تارا فایل

پرسشنامه خوش بینی علمی مدرسه هوی و همکاران ، 2008


پرسشنامه خوش بینی علمی مدرسه (هوی و همکاران ، 2008)

ردیف

عبارات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
1
معلمان قادر به حل اکثر مشکلات هستند.

2
معلمان یقین دارند که توانایی ایجاد انگیزه در دانشآموزان را دارند.

3
اگر دانشآموزی علاقهای به یادگیری نداشته باشد معلمان بیخیال وی میشوند.

4
معلمین فاقد مهارتهای لازم برای تولید نتایج مورد نظر هستند.

5
هر فردی میتواند یاد بگیرد.

6
دانشآموزان به مدرسه میآیند تا نحوه یادگیری را بیاموزند.

7
اهمیت زندگی خانوادگی به حدی است که میتواند یادگیری دانشآموزان را محدود کند.

8
دانشآموزان برای یادگیری تشویق میشوند.

9
معلمان فاقد مهارتهای لازم برای مقابله با مسائل انضباطی دانشآموزان هستند.

10
فراهمسازی فرصتهای یادگیری اطمینان میدهد که دانشآموزان یاد خواهند گرفت.

11
پیشرفت تحصیلی در این مدرسه سختتر است بنابراین دانشآموزان نگران آن هستند.

12
سوءاستفاده از الکل و مواد مخدر در جامعه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دشوار کرده است.

13
اعتماد معلمان به دانشآموزان

14
اعتماد معلمان به والدین

15
میزان مراقبت دانشآموزان از همدیگر

16
قابلیت اعتماد به تعهدات والدین

17
متکی بودن دانشآموزان به کارشان

18
معلمان میتوانند روی حمایت والدین کنند.

19
دانشآموزان یادگیرندگان با کفایتی هستند.

20
اکثر والدین کارشان را به خوبی انجام میدهند.

21
آنچه والدین میگویند، صحت دارد.

22
دانشآموزان افرادی مرموز هستند.

23
مدرسه معیارهای بالایی را برای عملکرد تعیین میکند.

24
دانشآموزان برای گرفتن نمره خوب به هم احترام میگذارند.

25
دانشآموزان برای گرفتن نمره خوب کار جبرانی انجام میدهند.

26
پیشرفت تحصیلی مورد قبول و پذیرش مدرسه است.

27
دانشآموزان سعی میکنند کارهای قبلی خود را بهبود بخشند.

28
محیط آموزشی کاملاً منظم است.

29
دانشآموزان میتوانند به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده، دست یابد.

30
دانشآموزان توانایی لازم برای رسیدن به اهداف آموزشی را دارند.

معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه خوشبینی علمی مدرسه در سال 2008 توسط هوی و همکاران به صورت جملات مثبت در مقیاس لیکرت (از کاملاً موافقم= 1 تا کاملاً مخالفم= 5) طراحی شده است. این پرسشنامه شامل 30 گویه و 3 خرده مقیاس شامل تاکید علمی، خودکارآمدی جمعی و اعتماد به والدین و دانشآموزان است. ضریب پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 94/0 و برای مولفهی تاکید علمی 89/0 و برای خودکارآمدی جمعی 91/0 و برای خرده پرسشنامه اعتماد به والدین و دانشآموزان 97/0 گزارش شده است )هوی و همکاران، 2008).
جدول سوالات مربوط به هر مولفه
مولفهها
سوالات مربوط به مولفهها
تاکید علمی
1 الی 8
خودکارآمدی جمعی
9 الی 20
اعتماد به والدین و دانشآموزان
21 الی 30

روایی و پایایی:
در پژوهش بخشی پریخانی و همکاران (1396) پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 85/0 و برای مولفهی تاکید علمی 83/0 و برای خودکارآمدی جمعی 85/0 و برای خرده پرسشنامه اعتماد به والدین و دانشآموزان 81/0 گزارش شده است. و همچنین پرسشنامه از روایی کافی برخودار است.

***************************************
منبع:
بخشی پریخانی، سمیه ؛ گرامیپور، مسعود ؛ حامدینسب، صادق (1396). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانشآموز، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانشآموزان شهر اردبیل. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، سال هشتم، شماره 29، پاییز 1396، ص 23 – 46.
***************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود