پرسشنامه فشارهای شغلی محقق
پرسشنامه فشارهای شغلی محقق ساخته 3 بعد را مورد بررسی قرار داده که این پرسشنامه شاخصهای فشارهای شغلی معلمان زن را در ابعاد مسئولیت پذیری، شخصیت اجتماعی و وضعیت روحی و روانی مورد بررسی قرار داده است.
روایی و پایایی
روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش های مختلف مورد بررسی قرارگرفته است،به صورتی که پایایی پرسشنامه فشارهای شغلی بر حسب ضریب آلفای کرونباخ در بسیاری از پژوهش در سطح مطلوب بود، که میتوان چنین نتیجه گرفت که پرسشنامه فشارشغلی از پایایی لازم و رضایت بخشی برخوردار است.
یکی از روش های آزمون اعتبار ساختاری، مقایسه یافته های پژوهش با نتایج پژوهشهای های مشابه است. اگر نتایج به دست آمده به هم نزدیک باشد، اعتبار ساختاری ابزار اندازه گیری تایید می شود. روایی محتوایی پرسشنامه فشارشغلی با توجه به استفاده آن در پژوهش های مختلف داخلی (شمس طینت1391، قربانیان1389، خیاطان1391 و غیره) و پژوهش های خارجی (پلگرینی2005، رناتان و گاردنر2001، مولر و پلوک 2006) از روایی محتوایی مناسبی برخوردار است و این تاکیدی برای استفاده از این پرسشنامه می باشد.
در این پژوهش پژوهشگر برای تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با توجه به نظر استاد راهنما و استاد مشاور پرسشنامه مورد بازبینی و تایید قرار گرفته است وبرای مشخص شدن پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ اقدام نمود،در این پژوهش پژوهشگر برای مشخص پایایی پرسشنامه استاندارد فشار شغلی نسبت به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ افدام نمود.به این ترتیب که پس از اجرای مقدماتی طرح بر روی 30 نفر از پاسخگویان داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش شد. جدول (3-1) بالاترین ضریب پایایی برای مولفه رهبری مشارکتی وفعال80/0و کمترین به رهبری مداری75/0 می باشد و ضریب پایایی کل پرسشنامه 83/0 به دست آمد.نتایج نشان دهنده ضریب پایایی مناسبی برای اجرای پرسشنامه می باشد.
جدول(3-1) مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه ها
شاخص ها
آلفای کرونباخ
مسئولیت پذیری
80/0
شخصیت اجتماعی
75/0
وضعیت روحی و روانی
77/0
ضریب پایایی
83/0
باسمه تعالی
همکار گرامی:
این پرسشنامه به منظور انجام پایان نامه دوره کارشناسی ارشد با عنوان بررسی تاثیرفشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم شهر بهشهر دراختیار شما قرار گرفته است.خواهشمند است با عنایت ویژه به سئوالات پاسخ دهید.
دانشجو: نساء رضائیان
متغییر
ردیف
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
مسئولیت پذیری
1
تاچه میزان حضور به موقع بر سرکلاس برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
2
تاچه میزان داشتن طرح درس و برنامه برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
3
تاچه میزان فعال کردن دانش آموزان درجریان تدریس برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
4
تاچه میزان ایجادانگیزورغبت در بین دانش اموزان برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
5
تاچه میزان استفاده از روش های نوین وجدید تدریس برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
6
تاچه میزان یادگیری اثر بخش برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
7
تاچه میزان استفاده از روش های مختلف ارزش یابی دانش اموزان برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
خصیت اجتماعی
1
تاچه میزان مسائل حاشیه برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
2
تاچه میزان تبیعض بین دانش اموزان برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
3
تاچه میزان توجه به روابط ومناسبات اجتماعی برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
4
تاچه میزان حساسیت بیش اندازه برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
5
تاچه میزان الگوسازی شخصیت برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
6
تاچه میزان تنزل باورها و اعتقادات برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
7
تاچه میزان توجه به قوانین بخش نامه های اموزشی برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
وضعیت روحی و روانی
1
تاچه میزان نگرش منفی نسبت به محیط کارودانش اموزان برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
2
تاچه میزان توجه به نیازها و عواطف برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
3
تاچه میزان تعادل روانی برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
4
تاچه میزان برقراری ارتباط با دانش آموزان برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
5
تاچه میزان احساس ناامیدی برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
6
تاچه میزان ایجاد تنش برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟
7
تاچه میزان بی علاقگی به تدریس برعملکرد شغلی شما تاثیرداشته است؟