تارا فایل

پاورپوینت نقش مدیران مدارس در اثربخشی رفتار سازمانی و رضایت شغلی کارکنان


 به نام خدای مهربان

نقش مدیران مدارس در اثربخشی رفتار سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ( با نگاه رهبری آموزشی ) ملهم از مبانی و راه کارهای سند تحول بنیادین

تئوری سازمان رشته ای است که ساختار و طراحی سازمان را مورد مطالعه قرار می دهد. تئوری سازمان تشریح می کند که سازمان ها، چگونه ساختارمند می شوند. چگونه سازمان ها را بنا کنیم که اثربخشی آن ها افزایش یابد. تئوری دیدگاهی کلان نسبت به مسایل سازمانی دارد.

رفتار سازمانی، دیدگاهی خرد نسبت به مسایل داشته و بر افراد و گروههای کوچک تاکید دارد. بر رفتار درون سازمان ها، عملکرد افراد، کارکنان و متغیرهای نگرشی نظیر بهره وری کارکنان، غیبت در کار، جابه جایی در کار و رضامندی شغلی بیشتر، متمرکز است.

موضوعات رفتار فردی که رفتار سازمانی بر آن تاکید دارد، عبارتند از:
ارزش ها
یادگیری
انگیزش
شخصیت

موضوعات رفتار گروهی که رفتار سازمانی بر آن تاکید دارد، عبارتند از:
نقش ها
موقعیت افراد در سازمان
رهبری
قدرت
ارتباطات و تعارض

اثربخشی سازمانی
این سوال که چه چیزی یک سازمان را اثربخش می سازد؟ این است که ساختار صحیح، سازمان را اثربخش می کند.
روشی که به وسیله آن افراد و مشاغل با هم ترکیب می شوند و قوانین و روابط حاکم بین آنها تعریف می شود، عامل مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت سازمان ها محسوب می شود.
در حقیقت مشکل است که یک تئوری سازمان را بدون وجود مفهوم اثربخشی در آن متصور شد.

اثربخشی تعریفی واحد و عملیاتی ندارد، مستلزم معیارهای چندگانه آی است که وظایف مختلف سازمانی را براساس ویژگی های مختلفی مورد ارزیابی قرار دهد و همچنین در اثربخشی سازمانی هم به وسایل و امکانات (فرآیند) باید توجه نمود و هم به نتایج حاصله.

هم جهت شدن نیرو در یک فرآیند تعریف شده، منطقی و عقلایی جهت دستیابی به اهداف سازمان را اثربخشی نامند

معیارها و مقیاس های اثربخشی سازمان
بهره وری
اجماع در هدف
کارآیی
نهادینه کردن اهداف سازمان
سود
سازگاری نقش و هنجار
کیفیت
مهارتهای ارتباطی مدیریتی
رشد
مهارت انجام وظیفه مدیریتی
میزان غیبت در کار

مدیریت اطلاعات و ارتباطات
جابه جایی درکار (ترک خدمت)
آمادگی
رضامندی شغلی (رضایت فردی در مقابل آنچه که از شغل برای او حاصل می شود)
بهره وری از محیط
انگیزش – موضوعی فردی است
ثبات
روحیه – موضوعی گروهی است
ارزش منابع انسانی
کنترل

انسجام
مهارت انجام وظیفه مدیریتی
مدیریت اطلاعات و ارتباطات
آمادگی
بهره وری از محیط
ثبات
ارزش منابع انسانی
مشارکت و نفوذ مشترک
تاکید بر آموزش و توسعه
تاکید بر موفقیت

مشارکت و نفوذ مشترک
تاکید بر آموزش و توسعه
انعطاف پذیری
تاکید بر موفقیت
برنامه ریزی و هدف
اجماع در هدف
نهادینه کردن اهداف سازمان
سازگاری نقش و هنجار
مهارتهای ارتباطی مدیریتی

انگیزش – میزان آمادگی فرد برای درگیر شدن در اعمال هدفمند و یا فعالیت های شغلی است. انگیزش بیشتر به آمادگی یا میل به کار برای تحقق اهداف شغلی است.

روحیه – پدیده ای گروهی است که متضمن تلاش مضاعف یکی شدن اهداف فرد و سازمان و ایجاد تعهد و احساس تعلق گروهی است.

اللهم اجعلنی عندک وجیها بالحسین(ع)


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود