تارا فایل

پرسشنامه یادگیری سازمانی سنگه


ابزار پژوهش حاضر شامل دو بخش ذیل است:
الف) بخش اول: برای بررسی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی از پرسشنامه ای محقق ساخته که شامل 33 سئوالی است استفاده شده و سوالات (1 تا 7) بُعد رهبری مناسب، سوالات (8 تا 14) بُعد فضای تعمیقی، سوالات (15 تا 18) بُعد بومی سازی، سوالات (19 تا 24) بُعد تعادل بین کار و خانواده، سوالات (25 تا 29) بُعد مدیریت زمان و نهایتاً سوالات (30 تا 33) بُعد تجربه اندوزی را مورد سنجش قرار داده است.
ب) بخش دوم:: برای بررسی وضعیت یادگیری سازمانی کارکنان از پرسشنامه استاندارد سنگه (1990) که شامل 35 سئوالی است استفاده شده و سوالات (34 تا 40) بُعد مهارت های شخصی، سوالات (41 تا 47) بُعد الگوی ذهنی، سوالات (48 تا 54) بُعد چشم انداز مشترک، سوالات (55 تا 61) بُعد یادگیری تیمی و نهایتاً سوالات (62 تا 68) بُعد تفکر سیستمی را مورد سنجش قرار داده است.
3-6-1)روش سنجش روایی پرسشنامه
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد؟ به عبارت دیگر آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است مناسب باشد و به همین دلیل اصطلاح روایی به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است، اشاره می کند. در خصوص روایی پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش از روایی صوری و محتوایی استفاده شده است.
3-6-2) روش سنجش پایایی پرسشنامه
پایایی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است که به دقت آن در طول زمان اشاره دارد. معمولاً پایایی مترادف با قابلیت اعتماد، ثبات، همسانی، قابلیت پیش بینی، دقت یا صحت به کار می رود. به عبارت دیگر هرگاه افراد با پیروی از قواعد توصیه شده همانند یکدیگر اعداد یکسانی را به مجموعه ای از رفتارهای مشخصی، اختصاص داده باشند. این داده ها عینی است. به بیان آماری هر چه ضریب همسبتگی بین نظرات افراد بیشتر و واریانس آنها کمتر باشد این داده ها از عینیت بیشتری برخوردار است. یکی از شیوه های مرسوم برای تعیین پایایی استفاده از ضریب آلفای کرانباخ (Cronbach's Alpha) می باشد و آلفای کرونباخ به طورکلی با استفاده فرمول ذیل محاسبه می شود.

که دراین روابط k تعداد سوالات، واریانس سوال i ام، واریانس مجموع کلی سوالات، میانگین کواریانس بین سوالات، و واریانس میانگین سوالات می باشند.
بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به 1نزدیکتر باشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسش ها مناسب ترخواهند بود. کرونباخ ضریب آلفای 45/0 را کم، 75/0 را متوسط و قابل قبول، و ضریب 95/0را زیاد بیان کرد. در این پژوهش برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و ابتدا پرسشنامه را روی 30 نفر از نمونه آماری اجرا کردیم، سپس از طریق نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ برای بخش اول پرسشنامه (عوامل موثر بر یادگیری سازمانی ناجا) 900/0 و برای بخش دوم (وضعیت سازمان یادگیرنده سازمان ناجا) 804/0 به دست آمد که پایایی های قابل قبولی هستند.

پرسشنامه
آنچه در این پژوهش اهمیت دارد نتایج آماری به دست آمده از اطلاعات این پرسشنامه است و چون شما یکی از اعضای تصادفی جامعه ما هستید پاسخ شما برای ما بسیار مهم و ضروری است لازم به ذکر است که اگر مایل به مشارکت در این پژوهش نیستید می توانید پرسشنامه را با قید اینکه تمایل به شرکت ندارید برگشت دهید اما باید توجه داشت که تنها از راه اینگونه بررسی ها است که می توان به اطلاعات مفیدی درباره سازمان پی برد پس خواهش ما این است که در نخستین فرصت پرسشنامه را تکمیل نماید و به همکاران پژوهشی بازگردانید. پیشاپیش به خاطر همکاری صمیمانه ای که مبذول می فرمایید از شما کمال تشکر را داریم.

با تشکر
تابش فرد
(نوشتن نام و نام خانوادگی ضروری نیست)

جنسیت: زن o مرد 
میزان تحصیلات: فوق دیپلم و پایینتر o لیسانس o فوق لیسانس و بالاتر o
سابقه خدمت: کمتر از 5 سال  6 تا 10 سال  11 تا 15 سال  16 تا 20 سال  بالاتر از 20 سال 

همکار محترم به نظر شما هر یک از موارد ذیل تا چه حد بر یادگیری سازمانی کارکنان سازمان ناجا تاثیر دارد؟
خیلی زیاد
زیاد
تا حدودی
کم
خیلی کم
1
به سوابق تجربی و مدیریتی افرادی که جهت انتصاب به پست های مدیریتی معرفی می شوند توجه شود.

2
بودجه مناسبی برای تربیت و پرورش افراد مبتکر و خلاق در سازمان تخصیص داده شود.

3
از نخبگان بیرون از سازمان برای آموزش کارکنان سازمان دعوت به عمل آید.

4
مدیران سازمان از استقرار نظام پیشنهادات و انتقادات استقبال نمایند.

5
برنامه های راهبردی آموزش و یادگیری کارکنان با استفاده از فنونی که بیشتر اثربخش است مورد توجه قرار گیرد.

6
چشم انداز و رسالت های سازمان با توجه به امکانات، ظرفیت ها و با توجه به سند چشم انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه تدوین شود.

7
مدیران ارشد بر تحقق راهبردهای مربوط به واحدهای سازمانی نظارت مستمری داشته باشند.

8
مدیران سازمان محیط سازمانی را برای اظهارات صادقانه و آزادانه کارکنان درباره مسائل کاری فراهم نمایند.

9
مدیران سازمان امکان پیاده سازی پیشنهادها و ایده های مناسب را فراهم سازند.

10
مدیران سازمان محیط سازمانی را به گونه ای شکل دهند که امکان ابراز افکار و عقاید مختلف و سازنده فراهم شود.

11
جلساتی با حضور کارکنان بخش های مختلف و بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات سازمانی تشکیل شود.

12
کارکنان به تبادل تجربیات و اطلاعات از طریق امتیازات ویژه همچون پاداش، ارتقاء و افزایش دامنه مسئولیت ها ترغیب شوند.

13
جلسات تبادل نظر با سخنرانی افراد متخصص و با تجربه برگزار شود.

14
گروه های ویژه ای در قالب اتاق های فکر، گروه های حل مسئله و … تشکیل شود.

15
مدیران سازمانی بسترهای اتخاد تصمیمات توسط سطوح پایین تر سازمانی را فراهم آورند.

16
مدیران سازمانی به درجه ای از آزادی عمل برای کاکنان در انجام وظایف شغلی خودشان بپردازند.

17
مدیران سازمانی به شناسایی موارد کاری که امکان تفویض اختیار آنها وجود دارد اقدام نمایند.

18
مدیران سازمانی به پاسخگو بودن کارکنان نسبت به حوزه هایی که تفویض اختیار کرده اند ملزم باشند.

19
راهبردهایی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی تدوین شود.

20
پرداخت پاداش و مزایا برمبنای عملکرد باشد نه فقط حضور فیزیکی

21
محیط حمایتی برای کارکنان سازمان فراهم شود.

22
قراردادهایی با مراکز مشاوره عقد شود تا کارکنان و خانواده آنها بتوانند از آن استفاده نمایند.

23
امکانات ورزشی و تفریحی برای کارکنان و خانواده های آنها فراهم شود.

24
ساعات کاری کارکنانی که دلایل موجه دارند (مثلاً مراقبت از افراد سالخورده و …) شناور شود.

25
فرصت های آموزشی گسترده ای برای کارکنان فراهم شود.

26
بر نحوه برگزاری و میزان اثربخشی برنامه های یادگیری نظارت شود.

27
فعالیت های سازمانی اولویت بندی شود تا اولویت های غیر ضروری شناسایی شوند.

28
برای کارکنان سازمان دوره های آموزشی مدیریت زمان برگزار شود.

29
وظایف سازمانی به گونه ای تدوین شوند که فرصت زمانی لازم برای انجام آنها فراهم باشد.

30
دوره های آموزشی برای کارکنانی که یادگیری سازمانی زمینه های شغلی آنها را پوشش می دهد برگزار شود.

31
از تجارب سازمان های دیگر در زمینه یادگیری سازمانی استفاده شود.

32
از نرم افزارهای شبیه سازی در رسته های شغلی که به آنها نیاز است برای تجربه اندوزی بیشتر استفاده شود.

33
چرخش شغلی کارکنان در وظایفی که شرایط احراز آنها را دارند مورد توجه قرار گیرد تا کارکنان بتوانند به کسب تجربه و افزایش یادگیری خود در رسته های شغلی مختلف سازمان بپردازند.

همکار محترم به نظر شما کارکنان سازمان به موارد ذیل به چه میزان توجه می نمایند؟
همیشه
غالبا
گهگاهی
بندرت
هیچگاه
34
در انجام امور شغلی خود همواره به یادگیری مستمر می پردازند.

35
برای یادگیری و کسب اطلاعات جدید شغلی تلاش می کنند.

36
از روش های خلاق و مبتکرانه در امور شغلی خود استفاده می کنند.

37
برای تحقق هدف های سازمان به شکل کمی و کیفی تلاش می کنند.

38
با دریافت بازخورد از نتایج فعالیت هایشان برای اصلاح و بهبود آنها تلاش بیشتری می کنند.

39
به دلیل افزایش مهارت های شغلی خود از سوی مسئولین سازمان حمایت می شوند.

40
با توجه به امکانات موجود مهارت های حرفه ای خود
را افزایش می دهند.

41
با شرکت در جلسات و گروه های حرفه ای، با گفتگو و تبادل اندیشه، توانایی بیشتری در اجرای امور شغلی خود بدست می آورند.

42
با استفاده از جدیدترین روش ها، تخصص حرفه ای خود را با دستاوردهای علمی روز همامنگ می کنند.

43
جهت بهبود امور شغلی خود، در زمینه های سازمانی از یافته های علمی و تکنولوژیکی بهره مند می شوند.

44
با واقع بینی و به دور از هرگونه نظر شخصی در فعالیت های شخصی خود تصمیم گیری و فعالیت می کنند.

45
واقعیت های محیطی را می شناسند و فعالیت های شغلی خود را با آنها هماهنگ می کنند.

46
نظرات، انتقادات و پشنهاد های خود را آزادانه و به راحتی بیان می کنند.

47
ضمن بیان نظرات و پیشنهادهای خود، آمادگی پذیرش انتقادات منطقی را دارند.

48
در برنامه های کارآموزی و ارتقای شغلی در نظر گرفته شده با علاقه مندی شرکت می کنند.

49
هدف های سازمان را مهم می دانند و برای تحقق آنها تلاش می کنند.

50
برای تحقق هدف های سازمان همچون هدف های شخصی تلاش می کنند.

51
برای یک هدف مشترک با هم هماهنگ و هم فکر هستند.

52
در طول زمان و با تبادل اندیشه در شکل گیری آرمان های مشترک سازمان شرکت می کنند.

53
با احساس تعهد و مسئولیت برای تحقق هدف های مشترک تلاش می کنند.

54
سازمان را محلی برای تحقق آرمانها و هدفهای شغلی خود می دانند.

55
برای تحقق اهداف سازمان به رقابت سالم با یکدیگر می پردازند.

56
با ارائه ایده ها و نظرات جدید در امور سازمانی، اداری، امنیتی و …حمایت می شوند.

57
با ارائه پیشنهادها و نظرات خود در تصمیم گیری های سازمان موثر واقع می شوند

58
از اشتباهات به عنوان فرصت هایی برای یادگیری استفاده می کنند.

59
برای حل مشکلات شغلی خود از تجربیات یکدیگر بهره مند می شوند.

60
با ارائه راه حل های خلاقانه تشویق می شوند.

61
به طور گروهی در امور سازمانی فعالیت می کنند.

62
به یادگیری از یکدیگر ترغیب و تشویق می شوند.

63
به منظور تحقق اهداف سازمان، ارتباط شغلی خود را با یکدیگر حفظ می کنند.

64
از هر گونه تغییری که درون و بیرون سازمان را در جهت تحقق اهداف سازمانی متحول کند، استقبال می کنند.

65
در بررسی مسائل مربوط به سازمان با نگرش سیستمی (همه جانبه) به همه عوامل توجه می کنند و ذهنشان را تنها به یک جنبه خاص محدود نمی کنند.

66
برای پیشرفت شغلی خود از تجربه های کارمندان و کارکنان سازمان های مرتبط بهره مند می شوند.

67
در ارزشیابی از نتایج عملکردشان به همه جنبه های شغلی خود توجه می کنند.

68
در فرایند فعالیت های شغلی خود با تغییرات و تحولات اجتماعی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و … مرتبط با کارشان هماهنگ می شوند.


تعداد صفحات : 9 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود