معرفی پارکینگ های شهری
– مقدمه و اهمیت پارکینگ
– انواع پارکینگ
پارکینگ:
پارک وسائط نقلیه در سطح عمومی و قابل دسترسی برای عام را پارکینگ گویند.
– مقدمه و اهمیت پارکینگ :
اهمیت پارکینگ
( یک محاسبه ساده ) :
هر سال 8760 ساعت است و اگر فرض کنیم که هر اتومبیل در طول سال بطور متوسط بیست هزار کیلومتر مسافت بپیماید و سرعت متوسط حرکت آن چهل کیلومتر در ساعت باشد ، مدت زمانی که هر اتومبیل بطور متوسط در حرکت است 400 ساعت است (یعنی حدود 5% از طول کل سال) و مابقی زمان (یعنی 95% طول سال) را در حال توقف بوده و نیازمند پارکینگ است .
کلیات
کلیات
– انواع پارکینگ :
– پارکینگ خیابانی
– پارکینگ همسطح
– پارکینگ طبقاتی
– پارکینگ مکانیکی
– پارکینگ زیرزمینی
– پارکینگ بامی
که امروزه در کشورھای مختلف مورد استفاده اند،عبارت اند از
محل های پارکی که در اطراف خیابان قرار دارد، معمولا به عنوان محل پارک استفاده می شود.
پارکینگ های خیابانی:
پارکینگ های روی سطح زمین:
به قطعه زمینی اطلاق میشود که صرف نظر از شکل آن بتوان از آن به عنوان پارکینگ استفاده کرد. قواعد اساسی طراحی پارکینگ ها در این گونه رعایت نمیشود. به همین خاطر از ظرفیت زمین موجود نمی شود بهترین استفاده کرد.
در مراکز شهر ها که زمین کم یاب و گران است، نمی شود سطح زیادی را به پارکینگ سطحی اختصاص داد. به همین علت با ساختن پارکینگ های چند طبقه از ظرفیت موجود چند برابر استفاده می شود. تعداد طبقات این نوع پارکینگ ها حداکثر پنج طبقه است و حدود 500 تا 700 اتومبیل را در خود جا می دهد. البته پارکینگ های طبقاتی با بیش از ظرفیت فوق نیز ممکن است. ولی این فقط در موارد خاص ممکن است که چاره ای جز ساختن پارکینگ با ظرفیت خیلی زیاد نباشد.
پارکینگ های چند طبقه:
پارکینگ های چند طبقه به هفت نوع تقسیم می شوند:
1. پارکینگ های چند طبقه بدون رمپ مجزا
2. پارکینگ های چند طبقه با راه خروجی جداگانه
3. پارکینگ های چند طبقه با رمپ های مستقیم
4. پارکینگ های چند طبقه تراز با رمپ های حلزونی
5. پارکینگ های چند طبقه با طبقات سه ترازه
در طراحی این پارکینگ ها چهار عامل را باید مورد توجه قرار داد:
1. ظرفیت پارکینگ
2. آسانی ورود و خروج ماشین ها
3. میزان مخارج ساختمان و تاسیسات و نگه داری
4. هماهنگی بین پارکینگ و ساختمان های مجاور از نظر طراحی
انواع پارکینگ های چند طبقه:
– بدون رمپ مجزا: ساده ترین نوع پارکینگ ها هستند، هم از نطر اقتصادی و هم از نظر اجرا. به علت اینکه راه ورود و خروج اتومبیل ها یکی است.
– با راه خروج جداگانه: برای کاهش تراکم در پارکینگ های بدون رمپ مجزا، یک راه خروج جداگانه در نظر گرفته می شود. در این صورت اتومبیل ها از یک راه وارد و از راه دیگر خارج میشوند. این رمپ جداگانه ممکن است به صورت حلزونی باشد که در این صورت نباید شیب آن از 10% بیشتر شود. همچنین شیب رمپ های مستقیم 4% است.
– با رمپ های مستقیم: این گونه پارکینگ ها بسیار عالی هستند شیب رمپ ها نباید از 10% بیشتر شود و باید برای جلوگیری از یخ زدن در زمستان، از سیستم گرمایی استفاده کرد.
البته این پارکینگ ها به دو مورد تقسیم می شوند: 1) با راه های اتصال خارجی یک طرفه 2) با راه های اتصال داخلی دو طرفه.
– پارکینگ های چند طبقه تراز با رمپ های حلزونی:
ساختن و طرح اینگونه پارکینگ ها نسبتا ساده بوده. از مزایای این نوع پارکینگ ها آن است که رمپ ها به اندازه نصف مجموع ارتفاع هر طبقه متوالی بالا میروند و به همین علت رمپ ها معمولا کوتاه بوده و با یک گردش 180 درجه ای به رمپ دیگر متصل میشوند. نکته ای که در مورد این پارکینگ ها باید رعایت کرد نصب علایم مخصوص و مشخص در مورد تعداد جاهای خالی هر طبقه برای رانندگان است تا آنها را در پیدا کردن جای خالی راهنمایی کند.
– پارکینگ های چند طبقه با طبقات سه ترازه:
این نوع پارکینگ ها را طوری طرح میکنند که در حقیقت یک سقف به سه قسمت و به هر یک با ترازی مجزا تقسیم گردد. دو قسمت ابتدا و انتهای طبقات در یک تراز و قسمت مرکز سقف به اندازه نصف ارتفاع هر طبقه بالا و یا پایین تر از دو انتهای هر سقف است. مزیت این پارکینگ ها همان طور که در عمل مشاهده میشود پیشگیری از گردش های اضافی است. البته این عیب را هم داراست که انتهای هر قسمت فقط یک راه به طرف پایین یا بالا خواهد داشت و اتومبیل باید به اندازه ی نصف هر طبقه جهت ورود و خروج بپیماید. این گونه پارکینگ ها باید حداقل در چهار ردیف توقف طرح شود که البته هر چند ردیف که مورد نظر باشد میتوان بر این تعداد اضافه کرد.
در نقاط خاصی از شهر که تقاضای پارکینگ زیاد است اما زمین کافی وجود ندارد و یا بسیار گران است، از پارکینگ های مکانیکی استفاده می شود. پارکینگ های مکانیکی به علت این که رمپ ندارند، فضای کمتری اشغال می کنند. در این حالت هرچه طبقات بیشتر باشد، از نطر اقتصادی با صرفه تر است. از معایب بزرگ این پارکینگ ها می توان به بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیر قطعات مکانیکی نام برد.
معمولا در مجاورت پارکینگ مکانیکی یک فضای اضافی در نظر می گیرند تا اتومبیل هایی که منتظر بالابر هستند، در آن منتظر بمانند و با عث ایجاد ترافیک نشوند.
پارکینگ های مکانیکی:
پارکینگ های مکانیکی به سه نوع تقسیم می شوند:
1. پارکینگ های مکانیکی با وسایل مکانیکی ساده
2. پارکینگ های مکانیکی با وسایل محرکه افقی
3. پارکینگ های مکانیکی با محل پارک ثابت و آسانسورهای متحرک (یا ثابت)
بام ساختمان ها یکی از راه حل های اساسی در جهت حل مشکل ترافیک است. اما مسایلی وجود دارد که اجرای آن را با مشکل رو به رو می کند:
هزینه ی مازادی که در اثر اضافه شدن بار سنگین سقف آخر در نظر گرفته می شود، بسیار بیشتر از هزینه ی احداث سقف های عادی است، زیرا بار اضافی برای طبقه آخر تقریبا برابر 2400 کیلوگرم برای هر متر مربع است. ساخت رمپ ها برای ورود و خروج که بستگی به تعداد طبقات ساختمان دارد، مشکل و گران است. البته بهتر است چند پشت بام مجاور را به وسیله ی راه هایی به هم وصل نمود و از یک رمپ برای همه استفاده کرد.
پارکینگ پشت بامی:
سیستم پردازنده مرکزی
سیستم کنترل ورود و خروج ، تعیین محل پارک و دریافت هزینه
شبکه حسگرهای کنترل ظرفیت
سیستم اطلاع رسانی
تابلوی اطلاع رسانی ظرفیت
تابلوی اطلاع رسانی ظرفیت
سیستم تبادل اطلاعات بصورت بیسیم
پارکینگ
انواع پارکینگ از نقطه نظر کنترل:
الف- پارک کنترل نشده
در هر مکان و در هر زمان، می توان پارک نمود
ب- پارک کنترل شده
محدودیت زمانی وجود دارد.
انواع پارکینگ از نقطه نظر کاربری:
الف- پارکینگ حاشیه ای On Street Parking
ب- پارکینگ غیر حاشیه ای Off Street Parking
پارکینگ حاشیه ای
الف- با محدودیت ، که توسط روش های مختلف زمان توقف کنترل می شود.
ب-بدون محدویت، درهر زمان و هرکجا بدون هیچگونه محدودیت امکان توقف وجو دارد.
روش های مختلف کنترل پارکینگ حاشیه ای:
الف- نصب تابلوی پارک ممنوع با ذکر زمان و روز هفته
ب- توقف سنج یا پارکومتر
ج- پارکبان
د- pay & Display
ه- موبایل پارک
شرایط لازم برای احداث پارکینگ های عمومی بر اساس آیین نامه مصوب وزارت مسکن و شهرسازی :
ب- نصب تابلوی مشخصات و تعداد محل پارک در ورودی پارکینگ
الف- وجود وسایل آتش نشانی در پارکینگ
ج- وجود روشنایی مناسب
د- نصب نرخ پارکینگ
ضوابط ترافیکی برای پارکینگ های عمومی :
الف- مسیر تردد خودروها در پارکینگ های با محل پارک مورب(مایل) می بایست یکطرفه باشد و در پارکینگ های با محل پارک عمود بسته به فضای وجود می تواند یکطرفه یا دو طرفه باشد.
یکطرفه
یکطرفه یا دوطرفه
ب- در طراحی پارکینگ می بایست تعداد نقاط تلاقی یا تقاطع حداقل ممکن باشد.
ضوابط ترافیکی برای پارکینگ های عمومی :
ج- فضاهایی که نباید به عنوان محل پارک استفاده شوند، با خط کشی، موانع و یا سکوهای بلند، جدا شوند.
د- تعدادی محل پارک برای معلولین و جانبازان در نزدیکترین موقعیت به درب ورودی تعبیه شود.
ضوابط ترافیکی برای پارکینگ های عمومی :
Fig. disable person
منابع
شاهی، جلیل(1379): مهندسی ترافیک، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، چاپ هشتم،تهران.
شادمان فر،رضا.،" پارکینگهای مکانیزه شهری" ،( 1385 )، اولین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری، تهران، ایران
www.urbanity.ir
www.exp-co.com
Conpart.blogfa.com
قریب، فریدون(1372)شبکه ارتباطی در طراحی شهری،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ اول