تارا فایل

پاورپوینت کارآفرینی دانشگاهی برای نظام سلامت



کارآفرینی دانشگاهی برای نظام سلامت

– نظام سلامت
– کسب و کار
– کارآفرینی
– کارآفرینی سازمانی
– دانشگاه کارآفرین
– ارتباط بین کارآفرینی و نظام سلامت
کلید واژه ها

آیا استراتژی نظام سلامت ایران در راستای اهداف توسعه اجتماعی اقتصادی جامعه است؟
ضرورت اصلاح نظام سلامت در کشورهای در حال توسعه مانند ایران چیست؟
اهداف و محتوای اصلاح نظام سلامت در کشورهای در حال توسعه مانند ایران چیست؟
پیش نیازهای عمده برای اصلاح نظام سلامت شامل چه مواردی است؟
ایران در کدام نسل از نسل های اصلاحات نظام سلامت به سر می برد؟
آیا در ایران به بهبود نظام سلامت اهمیت داده می شود؟
آیا استراتژی نظام سلامت با استراتژی توسعه کشور سازگار است؟
اهداف عمده نظام سلامت در ایران کدامند؟
مولفه های اصلی مدیریت عملکرد نظام سلامت در ایران کدامند؟
استراتژی اصلی برای ایجاد تغییر و اصلاح نظام سلامت در ایران چه مواردی می توانند باشند؟
فرصت های موجود در حوزه سلامت کدامند؟
بیمارستان های برتر دنیا کدامند؟
سوالات

آیا کارآفرینی دانشگاهی می تواند به عنوان استراتژی اصلی بهبود نظام سلامت مطرح باشد؟
آیا برای حل مسائل حل نشده نظام سلامت می توان از ابزارهای جدید مانند دانشگاه کارآفرین بهره برد؟
آیا ما در کشور بیمارستانی داریم که مانند بیمارستان های برتر دنیا باشد؟
بهترین بیمارستان های دنیا کدامند؟
دانشگاه های ایران برابر انقلاب های دانشگاهی در کدام فاز قرار دارند؟
آیا کارکردهای دانشگاه ها با نیازهای نظام سلامت مطابقت دارند یا نه؟
آیا دانشگاه های کشور نقش خود را در زمینه توسعه و بهبود نظام سلامت درست بازی می کنند؟
دانشگاه کارآفرین می تواند چه نقشی در بهبود اهداف نظام سلامت داشته باشد؟
دانشگاه کارآفرین می تواند چه تاثیری بر مولفه های عملکرد نظام سلامت داشته باشد؟
سوالات

الکاسب حبیب الله
کسب و کار عبارت است از خرید و فروش کالا ها، تولید کالا یا عرضه ی خدمات به منظور بدست آوردن سود است.
کسب و کار

کسب و کار = دلالی، آقا زاده بودن، راحت طلب، ثروت باد آورده، سرمایه دار، زالوصفت نمی باشد.
پیامبر گرامی می فرماید: الکاسب حبیب الله
توسعه فرهنگ کسب و کار: فرآیند آشنایی از کودکی درخانواده تا ورود به نهادهای کسب و کار
آشنایی با کسب و کار

نگاه کسب و کارانه
حساس شدن نسبت به محیط اطراف خود در زمینه انواع کسب وکار
مردم چگونه از طریق ایجاد کسب و کار پول در می آورند.

کسب و کار خانگی Home Business
کسب و کار خانوادگی Family Business
کسب و کار روستایی Rural Business
کسب و کار مجازی:Virtual Business
کسب و کار اینترنتی و E- Business
کسب و کار بدون کارخانه
انواع کسب و کار

کسب و کار صنعتیIndustry ,manufacturing
کسب و کار خدماتیService
کسب و کار تجاری Trade
فناوری های جدید(Nano Tech. IT.Bio Tech…)
عناصر کسب و کار

اصول کسب و کار
آشنایی با نام شرکت ها
آشنایی با نام محصول
آشنایی با نام بنیان گذار
آشنایی با مهارت های کسب و کار

بازاریابی – خرید و فروش
مدیریت
ICT
زبان کسب و کار
مالی و اقتصادی
مهارتهای کسب و کار

ماتریس کسب و کار
بیمه آموزش

واژه کارآفرین : از کلمه فرانسوی Entreprenure به معنای متعهد شدن (Undertake) نشات گرفته است .
روند تحول زندگی از دوران غارنشینی تاکنون به شیوه های متفاوتی توصیف شده است؛ اما آنچه که در تمامی تحلیل ها مورد توجه قرار گرفته است همانا تقش عامل تغییر(Change Agent) یا در واقع همان نیرویی است که پیشرفت مادی را سبب شده است .
امروزه متوجه شده ایم که این “ عامل تغییر “ از ابتدا تاکنون وجود داشته و در آینده نیز نقش آنرا کارآفرینان ایفاء خواهند نمود .
واژه شناسی کارآفرینی

کارآفرین فردی است که با تشخیص فرصت و تبدیل ایده و فکر جدید به یک کسب و کار ( کسب و کار خانگی ، کسب و کار اینترنتی، کسب و کار خانوادگی، کسب و کار کوچک و متوسط…) و با بسیج منابع که توام با مخاطره مالی ، اجتماعی، آبرویی و حیثیتی می باشد محصول و خدمت جدید به بازار ارائه می نماید.
کارآفرینی (احمدپور 1999)
تعاریف کارآفرین

1- ایده و فکر جدید = خلاقیت 2- ایجاد کسب و کار= چگونه طرح کسب وکار ( PB ) و مراحل اجرا را طی کنیم. 3- محصول و خدمت جدید به بازار= نوآوری – بازار
نکات مورد توجه در تعریف کارآفرینی

طبق نظر وی کارآفرین نیروی محرکه وموتور توسعه اقتصادی می باشد . وی مشخصه کارآفرین را نوآوری می داند وفرایند کارآفرینی را “تخریب خلاق“(Creative Destruction) می نامد .
بعبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روشهای نوین در انجام کارهای جاری است . روش نوین همان “ تخریب خلاق “ می باشد .
از نظر وی نوآوری در هر یک از زمینه های ذیل کارآفرینی محسوب می شود .
– ارائه کالای جدید
– ارائه روشی جدید در فرایند تولید
– گشایش بازاری تازه
– یافتن منابع جدید
– ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت
ژوزف شومپیتر

ویژگیهای حاکم بر فضای کارآفرینی
1 . تخریب خلاق
2 . ایجاد سازمان جدید
3. تحول در سازمانهای موجود: کارآفرینی سازمانی
(نوآوری ،زایش وتحول استراتژیک )

فرد
Individuals and Teams
فرصت
Opportunities
فرایند
Mode of Organizing
چهارچوب فهم کارآفرینی
محیط
Environments

با کارآفرین چیست؟
مدیر

سرمایه گذار
مخترع
نوآور
خلاق
تفاوت

نگاه کارآفرینانه
کارآفرینان، افرادی هستند که فرصت ها را درک می کنند و خلاء ها را می بینند.
درک فرصت ها توسط این افراد، ممکن است از طریق بازارگردی(ارتباط با محیط زندگی، بازار و …) و یا ارتباط با افراد (در جلسات) یا نگاه به تلویزیون، رسانه ها، شبکه اینترنت و … حاصل شود، که به آن نگاه کارآفرینانه (یا نگاه جستجوگرانه، نگاه فرصت گرایانه، در پی شکار فرصت و…) گفته می شود.
خلاءهای بازار با نگاه کارآفرینانه، به خوبی دیده می شود و انگیزه ای برای اقدام به راه اندازی کسب و کار می باشد؛ به عبارت بهتر، افرادی که تمایل به ایجاد کسب و کار دارند، بایستی این نگاه را در خود تقویت نمایند.
با توسعه و ترویج این دیدگاه در درون خانواده ها، مدارس و … به تقویت این نگاه که در کل منجر به نوآوری و ایجاد کسب و کار می شود، کمک خواهد شد.

1- همگام بودن با تغییرات جهانی
2- کسب و کار گرا بودن
3- بازارگرا بودن
4- مدیریت استراتژیک

5- دانایی – مدیریت دانش

6- نوآوری
7- رشد
اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی
(مهارتهای کسب و کار)
جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی
(مهارتهای دانش محور)
انقلاب کارآفرینی
(مهارتهای کارآفرینانه)
7 اصل موفقیت کارآفرینی

انواع کارآفرینان
کارآفرینی
فردی Individual Entrepreneurship
شرکتی ( سازمانی )
Corporate
Entrepreneurship
انتفاعی و بدنبال ثروت
profit – Making & Opportunity Seeking
غیرانتفاعی – انسان دوستانه
Non – Profit & Philanthropy

فراکارآفرینی یا کارآفرینی سازمان
Intrapreneurship or
Corporate Venturing

سازمان کارآفرینانه
Entrepreneurial Organization
موسسات غیرانتفاعی
Non – Profit Institutions
موسسات دولتی
Govgernmental Organization
نوسازی Renewal
تغییر قوانین رقابت
Changing the Competition Rules
اجتماعی social Entrepreneurship
کارآفرینی ملی
National Entrepreneurship
رئیس جمهور کارآفرین
دولت کارآفرین
وزیر کارآفرین

کارآفرینان سازمانی
کارآفرینان آزاد
سازمانهای بزرگ
سازمانهای کوچک و متوسط
+ بستر مناسب سازمانی

بستر مناسب محیطی +

خدمات
کشاورزی
کشاورزی
خدمات
صنایع
بزرگ
صنایع کوچک
و متوسط
توسعه صنعتی
فرایندتوسعه صنعتی از طریق کارآفرینی
کارآفرینی

ضرورت کار آفرینی در سازمان
امروزه بسیاری از شرکتها به لزوم کارآفرینی پی برده اند که این رویکرد در پاسخ به سه نیاز تحمیل شده به آنها میباشد:
افزایش سریع رقبای جدید
ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به روشهای مدیرت سنتی در شرکتها
خروج بهترین نیروهای کار از شرکتها واقدام آنها به کار آفرینی مستقل

کسی که درزیرچتر یک شرکت محصولات ؛ فعالیتها و تکنولوژی جدید را کشف و به بهره برداری می رساند .
Intrapreneur: is one that generates and exploits new technologies products or business under corporate umberella

Intrapreneur
فراکارآفرین یا کارآفرین سازمانی
گات و گینزبرگ 1993 Guth & Ginsberg :

این واژه را از ترکیب دو واژه Entrepreneurship & Intracorporate ابداع نمود .
کارآفرین سازمانی به فردی گفته می شود که موفقیت او ایجاد سرمایه خیزهای جدید در یک شرکت می باشد. او محصولات ؛ خدمات و فرآیندهای جدید ارائه می کند که شرکت را قادر به رشد و سودآوری می سازد.
Intrapreneur
فراکارآفرین یا کارآفرین سازمانی
پینکات Pinchot 1985 :

کانتر Kanter :
افرادی که درسازمانهای بزرگ حیثیت شغلی خودرا برروی نتایج حاصل از نوآوری شرط بندی می نمایند.
Intrapreneur
فراکارآفرین یا کارآفرین سازمانی

سیر تاریخی ابداع واژه ها در خصوص القای کارآفرینی در سازمانها

گزینبرگ (1990) و زهرا (1996)
اگر سه مورد ذیل در یک سازمان اتفاق افتد کارآفرینی سازمانی روی داده است:
1- نوآوری ( آفرینش )
2- زایش سازمان ( زایش )
3 – تحول استراتژیک ( پویش )
کارآفرینی سازمانی

کارآفرینی
سازمانی
با رویکرد فردی
Intrapreneurship
با رویکرد سازمانی
Corporate Entrepreneurship
با رویکرد رهبری – رهبر کارآفرین
Bottom Up
Top Down
Change Agent as a CEO

– نیازبه توجه ؛ اعتماد ؛ احترام ؛ تشویق و حمایت
– نیاز به آزادی در انتخاب نقش خود در سازمان
– نیاز به آزادی در انتخاب همکاران و پرسنل خود
– نیاز به ارتباط نزدیک ؛ سریع و راحت با خارج سازمان
– نیاز به آزادی از زنجیره فرمان و سلسله مراتب سازمانی
– نیاز به آزادی از کارهای تکراری ؛ روزمره و یکنواخت
– نیاز به آزادی عمل در نحوه انجام کارها
– نیاز به دراختیارداشتن“زمان آزاد“ برای پیگیری ایده های نو

نیازهای کارآفرینی سازمانی

– نیازبه دراختیارداشتن“منابع آزاد“ و بدون کنترل و پاسخگویی
؛ جهت استفاده در طرحها و ایده های نو شخصی
– نیاز به اطلاعات ؛ به موقع ؛ موثق ؛ مرتبط
– نیاز به اخذ سریع نتیجه کار و عمل خود
– نیاز به آموزش
– نیاز به سرعت عمل ( عدم بوروکراسی )
– نیاز به کار مفرح ( ضمن شوخی )

نیازهای کارآفرینی سازمانی

حادثه ناگهانی
قابلیت دسترسی منابع
توانایی غلبه بر موانع
اجرای تفکر
ویژگیهای سازمانی
– حمایت مدبر
اختیار کاری
پاداش/ تقویت
اختصاص زمان
موانع سازمانی

ویژگیهای فردی
تمایل به مخاطره پذیری
تمایل به آزادی عمل و استقلال
نیاز به توفیق
هدفگرایی
تصمیم به انجام فعالیت کارآفرینانه سازمانی
برنامه ریزی کاری – امکان سنجی
مدل تعاملی کارآفرین سازمانی

مدل کارآفرینی سازمانی لامپکین و دس (1996)

اجرای ایده
مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکاران،1993

دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که مانند یک سازمان کارآفرین فعالیت کند و مدیریت شود.
واژه دانشگاه کارافرین توسط اتزکویتز و به عنوان پاسخی به افزایش اهمیت دانش در نظام های نوآوری ملی و منطقه ای و شناخت دانشگاه به عنوان عامل انتقال دانش و فناوری ابداع شده است.
دانشگاه کارآفرین

انقلاب نخست
اواخر قرن 19 در کشور آلمان
دانشگاه علاوه بر فعالیت های آموزشی، در فعالیت های تحقیقاتی نیز فعال شدند
دانشگاه علاوه بر ماموریت توزیع دانش، تولید دانش را نیز بر عهده گرفتند
دولت مسوول تامین مالی دانشگاه
دانشگاه از استقلال کامل برخوردار است
اعضای هیات علمی برای انتخاب نوع و موضوع تحقیق، آزاد هستند
یکپارچگی تحقیق وتدریس الگوی مسلط در این دوران است
انقلاب های دانشگاهی بر اساس نظر اتزکویتز
ماموریت دانشگاه ها در انقلاب اول
تولید دانش
توزیع دانش( آموزش دانشجویان، انتشارات کتاب مقاله و…)

انقلاب دوم
در نیمه ی دوم قرن بیستم
با ظهور نوآوری های مبتنی بر علم در جنگ جهانی دوم، اتفاق افتاد
دانشگاه ها عهده دار ماموریت نوآوری تکنولوژیک
آموزش فرد به آموزش سازمان (آموزش کار آفرینی) وتحقیق فردی به تحقیق گروهی، تبدیل شد.
ادغام گروه تحقیقات علمی با شرکت های صنعتی
ایجاد روابط بین دانشگاهیان و کارخانه داران (شامل: مشاوره، قرارداد تحقیقاتی، تاسیس مراکز تحقیقاتی و تشکیل شرکت می شد( همان منبع ).

انقلاب های دانشگاهی بر اساس نظر اتزکویتز
ماموریت دانشگاه ها در انقلاب دوم
توسعه اجتماعی و اقتصادی
به دانشگاه هایی که دارای ماموریت سوم هستند،دانشگاه های کار آفرین گفته می شود.

دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین

سیر تحول در ماموریت های دانشگاهها در انقلاب های اول و دوم دانشگاهی

مقایسه مقاصد و نقش انواع دانشگاه ها در انقلاب های دانشگاهی

سیر تطور کارکردی دانشگاه ها

در دانشگاه کارآفرین، توانمندسازی، خدمات و تسهیلات به شکل زیر بر توسعه تاثیر می گذارند

چرخه کارکردی نقش آفرینی دانشگاه در فرایند توسعه کارآفرینی

در چشم انداز اول، گرچه دانشگاه از نظر اسمی وجود دارد، اما از نظر جوهری و کارکردی، دانشگاه وجود عملی نخواهد داشت و موسسات و شرکت های متعدد در عرصه ی فناوری اطلاعات، جایگزین دانشگاه خواهند شد.

اسکات چهار چشم انداز برای آینده دانشگاه ها پیش بینی می کند؛
چشم انداز دوم، ظهور و رشد دانشگاه های شرکتی است.
در این شرایط هر چند کالبد دانشگاه وجود دارد، اما استادان از طریق عقد قرارداد با شرکت های معتبر تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و مشارکت در پروژه ها، از کالبد دانشگاه، تنها به عنوان واسطه و قالب بهره می جویند، در این مورد می توان به فعالیت های پژوهشی و دفاتر ارتباط با صنعت اشاره کرد

چشم انداز سوم، عبارت است از: تقویت روند تفکیک جامعه ی دانشگاهی و هویت حرفه ای. در حقیقت نقش های علمی و اجتماعی دانشگاه، به طور کامل از یکدیگر متمایز می شوند.
اسکات چهار چشم انداز برای آینده دانشگاه ها پیش بینی می کند؛
در چشم انداز چهارم، انعطاف پذیری دانشگاه و تبدیل آن به نهادی کلی گرا، متعهد به باز بودن و جامعیت مد نظر است.

– دانشگاه پژوهشی کارآفرین
– بهره وری مراکز انتقال تکنولوژی در دانشگاه
– ایجاد بنگاه های جدید از سوی دانشگاه
– ساختار محیطی دانشگاه، شامل شبکه های نوآوری
ادبیات کارآفرینی دانشگاهی شامل چهار محور است

1- ماموریت آموزشی
2- تحقیقاتی
3- توسعه ی اجتماعی و اقتصادی

ماموریت های دانشگاه در انقلاب سوم
در این انقلاب همچنین آموزش فرد به آموزش سازمان (آموزش کار آفرینی) وتحقیق فردی به تحقیق گروهی تبدیل شد

توانایی نوآوری،
تشخیص و ایجاد فرصت ها،
کارتیمی،
پذیرش خطرها
پاسخ به چالش ها
در سدد ایجاد تغییر ذاتی در مشخصه ی سازمانی
دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که توانایی های زیر را دارد

تحول در عقلانیت دانشگاه
تحول در دانشگاه های نسل سوم
تحول در ماموریت دانشگاه
تحول در عقلانیت در دانشگاه
هدف فعالیت
روش تامین مالی فعالیت
وترفیع اعضای هیات علمی

دانشگاه کارآفرین از دو جنبه تاثیر گذار است
جنبه ی درونی دانشگاه ( تحول و تکاملی که برای ایجاد فضای کارآفرینی در آن به وجود می آید).
جنبه ی بیرونی دانشگاه ( تاثیری که در محیط بیرون از جو آکادمیک دانشگاه می گذارد تا نظام نوآوری مبتنی بر دانایی، در آن تحقق یابد)

دو وظیفه دانشگاه کارآفرین
اول آنکه باید کارآفرینان آینده را آموزش بدهد، افرادی که کسب و کاری را ایجاد نموده و همچنین روحیه ی کارآفرینانه را در دانشجویان در تمام حوزه ها توسعه بدهد؛
دوم اینکه باید خودش کارآفرینانه عمل نموده، انکوباتورهای کسب و کار را سازماندهی، پارک های تکنولوژی و مواردی نظیر آن را ایجاد، دانشجویان را در این سازمان ها درگیر و از طریق آنها به دانشجویان و فارغ التحصیلان در ایجاد کسب و کار کمک و بالاخره اینکه بتواند از لحاظ مالی، استقلال پیدا کند

تعاریف دانشگاه کارآفرین
اتزکویتز(1983): دانشگاه هایی که منابع درآمدی جدیدی مانند ثبت اختراع، قراردادهای تحقیقاتی با محیط بیرون از دانشگاه و مشارکت با شرکت های خصوصی را در نظر دارند.
کریسمن و دیگران(1995): دانشگاه کارآفرین به معنی ایجاد کسب و کارهای جدید از سوی اعضای هیئت علمی، تکنسین ها، یا دانشجویان است.
اتزکویتز(2003): دانشگاه کارآفرین مرکز رشد طبیعی است که در آن ساختارهای حمایتی لازم برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان فراهم می شود تا شرکت های هوشمندانه، تجاری و مشترک جدیدی را راه اندازی کنند.
جاکوب و دیگران (2003): یک دانشگاه کارآفرین بر اساس تجاری سازی (دوره های آموزشی سفارشی، خدمات مشاوره ای و فعالیت های توسعه ای ) و کالایی کردن(ثبت اختراع، مجوزها یا کسب و کارهای راه اندازی شده دانشجویان) نهاده شده است.

سرمایه سازی. دانش برای استفاده و نیز پیشرفت رشته، تولید و منتقل می شود. سرمایه سازی دانش مبنایی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی می باشد و بنابراین نقش دانشگاه در جامعه تقویت می شود؛
همبستگی. دانشگاه کارآفرین باصنعت و دولت تعامل نزدیکی دارد .
استقلال. دانشگاه کارآفرین یک سازمان نسبتا مستقل می باشد و مخلوق وابسته به محیط سازمانی دیگر نمی باشد؛
هیبرید شدن. تشخیص تنش های موجود بین اصول مبستگی و استقلال، نیروی محرکی برای ایجاد سازمان های هیبرید برای تحقق همزمان هر دو هدف می باشد؛
انعکاس پذیری. اصلاح مداوم ساختار درونی دانشگاه همچنان که رابطه دانشگاه با صنعت و دولت تغییر می نماید و در جهتی که صنعت و دولت ارتباط شان را با دانشگاه بازبینی می نمایند (اتزکویتز، 2003)
دانشگاه های کارآفرین با مجموعه ای از گزاره ها تعریف می شوند

دلایل گرایش دانشگاه ها به کارآفرینی
کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی است
نفوذ کارآفرینی در تمام عرصه های اجتماعی و اقتصادی
نفوذ کارآفرینی در تمام شرکت ها
تبدیل جوامع صنعتی به اطلاعاتی
مطرح شدن دانشگاه به عنوان نهاد تولید دانش
فشارهای محیطی بر دانشگاه ها
کاهش بودجه های پژوهشی
کاهش حمایت های مالی
تغییر انتظارات از نقش دانشگاه در ارتباط با تعامل بیشتر با محیط

58

آموزش کارآفرینی
ارتباط با صنعت و تربیت افراد بر اساس نیازهای صنعت
ایجاد ارتباط بین اساتید و مجریان صنعت
ایجاد مراکز رشد و پارک های علمی و فن آوری برای حمایت از دانشجویان و اساتید
ایجاد Spin-off از فن آوری و دانش ایجاد شده در دانشگاه ها
استقلال مالی
پرورش رفتارهای کارآفرینانه ( تشخیص فرصت – نوآوری – ریسک پذیری )
نوآوری
نگاه به دانشجویان به عنوان مشتری
خلق ارزش های جدید از دارایی های فکری ایجاد شده در دانشگاه ها
کالا سازی ( اعطای حق اختراع، اعطای حق امتیاز، ایجاد شرکت )
تجاری سازی ( ارائه خدمات مشاوره ای – انجام فعالیت های توسعه ای )
59
ویژگی های دانشگاه کارآفرین از دید صاحبنظران

قابلیت های دانشگاه های کارآفرین
قابلیت های سیستمی و فرآیندی
سیستم مدیریت دانش
سیستم مدیریت منابع انسانی
سیستم تجاری سازی
فرآیند های آموزشی و پژوهشی
قابلیت های ساختاری
واحد های تحقیق و توسعه
واحد انتقال فن آوری
مراکز رشد
تامین مالی مخاطره آمیز
حمایت از مالکیت فکری
پایش محیط
قابلیت اعضا
مهارت های کارآفرینی
گرایش کارآفرینی
فرهنگ کارآفرینی
فرهنگ آموزشی

60
این قابلیت ها سبب:

تشخیص فرصت
توسعه محصولات جدید
تجاری سازی محصولات جدید

ساختار منعطف
فرهنگ کارآفرینانه منسجم
تعامل مستمر با محیط ( جامعه و صنعت )
چشم انداز مشترک
استراتژی آینده نگر
جستجوی فعالانه به دنبال موفقیت و ایجاد کسب و کار مخاطره آمیز
توجه به نیروی انسانی
ایجاد فضا برای حمایت از فعالیت های نوآورانه افراد

61
مولفه های کلیدی برای کارآفرین شدن دانشگاه ها

مرحله نخست؛ پیدا کردن نگرشی راهبردی و تعیین اولویت های دانشگاه از طریق گفتگو با ارائه دهندگان یا تامین کنندگان منابع دانشگاهی.
مرحله دوم؛ ایفای نقش فعالانه دانشگاه در تجاری کردن دارایی های فکری ناشی از فعالیت های اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه.
مرحله سوم؛ ایفای نقش پیش فعالانه دانشگاه در بهبود کارایی محیط نوآوری در منطقه، از طریق تشریک مساعی با فعالان عرصه صنعت و جلب مشارکت دولت.
62
مراحل ایجاد دانشگاه کارآفرین

بررسی وضعیت موجود ساختار دانشگاه از طریق تحقیق و پژوهش؛
جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده برای ترویج کارآفرینی و فن آوری؛
اصلاح ساختار موجود برای تبدیل به ساختار کارافرین؛
طراحی و توسعه مدل اطلاع ساختار کارآفرینی؛
اجرای آزمایشی مدل کارآفرینی؛
ارزیابی و نهایی کردن مدل کارآفرینی.

مراحل اجرایی ساختار دانشگاه کارافرین

ارائه آموزش های کارآفرینی در شکل های مختلف
ایجاد فرصت های کارآفرینی در دانشگاه های ایران
فرایندهای اداری و اجرایی محیط آموزشی در راستای کارآفرین پروری
توجه به نقش دولت ها در ایجاد یک بستر جهت رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین پرور
استفاده بهینه از منابع موجود جهت کارآفرینی
ایجاد بازارهای جدید برای ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی
ایجاد مدلی مناسب برای کیفیت آموزش عالی

استراتژی های یک دانشگاه کارآفرین

کارکرد های نوظهور دانشگاه کارآفرین
توسعه قابلیت های کارآفرینی
آموزش چگونگی تشخیص فرصت
آموزش ایده پردازی و انتخاب ایده مناسب
آموزش مهارت های راه اندازی کسب و کار
آموزش مدیریت کسب و کار
ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان
ایجاد بانک ایده و مشکلات واقعی در جامعه
ایجاد بانک اطلاعات کارآفرینی و سرمایه گذاری
حمایت های مشاوره ای در تدوین طرح کسب و کار
عرضه امکانات لازم در مراکز رشد
65

تولید و انتقال دانش
تولید دانش: توسعه و فراهم کردن دانش جدید
انتقال دانش: آموزش و توسعه منابع انسانی
ترویج دانش: اشاعه دانش و فراهم کردن نهاده ها برای حل مسئله
تجاری کردن دانش:
تبدیل دانش به فن آوری و تجاری سازی آن
ایجاد شرکت های دانش محور
راه های تجاری کردن دانش:
واگذاری امتیاز بهره برداری
ایجاد شرکت های تجاری
ایجاد صنایع و خوشه های صنعتی
حل مشکلات جامعه و صنعت

66
برای انجام این کارها
دانشگاه نیازمند
مدیریت اثر بخش:
دانش
دارایی فکری
خود می باشد
کارکرد های نوظهور دانشگاه کارآفرین

معیارهای عملکرد دانشگاه های کارآفرین
میزان توسعه قابلیت های کارآفرینی
میزان آموزش مهارت های کارآفرینی
ارائه واحد های درسی مرتبط با کارآفرینی
تعداد رشته های آموزشی بین رشته ای
برگزاری همایش ها، جشنواره ها و رقابت های کارآفرینی

67

ایجاد اصلاحات ساختاری، فرآیندی و فرهنگی
تدوین چشم انداز مطلوب استراتژی با مشارکت همه اعضا ( هدف، برنامه ریزی و… )
تغییر دیدگاه تولید علم ( پژوهش ها با هدف حل مسائل و عرضه محصولات جدید باشد)
تغییر برنامه های آموزشی
ترویج فرهنگ کارآفرینی در اعضای دانشگاه
اصلاح ساختار سازمانی دانشگاه ( حذف قوانین بازدارنده – تمرکز زدایی – ایجاد سازمان های تخصصی برای تجاری کردن تحقیقات دانشگاهی )
طراحی سیستم پاداش بر مبنای نتایج برای ترغیب کارآفرینی دانشگاهی
طراحی سیستم های بازخور
استقلال دانشگاه و موسسات داخلی دانشگاه
68
برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی

برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی
سیاست گذاری ها
سطح ملی
تعیین الویت ها
انتخاب، تمرکز، تعیین مراکز برتر
ترویج شبکه های ارتباطی
پشتیبانی از مکانیسم هایی که فعالیت های تحقیقاتی را تقویت می کند
انتخاب آزانس ملی برای تعیین سیاست های ارتباط با صنعت
ایجاد فرآیند پاسخگویی که محرک تحقیق باشد
سطح منطقه
تعریف نیازها برای توسعه اجتماعی
ترویح ارتباطات
تقویت بنیه مالی
سطح موسسه
تعیین اهداف دانشگاه
تصمیم گیری در زمینه تحقیقات پایه ای، توسعه ای و کاربردی

69

نمودار مولفه های ضروری برای ایجاد دانشگاه کارآفرین

مدل دانشگاه کارآفرین

مدل دانشگاه کارآفرین و مراکز رشد دانشگاهی

فعالیت های کارآفرینانه
سیستم های تشویقی
وضعیت دانشگاه
مکان دانشگاه
فرهنگ
هویت و نقش تعریف شده
تجربه دانشگاه
سیاست ها
ساختار دفاتر انتقال فناوری
وضعیت صنعت محلی
سیاست های عمومی
فناوری
کیفیت اساتید
دانشگاه
عوامل محیطی
عوامل موثر بر کارآفرینی در دانشگاه

عوامل موثر بر دانشگاه کارآفرین

الگوی دانشگاه کارآفرین

حوزه سلامت
دانشگاه
کسب و کار
کارآفرینی
نقش های دانشگاه
– آموزش
– پژوهش
– کمک به حل معضلات اجتماعی اقتصادی

نقش کسب و کار و کارآفرینی
– نقش تشریک مساعی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه
نقش حوزه سلامت
– بهداشت
– درمان

دانشگاه کارآفرین در حوزه سلامت
سلامت
اخلاق
دانشگاه کارآفرین حوزه سلامت
کسب و کار

فرصت های حوزه سلامت
فرصت ها در زمینه درمان
فرصت ها در زمینه بهداشت
تغذیه
ورزش
طب سنتی
طب نوین
توریست

نظام توسعه فناوری درالگوی تنوع نهادی برای نظام سلامت

3- پارک ها و مراکز رشد
2- مراکز کارآفرینی
1- دفاتر ارتباط با صنعت
ساختارهای موجود برای تجاری سازی کارآفرینی های دانشگاهی برای نظام سلامت

به منظور تجاری سازی تحقیقات در حوزه سلامت باید عملکرد دانشگاه ها در چهار شاخص زیر ارزیابی شود
1- ثبت رسانی و حفاظت حقوقی از دارایی های فکری حاصل از دانشگاه
4- تشکیل شرکت های انشعابی دانشگاهی
3- لیسانس دهی و انتقال حقوق دارایی های فکری
2- انجام تحقیقات مشترک و قراردادی با صنعت

بستر سازی برای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی
ایجاد زمینه کارآفرینی
حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان
کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری
ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار و فناور
بستر سازی به منظور ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه های فناوری
تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه به بازار

مراکز رشد

آزمایشگاه ،کتابخانه و خدمات فنی و تخصصی مورد نیاز
خدمات مربوط به پروژه یابی و بازاریابی
خدمات مربوط به استقرار واحدها
همکاری در جهت اخذ تسهیلات مالی و اعتباری
حمایت به منظور شرکت در نمایشگاههای تخصصی
حمایت های حقوقی و قانونی
ایجاد وب سایت و فروشگاههای الکترونیک

خدمات و تسهیلات قابل ارائه در مراکز رشد

داشتن ایده های تجاری دانش محور با مزیتهای اقتصادی و اشتغال زایی
داشتن نیروی انسانی توانا و مجرب در ترکیب اعضای اصلی و مشاورین واحد
داشتن بازار مناسب برای محصول وامکان توسعه آن
امکان ایجاد زمینه های بعدی کارآفرینی از طریق زایش ایده های تحقیقاتی برخواسته از ایده محوری اولیه
امکان رفع نیاز فنی ، مهندسی ، خدماتی و مشاوره ای عرصه های مختلف صنعتی و خدماتی مرتبط با موضوع فعالیت واحد
الزامات پذیرش مراکز رشد

طی دو دهه اخیز به دنبال ناتوانی نظام سلامت در پاسخگویی به نیازها و انتظارات جدید بهداشتی و درمانی، گرایش قوی در خصوص اصلاح نظام سلامت با استفاده از سازوکار بازار شکل گرفته است
کاربرد اصطلاح اصلاح نظام سلامت در نوشته های مربوط به ارتقای سلامتی روز افزون شده است
این توجه جهانی سبب شده است که در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران نیز راهبردها و گزینه های رسیدن به هدف های سلامتی افزایش یابد.
اصلاح نظام سلامت

نسل اول اصلاحات نظام سلامت: دهه های 40 و 50 میلادی
نسل دوم اصلاحات نظام سلامت : دهه 70 میلادی
نسل سوم اصلاحات نظام سلامت : دهه 80 میلادی

سه نسل اصلاحات در نظام سلامت

در دهه های 40 و 50 موجب اسقرار نظام ملی مراقبت های بهداشتی و درمانی در کشورهای جهان شد
در دهه شصت به دنبال افزایش هزینه ها شدیدا تحت فشار قرار گرفت

نسل اول اصلاحات نظام سلامت

این نسل از اصلاحات در دهه 70 اتفاق افتاد
مراقبت های بهداشتی را به عنوان یکی از حقوق اساسی همه مردم جهان مطرح کرد
شعار این نسل از اصلاحات، بهداشت برای همه بود
علی رغم توفیقات اولیه این اصلاحات توقع عمومی از کیفیت خدمات و پاسخگویی را برآورده نساخت

نسل دوم اصلاحات نظام سلامت

این نسل از اصلاحات در نیمه دوم دهه 80 پدید آمد
اهداف اصلی بهبود وضعیت کمی سلامتی، رضایت مندی دریافت کنندگان خدمات، کارایی تخصیص منابع و همچنین برابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی و درمانی است
عناصر اساسی شامل مواردی از قبیل تجدید ساختار نظام سلامت، تمرکز زدایی و تعدیل ساختاری است
هدف این نسل از اصلاحات پاسخگویی به تقاضاهای بهداشتی و درمانی با استفاده از سازوکار بازار محوری است.
اولین و دومین نسل اصلاحات نظام سلامت بیشتر بر عرضه تاکید می کردند ولی نسل سوم نگاه خود را معطوف تقاضا کرده است

نسل سوم اصلاحات نظام سلامت

91
مطالعه مقایسه پاسحگویی نظام سلامت در بین 17کشور – سال1380

92
مطالعه مقایسه پاسحگویی نظام سلامت در بین 17کشور – سال1380

چهار عامل افزایش سرسام آور هزینه های حوزه سلامت
فن آوری های نوین
گذار دموگرافیک
بالا رفتن انتظارات
بیماری های نوپدید و بازپدید

اعتبار حوزه سلامت روستایی

برنامه سلامت روستایی
مرکز بهداشت استان
41 مرکز
4100 نفر
مرکز بهداشت
شهرستان
340 مرکز
20400 نفر
20 درصد
50 درصد
مرکز بهداشتی
درمانی روستایی
2400 مرکز
16800 نفر
100 درصد
خانه بهداشت
17072 مرکز
31085 نفر
100 درصد
تسهیلات زایمانی
330 مرکز
1980 نفر
100 درصد
نزدیک به 85 درصد اعتبارات سلامت روستایی در اختیار وزارت
اقتصاد و دارایی به منظور پرداخت حقوق و مزایا

حوزه سلامت روستایی
297 میلیارد
*
350 میلیارد
48.700.000 ریال
÷
297 میلیارد
85 درصد
60885 نفر
÷
48.700.000 ریال
4.060.000 ریال
متوسط ماهانه 406 هزار تومان:
1-حقوق و مزایا 2- بیمه سهم کارفرما 3- اضافه کار
4- ماموریت 5- عیدی 6- پاداش بازنشستگان
7- بن غیر نقدی 8- هزینه ایاب و ذهاب 9- هزینه مهد کودک
=
=
12 ماه
=

اعتبار سلامت شهری

برنامه حوزه سلامت شهری
مرکز بهداشت استان
41 مرکز
4100 نفر
مرکز بهداشت
شهرستان
340 مرکز
20400 نفر
80 درصد
50 درصد
مرکز بهداشتی
درمانی شهری
2223 مرکز
22230 نفر
100 درصد
پایگاه بهداشت
3758 مرکز
18790 نفر
100 درصد
نزدیک به 85 درصد اعتبارات سلامت شهری در اختیار وزارت
اقتصاد و دارایی به منظور پرداخت حقوق و مزایا

حوزه سلامت شهری
284 میلیارد
*
334 میلیارد
52.110.000 ریال
÷
284 میلیارد
85 درصد
54500 نفر
÷
52.110.000 ریال
4.342.500 ریال
متوسط ماهانه 434 هزار تومان:
1-حقوق و مزایا 2- بیمه سهم کارفرما 3- اضافه کار
4- ماموریت 5- عیدی 6- پاداش بازنشستگان
7- بن غیر نقدی 8- هزینه ایاب و ذهاب 9- هزینه مهد کودک
=
=
12 ماه
=

اهداف عمده نظام سلامت

102
مدل های ارائه خدمات در حوزه سلامت
مدل اول: مدل درمانی است که مبنای کار بیشتر بر اساس بیماری استوار شده است. این مدل فرد محور می باشد.

مدل دوم: مبنای مراقبت(بهداشت)، فراهم نمودن امکانات سلامت برای تمامی جمعیت تحت پوشش است. این مدل خانواده محور و جامعه محور می باشد.

  حاکمیت بالینی ، چارچوبی است که در آن سازمان های ارایه کننده خدمت در قبال بهبود دایمی کیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می پردازند. 

نظام حاکمیت خدمات بالینی ،Clinical Governance  
اجزای حاکمیت بالینی
آموزش و تعلیم
ممیزی بالینی
اثربخشی بالینی
تحقیق و توسعه
نقد آزادانه
مدیریت مخاطرات

بیمارستان های برتر دنیا

پایان


تعداد صفحات : 106 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود