تارا فایل

پرسشنامه روان شناسی رانندگی




بسمه تعالی

پرسشنامه
روان شناسی رانندگی

اقتباس از کتاب

Understanding Yourself

انتشارات

SIGNET

مترجم و تنظیم کننده : ضیاءالدین رضاخانی

پرسشنامه روان شناسی رانندگی

چگونه راننده ای هستید؟
در دنیای مدرن امروز ،بسیاری از افراد مجبورند نوعی وسیله نقلیه موتوری را هدایت کنند و حتی کسانی که رانندگی نمی دانند نیز به عنوان مسافر با این وسایل سرو کار دارند. رانندگی ، یکی از مهارت های با اهمیت انسان قرن بیستم به شمار می رود اما در حالیکه مسئولین جهت تعیین صلاحیت افراد در هدایت وسیله نقلیه به ویژگی های جسمانی آنان توجه می کنند و قبل از صدور گواهینامه رانندگی نیز از توانایی آنان در کنترل وسیله نقلیه امتحان به عمل می آورند، با این حال به شرایط روانی متقاضیان گواهینامه رانندگی توجه چندانی نشان نمی دهند.اگر چه بیشتر کشورهای اروپایی هم اکنون درصدند آزمون روان شناختی را نیز در آزمون های رانندگی بگنجانند اما طرح های ارایه شده بدین منظور با استقبال عمومی روبرو نشدند. شاید به این علت که رانندگان میل نداشتند انگیزه ها ، مهارت ها و عادت های رانندگی آنان مورد موشکافی قرار گیرد.
بدیهی است این موضوع به شدت نیازمند تحقیقات گسترده و عمیقی است . تنها در دنیای غرب ، تلفات جانی جاده ها در هر سال به مرگ ده ها هزار نفر می انجامد و میلیونها نفر متحمل آسیب ها و جراحات عدیده ای می شوند. خساراتی که تصادفات جاده ای بر مردم و اقتصاد یک کشور تحمیل می کنند به مراتب بیشتر از خساراتی است که یک جنگ تمام عیار بر جای می گذارد . اما چگونه می توان روان شناسی رانندگی را مورد بررسی قرار داد . روانشناسان تلاش فراوانی در این زمینه به عمل آورده اند و آزمون هایی طراحی کرده اند که لا اقل برای تشخیص راننده با احتیاط از راننده بی احتیاط شروع خوبی است.
اگر با هوشیاری و از همه مهم تر صادقانه به پرسشها پاسخ دهید، خواهید دانست چگونه راننده ای هستید . البته نمی توان از چنین آزمونی به نتیجه گیری قطعی دست یافت چرا که نظارت و تفسیر آن باید توسط روان شناس صورت گیرد. با این وجود این آزمون می تواند نکته مفیدی در اختیارتان قرار دهد و ممکن است به شما کمک کند تا راننده با احتیاطی باشید.

1- در مجموع رانندگی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ تصور می کنید کدام یک از جمله های زیر به برداشتی که از نحوه رانندگی خود دارید ، نزدیک تر است؟
الف- معتقدم راننده خوبی هستم و در کنترل اتومبیل مهارت دارم.
ب- گاهی اوقات خطا می کنم اما مطمئن هستم رانندگی ام از سطح متوسط بهتر است.
پ- از نظر رانندگی نه بهتر و نه بدتر از دیگران هستم.
ت- اگر صادقانه با این موضوع برخوردکنم ، تصور می کنم رانندگی ام از سطح متوسط هم پایین تر است.
ث- متاسفانه راننده خوبی نیستم و نسبت به این موضوع آگاهم.
2- در اینجا چند جمله درباره خستگی و کم خوابی به هنگام رانندگی آورده شده است . کدام یک از جمله های زیر به نگرش شمانزدیک تر است؟
الف-بارها به هنگام خستگی و کم خوابی رانندگی کرده ام و متوجه شده ام که به دلیل آن مهارت و قضاوتم شدیداً کاهش یافته است.
ب- اغلب با وجود خستگی و کم خوابی رانندگی کرده ام و این امر هیچ تاثیری در رانندگی ام نداشته است.
پ- با وجود خستگی و کم خوابی رانندگی کرده ام اما ترجیح می دهم این کار را نکنم .
ت- سعی می کنم هنگامی که خسته و خواب آلود هستم رانندگی نکنم.
ث- اگر خسته و خواب آلود باشم رانندگی نمی کنم مگر آنکه شرایط فوق العاده ای پیش بیاید.
ج-هرگز هنگام خستگی و کم خوابی رانندگی نکرده ام و نخواهم کرد.

3- در اینجا چند جمله درباره عادت ها ، نگرش ها و رفتارهای رانندگی آورده شده است . با کدام یک از جمله های زیر کاملاً موافق ، تا حدودی موافق ، تاحدودی مخالف وکاملاً مخالف هستید؟ میزان موافقت یا مخالفت خود را مشخص نمایید.
الف- عبور عابر پیاده از عرض خیابان ها در سطح شهر بسیار زیاد است.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ب- تعداد رانندگان بد بیشتر از رانندگان خوب است.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
پ-رانندگی با احتیاط و غیر پرخاشگرانه امن تر از رانندگی پرخاشگرانه است.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ت- محدودیت های جزئی و ناچیز در امر رانندگی به ویژه در شهر ها فراوان است.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ث- اتومبیل های خانوادگی و رانندگانی که فقط در تعطیلات آخر هفته پشت فرمان اتومبیل می نشینند، بزرگترین تهدید در جاده ها بشمار می روند.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ج- هر چه سرعت اتومبیل بیشتر باشد ، امکان تصادف نیز بیشتر است.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
چ- اگر برای رفتن به جایی به واقع عجله داشته باشیم، نا دیده گرفتن سرعت مجاز ایرادی ندارد.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ح- حضور پلیس در جاده ها باید بهتر از وضع کنونی باشد.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
خ- اصلی ترین دلیل تصادفات نه به خاطر رانندگان بد بلکه به علت جاده های بد است.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
د- یک توصیه مفید رانندگی این است که " هرگز اجازه ندهی رانندگان دیگر جلوتر از شما برانن".
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ذ- هیچ چیز آزار دهنده تر از این نیست که کسی با اتومبیل پر زرق و برق خویش به خودنمایی بپردازد.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ر- افرادی که بیش از 70 سال دارند باید از رانندگی منع شوند.
کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف

4- آیا تا کنون به علت سرعت غیر مجاز جریمه شده اید؟
الف- بله ، بیش از یک بار
ب- بله ، فقط یک بار
پ- خیر، آن هم فقط به خاطر خوش اقبالی
ت-خیر، هرگز بیش از سرعت مجاز رانندگی نمی کنم.

5- آیا تا کنون به علت رانندگی در حال مستی محکوم شده اید؟
الف- بله ، بیش از یک بار
ب- بله ، فقط یک بار
پ- خیر، آن هم فقط به خاطر خوش اقبالی
ت-خیر

6- آیا هنگام رانندگی درگیر تصادفی شده اید که منجر به جراحت کسی بشود؟
الف- بله ، بیش از یک بار
ب- بله ، فقط یک بار
پ- خیر
7- در اینجا چند جمله درباره دیدگاه های مختلف نسبت به رانندگی آورده شده است.با عبارت های " اغلب" ، " گاهی" ، "بندرت" یا " هرگز" مشخص نمایید کدام یک توصیف دقیق تری از دیدگاه شما ارایه میدهد.
الف- اگر هنگام رانندگی کسی با من سخن بگوید ، حواسم پرت می شود.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ب- هنگام ترافیک تمایل دارم به اینکه اتومبیلم را از لابه لای اتومبیل های دیگر به پیش ببرم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
پ- هنگامی که به تقاطع نزدیک می شوم و چراغ راهنمایی قرمز می شود ، بسیار خشمگین می شوم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ت- هنگامی که در ترافیک سنگین خیابان می خواهم ازخطی به خط دیگر تغییر مسیر بدهم، دستپاچه می شوم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ث- از شور و هیجان رانندگی با سرعت زیاد لذت می برم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ج- برچسب ها و نوشته هایی که بر روی شیشه اتومبیل ها وجود دارند، در رانندگی من مزاحمت ایجاد می کنند.
اغلب گاهی بندرت هرگز
چ- در جاده های خیس از سر خوردن اتومبیل نگران می شوم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ح- در دل خود به رانندگان دیگر ناسزا می گویم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
خ- از رانندگی در شب می ترسم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
د- هنگام رانندگی تمایل دارم به اینکه خودم را درگیر در یک تصادف تجسم کنم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ذ-هنگام رانندگی احساس آرامش و اعتماد به نفس می کنم.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ر- در مسافرت ها ، فکر اینکه سیستم ترمز عمل نکند ، نگرانم می کند.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ز- فکر رانندگی در مورد مسافت های طولانی و راه دور موجب اضطراب من است.
اغلب گاهی بندرت هرگز
ژ- دوست ندارم کسی از من سبقت بگیرد.
اغلب گاهی بندرت هرگز
س- در خیابان ها شلوغ ، خلقم تنگ می شود و نمی توانم خودم راکنترل کنم.
اغلب گاهی بندرت هرگز

8- آیا هرگز:
الف- بر سر راننده دیگری فریاد زده اید ، مشت خود را نشان داده اید و یا حرکت های پرخاشگرانه دیگری انجام داده اید؟
بلی  خیر
ب- به منظور " تکان دادن " راننده ای که با فاصله اندک پشت سر شما می آید، پا را روی پدال ترمز گذاشته اید تا فقط چراغ های ترمز اتومبیلتان روشن شوند؟
بلی  خیر
پ- ازاتومبیل خود پیاده شده ایدتا با راننده اتومبیل دیگر جرو بحث کنید؟
بلی  خیر
ت- درگیر کشمکش و زد و خورد با راننده دیگری بوده اید؟
بلی  خیر
ث- به منظور جلو گیری از سبقت اتومبیل دیگر ، بر سرعت اتومبیل خود افزوده اید؟
بلی  خیر
ج- به علت ترافیک سنگین ، آن چنان مضطرب و پریشان شده اید که مجبور شده باشید توقف کرده و مدتی استراحت کنید؟
بلی  خیر
چ- در نقطه ای نا مناسب از اتومبیلی سبقت گرفته اید که قبلاً از شما سبقت گرفته بود؟
بلی  خیر
ح- پشت سر اتومبیلی کند رو رانندگی کرده اید و همین طور بوق زده اید تا سریعتر حرکت کند؟
بلی  خیر
خ- آنچنان از دست راننده دیگری خشمگین شده اید که احساس می کردید کاش می توانستید جانش را بگیرید؟
بلی  خیر
د- نگران بوده اید که مبادا لاستیک اتومبیلتان در سرعت بالا بترکد؟
بلی  خیر

امتیازات

1- الف-A 3 ب- A1 پ-0 ت- N1 ث-N3
2- الف-A 3 ب- A5 پ-0 ت-0 ث-N1 ج-N3

3
کاملاً موافق
تا حدودی موافق
تاحدودی مخالف
کاملاً مخالف
الف
A5
A2
0
0
ب
A 3
0
0
A 3
پ
N1
0
A1
A5
ت
A5
A2
0
0
ث
A5
A2
0
N1
ج
N2
0
A1
A5
چ
A5
A2
0
N1
ح
N2
0
A1
A5
خ
A5
A2
0
N1
د
A10
A5
A1
0
ذ
A 3
A1
0
0
ر
A5
A2
0
0

4- الف-5A ب- A2 پ- A2 ت- N1
5- الف-5A ب- A2 پ- A2 ت-0
6- الف-5 A ب- A2 پ-0

7
اغلب
گاهی
بندت
هرگز
الف
N5
N2
0
A1
ب
5A
A2
0
N1
پ
A3
0
0
0
ت
N5
N2
0
A1
ث
A3
0
N1
N5
ج
5A
A2
0
0
چ
N5
N2
0
A5
ح
A1
0
0
N2
خ
N5
N2
0
0
د
N5
N2
0
A2
ذ
A2
0
N2
N5
ر
N5
N2
0
0
ز
N5
N2
0
0
ژ
5A
A2
0
N1
س
5A
A2
0
N1

8
بلی
خیر
سئوال
بلی
خیر
الف
A3
0
ج
N5
0
ب
A3
0
چ
5A
0
پ
5A
0
ح
5A
0
ت
A10
0
خ
5A
0
ث
N5
0
د
N5
0

تحلیل
پس از نمره گذاری متوجه خواهید شد دو نوع امتیاز (A,N) بدست آورده اید . امتیاز A نشانگر رفتار پرخاشگرانه در رانندگی است و امتیاز N ، مقدار اضطراب یا نا آرامی به هنگام رانندگی را نشان می دهد .
خانم ها A10 و آقایان نیزN 5 به امتیاز خود اضافه کنند.

روان شناسانی که رفتارهای رانندگی بزرگسالان را بررسی کرده و آمار تصادف ها را با متغیرهای شخصیتی مقایسه نموده اند ،اکنون براین باورند که تمایلات پرخاشگرانه و مضطربانه با احتمال بالای تصادف یا جراحت در سطح جاده ها همبستگی دارند . میزان حضور این عوامل در شخصیت شما با این پرسش نامه کاملاً مشخص می شود و با قید احتیاط معمول در پرسشنامه های خودآزما ، اگر رانندگی را جدی می گیرید ، مطالب زیر ارزش دقت و تامل از سوی شما را دارد.

امتیازA
زیر 25) تمایلات پرخاشگرانه در شخصیت آزمودنی در حد طبیعی و هنجاراست و این امر در عادت های رانندگی وی منعکس می شود به گونه ای که از آزمودنی یک راننده مثبت می سازد . بدیهی است عمل رانندگی با مقداری مهارت و پویایی همراه است. برای مثال در صورت لزوم و در لحظه مناسب ،انسان باید بتواند با اعتماد به نفس سبقت بگیرد و دیگر اعمال مربوط به رانندگی رابا اطمینان انجام دهد . اگر امتیاز آزمودنی از 10 کمتر است در این صورت ممکن است خیلی بیش از حد احتیاط می کند ، به ویژه اینکه اگر این امتیاز با امتیاز بالایN (بیش از 25) همراه باشد.
ممکن است آزمودنی راننده ای مبتدی و نوآموز باشد که در این صورت شرکت در کلاس های رانندگی ، اعتماد به نفس وی را تقویت خواهد کرد.

50-25) می توان گفت آزمودنی تا حدودی راننده ای پرخاشگر است و در برخی مواقع دل به دریا می زند و گاه و بیگاه مخاطرات نابجایی را به جان می خرد . اما در مجموع رانندگی او صحیح واطمینان بخش است و بعید است که به دردسر بیفتد مگر آنکه وضعیت جاده یا شرایط جوی علیه وی باشد. احتمال زیادی وجود دارد که امتیاز N آزمودنی کمتر از 20 باشد اما اگربیشتر از آن است در این صورت نشان می دهد که رانندگی وی نامنظم و غیر قابل پیش بینی است و در زمان های مختلف متغیر است.آزمودنی باید بداندکه برای یادگیری هرگز دیر نیست. اگر می خواهد نسبت به مهارت های رانندگی و دست فرمان خود افتخار کند ، بد نیست در کلاس های آموزش رانندگی حرفه ای شرکت کند . به ویژه اگر امتیازN آزمودنی از 20 بیشتر است ، بهتراست به این توصیه عمل نماید.

75-51) رانندگی آزمونی پرخاشگرانه وهمراه با بی احتیاطی است به گونه ای که در بهترین شکل خود ممکن است گرفتار قانون شود و در بدترین شکل آن درگیر تصادفی که مجروحانی نیز به همراه دارد.امتیاز در این حد به ویژه اگر نزدیک به هفتاد باشد به طور قطع زنگ خطری است برای آزمودنی تا رانندگی خود را اصلاح کند. آزمودنی باید سعی کند شرایط جاده را بپذیرد و تحت تاثیر آن ها خشمگین و عصبانی نشود . همچنین سعی کند از حماقت و عادت های بد رانندگان دیگر تحریک نشود . به احتمال قوی امتیازN آزمودنی کمتر از 20 است اما اگر از 20 بیشتر است در این صورت رانندگی وی بد و نادرست است و باید از این فرصت استفاده کرد و در نحوه رانندگی خویش دقت و تامل بیشتری نماید و در نگرش خود نسبت به وسایل نقلیه موتوری تجدید نظر کند.

100-76) آزمودنی به دلایل مختلف خود را شخصاً درگیر رانندگی می کند و آن را مانند یک مبارزه برای خود تلقی می کند . میزان پرخاشگری در این امتیاز به واقع قابل توجه است و اگر آزمودنی تاکنون به خاطر آن گرفتار قانون یا تصادف نگردیده ، به طور حتم در آینده خواهد شد . آزمودنی باید بکوشد خونسرد باشد . شاید وضعیت جاده ها در محل زندگی آزمودنی آنچنان بد است که وی را به ستوه می آورد و منجر به پرخاشگری در نحوه رانندگی او می شود . آیا امکان ندارد آزمودنی از وسایل نقلیه عمومی بیشتر استفاده کند و یا رانندگی را به فرد دیگری بسپارد تا از این عصبانیت و خشم درونی جلوگیری کرده باشد ؟ امتیاز N آزمودنی به طور حتم کمتر از 20 است اما اگر بیشتر از آن است ، در این صورت رانندگی وی بد ، نادرست و حتی خطرناک است .

بیش از 100 ) اگر آزمودنی به واقع این امتیاز بالا را بدست آورده است ویا در درک سئوال ها اشتباه نکرده و یا اینکه در نمره گذاری اشتباه نکرده باشید ، آزمودنی راننده خطرناکی است و هر چه زودتر این موضوع را درک کند برای وی و دیگران بهتر است . بنا به دلایلی روح ماجراجو و پرخاشگرانه آزمودنی در پشت فرمان اتومبیل تجلی می یابد و بجای استفاده ازآن به عنوان یک وسیله حمل و نقل ، مانند یک اسلحه از آن استفاده می کند . شاید عنوان این مطالب تند و ناگوار باشد اما آزمودنی باید آن ها را جدی بگیرد و از خود بپرسد آیا آمادگی دارد تا پیامدهای احتمالی ناشی از چنین عادت های بد رانندگی را پذیرا باشد . به طور قطع امتیاز N آزمودنی در سطح پایینی است اما در ارتباط با این امتیاز غیر عادی در مقیاس پرخاشگری ، مطلب مهمی به نظر نمی رسد .

امتیازN

زیر 10 ) این یک امتیاز هنجار است . آزمودنی درباره وضعیت جاده و شرایط آن با احتیاط عمل می کند و این احتیاط کاملاً منطقی است . کلید شخصیت رانندگی آزمودنی با توجه به امتیاز A بدست می آید ، حال این امتیاز هر مقدار که باشد. اگر امتیاز Aآزمودنی در سطح پایینی است در این صورت راننده با احتیاطی است و از این بابت باید به وی تبریک گفت !

20 – 10 ) کفه بلا تکلیفی ودستپاچگی در نحوه رانندگی آزمودنی کاملاً سنگینی می کند که در نتیجه ممکن است در مواقعی بیش از اندازه احتیاط کند . اگر این امتیاز با امتیاز پایین A (کمتر از 10 )یا امتیاز بالا (بیش از 75 ) همراه است در این صورت دستپاچگی عاملی است که آزمودنی را به مخاطره می اندازد .
شاید دلیل آن فقدان تجربه یا کمبود تمرین در هدایت اتومبیل است . آیا آزمودنی آموزش رانندگی مناسب و صحیحی دیده است ؟ آیا ممکن است اکنون به تمرینات بیشتری احتیاج داشته باشد ؟

40-21 ) به طور قطع آزمودنی راننده ای عصبی و ناآرام می باشد و بعید است که از رانندگی لذت ببرد . به ویژه اگر امتیاز A آزمودنی در حد بالایی ( بیش از 70 ) باشد ، هر چه کمتر پشت فرمان اتومبیل بنشیند ، بهتر است . احتمالاً بهترین کار برای آزمودنی این است که به هیچ وجه رانندگی نکند . درضمن تعلیمات رانندگی برای وی مفید خواهد بود .

بیش از 40 ) امتیاز در این حد ، نشانگر اضطراب و ناآرامی است به گونه ای که از آزمودنی یک راننده خطرناک می سازد. تنها می توان امیدوار بود که شغل یا زندگی اجتماعی وی مستلزم استفاده از اتومبیل نباشد !
به احتمال قوی آزمودنی امتیاز A پایینی دارد اما اگر از اقبال بد ، امتیاز بالایی بدست آورده است در این صورت به طور قطع اشکالی جدی در رانندگی وی وجود دارد و باید از این کار پرهیز کند . همچنین ممکن است این امتیاز نشانگر آن باشد که آزمودنی به خوبی تعلیم ندیده و یا تمرین کافی در هدایت اتومبیل ندارد . شاید شرکت در کلاس های تعلیم رانندگی موجب شود رویکرد بسیار خطرناک وی در امر رانندگی اصلاح گردد .

پاسخنامه آزمون روان شناسی رانندگی
1- الف-  ب-  پ- ت-  ث- 
2- الف-  ب-  پ- ت-  ث-  ج- 

3- الف- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ب- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
پ- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ت- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ث- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ج- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
چ- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ح- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
خ- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
د- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ذ- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف
ر- کاملاً موافق تا حدودی موافق تا حدودی مخالف کاملاً مخالف

4- الف-  ب-  پ- ت- 
5- الف-  ب-  پ- ت- 
6- الف-  ب-  پ-

7-الف- اغلب گاهی بندرت هرگز
ب- اغلب گاهی بندرت هرگز
پ- اغلب گاهی بندرت هرگز
ت- اغلب گاهی بندرت هرگز
ث- اغلب گاهی بندرت هرگز
ج- اغلب گاهی بندرت هرگز
چ- اغلب گاهی بندرت هرگز
ح- اغلب گاهی بندرت هرگز
خ- اغلب گاهی بندرت هرگز
د- اغلب گاهی بندرت هرگز
ذ- اغلب گاهی بندرت هرگز
ر- اغلب گاهی بندرت هرگز
ز- اغلب گاهی بندرت هرگز
ژ- اغلب گاهی بندرت هرگز
س- اغلب گاهی بندرت هرگز

8-الف- بلی  خیر
ب- بلی  خیر
ت- بلی  خیر
ث- بلی  خیر
ج- بلی  خیر
چ- بلی  خیر
ح- بلی  خیر
خ- بلی  خیر
د- بلی  خیر

پرسشنامه روان شناسی رانندگی 8
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود