بسمه تعالی
سلام علیکم
با احترام و تحیات الهی و عرض ادب به محضر جنابعالی اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در حال انجام تحقیقی باعنوان " توانمندی های ریاضی دانش آموزان اول دبستان" می باشم لذا نیاز به همکاری صمیمانه وآگاهی از نظرات ارزشمند شما بوسیله این پرسشنامه دارد. خواهشمند است سوالات را به دقت مطالعه نموده، و گزینه مناسب را مشخص کنید. مطمئنا پاسخهای شما کاملا محرمانه بوده و فقط در محاسبات آماری تحقیق، استفاده خواهد شد. قبلاً از التفات ویژه ای که در اختصاص زمان تکمیل پرسشنامه مبذول می فرمائید کمال امتنان را دارد
پیشاپیش سپاسگزارم.
اطلاعات عمومی پاسخ دهنده
سن: جنس: مرد ( زن (
ردیف
توانمندی های ریاضی دانش آموزان اول دبستان
بله
خیر
1
آیا سمت راست و چپ را می شناسد؟
2
مفهوم باز و بسته را می داند؟
3
بالا و پایین را تشخیص می دهد؟
4
داخل و خارج را تشخیص می دهد؟
5
اشکال گرد و غیر را از یکدیگر تشخیص می دهد؟
6
آیا رنگ ها را می شناسد؟
7
وجوه مشترک اشکال و اشیاء و غیره را تشخیص می دهد؟
8
آیا می تواند چیزهای مختلف را طبقه بندی کند؟
9
آیا تفاوت را می فهمد؟
10
درک تصویری دارد؟
11
آیا تناظر یک به یک را می داند؟
12
توانایی ردیف بندی را دارد؟
13
آیا می تواند تعداد را همراه با دیدن تصاویر مربوط به آن بگوید؟
14
آیا می تواند عدد را با شیء مربوط به آن تطبیق دهد؟
15
آیا قادر است اعداد را به صورت نماد بنویسد؟
16
مفهوم صفر را می داند؟
17
مفهوم مساوی را می داند؟
18
علامت بزرگ تر، کوچک تر، بیشتر و کمتر را می شناسد؟
19
مفهوم عدد را می داند؟
20
مفهوم علامت(+) را می داند؟
21
آیا می تواند دو عدد یک رقمی یا که حاصل جمع شان5 است با هم جمع کند؟
22
آیا می تواند دو عدد یک رقمی را که حاصل جمع شان10 است با هم جمع کند؟
23
آیا می تواند جمع اعداد یک رقمی را فقط به وسیله نماد، اعداد5 و کمتر از 5 با استفاده از شکل و بدون استفاده از شکل انجام دهد؟
24
آیا مفهوم تفریق را می داند و می تواند اعداد کتر از 9 را از 9 کم کند؟
25
آیا می تواند نوشتن تفریق را با نماد انجام دهد؟
26
مفهوم قبل و بعد را به خوبی درک می کند؟
27
مجموعه را درک می کند؟
28
مفهوم ده تایی و دسته های ده تایی را درک می کند؟
29
مفهوم یکان و دهگان را می تواند به خوبی درک کند؟
30
آیا می تواند اعداد را تا 99 بنویسد؟
31
مفهوم نوشتن صفر در سمت راست عدد را می داند؟
32
حل مسائل ساده مربوط به جمع اعداد را می داند؟
33
حل مسائل ساده مربوط به تفریق اعداد را می داند؟
34
مفهوم هم اندازه، بلندترین یا کوتاه ترین را می داند؟
35
مفاهیم سبک تر و سنگین تر را می داند؟
36
اشکال دایره، مربع و مثلث را از هم تشخیص می دهد؟
37
آیا رمز نویسی را می داند؟
38
آیا می تواند مساله ای مربوط به جمع و تفریق بسازد؟
39
ایا می تواند مساله ای بسازد و خودش آن را حل کند؟
40
آیا عاری از مشکلات وارونه نویسی و قرینه نویسی است؟
تفسیر:
چک لیست اختلال ریاضی توسط مصطفی تبریزی ساخته و مورد اعتباریابی واقع شده است. این ابزار به سنجش توانایی های ریاضی کلاس اول می پردازد عموماً به طور فردی اجرا می شود.
نمره گذاری:
مقیاس نمره گذاری سوالات این ابزار بلی/خیر بوده که به بلی نمره1 و به خیر نمره0 تعلق می گیرد. هر چه نمره کسب شده سطح بالاتری داشته باشد به معنای عدم برخورداری از اختلال ریاضی است.
روایی و پایایی:
پرسشنامه اختلال ریاضی توسط مصطفی تبریزی اعتباریابی شده است که روایی تخصصی و محتوایی آن را توسط متخصصین این حوزه مورد سنجش قرار داده و پایایی آن را نیز با آلفای کرانباخ بالاتر از7/0 به دست آورد.
منبع: تبریزی، مصطفی(1389). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان.