آموزش مهارتهای حرفه ای
Case study
مشکل افراد:
برنامه ریزی عبارت است از تعیین هدف کوتاه مدت و پیش بینی راه رسیدن به آن.
برنامه ریزی از وظایف بسیار مهم مدیران است و با سایر وظایف آنها نیز ارتباط دارد.
نیاز به برنامه ریزی از این مسئله ناشی می شود که همه سازمانها با فعالیت در محیطی پویا،متصرد آنند که منابع محدود خود را برای رفع نیازهای متنوع و رو به افزایش خود صرف کنند.
هدف از برنامه ریزی:
افزایش احتمال رسیدن به هدف،از طریق تنظیم فعالیتها
افزایش منفعت اقتصادی از طریق مقرون به صرفه ساختن عملیات
متمرکز شدن بر طرق دستیابی به مقاصد و اهداف و احتراز از انحراف از مسیر
مهیا ساختن ابزاری برای کنترل
انواع برنامه ریزی:
برنامه ریزی راهبردی(استراتژیک)
برنامه ریزی عملیاتی(اجرایی)
برنامه ریزی تخصصی
با دور اندیشی و در جریان فراگردی نظام یافته انجام می گیرد
به تدوین برنامه های کوتاه مدت (تنظیم بودجه و زمانبندی) میپردازد.
گاهی با توجه به ماهیت تخصصی برخی از وظایف مدیریت، برای آنها انجام می شود.
مراحل عمده برنامه ریزی:
شناسایی فرصتها و محدودیتها
تعیین اهداف کوتاه مدت
کسب اطلاعات کامل درباره فعالیتهای ضروری
طبقه بندی و تحلیل اطلاعات
ارائه فرضهایی برمبنای پیش بینی وضعیت آینده
جستجوی بدیلها و برنامه های جایگزین
ارزیابی بدیلهای گوناگون
انتخاب بدیل مناسب
تدوین برنامه های فرعی و پشتیبانی
تنظیم توالی فعالیتها و جداول زمانبندی
بیان برنامه ها در قالب ارقام بودجه
پیگیری پیشرفت کار
سلسه مراتب برنامه ها
ماموریتها و اهداف بلند مدت
اهداف کوتاه مدت
برنامه های راهبردی
برنامه های عملیاتی
فعالیتهای تکراری
فعالیتهای غیرتکراری
برنامهای دائمی
برنامهای یکبارمصرف
استراتژی یک برنامه جامع برای عمل است که جهت گیری های عمده سازمان را معین میکند و رهنمودهایی برای تخصیص منابع در مسیر کسب هدفهای بلند مدت سازمانی ارائه می دهد.انتخاب راهبرد کاری پیچیده و حتی مخاطره آمیز است.زیرا هر راهبرد سازمان را به یک محیط رقابتی خاص هدایت میکند و چگونگی برنامه ریزی مدیران برای تطبیق قوتها و ضعفهای سازمان با فرصتها و تهدیدات محیطی را معین می سازد.راهبرد الگوی تصمیمهایی است که در سازمان اخذ میشود.
سازمان
بخش رایانه
تحقیق و توسعه
فراگرد برنامه ریزی راهبردی:
فراگرد مدیریت استراتژیک(مراحل تدوین و اجرای راهبرد)
شناسایی رسالت ؛ هدفهای کلان و راهبردهای کنونی سازمان
تحلیل مقصد و هدفهای کلان سازمان ؛ ارزشها و فرهنگهای سازمان ؛ قوتها و ضعفهای داخلی
تجدید نظر در رسالت و هدفهای کلان سازمان و انتخاب راهبردهای جدید در سطوح سازمان
اجرای برنامه های راهبردی ؛ بسیج منابع و مدیریت اصلاح سیستمها و روشها
ارزیابی نتایج و تجدید نظر در فراگرد مدیریت راهبردی
تنظیم راهبرد
اجرای راهبرد
تدوین راهبرد در سطح موسسه یا فعالیتهای عمده سازمان
استراتژی های رقابتی:
4راهبرد کلی که سازمانها برای کسب مزیت رقابتی اتخاذ میکنند عبارتند از:
پیشتازی در صرفه جویی
صرف هزینه به صورت متمرکز
متمایز ساختن به صورت متمرکز
متمایز ساختن
مزیت رقابتی
قلمرو رقابت
کاهش هزینه
متمایز ساختن
گسترده
محدود
استراتژی انطباقی:
استراتژی چرخه حیات محصول:
این مدل، مراحل«معرفی»،«رشد»،«بلوغ»،«افول» محصول در بازار را مد نظر قرار می دهد و راهبردهای «نفوذ»،«پیشروی»،«دفاع»و«عقب نشینی» را به ترتیب،به منزله استراتژی سازمان در هر یک از مراحل مذکور، توصیه می کند.
مدیریت استراتژیک بر اساس مدل SWOT:
مدیریت استراتژیک روش منطقی و علمی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ سازمانی است که متضمن تجربه و قضاوت شهودی است.
مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین،اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چندگانه جهت دستیابی به اهداف بلند مدت سازمانی می باشد.
فرآیند مدیریت استراتژیک:
تدوین و طراحی
اجرای استراتژی
ارزیابی استراتژی
نمودار SWOT تهدید T=Treat فرصت O=opportunity ضعف W=weak قوت S=strong
جدول ماتریسی:
Weak Strong
نقاط قوت را لیست کنید نقاط ضعف را لیست کنید
Opportunity استراتژی استراتژی
فرصت ها را لیست کنید So Wo
Treat استراتژی استراتژی
تهدیدها So Wt
استراتژی Wo استراتژی محافظه کارانه Iconservative علیرغم وجود ضعف در عوامل درونی اما فرصت های بیرونی در اختیار می باشدکه با کمک آنها به تقویت عوامل درونی باید پرداخت.
استراتژی St استراتژی رقابتی Competitive زیرا علیرغم وجود تهدیدات بیرونی از قوت برخوردارند که با کمک آنها عوامل تهدید بیرونی به عنوان رقیب حذف می گردند.
استراتژی Wt استراتژی تدافعی Defensive زیرا هم عوامل درونی و هم عوامل بیرونی از چنان ضعفی برخوردارند که برای حفظ این موقعیت از این استراتژی استفاده میشود.
استراتژی So استراتژی تهاجمی Aggressive و به دلیل برخورداری موقعیت از نقاط قوت و فرصت،امکان توسعه کار وجود دارد.
پاسخ کیس:
طبق الگوی قبل استفاده از استراتژی تحلیلگری راه حل این مشکل است بدین ترتیب که با استفاده از تجربه افراد موفق در گذشته صنعت و با در نظر داشتن منابع موجود به دنبال طرحی نو برای آینده صنعت باشیم.