عنوان:
پاورپوینت کتاب تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها
(مبانی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت)
تالیف: دکتر شمس السادات زاهدی
فصل اول:
عنوان: سیستم و نگرش سیستمی
سیستم چیست؟
سیستم مجموعه ای است از اجزای به هم وابسته که به علت وابستگی حاکم بر اجزای خود، کلیت جدیدی را پدید آورده اند. اجزای سیستم ضمن برخورداری از ارتباطاتی کنشی و واکنشی، از نظم و سازمان خاصی پیروی می نمایند و در جهت تحقق هدفهای معینی که دلیل وجودی سیستم است، فعالیت می کنند.
زمانی که سه مشخصه مفهوم کلیت، روابط متقابل بین اجزا و وجود هدف در کنار همدیگر قرار گیرند، اطلاق واژه سیستم به هر موجودیتی امکان پذیر است.
نمونه هایی از سیستم ها
سیستم ها بی شمارند. در اینجا به عنوان نمونه به چندین نوع از آنها اشاره می کنیم: ملکول ها، سلولها، نباتها، حیوانات، انسانها، جوامع، ماشین و دیگر نظامهای مکانیکی، منظومه های کیهانی، نظامهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سیستم اطلاعات، رایانه، نظامهای تولیدی، آموزشی، تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نظام حقوق و دستمزد و بسیاری موارد دیگر.
ترکیب سیستم
محیط سیستم بازخور
درون دادها
برون دادها
فرایند تبدیل
کنترل
اجزای سیستم
1. درونداد ( داده، ورودی)
درونداد یا داده ها عبارت اند از کلیه آنچه که به نحوی وارد سیستم می شوند و فعالیت سیستم را امکان پذیر می سازند. بدیهی است که بدون تزریق داده، ادامه حیات یا فعالیت سیستم ناممکن خواهد بود. به عنوان مثال در یک نظام تولیدی، داده ها عبارت اند از مجموعه ای از نیروهای انسانی با درجات متنوعی از مهارتها و تخصصها، مواد اولیه، سرمایه، انرژی، تکنولوژی، اطلاعات و غیره.
2. فرایند تبدیل
دروندادی که به سیستم وارد می شود، طبق فرایند سیستم، در جریان تغییر و تبدیل قرار می گیرد. در واقع، کاری در سیستم انجام می شود و در نتیجه، در داده ها تغییر پدید می آید. در نظام دانشگاهی ، دانشجو، به عنوان یکی از داده های سیستم، در فرایند تبدیل قرار می گیرد و ذهن او با مفاهیم، واژه ها و مطالب علمی آشنا می شود و در نگرش او تغییراتی پدید می آید.
3. برونداد ( ستاده، خروجی)
داده هایی که در فرایند تبدیل قرار می گیرند، طبق نظم و سازمانی که بر سیستم حاکم است، به صورت کالا یا خدمت، از سیستم به محیط صادر می شوند. دانشجوی فارغ التحصیل، دانش و پژوهش، برخی از ستاده های نظام دانشگاهی به شمار می آیند. کالای تولید شده، ستاده یک نظام تولیدی است. خدمات عمومی در زمره ستاده های گروهی از سازمانهای اجتماعی قرار دارند.
4. بازخور
بازخور فرایندی دورانی است که در آن بخشی از ستاده، به عنوان اطلاعات به درونداد بازخورانده می شود و به این ترتیب، سیستم را خودکنترل می سازد؛ مانند ترموستات که وظیفه حفظ دمای ثابت را برعهده دارد. به عبارت دیگر بازخور یعنی یک مدار ارتباطی که چگونگی عملکرد سیستم را مشخص می سازد و انحرافات را تعیین می کند. سیستم، با توجه به اطلاعاتی که از طریق مدار بازخور دریافت می دارد، اصلاحات و تغییر و تعدیلهای لازم را متناسب با شرایط زمان و مکان، در خود به وجود می آورد. سیستمی موفق به ادامه حیات می شود که نگران مکانیزم بازخور باشد و به آن توجه دقیق کند.
5. محیط سیستم
هر سیستم، به طور کلی در محیطی قرار دارد. سیستم، از عوامل محیطی تاثیر می پذیرد و بر آنها اثر می گذارد. به عبارت دیگر، سیستم و عوامل محیطی مانند عوامل طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و غیره بر هم کنش و واکنش متقابل دارند. به این ترتیب، محیط هر سیستم را عواملی تشکیل می دهند که اگرچه جزء سیستم نیستند، اما تغییر در هر یک از آنها، می تواند موجب تغییراتی در سیستم شود. بنابراین، سیستم شامل کلیه متغیرهایی است که می توانند در وضع سیستم موثر باشند و یا از سیستم تاثیر بپذیرند.
طبقه بندی سیستم ها
دانشمندان و متفکران، طبقه بندی های گوناگونی را برای سیستم ها قائل شده اند که نمونه هایی از آنها عبارت اند از:
سیستم های اصلی و فرعی
سیستم های باز و بسته
سیستم های اصلی و فرعی
سیستم ها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم شده اند. سیستم فرعی جزیی است که بر خود، نظارت دارد و ضمن انجام وظیفه خاص، برای رسیدن به هدف معینی می کوشد. با دید گسترده تری، این سیستم فرعی که نقش ویژه ای را ایفا می کند، خود، یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم بزرگتری است که می توان آن را سیستم اصلی نام نهاد.
بنابراین، سیستم اصلی، از به هم پیوستن چند سیستم فرعی پدید می آید. به عنوان مثال، در سیستم اصلی بدن، سیستم های فرعی گوارش، اعصاب، تنفس و گردش خون، هر یک وظایف خویش را انجام میدهند و در عین حال، با یکدیگر مرتبطند و ارتباط آنها با یکدیگر در جهت کار سیستم اصلی بدن است.
سیتم های باز و بسته
تقسیم سیستم ها به باز و بسته، یکی دیگر از انواع طبقه بندیهای سیستم است. سیستم بسته، سیستم ساده ای است که با محیط خود ارتباطی برقرار نمی کند. سیستم باز، سیستمی است که با محیط خود مرتبط است. سیستم های بسته، در برخورد با محیط، سازمان خود را از دست می دهند یا جهت فعالیتشان تغییر می کند.
آنتروپی ( معیار بی نظمی سیستم)
در هر سیستم عواملی وجود دارند که در خلاف جهت نظم سیستم عمل می کنند و می توانند در نهایت، موجب سستی سیستم شوند. این عوامل را آنتروپی می خوانند. آنتروپی به دو گونه تقسیم می شود: آنتروپی مثبت که عملکردش در خلاف جهت نظم سیستم است؛ و آنتروپی منفی یا نگانتروپی، که عملکردش در خلاف جهت آنتروپی مثبت است؛ یعنی برای ایجاد تغییرات و تعدیلاتی در جهت اصلاح انحرافات و به منظور بقای سیستم در محیط عمل می کند.
ویژگی سیستم های باز
1. کلیت و جامعیت وجودی
2. سلسله مراتب
3. همبستگی بین اجزاء
4. تناسب بین اجزاء
5. گردش دایره وار
6. خاصیت تولید مثل
7. همپایانی
8. گرایش به فنا
9. گرایش به تکامل
10 گرایش به تعادل یا خودنگهداری پویا
نظریه عمومی سیستم ها و نگرش سیستمی
یکی از متفکرانی که کمک شایانی به شناخت و ارائه نگرش نوین سیستمی کرده است، لودویگ فون برتالانفی، زیست شناس و فیلسوف اتریشی است. در واقع می توان گفت که وی واضع نظریه عمومی سیستمها به صورتی مدون و علمی است.
به نظر برتالانفی یک ارگانیسم، صرفاً مجموع عناصر جداگانه نیست. بلکه، سیستمی است دارای نظام و کلیت. این سیستم به جای آنکه مانند جامدات، به طور ظاهری متشکل از تعدادی اتم باشد، بیشتر موجودیتی شبیه به شعله یا بلور دارد که به طور مرتب، در حال تغییر و تبدیل است. وی بر این باور است که ارگانیسم را نمی توان با شیوه تفکر و روشهای معمول در مکاتب مکانیستی شناخت و بایستی طرزفکر نوینی را برای شناخت موجودات ارگانیک ابداع کرد.
گروهی، این نظر برتالانفی را همان نظریه عمومی سیستمها می دانند. منظور از این نظریه، تعیین اصولی است که به همه سیستمها قابل تعمیم باشد.
به طور خلاصه،نگرش سیستمی، بررسی پدیده ها از طریق در نظر گرفتن کلیت آنهاست. در واقع می توان گفت که این نگرش، آمیزه جدیدی از روشهای قیاسی و استقرایی است که می تواند ضمن دارابودن محاسن هردو، فاقد عیوب آنها باشد. زیرا در آن هم کلیت پدیده ها و هم ارتباط بین اجزای تشکیل دهنده آن مورد توجه قرار می گیرد. به عبارت دیگر تنها به بررسی رفتار اجزاء اکتفا نمی شود؛ زیرا کل موجود، شخصیت و کلیتی دارد که با مجموعه تک تک اجزاء متفاوت است و در عین حال، ارتباطات کنشی و واکنشی اجزاء با یکدیگر، تغییراتی را در کل پدید می آورد که توجه به آنها را الزامی می سازد.
فصل دوم: عنوان: تجزیه و تحلیل سیستم چیست؟ و تحلیل کننده سیستم کیست ؟
19
اهداف کلی
1- شناخت تجزیه و تحلیل سیستم
2- آشنایی با نحوه ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم
3- شناخت نقش تحلیل کنننده سیستم
20
تعریف تجزیه تحلیل سیستمها
تجزیه تحلیل سیستم ها عبارت است از شناخت جنبه های مختلف سیستم و آگاهی از چگونگی عملکرداجزای تشکیل دهنده آن و بررسی نحوه و میزان ارتباط بین اجزای آن به منظور دستیابی به مبنایی جهت طرح و اجرای یک سیستم مناسب تر
21
تعریف سیستم در یک سازمان
در یک سازمان سیستم را مجموعه ای از روشها نیز تعریف کرده اند که به یکدیگر وابسته بوده و با اجرای آنها قسمتی از هدف سازمانی محقق می شود
22
تعریف روش
عبارت است از یک رشته عملیات و مراحلی که برای اجرای کل یا قسمتی از یک سیستم انجام می گیرد . مانند روش استخدام در یک سیستم پرسنلی یا روش انبارداری دریک سیستم تدارکاتی
23
تعریف شیوه
عبارت است از تشریح جزئیات و نحوه انجام دادن کار مثل استفاده از کارت جهت حضور و غیاب کارکنان
24
ارتباط بین سیستم ،روش و شیوه
25
تجزیه و تحلیل سیستم ها در موارد زیر به مدیران کمک می کند
1- بررسی دوباره هدفهای سازمانی
2- آشنایی بیشتر با نحوه کارها
3- کمک در پی بردن به کمبود ها و نقایص مشکلات
4- با استفاده از روشهای علمی ،راههاو شیوه های بهتری را انتخاب و به مرحله اجرا بگذارند
26
برخی از وظایف واحد تجزیه و تحلیل سیستم ها
1- بررسی و تجزیه و تحلیل ترکیب ساخت سازمان به منظور ایجاد تشکیلات مناسب با احتیاجات سازمان
2- استقرار مناسبترین سیستم ها ،روشها و شیوه ها ی انجام کار
3- بررسی تجزیه و تحلیل نحوه تقسیم کار
4- بررسی و تجزیه و تحلیل نحوه تخصیص جا و مکان
5- بررسی و کنترل فرمهای مورد نیاز سازمان
6- وغیره
27
اهم فواید تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها
1- اقدامی مناسب جهت بررسی مسائل و مشکلات سازمانی است
2- کمک به ساده کردن کارها و افزایش بهره وری سازمانها
3- اقدامی مناسب جهت کمک به مدیران در امر سیاست گذاری و تصمیم گیری
4- با کمک تجزیه و تحلیل سیستم ها می توان ساختار سازمانی مناسب تر و روشهای اجرایی کارآمدتر بوجودآورد
5- کمک به دستیابی به اطلاعات دقیق و بهنگام از وضع موجود
6- وغیره
28
برخی از ویژگیهای یک تحلیل گر سیستم
1- معتقد و علاقمند به کار تجزیه و تحلیل باشد
2- دارای ذهنی پرسشگر باشد
3- متوجه نقش مهم کارکنان سازمان باشد
4- اجزاءسیستمها را در ارتباط با یکدیگر ببینند و آنها را به صورت هماهنگ و متحد در آورد
5- بایستی با بررسی کافی و برخورد سیستمی علت و معلول ها را تشخیص و برای حل مشکل اقدام کرد
6- وغیره
29
فرمول لهرر در زمینه اهمیت عامل انسانی
عامل انسانی:
تکنولوژی
+
ابزارها وفنون ساده کردن کار
+
فلسفه و نگرش نسبت به ساده کردن کار
=
توفیق در ساده کردن کار
30
سیکل تجزیه و تحلیل
شناخت کل سیستم و هدفهای آن تنظیم گزارش پیشنهادی
بررسی و تشخیص مشکلات پیگیری جهت اجرا
انتخاب مهمترین مشکل ارزیابی مجدد روش نو
تعین علل مشکل جرح و تعدیل روش نو
بررسی راه حل های مشکل استقرار روش نو
ارزیابی هر یک از راه حل ها یا روشها
انتخاب روش مناسب
31
فصل سوم: مراحل تجزیه و تحلیل سیستمها
32
مرا حل تجزیه و تحلیل سیستمها
در تجزیه و تحلیل سیستمها توصیه می شود که آنالیست از روش پژوهش علمی استفاده کند.
33
تعریف روش علمی
پژوهش علمی اصولاً کوشش نظام مندی برای پاسخ دادن به پرسشهاست و ساختار آن متکی بر یک نظام منطقی است که روش علمی نامیده می شود.
34
مراحل روش علمی
1- توضیح و توجیه مشکل
2- ایجاد فرضیه هایی درباره مشکل و علل آن
3- انتخاب فرضیه اهم
4- جمع آوری اطلاعات درباره فرضیه
5- طبقه بندی اطلاعات مکتسبه
6- تجزیه و تحلیل اطلاعات
7- اخذ نتیجه
35
تشریح مراحل تجزیه و تحلیل سیستم
مرحله اول : شناخت مشکل و تبیین آن
مشکل یا مشکلات مربوطه ممکن است از سوی مدیران، مقامات مسئول سازمانی و یا شخص آنالیست شناسایی گردد
مشکل مربوطه بایستی :
– به اندازه کافی اهمیت داشته باشد که وقت و هزینه را بتوان صرف آن کرد .
– برای تشخیص مهم بودن مشکل باید ارتباط آن با هدف سازمان را بررسی کرد .
– در شناخت مشکل باید دقت کرد علتها با معلولها اشتباه نشوند .
36
مرحله دوم : ایجاد فرضیه
پس از شناخت مشکل بایستی درباره عواملی که سبب بروز مشکل شده اند حدث زد و فرضیاتی را مطرح کرد و فرضیه اهم (مهمترین و محتمل ترین راه حل )را برگزید.
37
مرحله سوم : جمع آوری اطلاعات
در این مرحله بایستی اطلاعاتی را پیرامون مشکل و راه حلهای آن کسب کرد .هر چه صحت و دقت اطلاعات بیشتر باشد ،احتمال شناخت واقعیت و دستیابی به راه حل مناسب برای مشکل بیشتر خواهد بود .
38
روشهای گرد آوری اطلاعات
1- استفاده از کتابخانه
2- کسب اطلاعات از اسناد و مدارک و بایگانی ها و آرشیوها
3- مراجعه به جداول و نمودارهای سازمانی
4- مشاهده
5- تهیه و تنظیم پرسشنامه
6-انجام مصاحبه
39
1- کتابخانه
قبل از استفاده از روشهای دیگر محقق باید از کتابخانه استفاده نماید تا از اقدامات تکراری جهت جمع آوری اطلاعات خود داری کند .
اطلاعات موجود در کتابخانه از طریق کتب ، نشریات علمی و تخصصی ، جراید روز مره ، میکروفیلم ،نوار و غیره جمع آوری می گردند .
40
2- استفاده از اسناد و مدارک و بایگانی ها
آنالیست با مراجعه به اسناد ، مدارک و پرونده های موجود در بایگانی ها و آرشیو ها اطلاعات زیادی درباره موضوع مورد نظر کسب می نماید .
41
3- جداول و نمودارهای سازمانی
جداول ،نمودارها ، فرمها و نمونه های موجود در سازمان منابعی برای اطلاعات مورد نیاز هستند که تحلیل گر برای شناخت هر چه بیشتر از آنها استفاده می کند .
42
4- مشاهده
منظور از مشاهده ثبت و ضبط دقیق کلیه جوانب بروز حادثه و نیز رفتارو گفتار فرد یا افراد خاصی در حین وقوع حادثه است .مشاهده به دو طریق ذیل صورت می گیرد :
الف )مشاهده مستقیم
ب)مشاهده غیر مستقیم
43
الف) مشاهده مستقیم :
در این مشاهده آنالیست شخصاً به مشاهده نحوه انجام کار می پردازد ومشاهده شوندگان نیز از اینکه رفتار و کردارشان مورد مشاهده قرار گرفته است آگاهی دارند .
44
ب) مشاهده غیر مستقیم :
در این روش آنالیست بدون اینکه به افرادی که کارشان تحت بررسی است اطلاع دهد عملکرد آنها را مورد مشاهده قرار می دهد و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می نماید .
45
ملاحظاتی که بایستی در مشاهده رعایت کرد
الف)آنالیست بایستی از دخالت دادن نظرات شخصی در مشاهده بکاهد .
ب)آنالیست باید مشاهدات خود را بطور منظم ثبت و ضبط کند.
ج)برای جبران محدودیت حوزه دید توصیه می شود از چند آنالیست استفاده شود .
د)در صورت امکان از وسایلی همچون فیلم و ضبط صوت هم کمک گرفته می شود.
46
5- پرسشنامه
پرسشنامه وسیله ای است که توسط آن تحلیل گر می تواند عقاید گروهی از افراد را به شکل یکنواختی ثبت کند .
47
انواع پرسشنامه
الف – پرسشنامه آزاد (چند پرسش که در آن محدودیتی برای پاسخ در نظر گرفته نمی شود)
ب – پرسشنامه ثابت (در آن برای سوالات پاسخهای ثابت در نظر گرفته می شود )
48
ملاحظاتی که بایستی در تنظیم پرسشنامه رعایت نمود
الف- در مقدمه پرسشنامه آنالیست خود را معرفی و هدف آن راشرح دهد .
ب – تمهیدات کافی برای پاسخ دادن در نظر گرفته شود. (مثلاًتمبر و پاکت و …)
ج – چون تعدادی به پرسشنامه ها پاسخ نمی دهند به تعداد بیشتری پرسشنامه تحویل گردد.
د – از طرح سوالات گنگ و کلی بپرهیزد .
ه – سوالات با درجه درک و فهم پاسخگو همخوانی داشته باشد .
49
6- مصاحبه
مصاحبه عبارت است از یک گفت و شنود مستقیم و رودررو با فردی که قرار است درباره موضوع مورد نظر از وی اطلاعاتی کسب کنند .
50
انواع مصاحبه
1- مصاحبه آزاد
مصاحبه ای که در آن یک هدف کلی برای مصاحبه تعیین ومصاحبه کننده محدود و مقید نیست و در صورت لزوم سوالات بیشتری می پرسد.
2- مصاحبه منظم
مصاحبه ای سازمان داده شده است و طبق برنامه معینی جلسه مصاحبه اداره می شود .
51
مهمترین نکاتی که در مصاحبه بایستی رعایت شود
1- مصاحبه کننده بایستی از هر نوع پیش داوری و اعمال نظر شخصی در طول مصاحبه بپرهیزد.
2- مصاحبه کردن هنری است که مصاحبه گر بایستی ویژگیهای لازم آن را داشته باشد .
3- مصاحبه گر سعی کند نقطه نظرات و نگرشهایش را در طی مصاحبه ابراز نکند .
4- چنانچه مطلبی خلاف میل مصاحبه گر گفته شد مخالفت خود را ابراز ندارد .
5- شرایط مصاحبه برای همه مصاحبه شوندگان یکسان باشد.
52
مرحله چهارم :طبقه بندی اطلاعات
در این مرحله آنالیست داده های پراکنده را طبقه بندی نموده و به آنها نظم می بخشد تا معنی دار شوند .این اطلاعات به روشهای منطقی و عقلایی و با توجه به ماهیت و نوع آنها طبقه بندی و کد گذاری می شوند.
53
روشهای طبقه بندی اطلاعات
1- استفاده از جدول
2- استفاده از نمودارها
54
جدول
جدول بندی یکی از روشهای طبقه بندی اطلاعات است که به آنالیست کمک می کند تا وجوه تشابه و همبستگی اطلاعات را که به کمک طبقه بندی منطقی به صورت ردیف ها و ستونهای افقی و عمودی در آمده است به چشم ببیند.
55
نمودار
نمودارها از وسایل ترسیمی طبقه بندی و نظم بخشی به اطلاعات هستند و آنالیست با استفاده از آنها می تواند اطلاعات را به صورتی تنظیم و منعکس کند که درک آن برای بیننده و خواننده گزارش آسان تر شود و با صرف وقت کوتاهی از پیام آن مطلع گردد .
56
محاسن نمودارها :
1- مقایسه اطلاعات را آسان می کنند .
2- چون از علائم در آنها استفاده می شود از طولانی شدن کلام جلو گیری می کنند .
3- با کمک آنها بهتر میتوان روند تغییرات و تفاوت بین دو یا چند روند را مشاهده کرد .
57
برخی از مهمترین انواع نمودارها
الف) نمودار خطی
ب) نمودار میله ای یا ستونی
ج) نمودار دایره ای
چ)نمودار فضایی
ح) نمودار سازمانی
58
نمودار خطی
نموداری است که برای نشان دادن ارتباط بین دو یا چند دسته اطلاعات بکار می رود . یکی از محورها برای اندازه گیری متغییر مستقل و محور دیگر برای اندازه گیری متغییر واسته است .
فروش
3
2
1
قیمت
4 3 2 1
59
نمودار میله ای یا ستونی
60
در این نمودار برای نشان دادن اطلاعات از میله یا ستون استفاده می شود و در آن ارتفاع میله یا ستون نمایانگر میزان فراوانی یک متغییر است .
میزان اشتغال
سال
درصد مردانشاغل
درصد زنان شاغل
نمودار دایره ای
در برخی موارد از شکل دایره برای نشان دادن اطلاعات مختلف استفاده می شود این نمودار برای نشان دادن چگونگی تقسیم یک کل به اجزاءخود مناسب است .
61
دانشچویان دانشجویان
دختر60% پسر40%
نمودار فضایی
62
این نمودارها نمایش سه بعدی اطلاعات هستند و در مواردی بکار می روند که بیش از دو متغیر موجود باشد . در این گونه نمودارها ،متغیردر یک فضای سه بعدی نشان داده می شوند .
نمودار سازمانی
این نمودار برای نشان دادن سلسله مراتب سازمان ،قلمرو وظایف و مسئولیتها و ارتباط بین مشاغل و همچنین برای انعکاس چگونگی انجام کارها و نحوه استقرار منابع سازمانی و تسهیلات فیزیکی بکار می رود.
63
مرحله پنجم :تجزیه و تحلیل اطلاعات
دراین مرحله تحلیل گر می کوشد تا ارتباط بین اطلاعات را کشف کند . در این مرحله سوالاتی از قبیل سوالات ذیل درباره اطلاعات پرسیده می شود:
1- چه فعالیتی انجام می شود ؟
2- چرا آن فعالیت انجام می شود ؟
3- آن فعالیت را چه کسی انجام می دهد؟
4- آن فعالیت چگونه انجام می شود ؟
5- آن فعالیت در کجا انجام می شود ؟
6- آن فعالیت در چه زمانی انجام می شود ؟
64
طرق اثبات منطقی در تجزیه و تحلیل اطلاعات
الف) قانون توافق مثبت
ب) قانون توافق منفی
ج) متد ترکیبی با تغییرات ملازم
65
الف) قانون توافق مثبت
هرگاه در دو یا چند مورد یک عامل مشترک وجود داشته باشد و بدنبال آن عامل مشترک یک پدیدار مشترک نیز به چشم بخورد می توان گفت آن پدیدار معلول عامل مشترک است .
66
ب) قانون توافق منفی
هر گاه در دو یا چند مورد فقدان عاملی ،عدم وجود پدیداری را به دنبال داشته باشد می توان گفت آن پدیدار معلول آن عامل است .
67
ج)متد ترکیبی با تغییرات ملازم
این روش ترکیبی از دو قانون توافق مثبت و منفی است در این متد چنانچه به دو یا چند مورد برخورد کنیم که در یک دسته از آنها فقط یک عامل مشترک به چشم بخورد و هر جا که این عامل مشترک دیده شود پدیدار خاصی نیز موجود باشد و در دسته دیگر نبودن آن عامل مشترک نبودن همان پدیدار را باعث می شود آنگاه می توان گفت آن عامل مشترک علت پدیدار مورد نظر است.
68
روش همبستگی در تجزیه و تحلیل اطلاعات
تعریف همبستگی : زمانی که بین دو یا چند عامل رابطه به گونه ای موجود باشد که تغییر در یک متغیر ،متغیر دیگری را تغییر دهد بین آن دو متغییر همبستگی موجود می باشد .
69
انواع همبستگی
1- همبستگی خطی و مستقیم
2- همبستگی خطی و معکوس
3- همبستگی غیر خطی و منحنی
70
1- همبستگی خطی و مستقیم
وقتی کاهش یا افزایش در یک عامل (متغییر مستقل ) سبب کاهش یا افزایش در عامل دیگر (متغییر وابسته ) گردد بین آن دو عامل همبستگی خطی و مستقیم وجود دارد رابطه این همبستگی در شکل زیر نشان داده شده است . ساعات کار
خستگی
71
2- همبستگی خطی و معکوس
وقتی کاهش و افزایش در یک عامل (متغییر مستقل )سبب افزایش یا کاهش در عامل دیگر گردد بین آن دو عامل همبستگی خطی و معکوس وجود دارد . شکل ذیل :
قیمت
تقاضا
72
3- همبستگی غیر خطی و منحنی شکل
چنانچه کاهش یا افزایش یک عامل سبب کاهش یا افزایش عامل دیگر و پس از مدتی سبب افزایش یا کاهش همان عامل شود بین آن دو عامل همبستگی غیر خطی موجود است . شکل ذیل
73
مرحله ششم : نتیجه گیری و ارائه راه حل
در این مرحله آنالیست به تعبیر و تفسیر یافته های خویش پرداخته و چنانچه فرضیه های اولیه او تایید گردند او موفق به کشف علت شده است و اگر تایید نشده باشند بایستی بدنبال راه حلهای دیگری برای مشکل باشد.
74
نحوه ارائه راه حل
دراین مرحله تحلیل گر با کمک قدرت خلاقیت و ابتکار خویش و به مدد شناختی که نسبت به وضع موجود بدست آورده است پیشنهاداتی معقول و منطقی جهت رفع مشکلات و نقائص ارائه می دهد.
75
نکاتی که در زمینه ارائه راه حل باید رعایت گردند
1- همخوانی راه حل با برنامه های سازمان
2- ارائه چند راه حل بجای یک راه حل
3- مطابقت با قوانین و مقررات
4- قابلیت اعمال
5- تناسب بین هزینه اجرا و منافع حاصل از اجرای طرح
6- مسئولیت اجرا
76
مرحله هفتم : تهیه و تنظیم گزارش
اقداماتی که تا این مرحله انجام گرفته اند توسط تحلیل گر در یک گزارش منظم تدوین و در دسترس مدیران و مقامات ذیربط قرار می گیرد .
77
مرحله هشتم : اجرا
در این مرحله آنالیست طی برنامه ای پیش بینی های لازم را جهت اجرای پیشنهادات مصوب و پیاده کردن طرحهای جدید و ایجاد تغییر در نظام قدیم انجام دهد.
78
مهمترین نکاتی که بایستی در مرحله اجرا انجام پذیرد
1- آنالیست طی برنامه ای از کادرهای ستادی و اجرایی نظر بخواهد و از آنها کمک بگیرد
2- آنالیست بایستی جلسات توجیهی برای کلیه افراد که مسئولیت اجرای طرح را داشته و سایر کارکنانی که با طرح در گیر هستند تشکیل دهد
3- اجرای برنامه آموزشی در خصوص نقائص روش موجود ،لزوم طرح جدید ،آشنایی با طرح جدید و غیره برای کلیه مسئولان اجرای طرح
4- فراهم سازی ابزار و تسهیلات مورد نیاز
5- کسب حمایت از سوی مدیریت و سرپرستی کارکنان.
79
مرحله نهم : آزمایش طرح جدید
دراین مرحله جهت کسب اطمینان از نتایج طرح ،طرح در یک قلمرو محدود به مرحله اجرا گذاشته می شود تا محدودیتهای حین عمل مشخص و جرح و تعدیلهای لازم انجام پذیرد .
80
مرحله دهم : استقرار طرح جدید
چنانچه نتایج حاصل از اجرای آزمایش طرح مثبت باشد و مدیران و مقامات مسئول ادامه اجرای آن را تصویب کنند طرح مربوطه در عمل پیاده و استقرار می یابد .
81
روشهای استقرار طرح
الف) روشهای موازی یا همزمان
ب) روش تدریجی یا مرحله ای
ج) روش یکباره
د) روش آزمایشی
82
الف) روش موازی یا همزمان
دراین روش نظام جاری و نظام جدید بطور همزمان اجرا می شوند و این مرحله ادامه می یابد تا نسبت به کار آیی و قابلیت اجرای روش جدید اطمینان حاصل شود و سپس روش قدیم حذف گردد.
83
ب) روش تدریجی یا مرحه ای
دراین روش طرح جدید به تدریج پیاده می شود و طرح جاری بتدریج کنار گذاشته می شود . بدینترتیب قسمتی از کار بر اساس نظام قدیم که در حال کنار گذاشتن است انجام و بقیه کار بر عهده نظام جدید است .
84
ج) روش یکباره
دراین روش نظام قدیم از تاریخ معینی کنار گذاشته شده و نظام جدید جایگزین آن می گردد. هزینه استقرار در این روش کمتر از روشهای دیگر است ولی ریسک آن بیشتر می باشد .
85
د) روش اجرای آزمایشی
چنانچه اجرای سیستم پیشنهادی ،استفاده از تکنیکهای جدید و تغییرات وسیعی را در سازمان ایجاب کند ،سیستم جدید در یک بخش از سازمان بصورت آزمایشی اجرا و حین عمل نقائص آن برطرف و پس از تغییرات لازم در کل سازمان اجرا می گردد .
86
مرحله یازدهم : ارزیابی عملکرد
پس از اینکه سیستم قدیم به سیستم جدید تبدیل شد ،آنالیست بررسی دوباره ای از سیستم به عمل آورده و عملکرد آن را ارزیابی می نماید تا میزان موفقیت سیستم جدید را مشخص و تجدید نظرهای احتمالی را انجام دهد.
87
برخی از سوالاتی که در مرحله ارزیابی عملکرد قابل طرح هستند
1- آیا سیستم به نتایجی که از فبل پیش بینی شده اند رسیده است ؟
2- چه نتایج پیش بینی نشده ای از سیستم حاصل شده است ؟
3- آیا بهره وری افزایش یافته است ؟
4- آیا پیاده سازی سیستم جدید طبق برنامه زمان بندی شده انجام پذیرفته است ؟
5- آیا انجام کار با سیستم جدید با دشواریهایی مواجه شده است ؟
88
فصل چهارم:
اصول و مفاهیم سازماندهی
تعریف سازمان
سازمان عبارت است از سیستمی متشکل از اجزاء به هم پیوسته و مبتنی بر نظم و انضباط که در جهت رسیدن به هدفهای خاصی فعالیت می کند .
ساختار کلی سازمان از دیدگاه هنری مینتزبرگ
سازمان دارای پنج بخش اساسی است :
1- بخش مدیریت عالی :(مسئولیت نهایی اداره امور سازمان را دارد)
2-بخش میانی 🙁 نظارت بر کار واحدها و هماهنگی فعالیت آنها را بر عهده دارد )
3- بخش عملیاتی :(مسئولیت تولید کالاها و خدمات را دارد )
4- بخش فنی :(از متخصصان فنی تشکیل و در موارد لزوم نظرات فنی و تخصصی می دهد )
5- ستاد پشتیبانی :(نقش کمک و یاری دهنده را برای سایر واحدها ایفاء می کند)
شمای کلی دیدگاه مینتزبرگ مدیریت میانی
مبانی سازماندهی
1- سازمان بر مبنای تعداد
2- سازمان بر مبنای وظیفه (هدف)
3- سازمان بر مبنای نوع عملیات (تخصص)
4- سازمان بر مبنای مشتری (ارباب رجوع)
5- سازمان بر مبنای قلمرو عملیاتی (محل جغرافیایی)
6- سازمان بر مبنای محصول (نوع تولید )
7- سازمان بر مبنای پروژه
8- سازمان ماتریسی
9- سازمان با ساخت آزاد
10- ساخت سازمانی مدولار
11- ساختهای ترکیبی
1- سازمان بر مبنای تعداد
در این سازماندهی ،گروهبندی و تقسیم وظایف بر مبنای تعداد صورت می گیرد و شامل تقسیم بندی افراد بطور اتفاقی و به دسته های مساوی و مامور کردن هر دسته برای انجام یک قسمت از وظایف سازمانی است .
2- سازمان بر مبنای وظیفه (هدف)
دراین نوع سازماندهی ، واحدها بر حسب وظیفه و کاری که قرار است انجام دهند تقسیم بندی می شوند در این روش هدف اصلی سازمان به فعالیتهای اصلی و فعالیتهای اصلی به فعالیتهای فرعی و فعالیتهای فرعی به وظایف اصلی و وظایف اصلی به وظایف فرعی تقسیم می شوند .
3- سازمان بر مبنای نوع عملیات (تخصص)
دراین روش مبنای تقسیم کار نوع فعالیت ،تخصص و آگاهیهاو حرفه افرادی است که کارها را انجام می دهند.
4- سازمان بر مبنای مشتری (ارباب رجوع)
دراین سازماندهی به دریافت کنندگان خدمات توجه گردیده و سازماندهی بر اساس گروههای مختلف مشتریان و ارباب رجوع صورت می پذیرد .
6-سازمان بر مبنای نوع محصول (تولید)
دراین روش مبنای گروه بندی وظایف و تقسیم کارها نوع کالا یا محصولی است که قرار است تولید شود.
6- سازمان برمبنای پروژه
در سازمانهایی که هدف آنها در قالب پروژه ها و برنامه های تقریباً مستقل اجرا می شود ،می توان به تعداد پروژه های موجود ،واحد های مستقلی را ایجاد نمود .
7- سازمان ماتریسی
این سازمان تلفیقی از سازمان بر مبنای وظیفه و سازمان بر مبنای پروژه است بدین ترتیب که جریان اختیار در واحدهای تخصصی بصورت عمودی و در واحدهای اجرایی بصورت افقی است و از تلاقی این دو محور یک ماتریس بوجود می آید.
8- سازمان با ساخت آزاد یا ادهوکراسی
این نوع سازماندهی ساختی موقت ، فی البداهه و استعجالی دارد و برای رسیدن به هدف معینی بدون طرح و نقشه قبلی بوجود می آید . این ساخت شباهت زیادی با ساخت ماتریسی دارد که از نیروهای اطلاعاتی و تخصصی بنا به مقتضای موارد مطرح شده مناسب ترین استفاده های تخصصی و عملیاتی را به عمل می آورد .
9- سازمان با گروههای متداخل یا سازمان حلقوی
این ساخت در قالب گروههایی که بوسیله اعضای مشترک با هم در ارتباط میباشند شکل می گیرد .یک فرد در گروهی بعنوان مدیر ،در گروه دیگر به عنوان مرئوس و در گروه سوم به عنوان مشاوره می تواند انجام وظیفه نماید.
102
10- ساخت سازمانی مدولار (ماجولار)
دراین سازماندهی ،سازمان از واحدهای مختلفی تشکیل می شود که هر واحد با ضوابط اجرایی مشخص و ماموریتی که خود مینیاتوری از ماموریت کل سازمان است بطور مستقل ،غیر متمرکز و خود کفا به فعالیت ادامه می دهد.
11- ساختهای ترکیبی
هر یک از روشهای سازماندهی دارای معایب و محاسنی هستند که با توجه به شرایط زمانی و مکانی و مقتضیات موقعیتی آنهایی را بر می گزیند که بیشترین سود و کمترین زیان را داشته باشند .به همین دلیل در بسیاری از سازمانها ممکن است از ترکیبی از روشهای سازماندهی فوق بهره گرفته شود .
تنظیم نمودار سازمانی
برای تهیه طرح سازمان می توان از روشهای ذیل استفاده نمود :
1- تحلیلی
2- تلفیقی
3- ترکیبی
روش تحلیلی در تهیه نمودار سازمانی
دراین روش امر گروه بندی فعالیتها و وظایف از بالا به پایین انجام می گیرد .بدین معنی که هدف سازمان به هدفهای فرعی ،فعالیتها ،وظایف و عملیات تقسیم می شود و اجرای مجموعه ای از وظایف و عملیات تحت عنوان یک شغل به شاغل واگذار می گردد.
روش تلفیقی در تهیه نمودار سازمانی
در این روش کار گروه بندی از پایین به بالا انجام می گیرد . بدین معنا که ابتداء مشاغل مختلفی که باید در سازمان انجام شوند مشخص گردیده و آنگاه مشاغل مشابه و مرتبط در یک گروه قرار داده می شوند و به یک واحد سازمانی احاله می گردند و این کار ادامه می یابد تا سلسله مراتب سازمانی کامل گردد.
روش ترکیبی در تهیه نمودار سازمانی
این روش ترکیبی از روشهای تلفیقی و ترکیبی است و در عمل هم بیشتر از این روش استفاده می گردد و در عین حال به محتوای مشاغل نیز توجه شده و ارتباط لازم بین وظایف ، فعالیتها و هدفها مد نظر قرار می گیرد .
مهمترین نکاتی که در تهیه نمودار سازمانی باید به آن توجه کرد
1- تبادل نظر با مدیریت در زمینه تمرکز ،عدم تمرکز،حیطه مدیریت و سطح یا بلند بودن سلسله مراتب
2- تعادل اختیار و مسئولیت
3- توزیع مناسب اختیارات بین واحدهای صف و ستاد
4- توجه به ارتباط هر یک از مشاغل با هدف سازمان
5- بررسی قلمرو هر یک از واحدها و در صورت لزوم ترکیب آنها
110
فصل پنجم:
فنون تجزیه و تحلیل سیستم ها
ابزارها و فنون تجزیه و تحلیل سیستم ها
1- بررسی تقسیم کار
2- بررسی جریان کار
3- بررسی جا ومکان
4- کنترل فرم ها
5- کنترل اسناد و سیستم های بایگانی
6- اندازه گیری کار
7- برنامه ریزی شبکه ای (پرت،سی پی ام،پی دی ام)
111
جدول تقسیم کار
جدولی است که نشان می دهد کارکنان یک سازمان در یک مدت معین ،چه کارهایی را انجام می دهند و چه مقداروقت صرف انجام دادن این کارها می کنند .
112
مزایای جدول تقسیم کار
1- کسب آگاهی از بار واقعی کار و نحوه توزیع آن
2- شناخت محلهای تراکم کار و تراکم نیروی انسانی
3- آگاهی از تکرار ها و تداخلهای وظایف
4- آگاهی از نحوه اختصاص وقت به هر یک از وظایف
5- کسب اطلاع از اوقات اضافی کارکنان
6- آگاهی از تعداد واقعی نیروی مورد نیاز
7- ارزشیابی کارکنان
113
محدودیتهای جدول تقسیم کار
1- چون از اطلاعات کارکنان استفاده می شود ممکن است با واقعیت تطبیق نداشته باشد .
2- تعین زمان در مورد برخی وظایف بطور دقیق میسر نیست.
114
مقدمات لازم برای تهیه جدول تقسیم کار
1- تشکیل جلسه توجیهی ،کارکنان و سرپرست مستقیم آنها پیرامون جدول تقسیم کار.
2- کمک گرفتن از اطلاعات تکمیلی برای کسب اطلاعات دقیق تر
3- آنالیست بایستی در فرایند کار از سرپرست کمک بگیرد.
4- آنالیست بایستی رابطه ای دوستانه با کارکنان و سرپرست در حین تهیه و تنظیم جدول داشته باشد .
115
مراحل تهیه جدول تقسیم کار
1- انتخاب واحد بررسی
2- تهیه لیست وظایف کارکنان
3- تهیه لیست فعالیتهای واحد
4- تهیه جدول تقسیم کار در وضع موجود
5- تجزیه و تحلیل جدول تقسیم کار در وضع موجود
6- تهیه جدول تقسیم کار در وضع پیشنهادی
116
مرحله اول :انتخاب واحد بررسی
در این مرحله آنالیست کل سازمان را به واحدهای کوچک تقسیم و برای هر یک از واحد ها بطور جداگانه جدول تقسیم کار تهیه و سپس برای کل واحد ها از روی جداول گزارش جامعی تهیه و به مدیریت ارائه می دهد .
117
رابطه هدف ،فعالیت و وظیفه در جدول تقسیم کار
118
وظیفه2
هدف
وظیفه 3
وظیفه1
فعالیت
مرحله دوم :تهیه لیست وظایف کارکنان
لیست وظایف کارکنان لیستی است که نشان می دهد هر یک از کارکنان یک واحد سازمانی در یک مدت معین چه وظایف و عملیاتی را انجام و چقدر وقت صرف انجام آنها می کنند.
119
نمونه ای از لیست وظایف انفرادی کارکنان
120
مرحله سوم : تهیه لیست فعالیتهای واحد
این لیست صورتی از کلیه فعالتهایی که در یک واحد سازمانی انجام می شود می باشد که در بر گیرنده مجموعه فعالیتهای اساسی و عمده ای که کارکنان انجام می دهند است .
121
نمونه ای از لیست فعالیت های واحد
122
مرحله چهارم :تهیه جدول تقسیم کار برای وضع موجود
دراین مرحله آنالیست با استفاده از اطلاعاتی که در دو مرحله قبلی بدست آورده نسبت به تهیه جدول تقسیم کار اقدام می نماید .مرحله چهارم در واقع ترکیبی از دو مرحله دوم و سوم می باشد و جدول تقسیم کار نیز برایندی از لیست وظایف انفرادی کارکنان و لیست فعالیتهای واحد می باشد.
123
مرحله پنجم : تجزیه و تحلیل جدول تقسیم کار
دراین مرحله به بررسی انتقادی جدول تقسیم کار پرداخته می شود و سوالاتی از قبیل سوالات ذیل درباره اطلاعات جدول پرسیده و پاسخ آنها مشخص می گردد.
1- آیا کلیه فعالیتها دراین واحد انجام می شود.
2- کدام یک از این فعالیتها بیشترین وقت را می گیرند و آیا لازم است این مقدار وقت صرف آنها شود .
3- چه مقدار وقت صرف کارهای غیر ضروری می شود .
4- آیا از تخصص و مهارت افراد استفاده مناسب به عمل می آید .
124
مرحله ششم : تهیه جدول تقسیم کار پیشنهادی
زمانی که پاسخ سوالات مطرح شده در مرحله قبل مشخص گردیدند معین می شود که در مورد برخی از وظایف تغییراتی ضروری می باشد مثلاً مشخص می شود که تخصیص زمان نسبت به اهمیت وظایف و فعالیتها به درستی صورت نگرفته است . لذا تغییرات مذبور در جدول جدیدی به نام جدول تقسیم کار پیشنهادی اعمال میگردد.
125
نمونه ای از جدول تقسیم کار
126
فصل ششم: عنوان: بررسی نمودار جریان کار
127
تعریف نمودار جریان کار
نمودار جریان کار عبارت است از تصویری از مراحل مختلفی که برای انجام یک کار از ابتداء تا انتها طی می شود.
128
علائم نمودار جریان کار
برای ترسیم نمودار های جریان کار از علامتهایی استفاده می شود که هر کدام دارای مفهوم خاصی هستند این علائم در نمودار سبب تسهیل و تسریع درک نمودار می شوند که در اسلاید های بعدی ارائه شده اند .
129
1- عمل یا اقدام
برای نشان دادن عمل یا اقدام که معرف انجام کار است و زمانی که چیزی بوجود آمده یا تغییری حادث شده و یا اینکه جزئی بر چیزی اضافه شده باشد(مثل نوشتن یک نامه) از علامت دایره استفاده می شود.
130
2. بازرسی یا کنترل
از این علامتها برای نشان دادن بازرسی ، کنترل ،مقایسه و تطبیق آنچه که صورت گرفته است با معیارهای مورد نظر استفاده می شود .
مثال:بررسی چکی که صادر شده است .
131
3- تصمیم گیری
تصمیم گیری گر چه نوعی عمل است و می توان آن را با دایره بزرگ نشان داد ولی ممکن است برخی از آنالیستها از علامت لوزی برای نمایاندن آن استفاده کنند .
مثال: اتخاذ تصمیم در مورد افزایش تولید
132
4- انبار یا بایگانی
این علامت نشان دهنده نگهداشتن کار بطور موقت یا دائمی است .
مثال : ضبط یک نامه یا نگهداری یک کالا در قفسه
133
5- تاخیر یا انتظار غیر موجه
این علامت نشان دهنده زمانی است که کار در انتظار می ماند تا مرحله بعدی آن صورت گیرد . تاخیر موقعی پیش می آید که به علت شرایط موجود ،اجرای مرحله بعدی امکان پذیر نباشد و قسمتی از کار متوقف شود .
134
6- حرکت یا ارسال (جابجایی)
این علامت برای نشان دادن حرکت یا نقل و انتقال استفاده می شود که معرف تغییر مکان از جایی به جای دیگر است.
135
7- ترکیبی از علائم
الف )عمل و حرکت یا
هرگاه عملی در حین حرکت انجام شود ازاین علامت استفاده می شود.
ب) عمل و کنترل یا
این علامت معرف انجام بازرسی در حین عمل است .مثل وزن کردن شیشه های نوشابه
136
انواع نمودار جریان کار
الف) نمودار عمودی یا یک ستونه
ب) نمودار افقی یا چند ستونه
137
الف)نمودار عمودی یا یک ستونه
این نمودار در مواردی بکار می آید که کلیه مراحل یک کار در یک قسمت یا یک واحد انجام شود. با کمک این نمودارآنالیست می تواند به ارتباط کاری موجود در یک واحد پی ببرد و از تکرار و تداخلهای وظیفه ای وعملیاتی آگاه شود.
138
نمونه ای از نمودار جریان کار عمودی یا یک ستونه
139
نمودار جریان کار افقی یا چند ستونه
این نمودار در مواردی بکار می آید که مراحل انجام یک کار در چند قسمت یا چند واحد انجام می شود . این نمودار به آنالیست کمک می کند تا به نحوه ارتباط بین واحدهای مختلف پی ببرد و از تکرارها و تداخلها یی که در آن واحد رخ می دهد آگاهی پیدا نماید.
140
نمونه ای از نمو دار افقی یا چند ستونه
141
مراحل بررسی نمودار جریان کار
مرحله اول : تعیین کار مورد نظر
مرحله دوم : تعیین مراحل کار
مرحله سوم: ترسیم نمودار جریان کار در وضع موجود
مرحله چهارم : تجزیه و تحلیل نمودار جریان کار
مرحله پنجم : تنظیم نمودار پیشنهادی
142
مرحله اول : تعیین کار مورد نظر
دراین مرحله آنالیست بایستی کاری که می خواهد مورد بررسی قرار دهد را تعیین و نقطه آغاز و پایان آن را دقیقاً مشخص نماید .
143
مرحله دوم : تعیین مراحل کار
دراین مرحله آنالیست بایستی از کلیه مراحل انجام کار لیستی تهیه نموده و دقت نماید که صرفاً جریان کار مورد نظر را تعقیب و از آن منحرف نشود .
144
مرحله سوم: ترسیم نمودار جریان کار در وضع موجود
دراین مرحله آنالیست با استفاده از اطلاعات کسب شده در مرحله دوم نموداردر وضع موجود را ترسیم می کند و اگر کلیه مراحل در یک واحد انجام شود نمودار عمودی و اگر در چند واحد انجام شود نمودار افقی رسم می گردد .
145
مرحله چهارم : تجزیه و تحلیل نمودار
دراین مرحله آنالیست با دید انتقادی به نمودار وضع موجود نگاه کرده و سوالات ذیل را درباره اطلاعات جدول می پرسد.
1- این مرحله چیست یا بعبارت دیگر در این مقطع کدام یک از مراحل کار باید انجام شود ؟
2- چرا بایستی این مرحله انجام شود؟
3- چرا این مرحله توسط این فرد انجام می شود ؟
4- چرا این مرحله دراین زمان انجام می گیرد ؟
5- این مرحله چگونه انجام می گیرد؟
6- چرا این مرحله دراین مکان انجام می شود ؟
146
مرحله پنجم: تنظیم نمودار پیشنهادی
دراین مرحله آنالیست تغییرات و اصلاحاتی که با توجه به پاسخ سوالات فوق لازم می داند در نمودار وضع موجود ایجاد و نمودار در وضع پیشنهادی را تنظیم می نماید . در اغلب موارد نمودار در وضع پیشنهادی دارای مراحل کمتر و روشی ساده تر می باشد .
147
فصل هفتم: بررسی و کنترل فرمها
148
تعریف فرم
فرم یکی از ابزارهای برقراری ارتباط است که برای دریافت اطلاعات خاصی به صورت مکتوب تهیه و تنظیم می شود.
149
انواع فرم
فرمها برحسب دو عامل ذیل دسته بندی می شوند :
1- قلمرو استفاده
2- کار و وظیفه ای که انجام می دهند.
150
1- انواع فرم برحسب قلمرو استفاده
الف – فرمهای داخلی: این فرمها در بخش کوچکی از سازمان استفاده می شوند .
ب – فرمهای استاندارد : این فرمها در کلیه قسمتهای سازمان استفاده می شوند. (مثل برگه مرخصی)
151
2- انواع فرم بر حسب کار و وظیفه ای که انجام می دهند
1- فرمهای پرسنلی
2- فرمهای مالی
3- فرمهای آموزشی
4- فرمهای تدارکاتی
5- فرمهای تعمیرات و نگهداری وسایل
6- فرمهای متفرقه
152
هدف از بررسی و کنترل فرم
هدف از بررسی و کنترل فرم طراحی ،اصلاح و بهبود فرمهای مورد نیاز سازمان و حذف فرمهای اضافی و تهیه فرمهای مورد نیاز با حد اکثر بازدهی و حد اقل هزینه می باشد .
153
مراحل بررسی و کنترل فرم
1- بررسی فرمهای موجود
2- تجزیه و تحلیل فرمهای موجود
3- تهیه طرح پیشنهادی برای فرمهای موردنیاز
154
1- بررسی فرمهای موجود
دراین مرحله آنالیست نمونه ای از فرمهای موجود سازمانی را جمع آوری و با دقت در شکل ظاهری آنها و موارد مندرج در آنها و همچنین ترتیب قرار گرفتن و نحوه تخصیص جا برای هر قسمت آن و نوع کاغذ و سایر مشخصات فرم را دقیقاً شناسایی می نماید .
155
2- تجزیه و تحلیل فرمهای موجود
دراین مرحله آنالیست با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود به بررسی نقایص،کاستی ها،ایرادات و نارسایی های فرمهای موجود می پردازد.
برخی از سوالاتی که در این مرحله بایستی پاسخشان مشخص گردند به شرح ذیل هستند.
1- چه فرمی مورد بررسی است؟
2- آیا کلیه نسخ این فرم ضروری است؟
3- آیا محتوای فرم برای کسانی که آن را بکار می برند واضح و قابل درک است؟
4- آیا اندازه فرم مناسب است ؟
5- آیا فرم اطلاعات مورد نیاز را تامین می کند؟
156
3- تهیه طرح پیشنهادی برای فرمهای مورد نیاز
دراین مرحله آنالیست با استفاده از اطلاعات مراحل قبل گامهای زیر را بر می دارد:
1- تعیین هدف فرم
2- تعیین عنوان فرم
3- تعیین شماره یا کد فرم
4- نظر خواهی از تکمیل کنندگان و استفاده کنندگان از فرم
5- تعیین اطلاعاتی که در فرم درج می شود
6- تهیه طرح فرم
7- استفاده آزمایشی از فرم در یک واحد نمونه
8- جرح و تعدیل فرم با استفاده موثر از باز خور
9- تهیه فرم نهایی
157
فصل هشتم: بررسی جا و مکان
158
هدفهای کلی
آشنایی با تکنیک بررسی جا ومکان کار
آگاهی از هدف بررسی
اطلاع از ملاحظاتی که در بررسی جا و مکان کار بایستی رعایت شوند
شناخت مراحل بررسی جاومکان
159
تعریف بررسی جا و مکان
بررسی جا ومکان عبارت است از مطالعه چگونگی تخصیص مکان و فضای در دسترس به نیروی انسانی از یک طرف و وسایل و تجهیزات کاری از طرف دیگر.
160
هدف از بررسی جا و مکان
1- تامین رضایت نیروی انسانی و توجه به رفاه و راحتی آنها در محیط کار
2- تسهیل سرپرستی و نظارت بر کار کارکنان
3- برقراری جریان و گردش کار بطور موثر و کارآمد
4- ایجاد تسریع در ارائه خدمات و کالاها به ارباب رجوع و تاثیر روانی مثبت بر آنها
5- صرفه جویی و ایجاد قابلیت انعطاف در مورد تغییرات و تحولات آینده
161
برخی از اصول و معیار های بررسی و تخصیص جا و مکان
1- مراقبت شود که هیچ بخش از مکان و فضای در دسترس هدر نرود.
2- واحد ها و افرادی که وظایفشان از نظر ماهیت با یکدیگر مرتبط و مشابه است نزدیک به هم قرار گیرند.
3- گردش کار حتی الامکان از یک محل شروع و به محل دیگر ختم شود و از تقاطع و رفت و برگشتهای غیر ضروری خوداری شود.
4- محل استقرار افراد و واحدها با ارباب رجوع زیاد نزدیک در ورودی تعیین شود.
5- واحدهایی که کارشان جنبه محرمانه دارد دورتر از محل رفت و آمد مشتریان باشند.
162
اشکال طراحی مسیر کار
الف)خط مستقیم ز) دایره یا بیضی
ب)خط منحنی یا نعلی شکل ح)مثلث
ج)خط شکسته و)چهار گوش
د)شکل «ال» ه)شکل«T»
163
مراحل بررسی جا ومکان
مرحله اول :بررسی جا ومکان در وضع موجود
مرحله دوم : تجزیه و تحلیل طرح جا و مکان کار
مرحله سوم : تهیه طرح جا و مکان
164
فصل نهم: سیستم ها و روشهای بایگانی
165
هدفهای کلی
1- آشنایی با اهمیت بایگانی در سازمانها
2- آشنایی باانواع سیستم های بایگانی
3- آگاهی از اصول بایگانی
4- شناخت روشهای تنظیم اسناد
5- آشنایی با مراحل بررسی سیستم بایگانی
166
تعریف بایگانی
بایگانی عبارت است از فن اداره ، نظارت وحفاظت اسناد و مدارک سازمان به منظور نگهداری و مراجعه .
167
وظیفه بایگانی
وظیفه بایگانی در هر سازمان طبقه بندی اسناد ،ثبت و ضبط و کنترل آنهاست و این وظیفه از مرحله دریافت سند آغاز و تا زمانی که به علت سلب ارزش و برطبق مقررات از بین می رود و یا به علت ارزش استثنایی در محل معینی برای همیشه نگهداری می شود دوام خواهد یافت .
168
تعریف سند
سند عبارت است از حقایق کتبی در خصوص وقایع و معاملات سازمان که ممکن است در فرمهای چاپی ،کارت ،اوراق،کاغذ یا کتاب منعکس شود . بنابراین هر شیءقابل استناد مثل نوارهای ضبط صوت ،فیلم ،میکروفیلم و …مادام که قابل استناد باشند سند محسوب می شوند .
169
تعریف پرونده
پرونده عبارت است از مجموعه ای از اسناد و مدارک مربوط به یک موضوع ،شخص یا سازمان که بترتیب خاصی در یک پوشه یا کلاسور نگهداری شده است .
170
تعریف آرشیو
آرشیو عبارت است از محل نگهداری دائمی اسناد و مدارک گران بهایی که از نظر اداری ،حقوقی ،مالی ،علمی ،تاریخی و فرهنگی ارزش نگهداری دائمی را دارند.
171
انواع سیستم بایگانی
1- سیستم متمرکز
2- سیستم غیرمتمرکز
3- سیستم نیمه متمرکز (کنترل مرکزی )
172
اصول بایگانی
173
اصل آسان بودن
به موجب این اصل سیستم بایگانی و نحوه تنظیم مدارک و پرونده ها بایستی آسان و قابل درک بوده و با صرف اندکی وقت مفهوم گردد .
174
اصل قابلیت اجرا
براساس این اصل سیستم مورد استفاده بایستی با توجه به نوع و ماهیت کار و امکانات در دسترس و در عمل قابل پیاده شدن باشد .
175
اصل قابلیت انعطاف
به موجب این اصل سیستم بایگانی باید قابلیت تطابق با تغییرات و تحولات را داشته باشد و در این زمینه نیز پیش بینی لازم را انجام داده باشد .
176
اصل دقت و سرعت
سیستم بایگانی و روشهای مورد عمل بایستی به نحوی باشند که در عین دقت و صحت ،امکان تسریع در عمل را نیز میسر سازند .
177
اصل افراد با صلاحیت
کارکنان بایگانی بایستی دارای شرایط لازم برای احراز این شغل بوده و مهارت و تجربه کافی را در این زمینه داشته باشند .
178
اصل نظم اصولی و منطقی
در تشکیل پرونده ها و تنظیم مطالب آنها ،بایستی از یک نظام اصولی و منطقی پیروی شود .رعایت نکات زیر توصیه می شود :
الف- وجود ارتباط منطقی بین عنوان پرونده و موضوع نامه های مندرج در آن
ب- رعایت تقدم و تاخر در شماره و تاریخ نامه ها
ج- حفظ یک نسخه از هر نامه و حذف نسخه های اضافی
د- رعایت حد متعادل برای قطر هر پرونده
179
روشهای تنظیم اسناد
180
مراحل بررسی سیستم بایگانی
181
فصل دهم: بررسی تکنیکهای کمی
182
روش ارزیابی و بازنگری برنامه (پرت)
بطور خلاصه پرت را می توان یکی از روشهای برنامه ریزی دانست که با آرایش مقداری خود ،کلیه عوامل موثر را در راه رسیدن به هدف ،با توجه به عامل زمان در شبکه ای جهت دار مصور می سازد . از این روی پرت را «برنامه ریزی شبکه ای »می خوانند.
183
علائم مورد استفاده در پرت
184
1- رویداد یا واقعه
رویدا عبارت است از لحظه مشخصی از زمان که در آن عمل خاصی انجام می گیرد . که می تواند شروع و یا پایان یک کار جسمی یا فکری باشد که دربر گیرنده طی زمان نیست .
در روش پرت رویداد را با علامت دایره نشان می دهند. و برای هر رویداد نیز شماره ای در نظر گرفته می شود .
185
2- فعالیت
فعالیت کار و عمل خاصی است که برای انجام شدن هر قسمت از برنامه ضرورت دارد و انجام آن مستلزم طی زمان است و بدیهی است با طی زمان نیز بخشی از منابع سازمان مصرف می شود برای نشان دادن فعالیت از فلش یا پیکان ( ) استفاده می شود.
186
3- فعالیت عاریه یا فعالیت زمان صفر
برای نشان دادن روال منطقی برنامه و ارتباط بین فعالیتها ،ازعلامت فعالیت عاریه یا زمان صفر یا بی اثر که مستلزم صرف منابع و طی زمان خاصی نیست و صرفاً برای منعکس کردن توالی فعالیتها بکار می رود استفاده می شود . دراین مورد از علامت فلش خط چین( ) استفاده می شود .
187
مراحل روش پرت
188
نمونه ای از شبکه ترسیم شده
189
1
2
3
4
5
6
8
7
سوالاتی که بایستی برای ترسیم شبکه به آنها پاسخ داد
1- چه فعالیتها و رویدادهایی باید قبل از این رویداد انجام شود؟
2- چه فعالیتها و رویدادهایی را نمی توان قبل ازاین رویداد شروع کرد ؟
3- چه فعالیتها و رویدادهایی را می توان قبل از این رویداد شرع کرد ؟
190
گامهای تحلیل زمانی شبکه
191
1- تخمین زمان هر فعالیت
برای تعیین زمان هر فعالیت سه زمان برآورد گردیده و سپس با استفاده از فرمولی که بعداً ذکر خواهد شد به یک زمان تبدیل می شوند.
192
سه زمان برآورد شده در پرت
الف – برآورد خوش بینانه (زمان حداقل یا کمترین زمان )
ب- برآورد بد بینانه (زمان حداکثر یا بیشترین زمان )
ج- برآورد زمان محتمل
193
الف)برآورد خوشبینانه
دراین مورد آنالیست سعی می کند زمان انجام هر کاری را بدون در نظر گرفتن مشکلات و عوامل نا مساعدی که ممکن است در آینده پیش آید تخمین بزند . این زمان را باTo یا Ta نشان می دهند.
194
ب)برآورد بد بینانه
دراین مورد آنالیست می کوشد عوامل نامساعد و نیز مشکلات و موانع را در پیش بینی خود دخالت دهد و حد اکثر زمانی را که فکر می کند برای انجام فعالیت لازم است برآورد نماید . این زمان را با حرف Tpیا Tb نشان می دهند.
195
ج) برآورد زمان محتمل
دراین مورد آنالیست سعی دارد با در نظر گرفتن شرایط عادی و با در نظر داشتن زمانی برای وقایع غیر قابل پیش بینی نسبت به برآورد زمان محتمل اقدام نماید این برآورد معرف زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت بطور معمول است که با حرف Tmنشان داده می شود .
196
2- تعیین زمان انتظار برای هر فعالیت
دراین مرحله سه زمان برآوردی بایستی به یک زمان تبدیل گردد و نظر به اینکه احتمال وقوع زمان حد اقل و زمان حداکثر تقریباً یکسان و احتمال وقوع زمان محتمل بیشتر از برآورد های دیگر است، لذا برای تبدیل سه زمان به یک زمان بایستی شانس و اعتبار بیشتری برای زمان محتمل در نظر گرفته شود .لذا از فرمول زیر استفاده می شود.
Te= ta+4tm+ta
6
197
3- تعیین کمترین زمان برای هر رویداد (TE)
کمترین زمان مورد انتظار برای هر رویداد عبارت است از مجموع زمانهای مورد انتظار هر فعالیت از ابتداء تا آن رویداد خاص.بنابراین وقتی در یک شبکه دو یا چند مسیر وجود دارد که به یک رویداد ختم می شود کمترین زمان مورد انتظار برای آن رویداد عبارت خواهد بود از زمان مورد انتظار مسیری که بصرف بیشترین زمان احتیاج دارد.
198
فرمول محاسبه TE
مثال : در شبکه زیر کمترین زمان مورد انتظار برای رویداد پنجم عبارت خواهد بود از مجموعte در مسیر 5-4-3-1
(فعالیت)te+(رویداد قبلی)TE=(رویداد بعدی)TE
199
1
2
3
4
5
4= te
5= te
3= te
7= te
2= te
4- تعیین بیشترین زمان مجازTL
بیشترین زمان مورد انتظار و مجاز برای یک رویداد عبارت است از دیرترین زمانی که یک رویداد باید تکمیل شود تا پروژه طبق برنامه زمانبندی شده پیش برود . TL ازطریق پیدا کردن طولانی ترین مسیر از رویداد پایان شبکه تارویداد مورد نظر محاسبه می کنیم . بنابراین عکس محاسبه TE عمل می کنیم .
200
فرمول محاسبه بیشترین زمان مجاز (TL)
(فعالیت)te – (رویداد بعدی)TL= (رویداد قبلی)TL
در مثال قبل چنانجه زمان انجام پروژه 12 هفته باشدTL رویداد4 عبارت خواهد بود از 10= 2- 12
201
5- تعیین زمان آزاد (S)
زمان آزاد یا فرجه عبارت است از تفاضل بین بیشترین زمان مجاز ؛یعنیTL و کمترین زمان مورد انتظار؛یعنیTE برای هر رویداد و منظور از آن عبارت است از وقت اضافی موجود است که برای رسیدن به هر رویداد در اختیار می باشد . میزان فرجه ممکن است مثبت ،صفرو منفی باشد.
202
فرمول محاسبه زمان آزاد (S)
S = TL –TE
زمان مورد انتظار زمان مجاز زمان آزاد
اگر بیشترین زمان مجاز با کمترین زمان مورد انتظار مساوی باشد فرجه صفر خواهد بود .بدین معنی که هیچ وقت آزادی موجود نیست .
اگر مسیری از نظر زمانی طولانی تر از زمانی باشد که برای اتمام پروژه در نظر گرفته شده است در این صورت میزان فرجه منفی خواهد بود .
203
6- تعیین مسیر بحرانی
طولانی ترین مسیر شبکه؛ یعنی مسیری که از آغاز تا پایان شبکه ، بیشترین وقت را می گیرد مسیر بحرانی است .بعبارت دیگر مسیری که دارای کمترین وقت آزادو امکان کند کاری باشد مسیر بحرانی است .
204
7- تعیین واریانس و احتمال خاتمه پروژه
آنالیست برای اینکه از میزان دقت برآورد خود آگاه شود می تواند از فرمول واریانس کمک بگیرد . اگر میزان واریانس کم باشد ،درصد احتمال برآورد و درجه اطمینان بالاتر خواهد بود و چنانچه دامنه اختلاف بین دو برآورد حداکثر و حداقل خیلی زیاد باشد،میزان عدم اطمینان افزایش می یابد. برای محاسبه واریانس از فرمول زیر استفاده می شود .
o = b– a
6
205
روش مسیر بحرانیc . p . m ) )
این روش یکی دیگر از روشهای برنامه ریزی است که مبنای پیش بینی را با برآورد هزینه فعالیتهای مربوط به انجام یک پروژه مرتبط می سازد .
206
تفاوتهای روش سی پی ام و پرت
1- در روش c .p .m بجای برآورد سه زمان در مورد هر فعالیت فقط یک زمان برآورد می شود .
2- روش پرت صرفاً مبنای پیش بینی زمان فعالیت شکل می گیرد در حالی که در روشc p m علاوه بر فعالیت ،نسبت به هزینه های انجام هرفعالیت نیز توجه می شود .
207
مراحل روش C P M) (
208
روش ترسیم پیش نیازها(P D M)
این روش برنامه ریزی شبکه ای برمبنای ترسیم شبکه براساس فعالیت های مورد نیاز قبلی یا ترسیم پیش نیازها می باشد در این روش فعالیت ها بصورت مستطیل یا دایره نشان داده می شوند و روابط بین فعالیتها بوسیله فلش یا پیکان منعکس می گردند.
209
جدول زمانبندی فعالیتها در P D M
ویژگی خاص روشP D M تنظیم جدول زمانبندی فعالیتها است که با آن می توان تعیین کرد که هر فعالیتی در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد ،چه مدتی طول خواهد کشید و چه ارتباط هایی بین آن فعالیت با فعالیتهای قبل از آن وجود دارد .
210
فصل یازدهم: کار سنجی
211
تعریف کارسنجی
کار سنجی یکی از تکنیکهای مطالعه کار است که به منظور افزایش ثمر بخشی سازمانی انجام می گیرد و عبارت است از بکار گیری روشهایی برای تعیین زمان انجام کار معین به وسیله یک فرد واجد شرایط در سطحی قابل قبول .
212
برخی از فوائد کار سنجی
1- کمک به برنامه ریزی نیروی انسانی
2- ایجاد امکان کنترل و ارزیابی کارکنان
3- کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده کالا
4- بهبود روابط کار
5- کمک به برآورد بهتر قیمت کالاها یا خدمات و برآورد بودجه
6- افزایش کار آیی
7- و غیره
213
اصول کار سنجی
1- در کار سنجی باید روش کار مورد بررسی و سنجش قرار گیرد نه کارگر یا کارمند
2- روشی برای کار سنجی انتخاب شود که قابل درک و بکار گیری باشد .
3- هزینه کارسنجی با منافع حاصل از پذیرش و اجرای آن مقایسه و در صورت بیشتر بودن منافع آن انجام شود .
214
پیش نیازهای کار سنجی
1- اصلاح و ساده سازی روش کار قبل از کار سنجی
2- علاوه برروش کار وسایل و ابزار کار نیز مناسب واستاندارد باشد.
3- در مورد روش ساده شده بایستی آموزش کافی به کارکنان داده شوتد تا بتوانند آن را بکار برند .
215
فن بررسی حرکات
فن بررسی حرکات دقت در کلیه حرکاتی است که برای انجام یک کار صورت می گیرد . هدف از این کار حذف حرکات اضافی و زائد ،تشخیص حرکات مورد نیاز و در نهایت افزایش کار آیی کارمند و کارگر است .
216
مقاصد اساسی فن بررسی حرکات
1- حذف حرکات زائد
2- تقلیل خستگی ناشی از حرکات اضافی
3- برطرف کردن نقائص و نارسایی های محیط فیزیکی کار (مثل نور ناکافی،رطوبت و غیره )
217
مراحل بررسی حرکات
1- انتخاب کار مورد نظر
2- انتخاب فردی که در نظر است کارش بررسی شود
3- بررسی حرکات فرد در حین کار ،دفعات و ثبت آنها
4- تعیین زمان انجام هر یک از حرکات
5- تجزیه و تحلیل حرکات انجام شده (با طرح سوالاتی از چرایی و چگونگی کار )
6- حذف ،ترکیب و تغییر حرکات در صورت لزوم
7- تعیین حرکات مورد نیاز
218
برخی از روشهای کار سنجی
1- روش استفاده از سوابق گذشته
2- روش گزارش گیری
3- روش نمونه گیری
4- روش زمان سنجی
5- روش عناصر از پیش تعیین شده
219
روش استفاده از سوابق گذشته
دراین روش سوابق و اطلاعات مربوط به گذشته مبنای کار سنجی فرض می شود و با توجه به حجم کار موجود نسبت به پیش بینی مدت زمان لازم و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام کارها اقدام می گردد .
220
مراحل روش استفاده از سوابق گذشته
1- تعیین کار مورد نظر جهت اندازه گیری
2- تهیه لیستی از وظایف مربوط به کار
3- تعیین واحد زمانی انجام کار با توجه به نوع و ماهیت کار (روز ،هفته،ماه ،سال)
4- تعیین حجم کار انجام شده در واحد زمانی منتخب
5- محاسبه واحد زمان کار با در نظر گرفتن حجم کار انجام شده در واحد زمان وتعداد نیروی انسانی بکار رفته از طریق فرمول زیر
حجم کار = واحد زمان کار
تعداد نیروی انسانی
221
روش گزارش گیری
دراین روش هر یک از کارکنان آنچه را در طی روز انجام می دهد در لیست وظایف روزانه یا فرم مناسب دیگری درج می کند و در پایان واحد زمانی تعیین شده (مثلاً پایان هفته )گزارشی از کل کارهای انجام شده تهیه و در اختیار آنالیست قرا ر می دهد و آنالیست از اطلاعات بدست آمده می تواند میانگین آنها را تعیین و مبنایی جهت استاندارد بدست آورد .
222
مراحل روش گزارش گیری
1- تعیین کار مورد نظر برای اندازه گیری
2- توجیه کارکنان در مورد روش و جلب همکاری آنها
3- تهیه فرمهای مربوط به جمع آوری اطلاعات (لیست وظایف )
4- توزیع و جمع آوری فرمها
5- استخراج اطلاعات از فرمها
6- تعیین واحد زمان انجام کار با توجه به نوع و ماهیت کار
7- تعیین حجم کار انجام شده در واحد زمانی منتخب
8 – محاسبه واحد زمان کار یا تعدیل وتصحیح آن و انتخاب استاندارد نهایی
223
روش نمونه گیری
براساس این روش می توان کار کارکنان را بطور تصادفی در فواصلی مورد مشاهده قرار داد و عملکرد نمونه را نسبت به کل تعمیم داد.
224
مراحل روش نمونه گیری
1- تعیین کار مورد نظر جهت اندازه گیری
2- آماده سازی وسایل کار
3- مشاهده کار بطور تصادفی و به دفعات مکرر
4- ثبت نتایج مشاهدات
5- تقسیم نتایج حاصله بر تعداد دفعات مشاهده
6- تعدیل و تصحیح رقم بدست آمده بمنظور نزدیک کردن آن به واقعیت
7- تعیین استاندارد نهایی
225
روش عناصر از پیش تعیین شده
براساس این روش در کارهای مختلف اجزای همانند و حرکات مشابهی وجود دارد که زمان لازم جهت انجام آنها را می توان از قبل تعیین کرد و برزمان سایر اجزای کار افزود و زمان استاندارد کلی کار را بدست آورد .
226
مراحل روش عناصر از پیش تعیین شده
1- تعیین کار مورد نظر جهت اندازه گیری
2- مشاهده عملیات و حرکات اصلی لازم برای انجام کار
3- حذف حرکات زائد و ساده سازی روش کار
4- تعیین زمان انجام حرکات مورد نیاز از جداول مربوطه
5- تعدیل زمان با در نظر گرفتن اضافات مجاز
6- تعیین استاندارد نهایی کار
227
روش زمان سنجی
این روش یکی از روشهای دقیق و علمی کار سنجی است که در آن کار را به اجزایی تقسیم و زمان انجام هر یک از اجزا را بطور دقیق و با کرنومتر اندازه می گیرند .
228
مراحل روش زمان سنجی
1- تعیین کار مورد نظر جهت اندازه گیری
2- تقسیم کار به اجزا
3- ساده سازی و بهتر سازی روش انجام هر یک از اجزا
4- آموزش روش کار به افرادی که قرار است کارشان اندازه گیری شود
5- جلب اعتماد و همکاری افراد برای کار سنجی
6- اندازه گیری زمان انجام هریک از اجزا و ثبت آنها
229
ادامه مراحل کار سنجی
7- تعیین زمان نرمال انجام کار (NT)
8- محاسبه اضافات مجاز (A)
9- تعدیل زمان بدست آمده و تعیین استاندارد نهایی انجام کار با فرمول ذیل
زمان استاندارد =ST ST. NT(1+A)
اضافات مجاز =A
زمان نرمال انجام کار =NT
230