تارا فایل

پاورپوینت نقش خانواده در کاهش عوارض اعتیاد


نقش خانواده در کاهش عوارض اعتیاد

خانواده درمانی با خانواده معتادان
هیج مراجعی یا سوء مصرف کننده موادی را نمی توان به طور موثری معالجه کرد مگر این که تعاملات اجتماعی او را در نظر گرفت. افراد روی محیط اجتماعی خود تاثیر می گذارند و به نوبه خود متاثر از آن هستند. وقتی کسی مشکل سوء مصرف مواد پیدا می کند این مشکل فقط محدود به او نمی شود بلکه تمام سیستمهای اجتماعی وی را متاثر می سازد. در عین حال، این سیستمها اثر متقابل روی ابقاء یا حل مشکل دارند.

سیستمی که با رفتارهای اعتیادی رابطه تنگاتنگ دارد خانواده است. مشاوران وپزشکان خانواده می باید به پویایی های خانوادگی موثر بر تک تک مراجعان به دقت نظر کنند. در واقع، سیستم خانواده را می توان به خودی خود آماج مناسبی برای تغییر در نظر گرفت. کار کردن با خانواده از این دیدگاه مستلزم آن است که مشاوران شناختی از نظریه سیستمهای عمومی و کاربرد آن در مشاوره اعتیاد داشته باشند.

سوء مصرف مواد و سیستم خانواده
رویکرد سیستمی خانواده مدعی است که علت سوء مصرف مواد حاصل اختلال در عملکرد سیستم خانواده است، زوج درمانی و خانواده درمانی می تواند با درمان مشکلات خانوادگی مرتبط با سوء مصرف مواد موثر باشد.

Transactional
patterns
Pieces of MDFT Approach
Family
Pieces of MDFT Approach

مرحله 1. دستیابی به ترک. شامل نامتعادل سازی سیستم است طوری که تغییر سالم امکان پذیر باشد.

در مرحله 2. سازگاری با ترک،خانواده نیاز دارد که روی تثبیت سیستم کار کند.

درمرحله 3.حفظ طولانی مدت ترک، همراه با معضل از نو متعادل سازی سیستم است.

Clarify Objectives
Clarify Problem
(Problem definition)
Resourceful Support System for Addict Families
Clear
Information
Effective
Social Support
Identify a
problem
Understand
addiction
Get help
from others
Share
stories
Find
treatment
Reduce
isolation
Get advice
Find
treatment
Chance of
recovery
Reduce
stress
Find best
tx option
Cope w
problem
Chance of
recovery

Orchestration Yields Synergy: Putting the Pieces Together
4. Therapist–Family-Extrafamilial
Listen to their
stress and burden
“You’re the
medicine.”
Teach the how to have successful interactions with agencies
Contact the school to set-up a meeting
Contact JPO

مرحله 1. قطع الگوهای مستمر.
وقتی درمان شروع می شود پزشک خانواده به اعضای خانواده کمک می کند که الگوهایی را که ویژگی سیستم خانواده در گذشته بوده اند، قطع کند.بخشی از نقش مشاور در این مرحله کمک کردن به اعضای خانواده است نا بین جایگزینهای (1) مواجهه شدن با رفتارهای مصرف مواد و تحت فشار قرار دادن عضوی که مواد سوء مصرف می کند برای قبول درمان یا (2) تلاش برای قطع و تغییر رفتارهایی که سیستم ناسالمی را دامن زده اند، تصمیم بگیرند.

مواجهه
. مواجهه "مداخله ای" است که برای افراد دچار مشکل الکل توسط جانسون (1973) رواج یافت. در این روش ، هر یک از اعضای خانواده ، دوستان و همکاران اطلاعاتی را برای مواجهه با فرد به عنوان یک گروه جمع می کنند. تمام حضار شواهد عینی از تاثیری که مشروبخواری یا شخص روی آنها داشته است، ارایه می کنند و به شیوه ای حمایت آمیز ( مواجهه حمایتی) به فرد فشار می آورند تا بپذیرد که او مشکل الکل دارد. هدف از این مداخله این است که برداشت و ذهنیت شخص را طوری تغییر دهد که به این باور برسد که مشروبخواری یا مصرف ماده دیگری منبع مشکلاتی است که توصیف شده اند. نتیجه مورد نظر این است که مراجع ضرورت ورود به درمان را بپذیرد

بهبود زندگی خود و رشد و سلامت خانواده
گاهی مواقع، نه لازم است و نه مناسب است که به شخص برای ورود به درمان فشار آورده شود.اعضای خانواده ممکن است نیاز داشته باشند که فرایند تغییر را بدون مشارکت سوء مصرف کننده مواد آغاز کنند.
بنابراین، یک راه این است که بجای تاکید بر رفتار مشروبخواری یا مصرف مواد عضو مبتلا بر بهبود زندگی خود و رشد و سلامت خانواده تمرکز کنند. از طریق فرایند گسستگی ، اعضای خانواده می توانند الگوهای خشک و سخت تعامل را قطع کنند و از قبول مسئولیت در قبال رفتاردیگران فاصله بگیرند.

مرحله2.رویارویی با واقعیت تغییر
. وقتی عضوی از خانواده که سوء مصرف مواد پاک می شود و ترک می کند، مشاور در موقعیتی است که به خانواده کمک کند با آنچه که در واقع بحران است، مقابله کنند. اگر به بحران به چشم موقعیتی نگاه شود که مستلزم مهارتهای مقابله ای خارج از خرانه معمول او است، خانواده با عضو جدیدا" پاک شده ای مواجهه اند که آشکارا با این تعریف جور در می آید. مشکلاتی که خانواده همواره به الکل یا سایر مواد نسبت داده شده است به وجود و حضور خود ادامه می دهند و منجر به احساس ناامیدی می شوند. خزانه رفتارهای خانواده منطبق با حضور عضوی است که سوئ مصرف مواد دارد نه ورود عضو جدیدا" پاک شده ای که دیگر قادر نیست به عنوان بیمار معلوم عمل کند.

مرحله 3. تعمیق و حفظ تغییر
. خانواده درمانی مانند تمام رویکردهای دیگر در مشاوره ، بازتاب دیدگاههای مختلف است. وقتی که اعضای خانواده برای تغییرات بلند مدت آماده اند، هر یک از این مدلهای خانواده را می توان برای خانواده های دچار سوء مصرف مواد و الکل سودمند باشند.

Brief Strategic
Family Therapy

Improve family’s ability to resolve conflicts

Reduce negativity in family interactions

بازسازی روابط خانواده با نوجوان معتاد
روابط ارزشمند: صداقت بجای دروغ
1-مغایرت عمل وگفتار ، بپذیرید
2-هزینه های دروغ گویی را با وی درمیان بگذارید
3- جریمه قانون شکنی

بازسازی روابط مفید
1-والدین تسلیم بازی انحرافی نشود
2-قواعد بازی خودش را دنبال
راهکار اتفاق نظر بجای مشاجره

روابط مفید
بحث دقیق درباره موضوعات
استفاده از عبارت های دقیق
تمرکز بر زمان حال
مسئولیت پذیری
بیان خواسته ها
منحرف نشدن از مو ضوع
 

آنچه والدین می گویند
1-این هفته تکالیف را تحویل نداده ای )) (موضوع مشخص)
2-سه نفر از معلم هایت می گویند قرار بوده تکلیف خودت را به آنها تحویل بدهی ، اما نداده ای.))(جمله ای دقیق)
3-برای تحویل تکالیف عقب افتاده ات چه کار می کنی؟(تمرکز بر زمانحال)
4-وظیفه تو اینکه تکالیف را انجام بدی و سر موقع تحویل بدی .(انتظار مسولیت پذیری)
5-باید برنامه ای برای جبران تکالیف عقب افتاده به ما بدی (بیان مستقیم خواسته)
تا وقتی که تکالیف رو انجام ندی ، همین طور با تو حرف می زنم.( رها نکردن
موضوع)
 
 
پاسخ های فرزند
1- من همین طور که قول داده ام ، دارم خیلی کار می کنم . چرا درباره اون حرف نمی زنین؟(موضوعی نامشخص)
2-شما همیشه طرف طرف معلما رو میگیرین نه طرف منو(جمله ای افراطی)
3-همش گذشته رو به رخم می کشین ! اگر شماها بذارین ، همش رو انجام میدم.(تمرکز بر گذشته یا اینده)
4-تقصیر من نیست که معلم ها نمی تونن منو وادار به انجام تکالیفم کنن(عذر و بهانه اوردن)
5-شماها به احساسات من اهمیت نمیدین . همش به مدرسه فکر می کنین.(فریب کاری)
پس شام چی شد؟ گرسنه ام شده، چرا هیچ وقت سر وقت غذا نمی خوریم؟(تغییر موضوع)

بازیافتن قدرت تصمیم گیری
بیان مستقیم خواسته ها بجای فریب کاری
مقابله با شیوه های اخاذی احساسی نوجوان
1-قلدری
2-دوست داشتن
3-عصبانیت
4-رنج بردن
5-انتقاد
6-بیچارگی
7-بی تفاوتی.
راهکارهای والدینی

بازسازی روابط متقابل سالم
سه شکل آن:
1-روابط متقابل (نفع خود ودیگری)
2-مصاله جویی (توافق وزیر پاگذاشتن برخی علائق خود)
3-معقول بودن(در نظر داشتن بخشهای آسیب پذیر طرف مقابل)

تقویت بلوغ وراهکارهای کارآمد

الگوی مناسبی باشید
دردسترس باشید
انتظارات معقول
مسئولیت دادن
بدون سرزنش بحث کنید
نشان دهید رفتارهای آنها برای شما مهم است

تقویت بلوغ وراهکارهای کارآمد
وقت بگذارید
توجه ونگرانی خود را نشان دهید
قوانین ومحدودیت های خانه راتصریح کنید
اجتناب از طعنه، تهمت،برچسب، همدردی طلبی و سزنش خود

راهکارهای مقابله با چالش های زندگی
آموزش مدیریت زمان
حل مساله
رفتار شجاعانه

نابالغ
اظهار ناتوانی
مقصر دانستن دیگران
سختگیری
فریب کاری
اظهار شکست خوردگی
اصرار بر یک انتخاب
رفتار غریزی
افراط و تفریط
مبارزه با واقعیت
اصرار بر خواسته های خود
احساسات شدید
گوش نکردن به دیگران
اعتراض به موقیعت
نزاغ برای برنده شدن

بالغ
رفتار چاره جویانه
قبول مسولیت
انعطاف پذیری
بیان خواسته ها
پافشاری
گزینه های گوناگون
خویشتن داری
میانه روی
رعایت جایگاه خود نسبت به واقعیت
میل به بحث و تبادل نظر
صحبت درباره احساسات
میل به شنیدن حرف های دیگران
حل مشکلات و موقعیت
بحث برای درک کردن

The end


تعداد صفحات : 29 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود