پارکینگ حاشیه ای
استاد:
دکتر …………
ارائه دهنده:
………………….
سال
فهرست مطالب
مقدمه (تعاریف و مفاهیم اولیه)
شناخت وضع موجود
مطالعه تطبیقی
تحلیل
ارائه راهکار
جمع بندی و نتیجه گیری
1.مقدمه
ابتدا و انتها هر سفر شهری بدون توجه به هدف و انگیزه سفر آن به توقف (در مقصد) ختم می شود.
هر وسیله نقلیه حدودا 10 درصد از عمر خود در حال حرکت میباشد.
الف )بدلیل رشد روزافزون تعداد وسایل نقلیه
ب) عدم وجود فضای کافی پارکینگ در ساختمان ها
ج)توسعه وافزایش اماکن تجاری و اداری و تغییرات کاربری اراضی
1-1-اهمیت و لزوم پارکینگ حاشیه ای
صرف زمان زیاد برا پیدا کردن فضای پارک
مصرف بی مورد سوخت و افزاِش آلودگی هوا
کاهش ظرفیت خیابان
افزایش احتمال تصادفات
افزایش آلودگی صوتی
و …
2-1-عوارض نادیده گرفتن پارکینگ حاشیه ای
انواع پارکینگ
پارکینگ غیر حاشیه ای
پارکینگ حاشیه ای
2-شناخت و تعاریف
1-2-روند مطالعات پارکینگ حاشیه ای در خیابان
تعیین عرضه پارک حاشیه ای در یک خیابان
تعیین طول خیابان
تعیین محدودیتهای پارک (علائم پارک ممنوع و پلها و …)
تعیین تقاضای پارک حاشیه ای در یک خیابان
آمارگیری
ثبت پلاک خودروهای پارک شده در طول روز
BUS STATION
1000 – 3*30 – 50 – 50 = 820m 820/5=164 تعداد فضای پارک
2-2-روند مطالعات ساماندهی پارکینگ
شناسایی معابر مهم از لحاظ پارک حاشیه ای
برداشت آمار عرضه و تقاضای پارک حاشیه ای
تشکیل بانک اطلاعات پارکینگ
تحلیل اطلاعات
ارائه راهکار
3-2-روند مطالعات جامع پارکینگ
برآورد عرضه و تقاضای پارک در سال طرح
تعیین کمبود فضای پارک در سال طرح
برنامه ریزی برای تامین نیازها
4-2-شناخت وضع موجود
محدوده مورد مطالعه : خیابان میرداماد حد فاصل ولیعصر تا شریعتی
کاربریهای اطراف : تجاری و اداری
علت جذب سفر: کاری و خرید
وضعیت پارک حاشیه ای : عمدتا محدودیت و ممنوعیت پارک
پارکینگ های اختصاصی
3-مطالعه تطبیقی
چگونگی استفاده پارک کنندگان از امکانات پارکینگ در انواع مختلف شهر های جهان
4-تحلیل وضعیت موجود
کاهش ظرفیت معابر و تقاطع ها
عدم اعمال قانون
عدم رعایت اصول ایمنی در تجهیزات کارگاهی ساختمانی حاشیه معابر
اشباع شدن کوچه های محلی مجاور خیابان اصلی حاشیه ای از پارک
دوبله پارک کردن ها
پارک در پیاده روها
ایجاد اختلال هنگام توقف مسافر بر های گردشی
کاهش ظرفیت معابر
عدم اعمال قانون
عدم توجه به قانون
تابلوهای پارک ممنوع
دستگاههای پارکومتر
فرهنگ سازی
اگر قانونی تصویب می شود حتما باید اعمال گردد
عدم رعایت اصول ایمنی در تجهیز کارگاهای ساختمانی حاشیه معابر
اشباع شدن کوچه های محلی مجاور خیابان اصلی از وسایل نقلیه پارک شده
دوبله پارک کردن ها
ایجاد اختلال هنگام توقف یا مسافر گیری مسافربرهای گردشی
پارک در پیاده روها و ایستگاهها
5- ارایه راهکار
هماهنگی معاونت فنی عمرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ایجاد پارکینگ های عمومی برای مراکز تفریحی و خرید
انواع اهداف سفر
کاری ، تحصیلی ، تفریحی ، خرید
ایجاد سیستم های همسفری
اعمال قانون(ممنوعیت و محدودیت پارک و…)
علت بی توجهی
ضعف اعمال قانون
میزان جرایم بازدارندگی ندارد
تقویت سیستم حمل ونقل عمومی (مترو و اتوبوس و…)
6-جمع بندی
نیاز به ایجاد فضای پارک مناسب در مراکز خرید میرداماد (بازار پایتخت و …)
بهبود سیستم حمل و نقل عمومی (مترو)
استفاده از روش های نوین مدیریت تقاضا (سیستم های همسفری)
تسریع در تکمیل پروژههای ناتمام در طول خیابان
نیاز به اعمال قانون
مراجع:
گزارشات شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران
سایت سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران
با تشکر از بذل توجه شما