پرسشنامه راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری(MSLQ)
پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری یک ابزار خودگزارش ده 81 آیتمی برای ارزیابی راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان و دانش آموزان است. پینتریچ، اسمیت1، گارسیا2 و مک کیجی3 (1991) پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را طراحی کردند. هدف پرسشنامه این بود که اطلاعاتی درباره عادت های مطالعه، مهارت های انگیزش و یادگیری دانش آموزان برای تکالیف مدرسه جمع آوری کند. با توجه به آگاهی از این اطلاعات شما می توانید مهارت های انگیزش و یادگیری خود را تغییر دهید چون این راهبردها قابل یادگیری هستند. این پرسشنامه دو بخش دارد. بخش نخست راهبردهای انگیزشی و بخش دوم راهبردهای یادگیری را ارزیابی می کند.
الف) راهبردهای انگیزشی4: این بخش شامل 3 مولفه ارزش گذاری، انتظار و عاطفی است. مولفه ارزش گذاری دارای 3 مقیاس جهت گیری درونی نسبت به هدف (4 آیتم)، جهت گیری بیرونی نسبت به هدف (4 آیتم)، و ارزش تکلیف (6 آیتم) است. مولفه انتظار دارای 2 مقیاس کنترل باورهای یادگیری (4 آیتم) و خودکارآمدی (8 آیتم) است. مولفه عاطفی دارای مقیاس اضطراب امتحان (5 آیتم) است.
ب) راهبردهای یادگیری5: این بخش شامل 2 مولفه راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و راهبردهای مدیریت منابع است. مولفه راهبردهای شناختی و فراشناختی دارای 5 مقیاس مرور ذهنی (4 آیتم)، بسط دهی (6 آیتم)، سازمان دهی (4 آیتم)، تفکر انتقادی (5 آیتم) و خود نظم دهی فراشناختی (12 آیتم) است. مولفه راهبردهای مدیریت منابع دارای 4 مقیاس مدیریت زمان و محیط مطالعه (8 آیتم)، نظم دهی به تلاش (4 آیتم)، یادگیری از همسالان (3 آیتم) و کمک طلبی (4 آیتم) است.
مقیاس اندازه گیری MSLQ ترتیبی است. آزمودنی ها بر اساس راهنمای پرسشنامه، پاسخ های خود را روی یک مقیاس 7 درجه ای لیکرت از یک (اصلا در مورد من صدق نمی کند) تا هفت (کاملا در مورد من صدق می کند) رتبه بندی می کنند. نمره هر مقیاس، میانگین آیتم های سازنده آن مقیاس است. همچنین سیف، رضویه و لطفیان (1384) ضریب الفای کرونباخ این ابزار را در این بخش از پرسشنامه را بین 62/0 تا 84/0 بیان کردند.اگر در یک پرسشنامه آیتم ها وارونه شوند، قبل از تحلیل باید نمره آزمودنی معکوس شود. یعنی نمره 1 به 7، 2 به 6، 3 به 5، 4 به 4، 5 به 3، 6 به 2 و 7 به 1 تبدیل شود. در این پرسشنامه هیچ آیتمی به طور معکوس نمره گذاری نمی شود.
سازه
مولفه
مقیاس
تعداد آیتم ها
سوالات تشکیل دهنده
راهبردهای
انگیزشی
ارزش
گذاری
جهت گیری درونی نسبت به هدف
4
24،22،16،1
جهت گیری بیرونی نسبت به هدف
4
30،13،11،7
ارزش تکلیف
6
27،26،23،17،10،4
انتظار
کنترل باورهای یادگیری
4
25،18،9،2
خودکارآمدی
8
31،29،21،20،15،12،6،5
عاطفی
اضطراب امتحان
5
28،19،14،8،3
راهبردهای
یادگیری
مهارت های خودتنظیمی
مرور ذهنی
4
72،59،46،39
بسط دهی
6
81،69،67،64،62،53
سازمان دهی
4
63،49،42،32
تفکر انتقادی
5
71،66،51،47،38
خود نظم دهی فراشناختی
12
56،55،54،44،41،36،33
79،78،76،61،57
راهبردهای مدیریت منابع
مدیریت زمان و محیط مطالعه
8
80،77،73،70،65،52،43،35
نظم دهی به تلاش
4
74،60،48،37
یادگیری از همسالان
3
50،45،34
کمک طلبی
4
75،68،58،40
دانش آموز گرامی : پرسشنامه ای که در اختیار شما قرارگرفته است با هدف آگاهی از افکار، احساسات و عملکرد شما در خصوص موضوعات درسی است.پاسخ های صادقانه شما ما را درکمک به شما برای برنامه ریزی بهتر و نتیجه گیری ازتلاش هایتان در تحصیل و مدرسه یاری خواهد نمود.
در جدول زیر 81 عبارت آورده است و در ستون های جلو هر عبارت اعداد 1 تا 7 قرارداده شده است.اگر عبارت عنوان شده اصلا در مورد شما صدق نمی کند عدد 1 و اگر کاملا در مورد شما صدق می کند عدد 7 و اگر هیچ یک از این دو مورد نبود، به میزانی که مطلب در مورد شما صدق می کند یکی از عددهای 2 تا 6 را با علامت ضربدر یا رنگ کردن مشخص نمایید.
11
22
33
44
55
66
77
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
1- موضوعاتی را ترجیح می دهم که واقعا مرا به چالش وادارد، به طوری که بتوانم چیزهای جدیدی یاد بگیرم.
1
2
3
4
5
6
7
2- اگر به طریق مناسب مطالعه کنم، قادر به یادگیری موضوعات درسی خواهم بود.
1
2
3
4
5
6
7
3- وقتی در امتحان یا آزمونی شرکت می کنم، به این می اندیشم که چقدر عملکرد من در مقایسه با سایر دانش آموزان ضعیف است.
1
2
3
4
5
6
7
4- تصور می کنم قادرم، آنچه را که یاد گرفته ام در کلاسهای دیگر نیز بکار ببرم.
1
2
3
4
5
6
7
5- معتقدم که در امتحان نمره عالی خواهم گرفت.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
6- مطمئنم که می توانم بسیاری از موضوعات مشکلی را که ارائه می شود یاد بگیرم.
1
2
3
4
5
6
7
7- در حال حاضر، خشنود کننده ترین چیز برای من گرفتن نمرات خوب است.
1
2
3
4
5
6
7
8- وقتی که به سوالات امتحان یا آزمون پاسخ می دهم، درباره سایر سوالاتی که قادر به پاسخگویی به آنها نخواهم بود، فکر می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
9- اگر مطلبی را یاد نگیرم، تقصیر خودم است.
1
2
3
4
5
6
7
10- یاد گرفتن مطالب برایم مهم است.
1
2
3
4
5
6
7
11- در حال حاضر مهمترین چیز برای من، بالا بردن همه نمراتم است. بنابراین نگرانی عمده من، گرفتن نمرات خوب است.
1
2
3
4
5
6
7
12- مطمئنم که می توانم مفاهیم اساسی را که تدریس می شود یاد بگیرم.
1
2
3
4
5
6
7
13- اگر بتوانم، می خواهم نمراتی بهتر از دانش آموزان دیگر بگیرم.
1
2
3
4
5
6
7
14- وقتی امتحان یا آزمونی می دهم، به پیامدهای شکست در آن فکر می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
15- مطمئنم که می توانم پیچیده ترین مطالب ارائه شده توسط معلم را یاد بگیرم.
1
2
3
4
5
6
7
16- مطالب درسی ای را ترجیح می دهم که باعث برانگیختن کنجکاوی من می شود، حتی اگر یادگیری آنها مشکل باشد.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
17- من به مطالب درسی ام بسیار علاقه دارم.
1
2
3
4
5
6
7
18- اگر به اندازه کافی تلاش کنم، مطالب درسی ام را خواهم فهمید.
1
2
3
4
5
6
7
19- وقتی امتحان می دهم، دچار احساس تشویش و بی قراری می شوم.
1
2
3
4
5
6
7
20- مطمئنم که می توانم در تکالیف و امتحاناتم به نحو احسن عمل نمایم.
1
2
3
4
5
6
7
21- انتظار دارم در امتحان عملکرد خوبی داشته باشم.
1
2
3
4
5
6
7
22- رضایت بخش ترین چیز برای من تلاش برای درک مفاهیم است.
1
2
3
4
5
6
7
23- فکر می کنم که یادگیری مطالب درسی برایم مفید است.
1
2
3
4
5
6
7
24- وقتی که فرصتی پیدا کنم، تکالیفی را انتخاب می کنم که می توانم از آنها چیزی یاد بگیرم، حتی اگر آنها تضمین کننده گرفتن یک نمره خوب نباشد.
1
2
3
4
5
6
7
25- اگر مطالب درسی را متوجه نشوم، به این علت است که به اندازه کافی تلاش نکرده ام.
1
2
3
4
5
6
7
26- موضوعات درسی ام را دوست دارم.
1
2
3
4
5
6
7
27- فهمیدن موضوع مورد بحث در کلاس برای من خیلی مهم است.
1
2
3
4
5
6
7
28- وقتی که امتحان می دهم احساس میکنم تپش قلبم زیاد است.
1
2
3
4
5
6
7
29- مطمئنم می توانم به مهارتهایی که تدریس می شود تسلط یابم.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
30- می خواهم عملکردم خوب باشد، زیرا برایم مهم است که توانایی ام را به خانواده و دوستانم نشان دهم.
1
2
3
4
5
6
7
31- با در نظر گرفتن مشکلات کلاس، اساتید و مهارتهایم فکر می کنم که عملکرد خوبی در کلاس خواهم داشت.
1
2
3
4
5
6
7
32- هنگامی که یک سری مطالب خواندنی را مطالعه می کنم، برای کمک به سازماندهی افکارم، طرحی از مطالب تهیه می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
33- در طی زمان کلاس، اغلب از نکات مهم غافل می شوم زیرا به چیزهای دیگری فکر می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
34- هنگامی که مطالعه می کنم، اغلب سعی می کنم مطالب را برای یک همکلاسی یا یک دوست توضیح دهم.
1
2
3
4
5
6
7
35- معمولا در جایی مطالعه می کنم که بتوانم به روی تکلیف درسی ام تمرکز کنم.
1
2
3
4
5
6
7
36- هنگامی که مطالعه می کنم، سوالاتی را برای کمک به تمرکز به روی خواندنم مطرح می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
37- هنگامی که مطالعه می کنم، اغلب احساس تنبلی یا خستگی می کنم به طوری که قبل از تمام کردن آنچه که برای انجام آن برنامه ریزی کرده ام، به کارم خاتمه می دهم.
1
2
3
4
5
6
7
عبارات
1
2
3
4
5
6
7
38- اغلب در مورد چیزهایی که می شنوم یا می خوانم از خودم سوالاتی می پرسم برای اینکه مطمئن شوم که آیا قانع کننده هستند یا نه.
1
2
3
4
5
6
7
39- هنگامی که مطالعه می کنم، مطالب را به طور مکرر برای خودم تکرار می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
40- حتی اگر در مورد یادگیری مطالب مشکلی داشته باشم، سعی می کنم بدون کمک گرفتن از دیگران و به تنهایی کار را ادامه دهم.
1
2
3
4
5
6
7
41- هنگامی که درباره چیزی که می خوانم سر در گم می شوم، به عقب برگشته سعی می کنم آن را متوجه بشوم.
1
2
3
4
5
6
7
42- هنگامی که مطالعه می کنم به سراغ مطالب خواندنی و یادداشتهایم رفته، سعی می کنم مهمترین ایده ها را پیدا کنم.
1
2
3
4
5
6
7
43- از فرصتهایم برای مطالعه و یادگیری به خوبی استفاده می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
44- چنانچه فهمیدن مطالب برایم مشکل باشد، روش خواندن مطالب را تغییر می دهم.
1
2
3
4
5
6
7
45- برای تکمیل تکالیف درسی، سعی می کنم با سایر دانش آموزان کار کنم.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
46- هنگامی که مطالعه می کنم، یادداشتهای کلاسی و مطالب در سی را بارها و بارها می خوانم.
1
2
3
4
5
6
7
47- هنگامی که یک فرضیه، تفسیر یا استنتاجی در مباحث یا در مطالب درسی ارائه می شود، سعی می کنم مطمئن شوم که آیا شواهد حمایت کننده ی خوبی برای آن وجود دارد یا خیر.
1
2
3
4
5
6
7
48- به سختی کار می کنم تا عملکرد خوبی داشته باشم، حتی اگر آنچه را انجام می دهم دوست نداشته باشم.
1
2
3
4
5
6
7
49- برای سازماندهی مطالب، طرحها، نمودارها یا جداول ساده ای درست می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
50- هنگامی که مطالعه می کنم، اغلب ساعتی را برای بحث در مورد مطالب با گروهی از دانش آموزان اختصاص می دهم.
1
2
3
4
5
6
7
51- یادداشتهای کلاسی و جزوه هایم را به عنوان یک نقطه شروع حساب کرده، سعی می کنم افکارم را در مورد موضوعات توسعه دهم.
1
2
3
4
5
6
7
52- تحمل کردن یک برنامه زمانی مطالعاتی برایم سخت است.
1
2
3
4
5
6
7
53- هنگامی که مطالعه می کنم، اطلاعات را از منابع مختلفی مثل سخنرانی ها، مطالب خواندنی و مباحث گردآوری می نمایم.
1
2
3
4
5
6
7
54- قبل از اینکه مطالب جدید درسی را به طور کامل مطالعه کنم، اغلب نگاهی گذرا به آنها می اندازم تا نحوه سازماندهی آنها را دریابم.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
55- برای اطمینان از فهم دقیق مطالب مورد مطالعه سوالاتی را طرح و سعی می کنم به آنها جواب دهم.
1
2
3
4
5
6
7
56- به منظور انطباق با الزامات درس و سبک تدریس معلمان سعی می کنم روش مطالعه ی خودم را تغییر دهم.
1
2
3
4
5
6
7
57- اغلب به این نکته می رسم که علی رغم خواندن مطالب درسی، نمی دانم که آنها راجع به چه چیزی می باشند.
1
2
3
4
5
6
7
58- برای روشن شدن مفاهیمی که موفق به فهم دقیق آنها نشده ام از معلمم کمک می گیرم.
1
2
3
4
5
6
7
59- برای یادآوری مفاهیم مهم در کلاس کلید واژه ها را به خاطر می سپارم.
1
2
3
4
5
6
7
60- هنگامی که مطلبی سخت است، یا از آن طرف نظر می کنم و یا فقط قسمت های آسان آن را مطالعه می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
61- هنگامی که مطالعه می کنم، سعی می کنم راجع به کل موضوع فکر کنم و تنها آن مقداری را که برای یادگیری آن لازم است بخوانم.
1
2
3
4
5
6
7
62- سعی من بر این است که تا حد امکان بین اندیشه های مطرح شده با مفاهیم قبلی ارتباط برقرار نمایم.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
63- هنگامی که مطالعه می کنم با مراجعه به یادداشت ها یک طرح کلی از مفاهیم مهم را تهیه می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
64- هنگامی که مطالعه می کنم، سعی می کنم بین این مطالب و مطالبی که قبلا می دانستم ارتباط برقرار نمایم.
1
2
3
4
5
6
7
65- مکان مشخصی را برای مطالعه اختصاص می دهم.
1
2
3
4
5
6
7
66- سعی می کنم بین اندیشه های خودم و آنچه یاد می گیرم ارتباط برقرار نمایم.
1
2
3
4
5
6
7
67- هنگامی که مطالعه می کنم، خلاصه های کوتاهی از ایده های اصلی متون خواندنی و یادداشتهای درسی ام تهیه می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
68- هنگامی که نمی توانم مطلبی را بفهمم از دانش آموز دیگری کمک می خواهم.
1
2
3
4
5
6
7
69- سعی می کنم مطالب را از طریق ایجاد ارتباط بین متون خواندنی و مفاهیم برگرفته از دروس بفهمم.
1
2
3
4
5
6
7
70- مطمئن هستم که انجام تکالیف و مطالعات هفتگی را به طور مستمر دنبال خواهم کرد.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
71- هرگاه استنتاج یا ادعایی را می شنوم یا می خوانم به امکان وجود فرضیات جایگزین می اندیشم.
1
2
3
4
5
6
7
72- از عناوین و اصطلاحات مهم کلاس فهرستی تهیه می کنم و این فهرست ها را به خاطر می سپارم.
1
2
3
4
5
6
7
73- به طور مرتب در کلاس حضور می یابم.
1
2
3
4
5
6
7
74- حتی وقتی که مطالب کسل کننده هستند، سعی می کنم تا زمان اتمام آنها به انجام کارم ادامه دهم.
1
2
3
4
5
6
7
75- سعی می کنم دانش آموزانی را که می توانم در مواقع ضروری از آنها کمک بگیرم در کلاس شناسایی کنم.
1
2
3
4
5
6
7
76- هنگام مطالعه سعی می کنم، مفاهیمی را که خوب نمی فهمم مشخص نمایم.
1
2
3
4
5
6
7
77- اغلب متوجه می شوم که به خاطر سایر فعالیتها وقت خیلی زیادی را برای مطالعه صرف نمی کنم.
1
2
3
4
5
6
7
78- هنگام مطالعه به منظور جهت دهی به فعالیت هایم در هر دوره ی مطالعه، اهدافی را برای خودم تعیین می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
79- اگر در هنگام یادداشت برداری سر در گم شوم، مطمئنم که بعدا آنرا مرتب و تکمیل می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
عبارت
1
2
3
4
5
6
7
80- قبل از امتحان به ندرت فرصت مرور یادداشت هایم را پیدا می کنم.
1
2
3
4
5
6
7
81- سعی می کنم اندیشه های حاصل از متون درسی را در سایر فعالیت های کلاسی نظیر کنفرانسها و مباحث به کار برم.
1 . Smith
2 . Garcia
3 . Mc Keachie
4 . Motivational Strategies
5 . Learning Strategies
—————
————————————————————
—————
————————————————————