دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات
Science and Research Branch, Islamic Azad University
فرم پیشنهاد تحقیق
پایاننامه ی کارشناسی ارشد
عنوان تحقیق به فارسی: ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از شکست تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد
نام دانشجو: دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: گروه تخصصی:
رشته تحصیلی: گرایش:
نیمسال ورود به مقطع جاری: نیمسال شروع به تحصیل :
نام و نام خانوادگی استاد (اساتید) راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتید) مشاور:
1- 1-
2- 2-
تاریخ تصویب در شورای گروه تخصصی: تاریخ تصویب در شورای پژوهشی دانشکده :
تائید مدیر پژوهشی دانشکده: تائید رئیس دانشکده:
تاریخ ارسال به حوزه پژوهشی واحد:
تایید کارشناس پژوهشی تاریخ بررسی وتایید امور پژوهشی واحد:
تایید مدیرکل پژوهشی تایید معاون پژوهشی واحد
توجه: لطفاً این فرم با مساعدت و هدایت استاد راهنما تکمیل شود.
1- اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: …………………………………نامخانوادگی: ……………………………………..شماره دانشجویی:…………………………………….
مقطع:………………………………رشته تحصیلی: ……………………………………گروه تخصصی:……………………………………….
گرایش:……………………………نام دانشکده:………………………………………..سال ورود به مقطع جاری: ………………………… نیمسال ورودی:……………………….
آدرس پستی در تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………
تلفن ثابت محل سکونت: ……………………….. تلفن همراه:………………………………… پست الکترونیک:…………………….
آدرس پستی در شهرستان:…………………………………………………………………………………………………………………………..
تلفن ثابت محل سکونت: …………………………تلفن محل کار: ……………………………. دورنگار:……………………………
2- اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
تذکرات:
– دانشجویان دوره کارشناسی می توانند یک استاد راهنما و حداکثر دو استاد مشاور و دانشجویان دوره دکتری حداکثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور میتوانند انتخاب نمایند.
– در صورتی که اساتید راهنما و مشاور مدعو می باشند، لازم است سوابق تحصیلی، آموزشی و پژوهشی کامل ایشان (رزومه کامل) شامل فهرست پایان نامه های کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری دفاع شده و یا در حال انجام که اساتید مدعو، راهنمایی و یا مشاوره آنرا بر عهده داشتهاند، به همراه مدارک مربوطه و همچنین آخرین حکم کارگزینی (حکم هیات علمی) ضمیمه گردد.
– اساتید راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذیرش پروپوزال، به سقف ظرفیت پذیرش خود توجه نموده و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پذیرش، از ارسال آن به دانشکده و حوزه پژوهشی و یا در نوبت قراردادن و ایجاد وقفه در کار دانشجویان جداً پرهیز نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موازین مربوطه، مسئولیت تاخیر در ارائه پروپوزال و عواقب کار، متوجه گروه تخصصی و دانشکده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنمای اول:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
عضو هیات علمی دانشگاه ………………………………….
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد راهنمای دوم:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
عضو هیات علمی دانشگاه ………………………………….
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
عضو هیات علمی دانشگاه ………………………………….
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
عضو هیات علمی دانشگاه ………………………………….
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پایاننامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از شکست تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد
2- عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی):
تذکر: صرفاً دانشجویان رشتههای زبان آلمانی، فرانسه و عربی مجازند عنوان پایاننامه خود را به زبان مربوطه در این بخش درج نمایند و برای بقیه دانشجویان، عنوان بایستی به زبان انگلیسی ذکر شود.
ب – تعداد واحد پایاننامه: 6
ج- بیان مساله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مساله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
تامین بهداشت همه افراد جامعه از مهم ترین مسایل اساسی هر کشور است، این امر در سه جنبه جسمانی، روانی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد، در صورتی که بعد روانی بهداشت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به فزونی خواهد گذاشت تا حدی که عوارض ناشی از بی توجهی به آن در ابعاد فردی و اجتماعی، خانوادگی و انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثرات سوء و غیر قابل جبران رادر پی خواهد گذاشت( نوابی نژاد،1376).
در دهه های اخیر، روان شناسی مثبت نگر به عنوان تلاشی جهت بررسی توانمندی های انسان است که هم اکنون این علم مطالعات مناسبی برای بهزیستی و شادمانی در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی و دانشگاهی فراهم نموده است Linley, P. A., & Joseph, S. ,2004).). روان شناسی مثبت نگر، حرکتی شناخته شده در جهت سوق دادن انسان به سمت رشد، شکوفایی و بالندگی است که نمی خواهد جایگزین هیچ یک از انواع درمان های روان شناختی شودSeligman, M. E. P. ,2006).). جامعه علمی، در طول دهه های اخیر، شاهد مطالعات و تحقیقاتی در زمینه درک و مفهوم سازی جنبه های مختلف روان شناسی مثبت نگر به ویژه بهزیستی بوده است. بهزیستی روان شناختی به طور گسترده ای مورد بررسی و به روش های مختلفی مفهوم سازی شده است.
یکی از مفاهیم اصلی مدل سلامت بهزیستی است. مدل سلامت سه نوع بهزیستی هیجانی، بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی را با هم ترکیب کرده ومفهوم جامع و کامل از بهزیستی را هم که جنبه عاطفی(بهزیستی هیجانی) و هم جنبه کاربردی(بهزیستی روانشناختی و اجتماعی) سلامت روانی را در بر می گیرد به وجود آورده اند. سلامت روانی دارای 13 نشانه است که 2 نشانه مرتبط با بهزیستی هیجانی 5 نشانه مرتبط با بهزیستی اجتماعی و 6 نشانه مرتبط با بهزیستی روانشناختی است. بهزیستی روانشناختی به معنای قابلیت یافتن تمام استعدادهای فرد است. ودارای مولفه های 1- خودمختاری (احساس شایستگی و توانایی در مدیریت محیط پیرامون فرد و …)2- رشد شخصی(داشتن رشد مداوم و …)3- روابط مثبت با دیگران(داشتن روابط گرم و …)4- هدفمندی در زندگی (داشتن هدف در زندگی )5-پذیرش خود(داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و …) 6- تسلط بر محیط (توانایی انتخاب و ایجاد محیطی مناسب و…) می باشد. در این پژوهش افسردگی نه بعنوان یک بیماری ، بلکه بعنوان واکنشی روانی در مقابل مسائل و مشکلاتی که دانشجویان با آنها گریبانگیر هستند ، مطرح است . بعبارت دیگر حالتی است عاطفی به نحوی که فرد قدرت و توانایی لازم و کافی برای انجام امور و تکالیف عادی روزمره ی خود را ندارد و کاهش چشمگیر در فعالیتهای سادخترده ی وی دیده می شود .
افراد افسرده گرایش دارند به اینکه به تشریح درونی شکستها و تشریح بیرونی موفقیت هایشان بپردادخترد ، بعبارت دیگر به بروز و بیان شکست هایشان و عدم بروز موفقیت هایشان می پردادخترد . وجود یک برنامه ریزی درست برای پاسخگویی به نیازهای جسمانی و روانی و ذهنی می تواند یک راه حل باشد ـ مورد دیگر که زمینه ی مشکلات و نگرانی های دانشجویان را فراهم می کند نیاز مبرم به پیشرفت دردروس است .احساس بی کفایتی، عدم فهم دروس و گرفتن نمرات کم زمینه ی یکسری اضطرابها و نگرانی ها را دردانشجویان فراهم می کند . با توجه به اینکه دانشجویان در هر جامعه ای آینده سازان و برنامه ریزان و مدیران آن جامعه خواهند بود سلامت روانی آنان می تواند نقش موثری در فرآیند توسعه داشته باشد . در صورتی که آنان از بهداشت روانی برخوردار نبوده و به خاطر مشکلاتی که ذکر آن رفت دچار اختلالات روحی و عاطفی از جمله افسردگی شوند ،نه تنها خود دراین جریان ضربه می بینند ، بلکه در نهایت جامعه نیز متضرر می گردد . شناخت عواملی که مشکلات روانی دانشجویان را فراهم می آورد مستلزم مطالعات علمی است. از طریق شناخت این عوامل است که می توان به برنامه ریزی در جهت مرتفع ساختن مشکلات عاطفی دانشجویان همت گماشت و بهداشت روانی آنان را تامین کرد . تا زمانی که بهداشت روانی درمیان دانشجویان وجود نداشته باشد نه تنها انواع اختلالات روحی از جمله افسردگی ، از خود بیگانگی و … گریبان گیر آنها خواهد شد، بلکه این امر منجر به افت تحصیلی و هدر رفتن سرمایه گذاریهایی خواهد شد که در این راه به کار گرفته شده است .
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد:
سلامت روانی، یکی از مهم ترین عوامل موثر در ارتقاء و تکامل انسان ها محسوب می شود. این امر به ویژه در دانشجویان از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر چند دانشجویان معمولاًازافراد برگزیدهی اجتماع محسوب میشوند، اما مطالعات متعدد نشانمیدهدکه دانشجویان نیزمبتلابه انواعاختلالات و مشکلات روان شناختی میباشند(Cho YB,2002). توجهبه این نکته از این نظر اهمیت داردکه ورود به دانشگاه تغییرعمدهای در زندگی اجتماعی، خانوادگیو فردی به وجودمیآورد و مقطعی بسیار حساس به شمار میرود. در این دوره فرد با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و انسانی روبرو میشود. درکنار این تغییرات، باید به انتظارات و نقش های جدیدی اشاره نمودکه هم زمان با ورود به دانشگاه شکل میگیرد. قرارگرفتن درچنین شرایطی غالباً با فشارو نگرانی توام بوده و عملکرد وبازدهی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد(Retteck SL,1990, Sadock BJ, Sadock VA,2003). عوامل متعددی بر سلامت روانی دانشجویان میتواند تاثیرگذار باشدکه به طورکلی میتوان آنها را در سه گروهتقسیم بندیکرد : 1) عوامل شخصی 2)عوامل مربوط به دانشگاه 3) عوامل اجتماعی. آشنا نبودن بسیاری از دانشجویان با محیط دانشگاه در بدو ورود، جدایی و دوریازخانواده، عدم علاقه به رشته قبولی، ناسازگاری با سایر افراد در محیط زندگی و کافی نبودن امکانات رفاهی و اقتصادی، از جمله شرایطی هستند که میتوانند موجبات مشکلات و ناراحتیهای روانی و افت عملکرد را موجب شوند. با توجه به مطالعات در ایران این تحقیق انجام نگرفته لذا لزوم انجام چنین تحقیقی در ایران ضروری به نظر می رسد و خصوصاً در آینده نیز می توان از نتایج این تحقیق نیز در مراکز مشاوره، سازمان بهزیستی، کلینیک های سلامت روان جهت خدمت رسانی استفاده کرد.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق):
نظریه های هویت:
نظریه اریکسون
اریکسون (1977)، هویت را احساس همانندی، تداوم، یکتایی و استقلال فردی میداند که از باور وی در زمینه هدفها، ارزشها و تصویر بدنی اش سرچشمه می گیرد.
اریکسون (1963؛ به نقل از قسامی، 1383) ابتدا اصطلاح هویت من را برای توصیف مسائل روانی بعضی از نظامیان بازگشته از جنگ جهانی دوم به کار برد. او مشاهده کرد که این سربازان نمی توانند از عهده تغییر نقش خود از سربازی به شهروند دختر بر آیند و در انطباق با وظایف و مسئولیتهای جدید خود ناتوان هستند.
اریکسون (1959؛ به نقل از آدامز،1998) تعاریف متعددی را برای هویت ارائه داده است که متاثر از تفکر روان تحلیل گری وی با تاکید بر رشد من بوده و بر این عقیده استوار است که "من" یک شخصیت پیوسته را سازماندهی کرده و نوعی یکسانی و پیوستگی، که توسط دیگران درک می شود، به آن می بخشد او معتقد است واژه ی هویت هم بر یکسان بودن خود و هم بر نزدیکی دائمی برخی از ویژگی های اساسی با دیگران دلالت دارد. اریکسون ( 1968، به نقل از آدامز، 1998) نظریه ی رشدی "من" را برای تشریح تعامل بین عوامل روانشناختی، تاریخی و رشدی در شکل گیری شخصیت مطرح میکند.
اریکسون مرحله نوجوانی را بعنوان فرصتی برای حل دوباره هویت از طریق ترکیبی که یکی سازی شده و تعالی بخش تمام همانندسازی های گذشته می باشد؛ می داند. این یکی سازی جهت ایجاد یک کل جدید بوده که بر اساس آن چیزهایی است که قبلا وجود داشته است ( کروگر، 1996؛ به نقل از فرتاش، 1384).
هر یک از مراحل، تکلیف ویژه ای رانشان می دهد و این تکلیف، فائق آمدن بر بحران است. مقصود اریکسون از بحران، تصمیم هوشیارانه در مواجهه با تکالیف رشدی هر مرحله است که به منظور فراهم نمودن رشد مثبت باید به طور مناسبی حل شود ( کالسنر،1996؛ به نقل از قسامی، 1383). اریکسون معتقد بود که هر فرد، هر یک از این بحران ها را باید چنان موفقیت آمیز طی کند که برای انجام تکلیف روانی- اجتماعی مرحله ی بعد آماده باشد (اتکینسون و همکاران؛ 1381 ).
مرحله ی هویت یابی در مقابل سردرگمی نقش، به عنوان هسته ی اصلی نظریه ی اریکسون در مراحل هشتگانه ی رشد روانی-اجتماعی او مطرح گردیده است (اریکسون،1968؛ به نقل از فرتاش،1384).
طبق نظر اریکسون (1968؛ به نقل از برزونسکی و نیمیر، 1988) وظیفه ی اصلی نوجوانی ایجاد حس روشن و پایداری از هویت می باشد. هویتی که نه تنها با گذشته (کودکی) همانند است بلکه در آینده (بزرگسالی) نیز پایدار و بی همانند است ( مارسیا، 1980).
نظریه مارسیا
جیمز مارسیا (1987) به نقل از نصرتی ( 1383) مفهوم نظری اریکسون در مورد هویت را از طریق گسترش پایگاههای هویت به عنوان وسیله ای برای مطالعه تجربی هویت توسعه داد. وی مصاحبه نیمه ساختار یافته ای که کاوش و تعهد هویت را برای مشخص کردن پایگاه هویت افراد ارزیابی میکرد؛ ترتیب داد.
او هویت را با بکارگیری دو مفهوم شرح داد: کاوش و تعهد. کاوش مربوط به بحران می شود. آن تمایزهای شناختی و رفتاری را نشان می دهد. تعهد، به عبارتی دیگر، یک فرایند تصمیم گیری است (مارسیا، 1966؛ به نقل از چلن و کوشدیل، 2009)
با در نظر گرفتن وجود یا فقدان هریک از این دو معیار، کاوش و تعهد، در دوره ی شکل گیری هویت فرد می توان پایگاه های هویت فرد را تعیین کرد. مارسیا با ترکیب فقدان یا وجود این معیارها به چهار پایگاه هویت موفق، دنباله رو، بحران زده و سردرگم را مشخص نمود (مارسیا، 1989؛ به نقل از رومانو، 2004).
هویت سردرگم : مرحله ای از توقف در روند زندگی که ویژگی آن حالت آشفتگی است. در سردرگمی هویت فرد هیچ گونه انتخاب ثابتی در مورد تعهدات خود ندارد و در اهداف و ارزشهای خود هیچ جستجویی نمی کند. اگر هم در گذشته بحرانی را تجربه کرده باشند بدون آن که در پی آن تعهدی ایجاد کرده باشند کاوش خاتمه یافته است ( اسپرینتهال، 1994؛ به نقل از شهر آرا، 1380). مشخصه اصلی این نوع هویت بی تفاوتی همراه با فقدان تعهد و جستجو گری است. این افراد عمدتا بی تفاوت و بی علاقه هستند و نقش های اجتماعی را امتحان نموده، به سرعت ترک می نمایند و خود را به دست سرنوشت و شانس می سپارند و هر کاری که جماعت انجام دهند با آنها هم داستان می شوند، عزت نفس کمی دارند، تکانشی هستند و تفکری نا منظم دارند ( استریت ماتر و پیت، 1989؛ به نقل از برک، 2001؛ ترجمه محمدی، 1383)
هویت دنباله رو : گروه دنباله رو از نظر تعهد به اهداف و برنامه های زندگی در سطح بالایی قرار دارند ولی فاقد تجربه کاوش هستند. زمینه اصلی در پایگاه هویت دنباله رو، اجتناب از انتخاب و خود مختاری است (ویرس و دیگران، 1994؛ به نقل از قسامی، 1383). افراد دارای هویت دنباله رو در حالی که جستجوگری اولیه را نداشته اند به دسته ای از اهداف، ارزشها و عقاید تعهد دارند (مارسیا ، 1980). نوجوانانی که هویت شان پیش از موعد تثبیت می شود تائید دیگران برایشان اهمیتی اساسی دارد. عزت نفس آنان تا حدود زیادی بستگی به تائید دیگران دارد. معمولا برای مراجع قدرت اهمیت زیادی قایلند و بیشتر با نوجوانان دیگر همنوایی می کنند و کمتر استقلال رای دارند (ماسن و همکاران ترجمه یاسایی ،1370). در این حالت از هویت، نوجوانان هیچ باور روشنی درباره ی خودشان ندارند و به سادگی هر هویتی که از طرف دانشجویان یا افراد دیگر پیشنهاد می شود می پذیرند (سیگلمن ، 1999). در واقع نوجوان هویتی را می پذیرد که از قبل بوسیله افراد و اشخاص دیگر مشخص و انتخاب شده است.
هویت بحران زده : این پایگاه با جستجوگری فرد، اما بدون دسترسی به تعهد کافی توصیف می شود. از نظر تحولی مقدم تر از پایگاه هویت موفق می باشد (شوارتز و دونهان، 2000؛ به نقل از اکبرزاده، 1376). این پایگاه به معنای جستجوگری فعال همراه با تعهد اندک است. در این حالت هویت، فرد نیاز دارد که خود را در تجارب مختلف بیازماید تا به شناخت عمیقی در مورد خود برسد. حالت وقفه ی هویت ممکن است همراه با پریشانی و استرس باشد و در نتیجه این افراد در مقایسه با سایر حالت ها بیشتر تمایل دارند که مدت کمتری در حالت تعلیق باقی بمانند (مئوس ، 1992؛ به نقل از شووارتز ، 2001)
هویت موفق: مارسیا هویت موفق را تقریبا شامل رویارویی با بحران های شخصی و تصمیم گیری متفکرانه می داند که در آن افراد نسبت به انتخابهای گوناگون و دشواری که زندگی برایش فراهم آورده است آگاه می گردد (شوارتز و دونهان، 2000؛ به نقل از اکبرزاده، 1376). هویت موفق نشان دهنده تعهدی است که پس از دوره ای از جستجوگری به دست می آید. مارسیا ( 1996) معتقد بود که این حالت نقطه ی پایان فرایند شکل گیری هویت است. این حالت هویت، پایگاه فردی است که بحران هویتی را پشت سر گذارده و به هویت مشخص متعهد شده است.
نظریه کگان
کگان (1982؛ به نقل از کروگر، 1996) شکل گیری هویت را بر اساس فرایندهای تحولی که شامل شناخت و عاطفه است تبیین کرد. وی در رویکرد ساختاری- تحولی خویش، هویت (معنا سازی) را فرایند مستمری تعریف می کند که طی آن، مرزهای بین خود و دیگری (شخص-موضوع) شکل می گیرد، از بین می رود و دوباره بازسازی می شود. فعالیت معناسازی (سازمان دهی و درک محیط اطراف) و سپس از بین رفتن این انسجام و درک خود در یک قالب جدید و نو ظهور، از بنیانهای این رویکرد هستند. از نظر کگان، تحول- که متاثر از شناخت و عاطفه است- عبارت از فرایندی است که منجر به ایجاد ساختارهایی منظم جهت متمایز کرن شخص از موضوع می شود. یعنی "دیگری" از دل خود جدا می شود و فرد به یک "خود" متفاوت و جدید نائل می شود. شخص (خود) به یک چارچوب روانی بر می گردد که فرد در آن قرار دارد و از طریق آن قادر به تمایز موضوع از خود می شود. موضوع (دیگری) عبارت است از احساسات، تصورات، افکار، ساختارها و روابطی که می توانیم از کنار آن ها بگذریم و آنها را مشاهده و کنترل کنیم. از نظر کگان هویت یا معناسازی یعنی شیوه ای که در آن، چیزی (موضوعی) را که قبلا جزئی از "خود" بود به بیرون پرتاپ کرده و از آن یک موضوع برای خود جدیدمان بسازیم، به طوری که تعادل بین خود و دیگری اساس فرایندی است که منجر به شکل گیری هویت می شود. کگان رابطه شخص-موضوع (خود-دیگری) را در فرایند تعادل یابی به صورت یک منازعه تحولی در نظر می گیرد، که این منازعه باعث تعدل شخص و موضوع می شود.
نظریه برزونسکی
برزونسکی (1989-1990) به نقل از فرتاش (1384) الگویی را مطرح کرده است که به تفاوت در فرایندهای شناختی- اجتماعی جوانان در ساخت، نگهداری و انطباقهویت خودشان تاکید دارد ( برزونسکی،1992، 1990، 1989، برزونسکی، تامی و نورمی، 1999؛ به نقل از فرتاش، 1384). الگوی برزونسکی بر آن دسته از فرایندهای اجتماعی- شناختی مبتنی است که طی آن افراد براساس شیوه ی ترجیحی پردازش اطلاعات مربوط به خود، گفتگو درباره ی موضوعات مربوط به هویت و تصمیمات فردی، در وضعیت های متفاوت قرار می گیرند (برزونسکی،1990؛ به نقل از شکری، 1386). فرایندهای متفاوت فرض شده، حداقل در سه سطح (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم-اجتنابی) به کار می رود. اکثر اجزا اساسی آنها شامل پاسخهای شناختی- رفتاری خاصی است که افراد در زندگی روزمره ی خود به کار می برند (برزونسکی و فراری، 1996، برزونسکی،2000،1990، 1989؛ به نقل از برزونسکی،b2004).
نظریه تعهد هویت
اگرچه بعد تعهد در مدل مارسیا (1996؛ به نقل از برزونسکی ، 2000) توجه کمی را به خود جلب کرده است، ولی پژوهشهای اجتماعی- شناختی زیادی نشان می دهند که تعهد در ارتقای کارکرد فرد نقش مهمی ایفا می کند .
تعهدات برای افراد احساس هدفمندی به همراه داشته و به مثابه یک چارچوب مرجع عمل می کنند که در محدوده ی آنها رفتار، کنترل و ارزیابی می شود (بریکمن، 1987؛ به نقل از برزونسکی، 2003 ). تعهد بر کارکرد شخصی به طرق متفاوتی تاثیر می گذارد. برای مثال، افرادی که از دیدگاهها و باورهای روشن و ثابت درباره ی خود و دنیایی که در آن زندگی می کنند بی بهره اند، دنیا را بی نظم، غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل می دانند. علاوه بر این، به نظر می رسد که شیوه ی انطباق موثر فردی و رفتارهای منظم شخصی از تعهدات تاثیر می پذیرد (برزونسکی، 1998).
نظریه های بهزیستی روانی
نظریه فرانکل : نظریه فرانکل بر معناجویی افراد در زندگی تاکید دارد. او معتقد است، که رفتار انسانها نه بر پایه لذت گرایی نظریه روانکاوی فروید و نه بر پایه نظریه قدرت طلبی آدلر است، بلکه انسانها در زندگی به دنبال معنا و مفهومی برای زندگی خود می باشند. ( فرانکل ، 1995، 1958، 1959، 1966 ) اگر فردی نتواند معنایی در زندگی خویش بیابد، احساس پوچی به او دست می دهد و از زندگی ناامید می شود و ملالت و خستگی از زندگی تمام وجودش را فرا می گیرد. الزاما" این حس منجر به بیماری روانی نمی شود، بلکه پیش آگهی بدی برای ابتلا به این اختلالات است. بنابراین فرانکل بهزیستی را در یافتن معناو مفهوم در زندگی می داند.
الگوی ویسینگ و وان دان: ویسینگ ( 1988)، و وان دان ( 1994 ) به نقل از دخترجانی طبسی ( 1383)، یک سازه بهزیستی، روانشناختی کلی را معرفی کردند که بوسیله " احساس انسجام و پیوستگی " در زندگی ، تعادل عاطفی و رضایت کلی از زندگی ، مشخص و اندازه گیری می شود. آنها تاکید می کنند که بهزیستی روانی، سازه ای چند بعدی یا چند وجهی است و این حیطه ها را در بر می گیرد:
عاطفه : در افراد بهزیست یا خوشبخت، احساس مثبت بر احساسات منفی غلبه دارد.
شناخت : این افراد رضایت از زندگی را تجربه می کنند. به نظر آنها زندگی قابل درک و کنترل است. رفتار: افراد بهزیست، چالشهای زندگی را می پذیرند و به کار و فعالیت علاقه دارند.
روابط بین فردی : افراد بهزیست به دیگران اعتماد می کنند و از تعامل اجتماعی نیز برخوردارند.
نظریه ریف: در طول دهه گذشته برای اولین بار تعریفی چند بعدی برای بهزیستی روان شناختی ارائه شد.( ردیف، 1989 ، 1985) شش مولفه در اینجا مطرح شد. تحقیقات بسیاری بر روی بهزیستی با توجه به این مدل انجام شد که برخی به بررسی تاثیر سن، جنسیت یا وضعیت اقتصادی- اجتماعی بر بهزیستی پرداختند و برخی دیگر بهزیستی را بعنوان عاملی متاثر از تجارب زندگی ( ازدواج ، بچه دار شدن و طلاق و… ) و یا تحولات زندگی و نیز چالشهای خاص مورد مطالعه قرار دادند.
نظریه های افسردگی
نظریه های یادگیری :
الف ـ رویکرد تقویت
نظریه های یادگیری درباره ی افسردگی ، بیشتر بر شیوه های دختردگی فعلی فرد تمرکز دارند تا تجارب گذشته ی او . رویکرد تقویت بر این اصل استوار است که افراد به این علت افسرده می شوند که محیط اجتماعی آنان کوچکترین تقویت مثبتی فراهم نمی آورد .
بسیاری از رویدادهایی که موجب بروز افسردگی می شوند ، (مانند مرگ یکی از عزیزان ، شکست در شغل و نداشتن سلامت) در عین حال امکان تقویتها معمولی را کاهش می دهند . وقتی افراد افسرده و نافعال می شوند ، هم دردی وتوجه نزدیکان و دوستان بصورت منبع عمده ی تقویت برای آنان در می آید . پسر م از مصاحبت با کسی که پذیرای شادی نیستند ، زود خسته می شوند ، به طور خلاصه از دیدگاه یادگیری یا رفتاری ، تقویت نه تنها برای یادگیری پاسخها مهم است ، بلکه برای تحکیم آنها نیز ضروری است . بنابراین یکی از نتایج احتمالی فقدان تقویت در محیط افسردگی است. افسردگی در این دیدگاه بیانگر کاهش رفتار و یا کمتر شدن میزان پاسخ است . فرد افسرده به این خاطر پاسخ نمی دهد که تقویت مثبت در محیط او به چشم نمی خورد . بنابراین رفتار شخص افسرده نهایتاً باعث بیزاری حتی نزدیک ترین کسانش می شود ، و این خود هم تقویت های دریافتی او را بیش از پیش کاهش می دهد و هم بر انزوای اجتماعی و ناکامی او می افزاید .
ب ـ درماندگی آموخته شده :
سلیگمن (1975) که پیشنهاد کننده ی این مفهوم است ، بین درماندگی و افسردگی روابطی مشاهده کرده است . بنظر او درمان افسردگی باید با تجارب یادگیری باطل کننده ی احساس درماندگی در مورد آنچه که انجام می دهد صورت بگیرد . توضیح سلیمگن از پدیده ی درماندگی آموخته شده این است که حیوان یا انسان می آموزد که رویدادها از کنترل وی خارج است . سپس این باور که رویدادها از واکنش ارگانیزم مستقل است ، پی آمدهای عاطفی ، شناختی و هیجانی زیر را به همراه خواهد داشت :
1) رویدادهای غیرقابل کنترل ، انگیزه ی ارگانیزم را برای بروز پاسخهایی که ممکن است موقعیت را تحت کنترل درآورد تضعیف می کند .
2) موجود دخترده بدلیل غیرقابل کنترل بودن رویدادهای قبلی به سختی یاد میگیر که واکنش او می تواند بر رویدادهای دیگر تاثیر داشته باشد .
3) تکرار تجاربی از نوع رویدادهای غیرقابل کنترل سرانجام به حالتی عاطفی منجر می شود که شبیه افسردگی در انسان است .
رویکرد پردازش اطلاعات :
این رویکرد از سالهای 1960 بعنوان انقلابی شناختی در روانشناسی رخ داده که با انقلاب فن شناختی در صنعت هماهنگ است . انقلاب فن شناختی با کامپیوتر و پردازش اطلاعات همراه است . در الگوی انقلاب شناختی ، انسان موجودی است پیچیده ، هوشمند ، اگر چه جایز الخطا و پردازشگر اطلاعات . چون این رویکرد بیش از دو دهه از عمرش نمی گذرد واضح است که هنوز به عنوان یک نظریه ی شخصیت در حال شکل گرفتن است .
و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):
هدف اصلی:
بررسی ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از شکست تحصیلی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد.
اهداف فرعی:
1- تعیین رابطه بین سبک های هویت با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد.
2- تعیین رابطه بین سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد.
3- مقایسه بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد.
4- مقایسه سبک های هویت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد.
5- مقایسه سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه آزاد.
6- مقایسه بهزیستی روانشناختی با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان مانند: جنس، سن، میزان تحصیلات و غیره.
ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهرهوران (سازمانها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
ط- سوالات تحقیق:
سوال اصلی تحقیق:
آیا بین سبک های هویتی و افسردگی پس از مراقبت با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد ارتباط معناداری وجود دارد؟
سوالات فرعی:
1-آیا بین سبک های هویتی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه وجود دارد؟
2-آیا بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه وجود دارد؟
3- آیا تفاوت معنی داری بین بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد وجود دارد؟
4- آیا سبک های هویتی در بین دانشجویان دانشجویان دانشگاه آزاد متفاوت است؟
5- آیا سلامت روان در بین دانشجویان دانشجویان دانشگاه آزاد متفاوت است؟
6- آیا بین بهزیستی روانشناختی با توجه به متغیرهای زمینه ای در بین دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه وجود دارد ؟
ی- فرضیههای تحقیق:
فرضیه اصلی تحقیق:
بین سبک های هویتی و افسردگی پس از مراقبت با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیات فرعی:
1- بین سبک های هویتی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه وجود دارد.
2- بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه وجود دارد.
3- تفاوت معنی داری بین بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد وجود دارد.
4- سبک های هویتی در بین دانشجویان دانشجویان دانشگاه آزاد متفاوت است.
5- سلامت روان در بین دانشجویان دانشجویان دانشگاه آزاد متفاوت است.
6- بین بهزیستی روانشناختی با توجه به متغیرهای زمینه ای در بین دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه وجود دارد.
ک- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
هویت
منظور از هویت، احساس تعلق به مجموعه ای مادی و معنوی است که عناصر آن از قبل شکل گرفته اند. هویت را فرایند پاسخ گویی آگاهانه ی فرد، قوم و یا ملت به پرسش هایی از حال حاضر خود و از گذشته اش نیز می توان تعریف کرد. این که، که بوده، کجا بوده، چه بوده، و چه هست، به عبارت دیگر متعلق به کدام قوم، ملت و نژاد است. خاستگاه اصلی و دایمی اش کجاست. دارای چه فرهنگ و تمدنی بوده و چه نقشی در توسعه ی تمدن جهانی داشته و امروز صاحب چه جایگاه سیاسی- اقتصادی و فرهنگی در نظام جهانی است. و سرانجام ارزش های مهم از هویت تاریخی او تا چه حد در تحقق اهداف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه کارساز خواهد بود.
سلامت روان:
سازمان بهداشت جهانی (2004) سلامت روانی را به عنوان حالتی از بهزیستی که درآن فرد توانمندی خود را شناخته از آنها به نحو موثر و مولد استفاده کرده و برای اجتماع خویش مفید است تعریف می کند. به طور کلی بهداشت روانی ایجاد سلامت روان به وسیله پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی، کنترل عوامل موثر بروز آن، تشخیص زودرس، پیشگیری از عوامل ناشی از برگشت بیماریهای روانی و ایجاد محیط سالم در برقراری روابط صحیح انسانی است(میلانی فرد، 1386).
بهزیستی روانشناختی شناختی :
بهزیستی روانشناختی به معنای قابلیت یافتن تمام استعدادهای فرد است. ودارای مولفه های:
1-خودمختاری (احساس شایستگی و توانایی د رمدیریت محیط پیرامون فرد و …)
2- رشد شخصی(داشتن رشد مداوم و …) 3- روابط مثبت با دیگران(داشتن روابط گرم و …)
4- هدفمندی در زندگی (داشتن هدف در زندگی و…) 5-پذیرش خود(داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و …)
6-تسلط بر محیط (توانایی انتخاب و ایجاد محیطی مناسب و…) می باشد.
افسردگی:
افسردگی اصطلاحی وسیع و مبهم است . برای شخص عادی حالتی مشخص با غمگینی و گرفتگی و بیحوصلگی و برای پزشک گروه وسیعی از اختلالات عاطفی با زیر شاخه های متعدد را تداعی می کند . ( پور افکاری 1373)
خصوصیت اصلی و مرکزی حالات افسردگی کاهش عمیق میل به فعالیتهای لذت بخش روزمره ، مثل معاشرت ، تفریح ، ورزش ، غذا و سکس است . این ناتوانی برای کسب لذت حالتی نافذ و پایدار دارد . 0 پور افکاری 1364)
مطابق تعریف DSMIV افسردگی می تواند بصورت نشانه یا نشانگانی باشد که از مجموعه ای از نشانه ها تشکیل یافته و ثانویه بر یک اختلال زیر بنایی و یا یک اختلال روانی ویژه باشد .
درنشانگان افسردگی می توان شاهد حالاتی بود از قبیل کندی تفکر ، کاهش لذت ، کاهش فعالیت جسمانی هدفمند ، احساس گناه و ناامیدی و اختلال خوردن و خواب ( انجمن روانپزشکی امریکا 1994 ) از دیدگاه آرتوس . ربر (1985 ) . افسردگی عموماً یک حالت خلقی است که با ویژگیهای احساس بی کفایتی ، حدختر، کاهش در فعالیتها یا واکنشها ، بدبینی ، غمگینی و نشانه های وابسته به آنها مشخص می شود .
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک):
تذکر: درخصوص تفکیک مراحل اجرایی تحقیق و توضیح آن، از به کار بردن عناوین کلی نظیر، "گردآوری اطلاعات اولیه"، "تهیه نمونههای آزمون"، "انجام آزمایشها" و غیره خودداری شده و لازم است در هر مورد توضیحات کامل در رابطه با منابع و مراکز تهیه دادهها و ملزومات، نوع فعالیت، مواد، روشها، استانداردها، تجهیزات و مشخصات هر یک ارائه گردد.
این پژوهش با توجه به هدف و کاربرد از نوع پژوهش کاربردی می باشد. نتایج این تحقیق می تواند برای کلینک های سلامت روان، مراکز مشاوره، سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و آموزش و پرورش دختر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد که یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی(غیر آزمایشی) می باشد. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیر ها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد( بازرگان و همکاران، 1387).
ب- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
ج – شرح کامل روش (میدانی، کتابخانهای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیشبرداری و غیره) گردآوری دادهها :
ابزارجمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که در اختیار دانشجویان قرار گرفت. این پرسشنامه ها شامل: پرسشنامه سبک های هویت ، پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی است.
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی:
این پرسشنامه توسط دخترجانی طبسی(1383) به منظور سنجش بهزیستی روانشناختی ابداع شده است، مقیاس اندازه گیری بهزیستی روانشناختی دارای 77 سئوال(گویه) است، که بر اساس روش و اصول روانسنجی تهیه شده است. این آزمون از 6 خرده مقیاس تشکیل شده است: خرده مقیاس رضایت از زندگی که متشکل از 19 سئوال است، خرده مقیاس معنویت که دارای 13 سئوال است، خرده مقیاس شادی و خوش بینی که 19 سئوال از پرسشنامه را به خود اختصاص داده است، خرده مقیاس رشد و بالندگی فردی که شامل 8 سئوال است. خرده مقیاس ارتباط مثبت با دیگران که متشکل از 8 سئوال است وبالاخره خرده مقیاس خود، پیروی از 10 سئوال را شامل می شود.
نمره گذاری و تفسیر: مقیاس تدوین شده بهزیستی روانشناختی، مقیاس پنج گزینه ای است که هر گزینه نشان دهنده نوع نظر آزمودنی درباره خودش است. برای نمره گذاری، به هر گزینه یک کد از 1 تا 5 تعلق می گیرد. در کل تعداد 22 سئوال به صورت منفی در مقیاس تدوین شده بهزیستی روانشناختی وجود دارد. قابلیت اعتماد: قابلیت اعتماد مقیاس تدوین شده بهزیستی روانشناختی از طریق دو روش همسانی دورنی و باز آزمایی مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور برآورد همسانی دورنی مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است، ضریب قابلیت اعتماد کل مقیاس 94/0است. این ضریب در آزمونهای فرعی بین 90/0 و 62/0 بدست آمده است. مقیاس تدوین شده بهزیستی روانشناختی در دو نوبت به فاصله زمانی دو هفته بر روی گروه واحدی از آزمودنیها اجرا گردیده است. ضریب همبستگی بدست آمده برای کل مقیاس 76/0، برای خرده آزمونهای بین 67/0 تا 73% بوده که همگی در سطح (01/0 ) معنی دار است.
روایی: روایی مقیاس بهزیستی روانشناختی به دو طریق بررسی گردید، که یکی روایی محتوا و دیگری روایی سازه بوده است. شواهد وابسته به محتوا: مقیاس تدوین شده بهزیستی روانشناختی و ابعاد و مولفه های آن در اختیار اساتید، کارشناسان و محققان مربوطه قرار گرفته و باتوجه به چارچوب نظری معتبر و روا شناخته شده است.
شواهدی مربوط به روایی سازه: روایی سازه آزمون به دو روش بررسی گردیده: محاسبه ضریب همبستگی کل آزمون با خرده آزمون ها و تحلیل عاملی.
الف) محاسبه ضریب همبستگی کل مقیاس و خرده مقیاس ها: آزمون بهزیستی روانشناختی با شش خرده آزمون خود همبستگی بالایی دارد و تنها خرده آزمونهای رشد و بالندگی فردی همبستگی دارند، که نشان از روایی نسبتا مطلوب این مقیاس است.
ب) تحلیل عاملی: طبق نتایج تحلیل عاملی که به روش Pc چرخش متمایل (اوبلمین) بدست آمده است مقیاس بهزیستی روانشناختی از شش عامل اصلی اشباع شده است که بر اساس چارچوب نظری تحت عنوان های رضایت اززندگی ، شادی و خوش بینی،معنویت، رشد و بالندگی فردی، ارتباط مثبت با دیگران و خود پیروی شده است(دخترجانی طبسی ، 1383).
پرسشنامه سلامت عمومی GHQ- 28 :
شناخته ترین آزمون غربالگری است که تاکنون در روانپزشکی تاثیر بسیار زیادی بر پیشرفت پژوهشهای داشته است( هندرسون11990). این پرسشنامه توسط گلدبرگ2( 1979) برای تفکیک افراد مبتلا به اختلالات روانی از جمعیت مراجعه کننده به مراکز پزشکی عمومی ساخته است امروزه این پرسشنامه به منظور استفاده به 36 زبان ترجمه شده است. بسیاری از محققین(چیونگ واسپیز3،1994 ) تصریح کرده اند که این پرسشنامه هم استفاده بالینی داشته و هم در جامعه کاربرد دارد( یعقوبی ،1374 ) لازم به ذکر است که ثمره برش در این پرسشنامه نیز نمره 23 در نظر گرفته می شود.
پایایی:
فرم اصلی و اولیه این پرسشنامه مشتمل بر60 سوال بوده است. به تناسب شرایط، فرمهای کوتاه تری از پرسشنامه سلامت عمومی مشتمل بر 12،28،30 ماده نیز تهیه شد. فرم میزان 1 شده یا 28 سوالی در اقدامی به منظور افزایش میزان واریانس ساخته شده و براساس تحصیل عاملی فرم کامل GHQ معنی نسخه 60 سوالی آن می باشد. نتایج چندین مطالعه بنجامین و همکاران( 1982) دلالت بر وجود همبستگی قوی بین نتایج حاصل از پرسشنامه 28 و 60 ماده ای سلامت عمومی و تشخیص اختلالات روان شناختی دارد( همان منبع ).
راپیتزا4 ویراکس ( 1981) بر این باورند که آزمون سلامتی عمومی از توانایی لازم برای ارزیابی شدت اختلالات روان شناختی برخوردار است و پیشنهاد می کنند که به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه، فرم کوتاه 28 ماده ای پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شود. متن پرسشنامه درباره وضع سلامت عمومی افراد با تاکید بر مسائل روانشناختی در زمان حال است. در تمامی سئوالها، آزمودنی باید گزینه هایی را که با اوضاع و احوال بیشتر مطابقت دارد مشخص نماید. پاسخ آزمودنی به هر یک از پرسشها در یک طیف چهار درجه ای خیلی کمتر از همیشه، کمتر از همیشه، مثل همیشه و بیشتر از همیشه، مشخص می شود در همه گزینه ها درجات پائیین نشان دهنده سلامتی و درجات بالا حاکی از عدم سلامتی در فرد است.
GHQ 28 چهار مقیاس فرعی را در برمی گیرد که بدین شرح است:
الف) نشان های جسمانی: 7 ماده را به خود اختصاص می دهد سردرد، احساس ضعف و سستی، احساس نیاز به داروهای تقویتی و احساس داغی یا سردی در بدن را مورد بررسی قرار می دهد.
ب)علائم اضطراب: 7 ماده را به خود اختصاص می دهد. اضطراب، بی خوابی، تحت فشار بودن و عصبانیت و دلشوره را مورد بررسی قرار می دهد.
ج)اختلال در کنش اجتماعی: 7 ماده را به خود اختصاص می دهد. توانایی فرد در انجام کارهای روزمره، احساس رضایت در انجام وظایف، احساس مفید بودن، قدرت یادگیری و لذت از فعالیتهای روزمره زندگی را بررسی می کند.
د)علائم افسردگی: 7 ماده را به خود اختصاص می دهد. احساس بی ارزشی، ناامیدی، احساس بی ارزشی بودن زندگی ، افکار خودکشی و آرزوی پسر ن و ناتوانائی در انجام کارها( گلدبرگ و هیلر،1979 ).
گلد برگ و همکاران( 1986 ) همبستگی بین داده های حاصل از اجرای دو پرسشنامه سلامت عمومی و چک لیست علائم روانی SCL- 90 را بر روی 244 نفر آزمودنی به میزان 78/. گزارش داده است. لذا بر اساس نتیجه این مطالعه، اندازه ی شاخصهای حساسیت و ویژگی، میزان کلی اشتباه طبقه بندی ، و ضریب همبستگی نمرات آن با ارزیابی بالینی به تربیت برابر با 86%، 77%،20% ،70% بوده است.
دولکن، جوئز، هندرسون( 1987 ) همبستگی بین دو پرسشنامه PSEوGHQ در استرالیا را به میزان 76% گزارش نموده اند( یعقوبی،1374 ). در مطالعه دیگری که توسط گلدبرگ و هیلر( 1979 ) انجام گرفت، مقدار ضریب همبستگی دو متغیری بین چهار مقایس فرعی پرسشنامه28 ماده ای بین 33/. تا 61/. بدست آمد.
آریا و همکاران(1992) در تحقیقی که در شیلی انجام دادند. حساسیت فرم 12 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی را 76/. را نشان دادند. در هند شاماشوندار و همکاران(1986 ) برای این فرم پرسشنامه 87/. ویژگی بدست می آورند در برزیل ماری ویلیامز(1985 )حساسیت 85/. و یژگی 79/. را نشان دادند(یعقوبی ،1374 ).
یعقوبی(1374) طی پژوهشی، با عنوان، بررسی همه گیر شناسایی اختلالات روانی در و ویژگی این پرسشنامه در بهترین نمره پرسش (23) به ترتیب برابر با 5/86 % و 82% است.
آن نوع از پایاپی که بیشترین ارتباط را با روشهای غربالگری دارد همسانی درونی شان می باشد که از طریق ضریب الفای کرونباخ اندازه گیری شود. مطالعات مختلف حاکی از پایاپی بالای پرسشنامه GHQ 28 است در مطالعه ای که چان و جان (1983) با استفاده از پرسشنامه 30 ماده ای GHQ انجام دادند بر اساس روش ساده نمره گذاری لیکرت ضریب همبستگی درونی این مقیاس برابر 85/. گزارش شده است.
چیونگ1 و اسپیرز؛ ضریب پایایی را بین 42/. تا 47/. بدست آورند. علاوه بر این ضریب آلفا برای کل مقیاس برابر 88/. و برای خرده مقیاس ها بین 66/. تا 85/. به دست آمد(یعقوبی ،1374). چیونگ و اسپیرز(1994 ) در جمعیت کامبوجی های ساکن نیوزلند از طریق باز آزمایی به فاصله 2 تا 4 هفته پایایی این پرسشنامه را با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن 55/. ارزیابی کرده اند. البته میزان آن پایین اما از نظر آماری معنی دار بوده است( میر خشتی،1375 ).
دستجردی( 1377 ) طی پژوهشی تحت عنوان هنجارهای آزمون سلامت عمومی برای دانشجویان مرکز تربیت معلم ضریب پایایی و ضریب همبستگی برای کل پاره تست های آزمون سلامت عمومی برابر 82/. گزارش می دهد. مرخشتی (1375 ) طی پژوهشی با عنوان بررسی رابطه میان رضایت از زندگی دختراشویی و سلامت روان بر روی گروه نمونه پژوهش به تعداد مساوی( از دختران و پسر ان) ضریب آلفای کرونباخ برابر %92 در زمانی کرد که نشان دهنده هماهنگی درونی بسیار قوی این پرسشنامه است.
مجاهد( 1374) طی پژوهشی با عنوان بررسی وضعیت رفتار کودکان و سلامت روانی دانشجویان در خانواده های چند همسری( منطقه …) از ضریب همبستگی نمرات در دو نوبت استفاده کرده ضریب همبستگی به دست آمده 62% بود که از لحاظ آماری معنا دار است در نتیجه پایانی نسبی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.
روش نمره گذاری:
روش نمره گذاری گزینه هایGHQ با استفاده از مدل ساده لیکرت بوده است که به ترتیب به گزینه ها، نمره های قردادی 0،1،2،3 تعلق می گیرد. بنجامین و همکاران ( 1982) در مطالعه خود روی 92 دختردر یافتند که با استفاده از روش سنتی نمره گذاری آزمون سلامت عمومی فقط نیمی از بیماران روانی شناسایی شده و برخی از بیماران که از اختلالات مزمن رنج می برند شناسایی نشدند. در هنگامی که نمره گذاری ساده لیکرت استفاده شد. نتیجه به طور قابل توجهی بهبود یافت و 40% شناساسی نشدند این مطالعه نشان داد که استفاده ادخترسخه کوتاهGHQ با استفاده ار روش نمره گذاری لیکرت حساسیت آزمون را به گونه قابل ملاحظه ای افزایش داده ولی ویژگی آزمون را اندکی کاهش می هد.
بنابر اعتقاد بارکونی(1986)برای غلبه بر محدودیتهای مربوط به عدم کارایی پرسشنامه سلامت عمومی در شناساسی تشخصیص اختلالات روانی مزمن، استفاده ار روش ساده نمره گذاری لیکرت در این پرسشنامه بر سایر روشهای ارحج است( بالا هنگ 1372). در پژوهش حاضر نحوه نمره گذاری که بر اساس مدل لیکرت می باشد بدین شرح می باشد برای گزینه (الف) صفر، گزینه (ب) نمره یک، گزینه (ج) نمره 2 و گزینه (د) نمره 3 منظور شده است یا توجه به اینکه تعداد پرسشنامه این آزمون 28 است و به هر یک بین صفر تا 3 نمره تعلق می گیرد و پرسشنامه GHQ هر آزمودنی حداقل 0 و حداکثر 82 می باشد نمره بالا نشان دهنده اختلال است. این آزمون برای فرد 5 نمره تعیین می شود.
د – جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد … به تعداد حداقل 317 نفر بوده که از آنها به روش نمونه گیری، روش خوشه ایی بعنوان نمونه انتخاب گردید و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور دستیابی به گروههایی از آزمودنیها که امکان تحلیل آماری مناسب فراهم سازد، به صورت کلی 317 نفر برای این طرح انتخاب شده اند. که دانشجویان پسر 164 نفر بودند و دانشجویان دختر154 نفر بودند و این دانشجویان از نظر سن، تحصیلات وشغل و محل سکونت، میزان درآمد با دانشجویان پسر همتا و همگن انتخاب شدند. روش نمونه گیری، روش خوشه ایی بود. این روش در صورتی که فهرست کامل افراد جامعه مورد مطالعه در دسترس نباشد می توان افراد جامعه را در دسته هایی خوشه بندی کرد سپس از میان خوشه ها نمونه گیری به عمل آورد.
هـ – روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:
برای تحلیل داده ها از شاخص ها و روشهای آماری شامل ، میانگین، انحراف معیار،تحلیل میانگین و فراوانی و درصد استفاده خواهد شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و برای رسم نمودار ها و جداول از نرم افزار EXCEL استفاده شده است. ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف متغیر های مربوطه و در انتها با استفاده از آمار استنباطی به آزمون فرضیه های این تحقیق پرداخته خواهد شد در روش استنباطی از t مستقل و همبستگی پیرسون و رگرسیون one way anova استفاده شده است.
6- استفاده از امکانات آزمایشگاهی واحد:
آیا برای انجام تحقیقات نیاز به استفاده از امکانات آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات می باشد؟ بلی خیر
در صورت نیاز به امکانات آزمایشگاهی لازم است نوع آزمایشگاه، تجهیزات، مواد و وسایل مورد نیاز در این قسمت مشخص گردد.
نوع آزمایشگاه
تجهیزات مورد نیاز
مواد و وسایل
مقدار مورد نیاز
امضاء استاد راهنما: امضاء مدیرگروه تخصصی:
7- زمان بندی انجام تحقیق:
الف- تاریخ شروع:…………………………… ب- مدت زمان انجام تحقیق:……………………..ج- تاریخ اتمام:…………………..
تذکر: لازم است کلیه فعالیتها و مراحل اجرایی تحقیق (شامل زمان ارائه گزارشات دورهای) و مدت زمان مورد نیاز برای هر یک، به تفکیک پیشبینی و در جدول مربوطه درج گردیده و در هنگام انجام عملی تحقیق، حتیالامکان رعایت گردد.
پیشبینی زمانبندی فعالیتها و مراحل اجرایی تحقیق و ارائه گزارش پیشرفت کار
ردیف
شرح فعالیت
زمان کل
(ماه)
زمان اجرا به ماه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
توجه: 1- زمان و نوع فعالیت های اجرایی پایاننامه، حتیالامکان باید با مندرجات جدول منطبق باشد.
2- حداقل زمان قابل قبول برای پیشبینی مراحل مطالعاتی و اجرایی پایاننامه کارشناسی ارشد 6 ماه و حداکثر 12 ماه میباشد.
تذکر: اساتید راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذیرش پروپوزال، به سقف ظرفیت راهنمایی و مشاوره خود توجه نموده و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پذیرش، از امضاء این فرم و یا در نوبت قرار دادن آن و ایجاد وقفه در کار دانشجویان جداً پرهیز نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موازین مربوطه، مسئولیت تاخیر در ارائه پروپوزال و عواقب کار، متوجه گروه تخصصی خواهد بود.
8- صورتجلسه گروه تخصصی
نام و نامخانوادگی دانشجو: امضاء تاریخ
نام و نامخانوادگی استاد یا استادان راهنما امضاء تاریخ
1- (عضو هیات علمی دانشگاه ……………………)
نام و نامخانوادگی استاد یا استادان مشاور امضاء تاریخ
1- (عضو هیات علمی دانشگاه ……………………)
2- (عضو هیات علمی دانشگاه ……………………)
نام و نامخانوادگی عضو کمیته نظارت بر تحقیق امضاء تاریخ
1- (عضو هیات علمی دانشگاه ……………………)
شورای گروه تخصصی …………………………………..در تاریخ ………………………. در محل ………………………. با حضور اعضای مربوطه
خانم
تشکیل و موضوع پایان نامه ـــــــــــــــ………………………….. با عنوان………………………………………………………………………………..
آقای
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
بررسی و به تصویب رسید.
نام و نامخانوادگی اعضای شورا امضاء تاریخ
1-
2-
3-
4-
5-
6-
نام و نامخانوادگی مدیرگروه: امضاء تاریخ
تذکر: لازم است پروپوزال دانشجویان از تاریخ تایید در شورای گروه تخصصی تا زمان طرح در شورای پژوهشی دانشکده بیشتر از یکماه نگذرد.
تذکر: لازم است قبل از تصویب پروپوزال در شورای پژوهشی دانشکده، شرایط احراز و ظرفیت پذیرش اساتید راهنما و مشاور مطابق بخشنامه های مربوطه توسط پژوهش دانشکده کنترل شود.
9- صورتجلسه شورای (پژوهشی) دانشکده:
خانم
موضوع و طرح تحقیق پایاننامه ـــــــــــــ ………………………………. دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه ………………
آقای
گرایش ………………………..که به تصویب کمیته گروه تخصصی مربوطه رسیده است، در جلسه مورخ ………………………. شورای (پژوهشی) دانشکده طرح شد و پس از بحث و تبادل نظر مورد تصویب اکثریت اعضاء قرار گرفت.
ردیف
نام و نامخانوادگی
نوع رای (موافق
یا مخالف)
محل امضاء
توضیحات
1
آقای دکتررضا طالبی
2
خانم دکتر الناز انتظار
3
آقای دکترپژمان محمدی
4
آقای دکترسعیدجبارزاده
5
آقای دکترجعفرصادق فیضی
6
آقای دکترعلیرضابنیادی
7
آقای دکتر علی خادمی
نام و نام خانوادگی مدیر/کارشناس پژوهشی دانشکده:
امضاء تاریخ
نام و نامخانوادگی ریاست دانشکده
امضاء تاریخ
معاون پژوهشی واحد: امضاء تاریخ
این فرم باید توسط دانشجو تکمیل شود
فرم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
فرم الف- فرم اطلاعات پایان نامه کارشناسی ارشد
نام واحد دانشگاهی: واحد علوم و تحقیقات
عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد:
نام و نامخانوادگی دانشجو: نیمسال تحصیلی:
شمارهدانشجویی: تعداد واحد پایان نامه:
رشته تحصیلی: گرایش: کد رشته:
فنی و مهندسی علوم انسانی علوم پایه
کشاورزی هنر
نام و نامخانوادگی استاد راهنما 1: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد کد شناسایی استاد راهنما:
نام و نامخانوادگی استاد راهنما 2: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد کد شناسایی استاد راهنما:
نام و نامخانوادگی استاد مشاور 1: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد مربی کد شناسایی استاد راهنما:
نام و نامخانوادگی استاد مشاور 2: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد مربی کد شناسایی استاد راهنما:
فرم شماره 1
فرم تعهد اساتید در قبال نتایج حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری
اینجانبان اساتید راهنما و مشاور پایان نامه / رساله، خانم/آقای …………………………………، دانشجوی مقطع ……………………………. رشته ………………………………………………….. گرایش……………………………………………………… با عنوان "…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
" متعهد می شویم در تمامی تولیدات علمی مستخرج از پایان نامه/رساله نسبت به انتشار نتایج حاصل از تحقیق مذکور (در قالب کتاب، مقاله، طرح تحقیقاتی، اختراع، اکتشاف و …) با رعایت موارد ذیل اقدام نمائیم.
الف) نشانی نویسنده اول مقاله باید به عنوان تنها آدرس به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی باشد.
ب) نشانی عهده دار مکاتبات (Correspanding Author) باید به عنوان تنها آدرس به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی باشد.
ج) نشانی دانشجو باید به عنوان تنها آدرس به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی باشد.
د) نشانی اساتید خارج از واحد در صورتیکه نام ایشان به عنوان نویسنده اول و عهده دار مکاتبات نباشند می تواند با هر آدرسی باشد.
هـ) فقط اسامی افراد مرتبط با پایان نامه یا رساله در مستخرجات ذکر شود.
و) آدرس دقیق دانشگاه و واحد و رعایت ترتیب و توالی آن باید به صورت زیر آورده شود:
به انگلیسی:
Department of نام گروه تخصصی و Science and Research branch, Islamic Azad University, West Azerbaijan, Iran.
به فارسی:
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی، گروه ………..، آذربایجان غربی، ایران.
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد راهنما:
تاریخ و امضاء تاریخ و امضاء
نام و نام خانوادگی استاد مشاور: نام و نام خانوادگی استاد مشاور:
تاریخ و امضاء تاریخ و امضاء
درتاریخ ……………….فرم مزبور که به امضاء اساتید محترم راهنما و مشاور رسیده است، دریافت گردید.
امضاء مدیر پژوهش دانشکده
تذکر: لازم است اساتید راهنما و مشاور انتخابی پس از مطالعه فرم مذکور، نسبت به تکمیل مشخصات و توشیح آن شخصاً اقدام نمایند تا از هرگونه تخلفات احتمالی جلوگیری گردد. بدیهی است چنانچه تحت هر شرایطی و در هر زمان، دانشگاه خلاف موارد ذکر شده را مشاهده نماید نسبت به تصمیم اتخاذ شده هیچگونه ادعایی نداشته و حق هرگونه اعتراضی را از خود سلب و ساقط می نمائیم.
فرم شماره 2
فرم تعهد دانشجویان در قبال نتایج حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری
اینجانب ……………………………………… دانشجوی ورودی ………………………. مقطع ………………………… رشته ………………………….. گرایش …………………………………………. که موضوع پایان نامه/رساله ام تحت عنوان: "………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
" در شورای گروه تخصصی به تصویب رسیده، متعهدمی گردم الف) کلیه مطالب و مندرجات پایان نامه/ رساله ام بر اساس اصول علمی و حاصل از تحقیقات خودم تهیه شود و در صورت استفاده از مطالب، نتایج تحقیقات، نقل قول ها، جداول و نمودارهای دیگران در پایان نامه/رساله، منابع و ماخذ آن به نحوی که قابل تشخیص و تفکیک از متن اصلی باشد قید گردد.
ب) در صورتیکه از نتایج تحقیقاتم علاوه بر پایان نامه / رساله، کتاب ، مقاله، اختراع، اکتشاف و هر گونه تولیدات علمی حاصل شود، صرفاً بنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی بوده و این موضوع صراحتاً در مکاتبات و تولیدات اینجانب درج و بر اساس ضوابط دانشگاه اقدام نمایم.
ج) در صورت استفاده از کمکهای مالی و غیر مالی نهادهای دولتی و غیر دولتی از موضوع تحقیق اینجانب مراتب را کتباً به دانشکده اطلاع دهم در غیر اینصورت دانشکده مجاز به تغییر عنوان پایان نامه یا سایر اقدامات حقوقی می باشد.
د) آدرس دقیق دانشگاه و واحد و رعایت ترتیب و توالی آن به عنوان تنها آدرس در تولیدات علمی مستخرج از پایان نامه/رساله باید به صورت زیر آورده شود:
آدرس دانشگاه و واحد به فارسی: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات آذربایجان غربی، گروه ………..، آذربایجان غربی، ایران.
آدرس دانشگاه و واحد به انگلیسی:
Department of نام گروه تخصصی و Science and Research branch, Islamic Azad University, West Azerbaijan, Iran.
نام و نام خانوادگی دانشجو
تاریخ و امضاء
تذکر: بدیهی است چنانچه تحت هر شرایطی و در هر زمان، دانشگاه خلاف موارد ذکر شده را مشاهده نماید نسبت به تصمیم اتخاذ شده هیچگونه ادعایی نداشته و حق هرگونه اعتراضی را از خود سلب و ساقط می نمایم.
در تاریخ ……………….. فرم مزبور که توسط آقای/ خانم …………………………..به امضاء رسیده است، دریافت گردید.
امضاء مدیر پژوهش دانشکده
فرم شماره3
فرم تعهد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در قبال دریافت حمایتهای مالی و غیر مالی از موضوع تحقیق
اینجانب …………………………………… دانشجوی ورودی …………………… مقطع …………………….. رشته …………………………………
گرایش …………………………….. که موضوع پایان نامه / رساله ام تحت عنوان ((……………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..))
در شورای گروه تخصصی به تصویب رسیده ، متعهد می گردم در صورت استفاده از کمکهای مالی و غیر مالی نهادهای دولتی و غیر دولتی از موضوع تحقیق اینجانب مراتب را کتبا به دانشکده اطلاع دهم در غیر اینصورت دانشکده مجاز به تغییر عنوان پایان نامه یا سایر اقدامات حقوقی می باشد .
نام و نام خانوادگی دانشجو
تاریخ و امضا
22
29