تارا فایل

پاورپوینت پروتکل زوج درمانی گلسر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی


1

پروتکل زوج درمانی گلسر
دکتر رضا برومند
دکترای تخصصی مشاوره خانواده

مروری بر واقعیت درمانی و تئوری انتخاب
2

اساس واقعیت درمانی و تئوری انتخاب
اساس واقعیت درمانی به این اصل که انسان همواره رفتار خود را انتخاب می کند، استوار است.
با توجه به همین اصل، واقعیت درمانی تلاش می کند تا افراد مسوولیت اعمال خود را بپذیرند.

3

واقعیت درمانی در واقع روانشناسی کنترل درونی و مثبت گراست که در نظر دارد زمینه های آموزش افراد را برای انتخاب های درست به منظور ارضای نیازهای خود فراهم کند
4

واقعیت درمانی اساسا از یک تئوری استراتژیک به نام "تئوری انتخاب" برای کمک به افراد استفاده می کند.
افرادی که تاکنون از روش های ناکارآمد برای رسیدن به  اهداف خود استفاده کرده اند.
روش هایی که با توجه به زمان، موقعیت، دانش و اطلاعات دوره انتخابی مورد نظر صحیح بوده اند و راهی بهتر از آن ها نبوده است؛ چرا که در صورت وجود انتخاب می شدند.

5

پروتکل زوج درمانی گلاسر
6

ساختار جلسات زوج درمانی
7

اقدامات مشترک آغاز جلسه
1-پذیرش از محل سالن انتظار
2- گفتگوی معمولی قبل از ورود به اتاق درمان
3-هدایت آنان به اتاق درمان
4-خوشامدگویی و نشان دادن اشتیاق برای کمک
5-بررسی تکالیف (در صورت وجود)
6- اطمینان از عدم وجود بحران و خشونت خانوادگی

8

اقدامات مشترک میانه جلسه
1- طرح موضوع جلسه و توضیح پیرامون آن
2-توصیف و تشریح موضوع توسط زوجین
3- هدایت گفتگو در چهار محور وضعیت موجود، احساسات، اقدامات انجام شده و تاثیر آن و انتظارات از درمان
4- استفاده از مهارت های پایه درمانی مانند همدلی، گوش دادن،انعکاس محتوا، انعکاس احساسات و ..
5- گفتگو در باره اقدامات قابل انجام، موانع انجام آن ها و توافق بر سر انجام
9

اقدامات مشترک پایان جلسه
1- جمع بندی جلسه در جلسه اول توسط زوج درمانگر و در سایر جلسات توسط زوجین
2- گفتگو در خصوص موضوع جلسه بعدی
3-اجرای آزمون ها و پرسشنامه ها در صورت نیاز
4-گفتگو و تعیین تکالیف خانگی
5- اعلام ختم جلسه و تعیین زمان جلسه بعد
6-مشایعت زوجین تا سالن انتظار

10

ساختار جلسات زوج درمانی گلسر
الف: محیط سازی
ب: ارزیابی
ج:بازخورد
د: درمان
11

جلسه اول: محیط سازی
اهداف جلسه اول: محیط یا ایجاد و برقراری رابطه مثبت توام با اعتماد
محتوای جلسه:پذیرش بدون قید و شرط، احترام ،

12

روش
1-زوجین را در محل سالن پذیرش ملاقات کنید
2-با آنان احوالپرسی کنید و خوش آمد بگویید
3-زوجین را به اتاق درمان دعوت کنید
4- در هنگام حرکت به طرف اتاق درمان یک سئوال معمولی بپرسید

13

ادامه روش جلسه اول
مثال: معطل که نشدید؟
اینجا را راحت پیدا کردید؟
از منزلتان تا اینجا که زیاد فاصله ای نبود؟
صدای تلوزیون سالن که اذیتتون نکرد

14

ادامه روش جلسه اول
5- در هنگام ورود به اتاق درمان تعارف کنید که آنان وارد شوند.
– درصورت عدم قبول بگونه ای وارد شوید که پشت شما به انان نباشد
6- آنان را برای نشستن تعارف کنید
15

ادامه روش جلسه اول
7- به آنان خوش آمد مجدد بگویید و اشتیاق خود را برای کمک به آنان نشان دهید
مثال: خیلی خوش آمدید. حضور شما در اینجا یک فرصتی خوبی است که در مورد دغدغه های زندگی مشترک تون با هم گفتگو کنیم. من هم از این که فرصت کمک به شما پیدا کردم خوشحالم.
16

ادامه روش جلسه اول
8- به زوجین بگویید که من اطلاعات اولیه در مورد شما مانند مشخصات فردی،سن، تحصیلات، شغل، مدت ازدواج … از روی پرونده شما می دانم.
آیا چیزی دیگری از خودتان هست که لازم است من در جریان باشم
17

ادامه روش جلسه اول
پس از توضیحات زوجین در مورد خود وارد پرسش های سقراطی می شویم.
9- من دوست هر کدام مشکل یا مساله از دیدگاه خودتان بیان کنید.
وارد جزییات نشوید.

18

ادامه روش جلسه اول
چون بعد از این جلسه با هر کدام تان بصورت انفرادی جلسه خواهم داشت و آن جا می توانید وارد جزییات شوید.
سعی کنید مشکل فعلی تان را مطرح کنید و روی آن تمرکز کنید.
ما بعد از این می توانیم روی مسائل گذشته ای که در شکل گیری مشکل شما نقش داشته اند به اندازه کافی با هم صحبت کنیم.

19

ادامه روش جلسه اول
حالا هر کدام که دوست داشتید می توانید شروع کنید
نکته: اگر هیچکدام حاضر به شروع نشدند و به هم تعارف نمودند، بگویید آن کسی که پیشنهاد مراجعه به مشاور داده شروع کنه
اگر باز هم تعارف نمودند، خودتان انتخاب کنید. اما اولویت را به زن بدهید

20

ادامه روش جلسه اول
10- گفتگوی ان ها را در چهار محور هدایت کنید کنید
الف: تبیین وضعیتی که در آن قرار دارند
ب:احساسات آن ها از وضعیت موجود
ج:کارهایی که برای بهبود وضعیت داشته اند
د:انتظار آن ها از درمان

21

ادامه روش جلسه اول
11-در حین بیان هر یک از محورهای چهارگانه و بخصوص در محور اول از مهارت های پایه درمانی استفاده کنید
همدلی: روابط زوجین با یکدیگر یکی از موضوعات مهم زندگی است.
این که زن و شوهر نتوانند با یکدیگر صحبت کنند نگران کننده است
22

ادامه روش جلسه اول
-گوش دادن فعال(آهان،خوب، میشه یک نمونه بیان کنید، بنظرتون چه کاری می تونست انجام بده، …..)
انعکاس محتوا: باورش براتون سخت بود.انتظار چنین موضوعی را نداشتید
انعکاس احساسات: از این موضوع ناراحت هستید؟. این مساله موجب نگرانی ات شده؟
خلاصه کردن: شما انتظاری دارید و فکر می کنید برای او مهم نیست
23

ادامه روش جلسه اول
12- پس از اینکه زوجین در چهارمحور یادشده حرف های خود را بیان کردند به جمع بندی جلسه بپردازید.
هر کدام از شما دغدغه ها، احساسات ، راهکارها و انتظارات خود را بیان کردید
مهم ترین موضوع این بود که شرایط گفتگو در باره مشکلات تان برایتان مهیا نیست
هر کدام عادت هایی در زندگی زناشویی دارید که این عادت ها امکان گفتگوی دوستانه را از شما سلب نموده است .
24

ادامه روش جلسه اول
لازم است برای کمک به بهبود زندگی مشترکتان با هریک از شما یک جلسه انفرادی داشته باشم.
اما تا زمان برگزاری جلسه انفرادی و شنیدن تمام حرف های شما سعی کنید لیستی از مهم ترین مشکلات زندگی مشترک خود را تهیه و آن ها را اولویت بندی کنید
25

ادامه روش جلسه اول
زمان جلسه انفرادی را مشخص کنید
جلسه انفرادی با توجه به گستره و شدت مشکلات می توانید یک تا دوساعت تعیین کنید.در این جلسه وقت را به سه قسمت تقسیم کنید
گفتگوی انفرادی با هر کدام و گفتگوی مشترک با زوجین
ختم جلسه را اعلام کنید
آنان را تا سالن انتظار بدرقه کنید
26

جلسه دوم:جلسه انفرادی با هر یک از زوجین
هدف جلسه: بررسی بیشتر و عمیق تر مساله یا مشکل، میزان تعهد زوجین برای ماندن در رابطه زناشویی، پی بردن به عادت های مخرب ، تفاوت نیازها ،بحران های موجود و دنیای مطلوب زوجین

27

جلسه دوم
روش اجرا:
1- پس از اجرای برنامه مشترک آغاز جلسه وارد موضوع اصلی جلسه می شویم
2- موضوع اصلی جلسه دوم اجرای برنامه مصاحبه فردی خواهد بود.
3-زوجین به ترتیب توافق خودشان در مدت زمان بین 30 دقیقه ملاقات خواهیم نمود.
4-چنانچه گفتگوها به بیش از30 دقیقه طول کشید جلسه را تا 60 دقیقه ادامه خواهیم داد و برای دیگری یک جلسه جداگانه تعیین خواهیم نمود

28

ادامه جلسه دوم
5- به درمانجو می گوییم این یک فرصت مناسب برای شما است که مطالبی که تا کنون فرصت بیان ان را نداشته اید، بیان کنید
6- شما می توانید از هر جایی صحبت خود را شروع کنید، اما بهتر است روی وضعیت و یا مشکلات اخیر خود تمرکز کنید
می توانید به تشریح بیشتر مشکل یا مساله ای که در جلسه اول به آن اشاره کردید بپردازید
29

ادامه جلسه دوم
7-پس از شروع درمانجو به توصیف و تشریح وضعیت موجود بازخورد لازم از طریق مهارت هایی چون همدلی، گوش دادن فعال ، انعکاس احساسات و محتوا … ارائه نمایید.
8- پس از تشریح کامل مشکلات از دیدگاه هر یک از زوجین به میزان تعهد هر یک از زوجین برای ماندن در رابط مورد پرسش قرار گیرد

30

ادامه جلسه دوم
9- درادامه جلسه دوم موضوعات مهم مانند روابط فرازناشویی هر یک، اعتیاد، خشونت،بستری شدن، مصرف دارو و نشانه های نگران کننده جسمانی و روانی و همچنین عوامل اقتصادی و اجتماعی استرس زا در صورتی که در هنگام توصیف وضعیت موجود به آن اشاره نشده باشد مورد پرسش قرار می گیرد
31

ادامه جلسه دوم
10-قبل از خاتمه جلسه پرسشنامه نیازهای زناشویی گلسر را برای هر یک از زوجین جداگانه اجرا کنید
11-جلسه دوم را با تعیین وقت جلسه مشترک با زوجین خاتمه دهید
11- بهتر است فاصله جلسه انفرادی دوم تا جلسه مشترک در حداقل زمان ممکن باشد

32

جلسه سوم: جلسه مشترک با زوجین
1- پس از برقراری جلسه انفرادی با زوجین و دریافت جزییات مشکلات و اجرای پرسشنامه نیازها نوبت به جلسه مشترک می رسد.
2- قبل از شروع جلسه پرسشنامه نیازهای گلاسررا نمره گذاری و تفسیر نمایید
3- پس از انجام فعالیت مشترک آغاز هر جلسه وارد موضوع اصلی جلسه شوید
33

جلسه سوم: جلسه مشترک با زوجین
4-ابتدا به تشریح زمینه های اختلاف بین زوجین بر اساس جلسه مشترک اولیه و جلسات انفرادی می پردازیم و برداشت خود را از موارد اختلاف اعلام می کنیم . آن گاه از آنان می خواهیم که اگر نظر دیگری دارند بیان کنند.
5- پس از آن از آن ها می خواهیم که اگر بر سر درمان توافق دارند طرح درمان خود را مطرح می کنیم و به ادامه جلسه می پردازیم

34

مثال
زوج درمانگر: بر اساس آن چه شما در جلسه مشترک و جلسات انفرادی بیان نمودید:
– شما روی فعالیت ها و برنامه های خارج از منزل مانند کار و دوستان،ر برنامه های داخل منزل، نحوه گذراندن تعطیلات، نحوه ارتباط ارتباط و گفتگو با یکدیگر و میزان پاسخ به نیازهایتان با هم اختلاف و دچار مشکل شده اید. آیا من درست متوجه شده ام؟

35

جلسه سوم: جلسه مشترک با زوجین
در صورت توافق زوجین برای تداوم جلسات درمان به آن ها بگویید:
طرح من برای حل مشکل شما بر اساس حذف برخی رفتارها و عادات مخرب روابط زوجین و ایجاد و بکارگیری رفتارهایی برای صمیمیت بمنظور افزایش امکان گفتگوی زناشویی و توافق بر سر ارضای نیازها و حل مسائل و مشکلات است.
36

جلسه سوم: جلسه مشترک با زوجین
این کار حداقل به 8 جلسه نیاز دارد.
ولی اگر شما بیشتر همکاری کنید به زمان کمتری نیاز دارد.
شما هر زمان که احساس نمودید می توانید به کمک هم مشکلات خود را با گفتگو و توافق حل نمایید می توانیم ختم جلسات را اعلام کنیم

37

جلسه سوم: جلسه مشترک با زوجین
5- پس از آن به تشریح نیازهای زناشویی می پردازیم و تاثیر نیازهای پنچگانه در رضایت از زندگی زناشویی و ضرورت توجه به نیازها و بخصوص تفاوت آن ها را مطرح می سازیم.
6-در نهایت نتایج پرسشنامه تفاوت نیازهای زناشویی را تحلیل خواهیم نمود و در باره نیازهای هر کدام با آنان به گفتگو خواهیم نشست.

38

پایان جلسه سوم
7-جلسه سوم را با تکلیف خانگی به پایان برسانید
-ابتدا از زوجین بخواهیم که جلسه را خلاصه کنند. اگر زوجین موفق به این کار نشدند به آن ها کمک نماییم تا آن را خلاصه کند. مثلا از آن ها بپرسیم مهم مشکلات مطرح بین شما در این جلسه کدامند؟
تکلیف خانگی بدهید: از زوجین بخواهید هر کدام مشکلات بین خود را مشخص کنند و در جلسه اینده ارائه نمایند
اگر بتوانند بطور مشترک به یک لیست واحد برسند خیلی بهتر خواهد بود
39

پرسشنامه نیازهای زناشویی
در جدول زیر تعداد 35 عبارت در ارتباط با نیازهای اساسی شما در زندگی آورده شده است.
خواهشمند است عبارات زیر را به دقت بخوانید و میزان وجود هریک از نیازهای فهرست شده را از بسیار کم تا بسیار زیاد درخود درجه بندی نمایید.
هر عبارت در خصوص مقدار و میزان وجود یک گرایش یا نیاز در شما سئوال می کند
40

وجود هر نیاز یا خواسته درونی را بر اساس مقیاس ۵ نمرهای درجه بندی کنید
1 کمترین و 5 بیشترین نیاز را شامل می شود

41

نام و نام خانوادگی: جنس: سن:
42

43

44

45

46

نمره گذاری و تفسیر
هر نیاز حداکثر 35 و حداقل 7 می باشد

47

جلسه چهارم: تعیین اهداف درمان
1- در آغاز چهارم جلسه پس از اجرای برنامه های مشترک مربوط به آغاز هر جلسه لیست تهیه شده توسط زوجین را بررسی می کنیم
2- اگر به یک لیست واحد رسیده اند آن را مبنا قرار می دهیم و با کمک زجین لیست مشکلات را درجه بندی می کنیم.
در غیر این صورت از لیست هر کدام یک لیست مشترک پیشنهاد می دهیم و آن را به کمک زوجین اولویت بندی می کنیم
48

جلسه چهارم
3-پس از آن هر یک ازیک زوجین یک مساله یا مشکل اولویت دار جهت گفتگو و توافق انتخاب کنند
4-از آنان می خواهیم که در خصوص اولویت اول شروع گفتگو در باره با مساله یا مشکل توافق نمایند
5-پس از آن از هر یک زوجین می خواهیم که دیدگاه خود را در خصوص مساله اول بیان کنند

49

جلسه چهارم
در هنگام گفتگوی زوحین در خصوص مساله یا مشکل بحث در جهت موارد زیر را از طریق پرسش هدایت کنید
تشریح و توصیف مساله یا مشکل
احساسات ناشی از مساله از وجود مساله یا مشکل
تاریخچه وجود و استمرار مساله یا مشکل
عوامل شدت دهنده مساله یا مشکل
موقعیت های بروز مساله یا مشکل

50

جلسه چهارم
راهکارهای بکار گرفته برای حل مساله یا مشکل و میزان نتیجه بخش بودن آن ها
راهکارهای پیش رو یا مد نظر
موانع اجرایی نمودن راهکارها
پیشنهادات خاص و ویژه برای حل مساله یا مشکل
توافق بر سر اجرا

51

جلسه چهارم
6-در هنگام گفتگوی زوجین در باره مساله و یا مشکل سعی کنیم عادت های مخرب کنترل گری را شناسایی کنیم و پس از پایان گفتگوهای آنان راجع به هفت عادت مخرب کنترل گری و ضرورت حذف آنان گفتگو نماییم
7-از زوجین بخواهید که این هفت عادت را در گفتگوهای خود با یکدیگر بررسی و مشخص نمایند
52

هفت عادت مخرب کنترل گری
53

ادامه جلسه چهارم
در ادامه در خصوص هفت عادت مهرورزی به عنوان جایگزین هایی برای هفت عادت مخرب کنترل گری صحبت کنید.
جلسه چهارم را با تعیین تکلیف خانگی و انجام فعالیت مشترک پایان هر جلسه به پایان برسانید

54

تکلیف خانگی جلسه چهارم
هفت عادت مخرب کنترل گری را در خود شناسایی و سعی کنند از بروز آن ها جلوگیری نمایند
در عوض هفت عادت مهرورزی را در گفتگو و ارتباط با یکدیگر بکار ببرندَ
55

جلسه پنجم: ارزیابی هفت عادت مخرب کنترل گری
1- جلسه پنحم را با انجام اقدامات مشترک شروع جلسات آغاز کنید
2- پس از آن به انجام تکالیف خانگی بپردازید و میزان و نتایج حذف هفت عادت مخرب کنترل گری و جایگزین نمودن عادت های مهرورزی را بررسی نمایید
موانع اجرای تکلیف را بررسی کنید و راهنمایی لازم ارائه دهید
56

3- پس ازآن به موضوع اصلی جلسه بپردازید
موضوع اصلی جلسه ارزیابی پنج نیاز اساسی و چگونگی ارضای این نیازهاست
نیازها را که در جلسه سوم توضیح داده بودید با چگونگی ارضای آن ها و موانع موجود و ارتباط کیفیت ارضای ان ها با مشکلات ارتباطی بین زوجین به بحث بگذارید
57

نیازهای بنیادین
نیاز به بقا
نیاز به عشق و احساس تعلق
نیاز به قدرت
نیاز به آزادی
نیاز به تفریح

58
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

جلسه پنجم
4-جلسه را بگونه ای هدایت کنید که هر یک از زوجین در باره نیازهای خود با مصداق صحبت کنند
بدین منظور هر نیاز را توضیح دهید و بعد آن را به بحث بگذارید
دغدغه های هر یک را بررسی نمایید و راهکارهای پیشنهادی آنان را بگیرید
و در نهایت توافق لازم صورت پذیرد
59

جلسه پنجم
5-جلسه پنجم را با تعیین تکلیف خانگی و انجام فعالیت و اقدام مشترک پایان هر جلسه خاتمه دهید
6-تکلیف جلسه ششم گفتگو در باره نیازها و اجرای توافقات در جلسه پنجم و موانع احتمالی در طول هفته است

60

جلسه ششم:شروع تغییرات
1- جلسه ششم را با انجام اقدامات مشترک شروع جلسات و بررسی انجام تکلیف خانگی و موانع موجود شروع کنید
2-پس از آن به یکی دیگر از مشکلات زوجین بپردازید و مانند جلسه چهارم عمل کنید
3- از زوجین بخواهید نظر خود را در خصوص مشکل بیان نمایند
61

جلسه ششم
4-در هنگام گفتگوی زوحین در خصوص مساله یا مشکل بحث در جهت موارد زیر را از طریق پرسش هدایت کنید
تشریح و توصیف مساله یا مشکل
احساسات ناشی از مساله از وجود مساله یا مشکل
تاریخچه وجود و استمرار مساله یا مشکل
عوامل شدت دهنده مساله یا مشکل
موقعیت های بروز مساله یا مشکل

62

جلسه ششم
راهکارهای بکار گرفته برای حل مساله یا مشکل و میزان نتیجه بخش بودن آن ها
راهکارهای پیش رو یا مد نظر
موانع اجرایی نمودن راهکارها
پیشنهادات خاص و ویژه برای حل مساله یا مشکل
توافق بر سر اجرا

63

جلسه ششم
5-در هنگام گفتگوی زوجین سعی نماییم دنیای مطلوب آن ها را کشف نماییم
6-با زوجین در خصوص دنیای مطلوب و مولفه های آن گفتگو کنیم
64

دنیای کیفی
دنیای مطلوب ما از سه مقوله تشکیل شده است:

خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199
65

جلسه ششم
7- جلسه را پس اقدامات مشترک پایان جلسات با تکلیف خانگی به پایان ببریم
8-تکلیف جلسه، شناسایی دنیای مطلوب خود در هر مولفه و گفتگو در باره دنیای مطلوب یکدیگر و پیدا نمودن تفاوت ها و شباهت های دنیای مطلوب یکدیگر
66

جلسه هفتم: تغییرات بر اساس WDEP
1-جلسه هفتم را با انجام اقدامات مشترک شروع جلسات و بررسی انجام تکلیف خانگی و موانع موجود شروع کنید
2- پس از آن به موضوع اصلی جلسه بروید
3- موضوع اصلی جلسه هفتم چگونگی بررسی خواسته ها،جهت انجام خواسته، ارزیابی خود و برنامه ریزی برای اجرای خواسته ها است
67

68

– W خواسته ها
مشاوران با پرسش در مورد خواسته ی مراجعان، هدف های درمان را مشخص می کنند و به انگیزه ی مراجعان از درمان پی می برند.
69
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

اگر مشاوران خواسته های مراجعان یعنی «خواسته های واقعی» آنان را تعقیب کنند، متوجه خواهند شد مراجعان دنبال ارضای چه نیازهایی هستند
نیازهای بقا،محبت و تعلق خاطر،قدرت،آزادی و تفریح

70
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

به این طریق، مشاوران به نیازهای مراجعان برای تعلق خاطر، قدرت، آزادی و تفریح دسترسی پیدا می کنند

71
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

بنابراین نیازها از طریق پر کردن فاصله ی خواسته های مراجعان از محیط و ادراک های آنان و تصویرشان از چیزهایی که به دست می آورند، ارضاء می شود

72
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

– D انتخاب ها
در نظریه ی انتخاب، رفتار تلاشی برای کنترل ادراک ها است
مشاوران رفتار را امری ارادی و قابل کنترل می دانند
برای نمونه وقتی مراجع می گوید
«چون دوست دخترم با من قهر کرده
و نمی خواهد مرا ببیند افسرده شده ام»
مشاور جمله اش را این گونه می شنود که
«الآن افسردگی را انتخاب کرده ام چون دوست
دخترم نمی خواهد مرا ببیند یا با من صحبت کند».
73
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

در چنین شرایطی مشاور گاهی پاسخ دادن به اظهار نظر مراجع و گاهی پاسخ ندادن به آن را در دستور کارش قرار می دهد.
با این حال، واقعیت درمانگرها به انتخاب ها و کنترل مستتر در اظهارات مراجعان گوش می دهند.
مشاور با برخورداری از دانش عملی کافی در خصوص نظریه ی انتخاب، مشخص می کند که کدام نیازها و رفتارهای کلی ابتدا بررسی شوند
74
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

– Eارزیابی رفتار
آنچه در کلمه ی ارزیابی وجود دارد کلمه ی ارزش است.
در این مرحله از مراجعان خواسته می شود رفتارشان را ارزیابی کنند.
مشاوران با پرسش های ماهرانه می توانند مراجعان را وادار به خودارزیابی کنند.
البته این مراجع است که قضاوت های ارزشی انجام می دهد نه مشاور
75
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

گاهی مراجعان برحسب اتفاق و با اندکی
تفکر، رفتارشان را ارزیابی می کنند.
مراجع و مشاور، رفتار مورد نظر را با دقت
ارزیابی می کنند و پیامدهای آن را می سنجند.
76
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

-P برنامه ریزی برای عملکرد بهتر
پس از ارزیابی رفتار و ایجاد انگیزه برای تغییر برنامه لازم تدوین شود
برنامه ها شامل رفتارهایی خاص و غالباً بسیار مشروح می باشند.
برنامه ها باید یک نیاز زیستی یا روانشناختی (تعلق خاطر، قدرت، آزادی و تفریح) را ارضا کنند.
برنامه ها باید آسان و دست یافتنی باشند.

77
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

واقعیت درمانگران در پرورش برنامه های موفق به مراجعان کمک می کنند
مسئولیت برای برنامه باید بر عهده ی مراجع، نه کسی دیگر باشد.
برنامه ها همچنین باید مثبت باشند، در این جهت که کاری انجام گیرد به جای این که کاری انجام نگیرد
78
خرداد1400
گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)-07633671199

جلسه هفتم
3- هر یک از نیازهای زوجین در قالب WDEP مورد بحث قرار می دهیم
4- این نیازها ممکن است چندین جلسه طول بکشد
5- جلسه هفتم و یا بیشتر از هفتم را با انجام اقدامات مشترک پایان جلسات و تعیین تکلیف خانگی به پایان می بریم
6- تکلیف خانگی جلسه بعد اجرایEP WD است

79

جلسه هفتم
7-عملکرد خود را در خصوص خواسته ها به گفتگو بگذارند و موانع موجود اجرای WEDP را شناسایی کنند
80

جلسه هشتم: تغیرات بر اساس رفتار کلی
1- جلسه هشتم را با انجام اقدامات مشترک شروع هر جلسه آغاز کنید
2- ارزیابابی تکلیف جلسه قبل را انجام دهید و مشخص نمایید آیا گفتگویی صورت پذیرفته مراحل WEDP انجام شده است.
3- چگونگی اجرا و موانع را بررسی نمایید و راهنمایی لازم ارائه نمایید
81

جلسه هشتم
4- بعد از ارزیابی وارد موضوع اصلی شوید. موضوع اصلی رفتار کلی است.
5- رفتار کلی با مثال ماشین رفتار و اجزای آن را شرح دهید و نقش چرخ های ماشین و کنترل مستقیم و غیرمستقیم هر یک از اجزای رفتار کلی را بیان نمایید
82

جلسه هشتم
83

جلسه هشتم
6-پس از آن از زوجین بخواهید که کنترل مستقیم و غیر مستقیم رفتارهای خود را براساس جزء رفتار کلی یعنی
افکار
احساس
فیزیولوژی
عمل
مشخص کنند
84

جلسه هشتم
7-جلسه هشتم را با انجام اقدامات مشترک پایان هر جلسه و تعیین تکلیف جلسه بعد مشخص کنید
8-تکلیف جلسه بعد مشخص کردن رفتارهای کلی که باید کنترل شوند و ارزیابی آن ها و ارائه گزارش در جلسه بعد

85

جلسه نهم: تغییرات بر اساس خلاقیت
1-جلسه نهم را با انجام اقدامات مشترک شروع جلسات آغاز کنید
2- بررسی تکلیف جلسه قبل را آغاز نمایید
از زوجین بخواهید هر کدام رفتارهای مورد نظر برای کنترل بطور مستقیم و غیر مستقیم را بیان کنند

86

جلسه نهم
موانع موجود برای کنترل مستقیم افکار و اعمال و کنترل غیر مستقیم احساس و فیزیولوژی را شرح دهند
3- پس از آن به موضوع اصلی جلسه یعنی خلاقیت پرداخته شود
خلاقیت را برای زوجین تشریح کنید و از آنان بخواهید اگر تجربه ای خلاقگونه در زندگی زناشویی داشته اند بیان نمایند.
87

جلسه نهم
4- آن گاه در خصوص زمینه هایی که برای بهبود کیفیت زندگی می توانند خلاقیت داشته باشند مانند نیازهای زناشویی گفتگو کنید
5-جلسه نهم را با انجام اقدامات مشترک پایان هر جلسه و تعیین تکلیف خانگی به پایان برسانید
88

جلسه نهم
6- تکلیف خانگی جلسه بعد انجام رفتارهای خلاقانه برای اجتناب از بروز اختلاف زناشویی و ارضای مطلوب نیازهای زناشویی
89

جلسه دهم: توافق بر مدل گفتگو زوجین
1- جلسه دهم را با انجام فعالیت مشترک مربوط به شروع جلسه آغاز نمایید
2- تکلیف جلسه قبل یعنی رفتارهای خلاقانه برای جلوگیری از بروز بحران و بهبود کیفیت روابط را بررسی نمایید و راهنمایی لازم را ارائه دهید
3-بر سردستیابی به روشی برای حل مشکلات احتمالی با زوجین به توافق برسید
90

مثال
فرض نمایید که زوجین در ارتباط با موضوع روابط مرد در خارج از خانه و ارتباط زیاد با دوستان دچار اختلاف شده اند.
الف: هفت عادت مخرب کنترل گری را کنار بگذارند
-برای کنترل همسر خود و نگهداری وی در منزل و قطع ارتباط با دوستان از انتقاد، سرزنش، گلایه و شکوه، غر زدن، تهدید کردن، تنبیه کردن و باج خواهی بپرهیزد
91

ب:هفت عادت مهرورزی را جایگزین نمایند.
در عین حال که از هفت عادت مخرب کنترل گری اجتناب می کنند، هفت عادت مهرورزی را بکار بگیرند.
یعنی با وجود رفتارهای خارج از منزل اورا بپذیرد، احترام بگذارد، به حرف هایش گوش کند، تشویق کند، اعتماد نماید، حمایت کند و در صورت بروز مشکل دعوت به گفتگو نماید
92

ج:وارد دنیای مطلوب یکدیگر شوند
منظور این است که از زاویه ذهن یکدیگر به مساله نگاه کنند.
-عزیزم میدونم که دوستات برات عزیزند. ازت حمایت می کنند و وقتی با اون ها هستید احساس خوبی داری.
اون ها در مواقع اضطراری بدردت می خورند و با وجو اون ها دلت گرم و خیالت راحته

93

جلسه دهم
د:دغدغه و احساس خود را بیان نمایند.
-اما من مدتی است احساس خوبی ندارم.
احساس تنهایی می کنم و برخی وقت ها گریه می کنم و حتی کابوس می بینم
فکر کنم به سمت افسردگی پیش میرم و فکرهای بدی به ذهنم میاد

94

ه: اهمیت زندگی، عشق ، فرزندان و آینده را بیان نمایند.
-من فکر می کنم زندگی ما، عشق ما، فرزندان ما و آینده ما اینقدر مهم و ارزشمند هست که در این باره با هم صحبت کنیم.

95

و: پیشنهاد گفتگو بدهند و منتظر پاسخ همسر خود شوند
-خوب عزیزم کی فرصت داری با هم صحبت کنیم
اگر پاسخ داد و زمان تعیین کرد که تشکر کنند و منتظر جلسه گفتگو باشند.
اما اگر پاسخ نداد و یا گفت خبرتون میدم، هر 24 ساعت یک بار در حالی که مرحله اول و دوم را ادامه می دهد مجددا به وی یادآوری شود

96

مثلا بگوید
می دونم که دوست نداری در این مورد با هم صحبت کنیم. اما اگر گفتگو نکنیم من حالم بدتر خواهد شد و ممکن است تصمیمی بگیرم که تو خوشت نیاد یا اتفاقی رخ بده که نتونیم جبرانش کنیم.
اما نگویید دقیقا چیکار می کنید ویا قرار است چه اتفاقی رخ دهد
97

ز: گفتگو کنند، راهکار پیشنهاد دهند و توافق کنند
در زمان گفتگو همسری که پیشنهاد گفتگو داده درخواست کند که اول همسرش حرف های خود را بزند
-عزیزم می دونم که حرف هایی برا گفتن داری. من دوست دارم اول حرف های تو را گوش کنم و بعد دغدغه های خودم را مطرح کنم

98

اگر پذیرفت با گوش دادن فعال او را تشویق به گفتگو نمایید
پس از پایان صحبت هایش با او همدلی کنید و از وی بخواهید به صحبت های شما گوش دهد
دغدغه های خود را مطرح کنید و راهکارهای خود را پیشنهاد دهید
و در نهایت توافق کنید و بابت گفتگو و توافق تشکر نمایید
99

-موضوعاتی را که مطرح نمودید موضوعات مهم زندگی اند که باید با کمک هم آن ها را حل کنیم
همین طور که من به صحبت های گوش کردم انتظار دارم شما هم به دغدغه هام گوش کنید
100

پس از این که حرف های خود را بیان نمودید و دغدغه های خود را مطرح کردید می توانید بگویید:
من پیشنهاد می کنم درهفته یک بعد از ظهر تا قبل از 12 شب را به دوستانمون اختصاص بدیم و بقیه هفته را در کنار هم باشیم یا فعالیت مشترکی داشته باشیم.شما موافقید؟
101

به توافق ایجاد شده پایبند بوده و از یکدیگر قدردانی کنند
– من به توافق ایجاد شده متعهد خواهم بود و از این بابت از شما قدردانی می کنم.
دوست دارم نظر شما را هم بدانم

102

ختم جلسات
با توافق بر سر فرایند حل مشکلات احتمالی ختم جلسات را اعلام و از آنان تشکر نمایید
103

گروه آموزشی مهر جنوب(دکتر برومند)
07633671199
09129680169
104


تعداد صفحات : 105 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود