روش محاسبه آن
منظور از حجم نمونه تعداد کل عناصر موجود در نمونه است، در مقابل، حجم جمعیت آماری مجموعه عناصر موجود در جامعه آماری است که مبنای محاسبه در نمونه گیری محسوب می شود. انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است و به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت (جامعه آماری) به صورت سرشماری وجود ندارد. بنابراین انتخاب نمونه و روش نمونه گیری برای تحقیق ضروری می باشد تا اطلاعات بدست آمده از تحلیل داده های نمونه آماری را به جامعه تعمیم داد. تعداد کارکنان شرکتهای فعال در بورس 1000 نفر می باشند. تعیین حجم نمونه نیز بااستفاده از فرمول زیر( کوکران) انتخاب می شود.حجم نمونه با سطح خطای 0.05 برابر 385 نفر می باشد.

ابزار گردآوری داده ها
در پیمایشهای اجتماعی شیوههای گوناگونی برای گردآوری دادهها و اطلاعات استفاده میشود، از جمله پرسشنامه، پرسشنامه پستی، مصاحبه، مصاحبه رودررو، مصاحبه تلفنی و مشاهده. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه مجموعه ای از گویه هاست که پاسخ دهنده با ملاحضه ی آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد. این پاسخ، داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. سوال های پرسشنامه را نوعی محرک پاسخ می توان محسوب کرد. از طریق سوالات پرسشنامه می توان، دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد و به تجربیات قبلی او پی برد و به آنچه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت(سرمد و همکاران، 1390).
در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق و همچنین برای تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه این تحقیق، شامل 25 سوال پنج گزینه ای می باشد که به کمک آنها می توان متغیرهای تحقیق را اندازه گیری نمود و درستی سوالات تحقیق را بررسی نمود.15 سوال مربوط به متغیرهای درآمد سرانه ، بهره وری و نرخ بیکاری و 10 سوال در مورد فناوری اطلاعات می باشد.
سوالات این پرسشنامه از بین سوالات پرسشنامه های استاندارد با توجه به نظر اساتید راهنما و مشاور انتخاب شده است. گزینه های مربوط به هر سوال بصورت : کاملاً مخالفم، مخالفم ، نظری ندارم ، موافقم و کاملاً موافقم می باشند.
سنجش روایی
اگرچه سوالات این پرسشنامه از منابع معتبر استخراج گردیده است، لیکن برای بررسی روایی پرسشنامه مورد نظر در این تحقیق، از اعتبار محتوایی نیز جهت بومی سازی پرسشنامه استفاده شده است. از این رو ابتدا نسخه ای از پرسشنامه در اختیار استاد راهنما و استاد مشاور قرار گرفت تا روایی محتوایی پرسشنامه سنجیده شود و نظرات پیشنهادی ایشان در مورد پرسش نامه اعمال گردید.
سنجش پایایی
جهت پایایی پرسشنامه در این تحقیق از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بدین منظور تعداد 30 عدد پرسشنامه بصورت آزمایشی توسط شرکتها تکمیل گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر استخراج گردید.
جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد . با توجه به اینکه آلفای کرونباخ برای تمام متغیرها بالای 0.70 است بنابراینرسشنامه از پایایی برخوردار است.
جدول نتایج آزمون آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی متغیرها
متغیر
آلفای کرونباخ
درآمد
82%
نرخ بیکاری
75%
بهره وری
83%
فناوری اطلاعات
88%

تعاریف عملیاتی:
1- توسعه اقتصادی : عبارتست از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعه اقتصادی، رشد کمی تولید حاصل خواهد شد اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد.( گلیس، مالکوم،1379)
2- سرمایه گذاری6: عبارت است از هر گونه فدا کردن ارزشی در حال حاضر ( که معمولاً مشخص است ) به امید به دست آوردن هر گونه ارزشی در زمان آینده ( که معمولاً اندازه یا کیفیت آن نامعلوم است ) . به عبارتی سرمایه گذار در حال حاضر ، ارزش مشخصی را فدا می کند تا در قبال آن در آینده ارزش خاصی که مورد نظرش است بدست آورد ؛ مثل پرداخت وجهی بابت خرید سهام به امید بدست آوردن سودهای مشخصی از آن در آینده .
3- بازده:منظور از بازده، درآمد حاصل از سرمایه گذاری است.
4- فناوری اطلاعات7 : همان طور که به وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا8 تعریف شده است، "به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه های نرم افزاری و سخت افزار رایانه می پردازد". به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه های الکترونیکی و نرم افزار سروکاردارد. تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.

روش تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه وتحلیل دادهها، فرایندی چند مرحلهای است، که طی آن دادههایی که از طریق بهکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه(جامعه آماری) فراهم آمدهاند خلاصه، کدبندی و دستهبندی و در نهایت پردازش می شوند تا، زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطات بین این دادهها، به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید. در این فرایند دادهها هم از لحاظ مفهومی هم از لحاظ تجربی پالایش میشوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها وتعمیمها بر عهده دارد(خاکی، 1390).
تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می باشد:
الف. آمار توصیفی:
به منظور توصیف یافته‏ها، از جداول فراوانی و همچنین نمودارهای دایره ای استفاده گردید.
ب. آمار استنباطی:
برای بررسی فرضیه های ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگاهها در فناوری اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده خواهد گردید. تمامی تحلیل های آماری توسط نرم افزار SPSS ورژن 18 انجام خواهد گردید.
منابع:
1- جمعی از نویسندگان، توسعه اقتصادی، ج اول، ( تهران : انتشارات شبنم، چ اول، 1382).
2- خاکبان، سلیمان، درآمدی براسلام، توسعه و ایران ( قم: نشر حضور، چ اول، 1375) .
3- گریفتن، کیت، راهبردهای توسعه اقتصادی، ترجمه محمد حسین هاشمی، (تهران: نشر نی، 1375)
4- قدیری اصل، باقر، سیر اندیشه اقتصادی، ( تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1364).
5- دایانا، هانت ، نظریه های اقتصادی توسعه، ترجمه غلامرضا آزاد، (تهران: نشر نی، 1376)
6- قاضی ، ابوالفضل ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، ج اول، ( تهران : انتشارات دانشگاه تهران: 1373)
7- قره باغیان، مرتضی، اقتصاد رشد و توسعه، جلد اول ، (تهران: نشر نی، چ اول، 1371)
8- آرتور لوئیس، ویلیام، برنامه ریزی توسعه: اصول سیاست اقتصادی ، ترجمه سید غلامرضا شیرازیان ، (تهران: سازمان برنامه و بودجه ، چ اول ،1370)
9- نمازی، حسین، نظامهای اقتصادی ، ( تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374)
10- عظیمی، حسین، مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران، (تهران: نشر نی، چ اول، 1371)
11- گزارش سه دهه "توسعه انسانی" و چشم انداز آن در دهه 90 ، ترجمه محسن اشرفی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 17
12-عبداله زاده، فرهاد، مدیریت سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار، انتشارات نشر پردازش
152- گران، چاپ اول، 1381،14
13-جهانخانی، علی و پارسائیان، علی،( 1375 )، بورس اوراق بهادار، چاپ دوم، تهران، دانشگاه
تهران.
جونز، چارلزپی . مدیریت سرمایه گذاری، ترجمه تهرانی، رضا و نوربخش، عسگر، انتشارات
. نگاه دانش،چاپ دوم، 8413
14-عوامل موثر بربازار سرمایه، شرکت آزمون احیاء سپاهان، فصلنامه احیاء ، شماره 12،1384 صفحه 15-17.
15-نوو، ریموند پی . مدیریت مالی، ترجمه جهان خانی، علی و پارسائیان، علی، انتشارات
. سمت،جلد دوم، 1380 ، ص 201
16-پیر صالحی، مجتبی، بررسی رابطه ریسک و بازده سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار
. تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه اصفهان ، 1372
17-سلیمی فر، مصطفی ( 1382 )، " اقتصاد توسعه"، تهران: موحد.
نصر اصفهانی ، اسداله ؛ "نقش سرمایه گذاری در توسعه اقتصادی " ؛ تهران ؛ انتشارات فرخی ص
18-قاضی زاده فرد، سید ضیاءالدین(1375). طراحی و تبیین الگوی بررسی و تحلیل موانع انسانی در استقرار و به کار گیری نظام اطلاعات مدیریت (با تمرکز بر سازمان های دولتی ایران) . پایان نامه دکتری مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
19- صرافی زاده، اصغر.، محمد زاده اصلی، جواد(1389) تاثیر فناوری اطلاعات در کارایی زنجیره ارزش تعاونیها. مجله تعاون سال بیست و یکم . شماره اول.
منابع لاتین:
Demetriades, P.O. and Hussein, K.A. (1996); Does Financial Development Cause-20 Economic Growth? Time – Series Evidence from 16 Countries Journal of Development Economics.
21- Lim, J.; Vernon, J.; Richardson, T. L., and Roberts M. (2004), "Information Technology Investment and Firm Performance: A Meta-Analysis", In Proceedingsof the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, Hilton Waikoloa Village, Island of Hawai, 5-8 January, 2004.
22-Papaioannou, S. K., and Sophia, P. D. (2007), "Information Technology as aFactor of Economic Development: Evidence from Developed and DevelopingCountries", Economic Innovation and New Technology, 16(3), 179-194.
23-Solow, R. M. (1987), "We'd better Watch Out", New York Times, Book Review, July 12, 36.
24-Kudyba, S., and Diwan, R. (2002), "Research Report: Increasing Returns to Information Technology", Information Systems Research, 13 (1), 104-111.
25-Morrison, C. J., & Berndt, E. R. (1990), Assessing the Productivity of Information Technology Equipment in the US Manufacturing Industries, National=Bureau of Economic Research Working Paper No. 3582.
26-Brynjolfsson, E., and Hitt, L. M. (1996), "Paradox lost? Firm levelEvidence on the Returns to Information Technology Spending", ManagementScience, 42 (4), 541-88.
26- Mahmood, M. A., and Man, G. J. (1993), "Measuring the Organizational Impactof Information Technology Investment: An Exploratory Study", Journal ofManagement Information Systems, 10 (1), 97-122.
27-Neil, B. M., and Senior, F. (2003), "Information Technology and Productivity:Recent Findings", Institute for International Economics Senior Advisor toMcKinsey and Company, IIE, Presented at Jan. AEA Meetings in Washington D.C.
28-Diacon, S.R. and Ennew, C. "Consumer perceptions of financial risk", Geneva Papers on Risk and Insurance: Issues and Practice, (2001), Vol. 26No. 3, pp. 389-409.
29-Rabin, A.and Kahnemn ,D. (1971)"Belief in the law of small numbers", sychological Bulletin, Vol.2, pp.105-110.
30-Sharp, .w.f., & Aleander, .G.J., & Bailey, .J.V. (1995). Investment.New Jersey: printic – Hall Inc.

31- Haugen, .R.A. (1990).Modern Investment theory. (2 nd Ed). New Jersey : Printic Hall Inc.
Francis, .J.C. (1976).Investment. (2 nd Ed). New York: MacGraw- Hall Inc.
32- Eakins, Stanley G. Mishkin, Frederic S.(1999), FinancialMarkets and Institutions,Third Edition, pp.78-120.
33- Kathleen Byrne,How do consumers evaluate risk in financial products? Journal of Financial Services Marketing, Henry StewartPublications,(2005).Vol.10, pp. 21-36.
34- Olsen,R.(1997) "Investment risk: The expert's perspective", Financial Analysis Journal, Vol . 53, No.2, pp.62-66.
35- Amling, Frederick (1989), "Investments; An Introduction to Analysis and Management", sixth Edition, Prentice-Hall International editions, PP 264266
36- Mehra, Rajnish (2001), "Equity Risk; Premium Forum: Current Estimates and Prospects for Change II", accessed on May 31, 2005.
37- Chen,Hailiang. De, Prabuddha. Yu, Hu.and Hwang, Byoung-Hyoun,(2011)"Sentiment Revealed In Social Media and its Effect on the Stock Market", Available at www.ssrn.com

1 -Survey
2 -Investment
3 – information Technology
4 – ITAA
5 Survey
6 – Investment
7 – information Technology
8 – ITAA
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود