پرسشنامه سازمان نو آورانه
این پرسشنامه شامل 8 جمله توصیفی است. سرپرست گرامی، لطفا کارمند تحت نظارت خود را با توجه به موارد زیر، ارزشیابی نمایید.
کاملا مخالف
مخالف
متوسط
موافق
کاملا موافق
سوالات
شماره
در انجام دادن کار به دنبال استفاده از فناوری، روشها وفنون جدید است و اندیشه های مفید و سازنده ای را ارایه می دهند.
1
اندیشه های خلاقانه را ارایه می دهند.
2
اندیشه های جدید را سازمان و ترویج می دهد و از آنها حمایت می کند.
3
در جستجو و تامین بودجه و امکانات لازم برای اجرای اندیشه های جدید می باشد.
4
برای اجرای اندیشه های خود، طرح و برنامه های مناسب را به کار می گیرد.
5
خلاق و نوآور است.
6
به طور کلی، به خلاقیت و نوآوری، بسیار علاقه مند است.
7
تجربه نشان می دهد که می تواند از امکانات موجود در جهت نوآوری، استفاده کند.
8
مبانی نظری پرسشنامه سازمان نو آورانه:
هدف از رفتار نو آورانه، وجود رفتارهای ناشی از ابتکار و خلاقیت فرد میباشد. نوآوری در سازمانها از ارکان اساسی افزای بهرهوری سازمانی و ایجاد فضایی مستعد برای پیشرفت با سرعتی چشم گیر، به شمار میرود. با تاکید بر نقش و اهمیت کارکنان در بهبود شرایط سازمانها، داشتن قدرت خلاقیت و برخورداری افراد از خلاقیت و نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. مهمترین عاملی که میتواند با نظارت دقیق و بررسی بازدههای سازمانی، میزان نوآوری و خلاقیت کارکنان را ارزیابی کند، سرپرستان مررسیی باشند. از این رو، وجود ابزاری جهت بررسی میزان نوآوری کارکنان، چه از لحاظ پژوهشی و چه از لحاظ حیث کاربردی، بسیار ضروری به نظر می رسد.
معرفی پرسشنامه و کاربرد آن:
این پرسش نامه برای اولین بار در سال 1988 توسط کانتر انتشار یافت (افشاری و انعامی، 1385). پرسشنامه رفتار نوآوری حاضر، شامل 8 سوال می باشد که به وسیله سرپرست هر قسمت و برای کارکنان، تکمیل میشود. این پرسشنامه با تاکید بر نگرش سرپرستان، میزان ابتکار ونوآوری سازمانی را در بین کارکنان بررسی میکند. با تاکید بر نمرهای که هر یک از کارکنان در این پرسشنامه به دست میآورند، میتوان تا حدودی از میزان نوآوری سازمانی آنان، آگاهی یافت.
این پرسشنامه در حوزه تحقیقاتی و کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند اطلاعات ثمر بخشی را در حیطه تصمیمگیریهای سازمانی و در حوزههای گزینشی، فراهم میسازد.
روش نمرهگذاری پرسشنامه:
نمره گذاری این پرسشنامه به گونهای است که پاسخها در یک مقیاس پنج گزینهای لیکرت که دامنه اش از "کاملا مخالف" تا " کاملا موافق" است، ترسیم میشوند. سوالات این پرسشنامه به صورت توصیفی است و با تاکید بر هر یک از سوالات مرتبط با اندیشههای جدید و خلاقانه، که همگی معرف رفتارهای نوآورانه میباشند، طراحی شده اند. تمامی سوالات دارای جهتی مثبت هستند ودر آن نمره گذاری به شیوهای معکوس وجود ندارد. از این رو، با تاکید بر شیوهی نمرهگذاری پرسشنامه که گزینهای کاملا مخالف را معرف امتیاز 1 و گزینه کاملا موافق را معرف امتیاز 5 میداند، دامنه و طیف نمرهای که هر آزمودنی میتواند به دست آورد، بین ( 8 تا 40) میباشد. در این طیف، هر قدر نمره اکتسابی به رقم 8 گرایش داشته باشد، میزان رفتار نوآورانه در کارکنان کمتر و هر قدر به سوی نمره 40 سوق یابد، میزان نوآوری در کارکنان، بیشتر میباشد.
اعتبار و روایی پرسشنامه:
مطالعاتی چندی در زمینه محاسبه میزن اعتباری و روایی پرسشنامه رفتارهای نوآورانه، صورت گرفته است. در این میان، اسکات و بروس (1994) جهت اعتبار این پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده و مقدار آن را 89% گزارش کردهاند. در پژوهش اسکات و بروس (1994)، برای اعتبار یابی همبستگی بین مقیاس عینی و ارزیابی سرپرستان از رفتارهای نوآورانه، 33% گزارش شده است.
در پژوهش افشاری و همکاران (1385)، برای بررسی ضرایب اعتبار درونی پرسشنامه فوق، ازضرایب آلفای کرونباخ و برای محاسبه ضریب اعتبار بیرونی، از روش دو نیمه کردن استفاده شده است و طی آن ضرایب به ترتیب، 92% و 90% حاصل شده است. همچنین، روایی ملاکی به دست آمده برای این پرسشنامه 86% و اعتبار محاسبه شده در این پژوهش برابر با 75% می باشد. با تاکید بر تحقیقات مرتبط با اعتباریابی پرسشنامه رفتارهای نوآورانه، میتوان اذعان داشت که این پرسشنامه واجد روایی و اعتبار مطلوبی میباشد.
********************************************
منبع:
افشاری، ایرج ؛ انعامی، مسعود (1385). بررسی تاثییر آموزش ضمن خدمت بر نو آوری سازمانی کارکنان اداری دانشگاه رازی کرمانشاه. طرح پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه.
ساعتچی، محمود ؛ کامکاری، کامبیز ؛ عسکریان، مهناز (1389). آزمونهای روان شناختی. نشر ویرایش.
*********************************************