پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی (SRLS): این مقیاس توسط زیمرمن و مارتینزپونز,(1988) ساخته شده است. مقیاس مذکور دارای 27 ماده است که 24 ماده اول، مربوط به راهبردهای چهارده گانه یادگیری خودتنظیمی بوده و نمره کل فرد، حاصل جمع این 24 ماده است.این راهبردها شامل: خودارزشیابی، سازمان دادن و انتقال، هدف گذاری و برنامه ریزی، یادداشت برداری و خودکنترلی، جستجوی اطلاعات، سازماندهی محیط، خودپیامدی، مرورذهنی و حفظ کردن، جستجوی کمک از همسالان، جستجوی کمک از معلم، جستجوی کمک از بزرگسالان، مرور نکته ها، یادداشت و جزوات، مرور تکالیف درسی و امتحانات و مرور کردن کتاب های درسی می باشد.
شیوه نمره گذاری: نمره گذاری این پرسشنامه بصورت مستقیم و لیکرت شامل گزینه های بندرت، گه گاهی، غالبا و اکثر اوقات است که به ترتیب نمره های 1، 2، 3 و 4 را به خوداختصاص می دهند.
قابلیت اعتماد یا پایایی ( Reliability ) :
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است به این مفهوم که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. ضریب اعتماد (پایایی) در واقع میزان همبستگی بین نتایج اندازه گیری مکرر در شرایط یکسان می باشد.
در این تحقیق برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از روش آلفای کرو نباخ استفاده شده است. این روش برای آزمون کردن روایی پرسشنامه ای که به صورت طیف لیکرت طراحی شده و جوابهای آن چند گزینه ای است، بکار می رود و تعداد متغیرها در این آزمون به تعداد سوالات پرسشنامه که دارای گزینه های همسان و مساوی هستند بطور جداگانه آزمون می شود.ضریب الفای کرو نباخ بین صفر و یک در نوسان است. اگر آلفا نزدیک به یک باشد نشانه اعتماد کامل استو در صورتی که آلفا نزدیک به صفر باشد عدم اعتماد کامل را نشان می دهد .
در این تحقیق اعتبار سه پرسشنامه خودتنظیمی، پس از توزیع و تکمیل پرسشنامه ها توسط نرم افزار SPSS پس از اندازه گیری ضریب کرونباخ آلفا محاسبه و در جدول زیر خلاصه شده است:
جدول3-1 اعتبار کل پرسشنامه ها
نوع پرسشنامه
ضریب کرونباخ آلفا
خودتنظیمی
0.62
بنابراین چون این مقادیر نزدیک به یک است، پس پرسشنامهها از لحاظ اعتبار مورد تایید است .
در خصوص بررسی اعتمادپذیری تک تک مولفههای پرسشنامه خودتنظیمی، پس از محاسبه ضریب کرونباخ آلفا نتایج زیر حاصل گردید:
جدول 3-2 پایایی پرسشنامه ها به تفکیک مولفه ها
نوع پرسشنامه
نوع مولفه
ضریب کرونباخ آلفا
میزان اعتمادپذیری
خودتنظیمی
شناختی
0.47
خوب
انگیزشی
0.54
خوب
رفتاری
0.32
ضعیف
پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی (SRLS):
دانش آموز گرامی؛ لطفا جملات زیر را به دقت بخوانید و به یکی از چهار گزینه ای که به بهترین وجه ممکن میزان موافقت شما را با عبارت موردنظر بیان می کند، با درج علامت(×) مشخص نمایید.
عبارات
اکثر اوقات
غالبا
گهگاه
به ندرت
1- برای اطمینان از انجام درست کارم تمام جوانب آن را بررسی می کنم.
2- از مادر یا پدرم می خواهم تا از من سوال کنند تا ببینم درس را خوب می دانم.
3- نسبت به رفتار و کارم اندیشه و تآمل می کنم تا دریابم چرا کارم به موقع انجام نشده است.
4- قبل از نوشتن یک مقاله(انشا) رئوس مطالب آن را تهیه می کنم.
5- من با خط کشیدن زیر بخشهای مهم کتاب آن ها را مشخص می کنم.
6- نکات مهم هر فصل را خلاصه می کنم.
7- از چند هفته قبل از امتحان شروع به مرور مطلب می کنم.
8- سوالات مشکل را برای آخر کار می گذارم و پس از پاسخ دادن به بقیه سوالات به آن ها می- پردازم.
9- کتاب هایی از کتابخانه درباره موضوعات خاصی به امانت می گیرم.
10- تا جایی که می توانم درباره موضوع مورد نظر مطالعه می کنم.
11- بعد از اتمام کلاس، نکات بحث کلاسی را یادداشت می کنم.
12- لغات جدید را برمی گزینم و آن ها را روی برگه هایی می نویسم.
13- میزم را تمیز می کنم و همه کتاب هایی را که نیاز دارم دم دستم می گذارم.
14- پیش از شروع به انجام تکالیف درسی، دوش می گیرم.
15- ضمن تنفس های مطالعاتی به خودم پاداش می دهم. از قبیل تماشای یک برنامه خاص تلویزیون.
16-درباره شکست در امتحانات می اندیشم و این مسئله مرا به کار وا می دارد.
17- بعضی وقتها همه نکات مهم را بارها می نویسم تا بتوانم آن ها را به یاد آورم.
18- مثال های همانند بسیاری انجام می دهم تا یادم بماند مثال مشابهی را در امتحان چگونه انجام دهم.
19- من در راه بازگشت به خانه درباره تکلیف درسی با دوستانم بحث می کنم.
20- اگر در فهمیدن درس مشکلی داشته باشم، ترتیبی می دهم که معلم بعد از کلاس درس آن را برایم توضیح دهد.
21- من از پدر یا مادرم میخواهم که چگونگی انجام تکلیف را برایم توضیح دهند.
22- همه یادداشت هایم را درباره موضوعی خاص مرور می کنم.
23- همه تکالیف و امتحاناتی را که قبلا انجام داده ام، مرور می کنم.
24- سعی می کنم متن کتاب را چند بار مرور کنم.
25- سعی دارم آن چه را که فکر می کنم معلم از من می خواهد انجام دهم، خلاصه این که بهترین تلاش خود را بعمل می آورم.
26- هنگامی که مشغول انجام کاری هستم، متوجه گذشت زمان نمی شوم تا آن کار را به پایان برسانم.
27- از دوستانم می خواهم که در پاسخ های مسائل را به من نیز نشان دهند.
اکثر