پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی
خود تنظیمی در این پرسشنامه دارای دو خرده مقیاس کاربرد راهبرد شناختی و خود تنظیمی ( مدیریت منابع و فراشناخت با هم ) است. خرده مقیاس کاربرد راهبرد شناختی دارای 13 سوال و خرده مقیاس خود تنظیمی دارای 9 سوال است که جمعاً 22 سوال پرسشنامه را تشکیل می دهند. در نمره گذاری، سوالات 13، 15، 19 و 20 برعکس نمره گذاری می شوند. پس از آن هر آزمودنی در هر خرده مقیاس یک نمره خواهد داشت که با جمع نمره او در سوالات مختلف به دست می آید. نمره کل خود تنظیمی هم از جمع این دو نمره به دست می آید.
روایی و پایایی ابزار سنجش
یافته های پژوهشی که از یک نمونه آزمودنی به دست می آیند، به ابزارهای مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات وابسته اند؛ بنابراین یکی از مهمترین تکالیف محققان ارزشیابی اعتبار، پایایی، عینیت و مناسب بودن ابزارهای جمع آوری اطلاعات است ( ون دلن، ترجمه نجفی به نقل از لسانی، 1389 )
روایی
مقصود روایی آن است که آزمون برای متغیر مورد نظر معتبر باشد. به این معنی که درست همان متغیر مورد نظر را به دقت اندازه گیری کند. مفهوم اعتبار ( روایی ) به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد ( سرمد، بازرگان، حجازی، 1388).
روایی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس به دو روش محاسبه شده است: الف) کسب نظر متخصصان درباره صحت گویه ها و هماهنگی با ابعاد متغیر که در مجموع با توجه به فراوانی پاسخ های مناسب، درستی گویه های پرسشنامه تایید شد. ب) اجرای تحلیل عاملی بر روی داده های حاصل از اجرای پرسشنامه جهت بررسی روایی سازه : این تحلیل مشخص کرد که همه گویه های پرسشنامه روی عوامل دارای بار عاملی می باشند.
میزان روایی پرسشنامه یادگیری خود تنظیمی، 74% برآورد شده است.
پایایی
پایایی ابزار که از آن اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از اینکه وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر یا صفتی ساخته شده است، اگر در شرایط مشابه و در زمان و مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ به عبارت دیگر ابزار پایا یا معتبر، ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد ( حافظ نیا به نقل از بادپروا، 1392). پایایی پرسشنامه یادگیری خود تنظیمی 95/0% برآورد شده است.
دانشجوی گرامی، ضمن تشکر از وقتی که جهت تکمیل پرسشنامه صرف می کنید خواهشمند است با دادن پاسخ های صادقانه با توجه به انتخاب نمره ای بین پایین ترین گزینه (1) و بالاترین گزینه (7) در زمینه عملکرد خود، محقق را در انجام هرچه بهتر این پروژه یاری نمایید.
جنسیت: زن مرد رشته تحصیلی: مقطع تحصیلی: شماره دانشجویی:
1
وقتی من برای امتحان مطالعه می کنم، سعی می کنم اطلاعات بدست آمده از کلاس وکتاب را کنار هم قراردهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
2
وقتی من تکلیف انجام می دهم , سعی می کنم آنچه راکه استاد در کلاس گفته به خاطر آورم تا بتوانم به سوالات به درستی پاسخ دهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
3
وقتی مطالعه می کنم,نکات وایده های مهم را با بیان خودم کنار هم قرار می دهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
4
من همیشه سعی می کنم آن چیزی را که استاد می گوید درک کنم حتی اگر تصور کردنش سخت باشد.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
5
وقتی من برای امتحان مطالعه می کنم، سعی می کنم تا جاییکه می توانم واقعیت ها را به خاطر آورم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
6
وقتی مطالعه می کنم برای به خاطرسپاری بهتر یاداشت برداری می کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
7
وقتی من برای امتحان مطالعه می کنم نکات مهم را بلند مرور می کنم و وسپس برای خودم مرور می کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
8
من آن چیزی که از تکالیف قبلی و متون درسی یاد گرفته ام برای انجام تکالیف جدید استفاده می کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
9
وقتی موضوعی را مطالعه می کنم، سعی می کنم آن را به همه چیز مرتبطی ربط دهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
10
بعضی فصل ها ی کتاب را خلاصه می کنم تا به من درمطالعه کمک کند.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
11
وقتی می خوانم سعی می کنم، چیزهایی را که می خوانم به چیزهای که می دانم ربط دهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
12
وقتی موضوعی را برای این کلاس مطالعه می کنم، لغات را با خودم مرور می کنم تا بهتر به خاطر بماند.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
13
برای من سخته که ایده های اصلی موضوعی را که مطالعه می کنم، بفهمم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
14
من برای اینکه مطمئن شوم که کتاب یا جزوه ای را که مطالعه کرده ام می دانم از خودم سوالاتی می پرسم
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
15
وقتی من به سختی یاد می گیرم مطا لعه را تعطیل می کنم یا فقط بخش های ساده را مطالعه می کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
16
من روی تمرین ها کار می کنم وبه سوالات آخر فصل جواب می دهم حتی اگر قرارنباشد آن را انجام دهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
17
حتی وقتی که مواد مورد مطالعه کسل کننده و غیر جذاب باشد، من کار را ادامه می دهم تا آن را تمام کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
18
قبل از اینکه شروع به مطالعه کنم من در مورد چیزهایی که برای یادگیری نیاز به انجام آنهاست فکر می کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
19
اغلب درمی یابم که برای کلاس مطالعه کرده ام، اما همه چیز را نمی دانم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
20
من می فهمم که وقتی معلم حرف می زند من به چیزهای دیگر فکر می کنم و واقعا به آن چیزی که گفته می شود گوش نمی دهم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
21
وقتی من می خوانم به یکباره می ایستم و آن چیزی را که خوانده ام مرور می کنم.
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است
22
من سخت کار می کنم تا نمره خوبی بدست آورم حتی وقتی که به کلاس علاقه ای ندارم
درمورد من اصلا درست نیست 1 2 3 4 5 6 7 درمورد من خیلی درست است