پرسشنامه پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر (آربا و همکاران، 2008) – نسخه اصلی
ردیف
عبارات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
1
مدرس، مباحث و موضوعات مهم درسی را به طور واضحی بیان مینمود.
2
مدرس، اهداف مهم درس را به طور واضحی بیان مینمود.
3
مدرس راهنماییهای واضحی را در خصوص چگونگی مشارکت فراگیران در فعالی های یادگیری ارائه مینمود.
4
مدرس به طور واضحی چارچوبهای زمانی / موعدهای مقرر مهم برای انجام فعالیتهای یادگیری را اعلام مینمود.
5
مدرس نقش موثری در شناساندن نظرات موافق و مخالف سایرین با اظهارنظرهای مطرح شده داشت، بطوری که به یادگیری من کمک نمود.
6
مدرس نقش موثری در هدایت کلاس برای فهم مباحث درسی داشت بطوری که به من کمک کرد تا به درک روشنی از مباحث دست یابم.
7
مدرس به فراگیران برای استمرار مشارکت در گفتگوی اثربخش کمک میکرد.
8
مدرس نقش موثری در متمرکز ساختن فراگیران بر روی تکالیف داشت بطوری که باعث بهبود یادگیریام شد.
9
مدرس فراگیران را تشویق میکرد تا به جستجوی مفاهیم جدید در رابطه با موضوع درسی بپردازند.
10
فعالیتهای مدرس باعث تقویت حس اجتماع میان فراگیران میگردید.
11
مدرس نقش موثری در متمرکز ساختن بحثها بروی مسائل مرتبط داشت بطوری که در بهبود یادگیری من موثر بود.
12
توضیحات و بازخوردهای مدرس به من کمک میکرد تا نقاط ضعف و قوت خود را در ارتباط با اهداف و مباحث درسی دریابم.
13
بازخوردهای مدرس به موقع بود.
14
آشنا شدن با سایر فراگیران به من حس تعلق پذیری به دوره را داد.
15
من قادر بودم تا برداشتهای خاصی را از برخی از فراگیران داشته باشم.
16
ارتباط آنلاین یا مبتنی بر وب یک رسانه بینظیر به منظور تعامل اجتماعی است.
17
من احساس راحتی هنگام ارائه مطالب از طریق رسانه آنلاین داشتم.
18
من احساس راحتی هنگام مشارکت کردن در بحثهای آنلاین داشتم.
19
من احساس راحتی هنگام تعامل با سایر مشارکت کنندگان دوره داشتم.
20
من احساس راحتی هنگام مخالفت با نظرات ارائه شده توسط سایرین، در عین حفظ حس اعتماد، داشتم.
21
من احساس میکردم نظراتم توسط سایر شرکت کنندگان تایید میشود.
22
بحثهای آنلاین به من کمک میکند تا حسی از تشریک مساعی با سایرین را توسعه دهم.
23
مسائل مطرح شده توسط معلم باعث افزایش علاقه من به موضوع درسی گردید.
24
فعالیتهای دوره باعث تحریک حس کنجکاوی در من گردید.
25
من از انگیزه برای جستجوی پاسخ سوالات مطرح شده برخوردار بودم.
26
منابع اطلاعاتی متنوعی را برای جستجوی پاسخ مسائل مطرح شده درسی استفاده میکردم.
27
روشهای بارش مغزی1 و یافتن اطلاعات مرتبط به من در حل سوالات درسی کمک نمود.
28
بحثهای آنلاین ابزار ارزشمندی در کمک به من برای درک دیدگاههای متفاوت سایرین بود.
29
ترکیب کردن اطلاعات جدید به من در پاسخگویی به سوالات مطرح شده طی فعالیتهای درسی کمک نمود.
30
فعالیتهای یادگیری به من در خلق راهحلها و تفاسیر کمک نمود.
31
تامل بر روی بحثها و محتوای دوره به من در درک مفاهیم اساسی درسی کمک نمود.
32
من قادرم روشهایی را برای آزمودن و بکارگیری دانش بدست آمده طی دوره، تشریح نمایم.
33
من راهحلهایی را برای مسائل مطرح شده طی دوره خلق کردهام که بصورت عملی نیز قابل بکارگیری است.
34
من قادر به بکارگیری دانش بدست آمده در این دوره برای سایر فعالیتهای مرتبط غیرکلاسی هستم.
معرفی پرسشنامه نسخه اصلی :
این پرسشنامه توسط آربا و همکاران (2008) طراحی شده و شامل 34 سوال در طیف لیکرت با 5 گزینهی )کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم) است که سه مولفهی حضور آموزشی )سوالات 13- 1)، حضور اجتماعی )سوالات 22 – 14) و حضور شناختی )سوالات 34 – 23) را مورد ارزیابی قرار میدهد. آربا و همکاران (2008) پایایی این مولفهها را به ترتیب 94/0، 91/0 و 95/0 و پایایی کل ابزار را 94/0 گزارش کردهاند.
بعد از هنجاریابی در ایران:
پرسشنامه پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر بعد از هنجاریابی در ایران توسط تقیزاده و همکاران (1397) از 34 سوال به 32 سوال کاهش یافت. و سوالات 8 و 14 به دلیل داشتن بار عاملی نزدیک به هم بر روی دو عامل حذف شدند و در نهایت 32 سوال جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی آماده گردید. که در جدول زیر سوالات مربوطه به هر مولفه بعد از هنجاریابی آورده شده است.
مولفهها
سوالات مربوط به مولفهها
حضور آموزشی
12-1
حضور اجتماعی
19-13
حضور شناختی
32-20
روش نمرهگذاری:
گویههای مولفه حضور آموزشی و حضور شناختی به صورت مستقیم یا مثبت یعنی به کاملاً موافقم= 1، موافقم= 2، نظری ندارم= 3، مخالفم= 4 و کاملاً مخالفم= 5 نمره گذاری میشوند و گویههای مولفه حضور اجتماعی به صورت معکوس یا منفی یعنی به کاملاً موافقم= 5، موافقم= 4، نظری ندارم= 3، مخالفم= 2 و کاملاً مخالفم= 1 نمرهگذاری میشوند.
روایی و پایایی:
در پژوهش تقیزاده و همکاران (1397) پایایی پرسشنامه را بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای مولفههای حضور آموزشی، حضور شناختی، حضور اجتماعی ببه ترتیب 926/0، 932/0، 898/0 و پایایی کل پرسشنامه 965/0 بدست آمد. و پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری مناسبی برخوردار است.
ردیف
عبارات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
1
مدرس، مباحث و موضوعات مهم درسی را به طور واضحی بیان مینمود.
2
مدرس، اهداف مهم درس را به طور واضحی بیان مینمود.
3
مدرس راهنماییهای واضحی را در خصوص چگونگی مشارکت فراگیران در فعالی های یادگیری ارائه مینمود.
4
مدرس به طور واضحی چارچوبهای زمانی / موعدهای مقرر مهم برای انجام فعالیتهای یادگیری را اعلام مینمود.
5
مدرس نقش موثری در شناساندن نظرات موافق و مخالف سایرین با اظهارنظرهای مطرح شده داشت، بطوری که به یادگیری من کمک نمود.
6
مدرس نقش موثری در هدایت کلاس برای فهم مباحث درسی داشت بطوری که به من کمک کرد تا به درک روشنی از مباحث دست یابم.
7
مدرس به فراگیران برای استمرار مشارکت در گفتگوی اثربخش کمک میکرد.
8
مدرس فراگیران را تشویق میکرد تا به جستجوی مفاهیم جدید در رابطه با موضوع درسی بپردازند.
9
فعالیتهای مدرس باعث تقویت حس اجتماع میان فراگیران میگردید.
10
مدرس نقش موثری در متمرکز ساختن بحثها بروی مسائل مرتبط داشت بطوری که در بهبود یادگیری من موثر بود.
11
توضیحات و بازخوردهای مدرس به من کمک میکرد تا نقاط ضعف و قوت خود را در ارتباط با اهداف و مباحث درسی دریابم.
12
بازخوردهای مدرس به موقع بود.
13
من قادر بودم تا برداشتهای خاصی را از برخی از فراگیران داشته باشم.
14
ارتباط آنلاین یا مبتنی بر وب یک رسانه بینظیر به منظور تعامل اجتماعی است.
15
من احساس راحتی هنگام ارائه مطالب از طریق رسانه آنلاین داشتم.
16
من احساس راحتی هنگام مشارکت کردن در بحثهای آنلاین داشتم.
17
من احساس راحتی هنگام تعامل با سایر مشارکت کنندگان دوره داشتم.
18
من احساس راحتی هنگام مخالفت با نظرات ارائه شده توسط سایرین، در عین حفظ حس اعتماد، داشتم.
19
من احساس میکردم نظراتم توسط سایر شرکت کنندگان تایید میشود.
20
بحثهای آنلاین به من کمک میکند تا حسی از تشریک مساعی با سایرین را توسعه دهم.
21
مسائل مطرح شده توسط معلم باعث افزایش علاقه من به موضوع درسی گردید.
22
فعالیتهای دوره باعث تحریک حس کنجکاوی در من گردید.
23
من از انگیزه برای جستجوی پاسخ سوالات مطرح شده برخوردار بودم.
24
منابع اطلاعاتی متنوعی را برای جستجوی پاسخ مسائل مطرح شده درسی استفاده میکردم.
25
روشهای بارش مغزی و یافتن اطلاعات مرتبط به من در حل سوالات درسی کمک نمود.
26
بحثهای آنلاین ابزار ارزشمندی در کمک به من برای درک دیدگاههای متفاوت سایرین بود.
27
ترکیب کردن اطلاعات جدید به من در پاسخگویی به سوالات مطرح شده طی فعالیتهای درسی کمک نمود.
28
فعالیتهای یادگیری به من در خلق راهحلها و تفاسیر کمک نمود.
29
تامل بر روی بحثها و محتوای دوره به من در درک مفاهیم اساسی درسی کمک نمود.
30
من قادرم روشهایی را برای آزمودن و بکارگیری دانش بدست آمده طی دوره، تشریح نمایم.
31
من راهحلهایی را برای مسائل مطرح شده طی دوره خلق کردهام که بصورت عملی نیز قابل بکارگیری است.
32
من قادر به بکارگیری دانش بدست آمده در این دوره برای سایر فعالیتهای مرتبط غیرکلاسی هستم.
***************************************
منبع:
تقی زاده، عباس ؛ حاتمی، جواد ؛ فردانش، هاشم ؛ نوروزی، امید (1397). رواسازی و اعتباریابی نسخهی فارسی ابزار پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر در محیطهای یادگیری مبتنی بر وب. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، سال هشتم، شماره 31، بهار 97، ص 47 – 63.
***************************************
1 . روشی که در آن همه افراد دور هم مینشینند و در مورد یک موضوع، به بحث و مناظره می پردازند و هر فرد، موردی و یا راه حلی به ذهنش رسید به جمع مطرح میکند.
—————
————————————————————
—————
————————————————————