تارا فایل

پرسشنامه استاندارد سنجش افسردگی دانشجویان کاواجا و برایدن


مقیاس افسردگی دانشجویان (USDI) کاواجا و برایدن (2006)

کاملاً مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملاً موافقم
عبارات
ردیف

نسبت به گذشته بیشتر احساس خستگی می کنم.
1

نمی دانم که زندگی ارزش زنده بودن را دارد.
2

رفتن به دانشگاه برایم بیهوده است.
3

انرژی لازم جهت مطالعه به میزان معمول خودم را ندارم.
4

احساس بی ارزشی می کنم .
5

به اندازه گذشته در سخنرانی های کلاسی شرکت نمی کنم.
6

درباره خودکشی فکر کرده ام .
7

انگیزه ای برای مطالعه ندارم.
8

انرژیم کم شده است .
9

کسی به فکر من نیست .
10

از نظر عاطفی احساس خلا می کنم.
11

تمایلی برای شرکت در سخنرانی های کلاسی ندارم.
12

احساس می کنم تمرکز کردن برایم مشکل است.
13

احساس غمگینی می کنم .
14

نگرانم که در آینده هیچ ارزشی نداشته باشم.
15

حتی بعد از خواب هم، احساس راحتی نمی کنم.
16

فعالیتهایی که در گذشته برایم لذت بخش بودند در حال حاضر هیچ جذابیتی ندارند.
17

چالش هایی که به هنگام تحصیل با آنها مواجه می شوم، بیش از حد توانائی ام است.
18

احساس می کنم که قادر به کنترل هیجانات خود نیستم.
19

بیشتر از گذشته وقتم را در تنهایی می گذرانم.
20

حالات خلقی من توانایی ام را در انجام تکالیف تحت تاثیر قرار می دهد.
21

احساس نا امیدی می کنم.
22

شروع و انجام تکالیف محوله برایم مشکل است .
23

انجام تکالیف روزمره ام، بیش از گذشته طول می کشد.
24

وقتی در کنار دیگران هستم، احساس تنهایی و انزوا می کنم.
25

به خوبی از عهده انجام کارها بر نمی آیم.
26

برخلاف گذشته، دیگر مطالعه کردن برایم جالب نیست.
27

فرایند مطالعه من بواسطه افکار مزاحم مغشوش می شود.
28

فکر می کنم، بیشتر افراد بهتر از من هستند.
29

در انجام امور تحصیلی دچار مشکل هستم.
30

روش نمره گذاری و تفسیر
مقیاس افسردگی دانشجویان، ابزاری جدید برای سنجش میزان افسردگی دانشجویان است که توسط کاواجا و برایدن (2006) در دانشگاه کوینزلند استرالیا طراحی شده است. این مقیاس متشکل از سه خرده مقیاس رخوت و بی حالی1، شناختی ـ هیجانی2 و انگیزه تحصیلی3 برخوردار می باشد. مقیاس USDI دارای 30 سوال پنج گزینه ای است که گزینه های آن به ترتیب از 1 تا 5، نمره گذاری شده و نمره هر آزمودنی بین 30 تا 150، قرار می گیرد. در این مقیاس از آزمودنی خواسته می شود، میزان انطباق هر یک از گویه ها را با حالات روحی خود در طول دو هفته ی گذشته مشخص کند.
در فرم اصلی مقیاس USDI، اعتبار4 خرده مقیاس های رخوت و بی حالی، شناختی ـ هیجانی و انگیزه ی تحصیلی به ترتیب 89/0، 92/0 و 84/0 به دست آمده و همسانی درونی5 کل گویه ها، 95/0 گزارش گردیده است. روایی همزمان6 این مقیاس از طریق بررسی همبستگی آن با خرده مقیاس افسردگی در مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS7 مورد تایید قرار گرفته است (168=N، 001/0>P، و 76/0=r).
پرسشنامه فوق دارای سه بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد
سوالات مربوطه
رخوت و بی حالی
1،4،9،13،16،18،21،24،27
شناختی ـ هیجانی
2،5،7،10،11،14،19،22،25،26
انگیزه تحصیلی
3،6،8،12،23،27،30

پایایی
مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه مقیاس افسردگی دانشجویان (USDI)
بعد
آلفای کرونباخ
رخوت و بی حالی
89/0
شناختی ـ هیجانی
92/0
انگیزه تحصیلی
84/0
پایایی کل گویهها
95/0

******************************************
منبع: حجازی، الهه؛ شریف، علی رضا و شالچی، بهزاد (1387). بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس افسردگی دانشجویان (USDI) در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران. فصلنامه مطالعات روان شناختی، دانشگاه الزهرا، دوره 4 شماره 2، صفحات 125-149
******************************************
1 Lethargy
2 Cognitive/Emotional
3 Academic Motivation
4 Reliability
5 Internal Consistency
6 Concurrent Validity
7 Depression Anxiety Stress us Scale
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود