بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه ای بر حسابداری مدیریت مدیران چگونه از اطلاعات حسابداری مدیریت استفاده می کنند؟
کارکرد و وظایف حسابداری مدیریت The Managerial Accounting Function
فراهم کردن اطلاعات برای هزینه یابی محصولات و خدمات (costing)
فراهم کردن اطلاعات برای طرح ریزی و تصمیم گیری
(Planning & Decision Making)
فراهم کردن اطلاعات برای ارزیابی عملکرد
(Performance Evaluation)
اطلاعات برای: تعیین قیمت تمام شده محصولات و خدمات
فراهم کردن اطلاعات برای هزینه یابی محصولات و خدمات
با استفاده از روشهایی مانند:
هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)
هزینه یابی هدف (Target Costing)
Costs of Quality
اطلاعات برای: تصمیم گیری
محاسبه نتایج مالی جایگزینها (alternatives) و مشاهده تفاوت هزینه ها در جایگزینهای مختلف.
حسابداری مدیریت با ثبت و گزارش قیمت تمام شده و هزینه های تاریخی ارتباط اندکی دارد و در مقابل بر پیش بینی و تخمین هزینه های آتی تمرکز بیشتری دارد.
اطلاعات برای: تصمیم گیری
محرکهای هزینه ((Cost drivers: یک فعالیت معین که موجب ایجاد هزینه می گردد (یا هزینه ها را بوجود می آورد).
هزینه ها ودرآمدهای تفاضلی(Differential Costs/Revenues): عبارتند از هزینه ها و درآمدهاییکه در واکنش به روشهای عملیاتی خاص تغییر می نمایند.
اطلاعات برای: طرح ریزی و ارزیابی عملکرد
مرکز مسئولیت (responsibility center) یک واحد مشخص از یک سازمان است که تحت مدیریت یک شخص قرار دارد و این مدیر در خصوص عملیات و منابع آن باید پاسخگو باشد.
انواع مراکز مسئولیت:
مراکز هزینه (Cost Centers)
مراکز سود (Profit Centers)
مراکز سرمایه گذاری (Investment Centers)
اطلاعات برای: طرح ریزی و ارزیابی عملکرد
حسابداران بهای تمام شده بـه مدیریت کمک می کنند تــا بتـوانـد ابـزارهـا و روشـهای طرح ریزی موثر را ایجاد نمایند.
این ابزارها برای ارزیابی عملکرد مراکز مسئولیت بکار برده می شوند.
حسابداری مدیریت در سلسله مراتب سازمانی
Internal
Audit
Tax
Reporting
Financial
Reporting
Controller
Treasurer
Financial
Vice President
Other
Vice Presidents
President
COO
Chief Executive
Officer
Board of Directors
Managerial
Accountant
معاون مالی:
مسوول کل امور مالی و حسابداری
یکی از با نفوذ ترین افراد در سازمان
خزانه دار:
مدیر داراییهای نقدی (وجوه نقد و سرمایه گذاریهای کوتاه مدت)
مدیریت نمودن اعتبارات و جمع آوری وصولی ها
تعامل با موسسات مالی و سرکشی به اوراق بهادار منتشره شده (سهام و اوراق بدهی)
کنترلر
عهده دار سیستم حسابداری
عضو ارشد تیم مدیریت
حسابرسان داخلی
فراهم نمودن خدمات حسابرسی و مشاوره متنوع
کمک به حسابرسان مستقل با آزمون صورتهای مالی
حسابداران مدیریت Managerial Accountants
ثبت، اندازه گیری، تعیین و تجزیه و تحلیل هزینه ها
تجزیه و تحلیل عملیات و هزینه ها با هدف ارائه راهکار برای بهبود عملیات و کیفیت محصولات هم زمان با کاهش هزینه ها
حسابداری مدیریت و اصول پذیرفته شده حسابداری( (GAAP
هدف اصلی حسابداری مالی عبارت است از فراهم نمودن اطلاعات درباره شرکت و عملکرد مدیریت آن برای استفاده کنندگان.
اطلاعات مالی که برای منظور فوق تهیه می گردند باید منطبق با GAAP باشند. در واقع اصول پذیرفته شده حسابداری بر این اطلاعات حکم فرما می باشد.
Generally Accepted Accounting Principles(GAAP)
حسابداری مدیریت و اصول پذیرفته شده حسابداری( (GAAP
هدف اصلی حسابداری مالی عبارت است از فراهم نمودن اطلاعات درباره شرکت و عملکرد مدیریت آن برای ذینفعان.
اطلاعات مالی که برای منظور فوق تهیه می گردند باید منطبق با GAAP باشند. در واقع اصول پذیرفته شده حسابداری بر این اطلاعات حکم فرما می باشد.
GAAP عبارتند از قواعد، استانداردها و میثاق نامه هاییکه به عنوان راهنمای تهیه صورتهای مالی برای سـهـامـداران مـورد استفاده قرار میگیرند.
اطلاعات بهای تمام شده مورد نیاز برای کاربردهای مدیریتی لزومی ندارد که با GAAP سازگار باشند.
مدیریت می تواند تعاریف خاص خود را برای اطلاعات حسابداری مدیریت تدوین کند.
تصمیم گیران اغلب به اطلاعاتی متفاوت با اطلاعات فراهم شده در صورتهای مالی نیازمندند.
حسابداری مدیریت و اصول پذیرفته شده حسابداری( (GAAP
استفاده از اطلاعات مربوط به هزینه ها برای افزایش ارزش
ایجاد ارزش در سازمانها Creating Value in Organizations
هر مرحله از فرآیندهای توسعه، تولید و توزیع باید بتواند به محصولات و خدمات ارائه شده ارزش اصافه نماید.
اجازه بدهید نگاهی بیندازیم به مفهوم زنجیره ارزش (Value Chain.)
فعالیتها و ارزش
Activities and Value
فعالیتهای دارای ارزش افزوده (Value-added activities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش می افزایند.
فعالیتهای فاقد ارزش افزوده (Nonvalue-added ctivities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش اضافه نمی کنند.
کاربرد اطلاعات حسابداری مدیریت برای افزایش ارزش
فعالیتهای فاقد ارزش افزوده (Nonvalue-added ctivities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش اضافه نمی کنند.
فعالیتهای فاقدارزش افزوده
مشخص نمودن
حذف نمودن
کاربرد اطلاعات حسابداری مدیریت برای افزایش ارزش
فعالیتهای فاقد ارزش افزوده (Nonvalue-added ctivities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش اضافه نمی کنند.
فعالیتهای فاقدارزش افزوده
مشخص نمودن
حذف نمودن
فعالیتهای فاقد ارزش افزوده ، بهای تمام شده محصول یا خدمت را افزایش می دهند اما هیچگونه ارزشی به آن نمی افزایند.
تجزیه و تحلیل هزینه- فایده Cost-Benefit Analysis
فرآیند مقایسه منافع و هزینه های یک تغییر پیشنهادی در داخل یک سازمان
Costs
Benefits
تجزیه و تحلیل استراتژیک بهای تمام شده Strategic Cost Analysis
اگر یک شرکت بتواند فعالیتهای فاقد ارزش افزوده را حذف نماید، در واقع می تواند بهای تمام شده را کاهش دهد بدون اینکه از ارزش محصول کاسته شود.
کاهش بهای تمام شده بدون کاهش در ارزش به این معنی است که شرکت یک مزیت رقابتی (competitive advantage) در اختیار دارد.
استراتژیهای جهانی
مزیت رقابتی وقتی ایجاد می شود که یک شرکت منابعی را سرمایه گذاری کرده باشد که انجام آن برای رقبا امکان پذیر نباشد (یا کاری دشوار باشد).
ورود رقبای جدید به بازار به دلیل نیاز به سرمایه گذاری زیاد آسان نباشد.
تمرکز بر مشتریان
بدون مشتریان، سازمان توانایی بقا را از دست می دهد.
سازمان با تمرکز بر مشتریان، اهداف خود را تامین می نماید.
بسیاری از شرکتها قبل از طراحی و تولید محصولات، ابتداءً نیازهای مشتریان را مشخص می نمایند.
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریت
Who are
The “customers” of
Cost accounting?
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریت
واحد تولید برای کنترل و بهبود عملیات به اطلاعات بهای تمام شده و هزینه ها نیاز دارد.
واحد تولید
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریت
مدیران میانی از اطلاعات بهای تمام شده و هزینه ها به عنوان یک علامت یا سیگنال برای تشخیص انحراف عملیات از نتایج مورد انتظاراستفاده می کنند.
مدیران میانی
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریت
مدیران عالی از اطلاعات بهای تمام شده برای ارزیابی عملکرد کلی شرکت استفاده می کنند.
مدیران عالی
Senior managers
حسابداری مدیریت در عصر تکنولوژیهای جدید تولید (High-Tech Production Settings)
کاربرد گسترده روشهای متکی به کامپیوتر در حوزه تولید وارائه خدمات
این تکنولوژیهای جدید اثر مهمی بر حسابداری مدیریت داشتند.
روش تولید بهنگام Just-in-Time Method
در فرآیند تولید یا خرید، هر واحد دقیقاً در زمان مورد نیاز تولید شده و یا خریداری می شود.
تولید Lean Production Doing More With Less
شرکتها، موجودیهای میـان بخشـهای مختـلف تـولیـد را حـذف می نمایند.
قراردادن کیفیت و کارایی تولید در بالاترین اولویت .
فراهم نمودن انعطاف پذیری برای تغییر سریع از یک محصول به محصول دیگر و
تمرکز بر آموزش و مهارتهای کارکنان
lean production)Toyota Production System:(
یک نوع روش تولید (assembly line)
هدف : دستیابی به چیزهای درست و مناسب در مکان و زمان مناسب و درست. (زمان مناسب به معنای کاهش اتلاف منابع و آمادگی برای تغییر است)
علاوه بر حذف اتلاف منابع ، این روش موجب بهبود جریان محصول و کیفیت بهتر می شود.
به جای تخصیص منابع برای برنامه ریزی آنچه که باید درآینده انجام شود، تویوتا بر کاهش زمان پاسخگویی سیستم تمرکز نمود(در نتیجه افزایش انعطاف پذیری و انطباق با نیازهای بازار)
در نتیجه اتومبیلهای تویوتا در واقع بر اساس سفارش ساخته می شدند.
کاربردهای روش تولید lean:
حذف اتلاف
حداقل نمودن موجودی
حداکثر نمودن جریان محصول
تولید کششی از تقاضای مشتری
براورده نمودن نیازهای مشتری
انجام دادن درست در اولین زمان
توانمند سازی کارکنان
طراحی برای تغییرات سریع
مشارکت با تامین کنندگان
ایجاد فرهنگ بهبود مستمر
کاربردهای روش تولید lean:
Eliminate waste
Minimize inventory
Maximize flow
Pull production from customer demand
Meet customer requirements
Do it right the first time
Empower workers
Design for rapid changeover
Partner with suppliers
Create a culture of continuous improvement
مدیریت کیفیت جامع Total Quality Management
سازمان به گونه ای مدیریت می شود که در همه ابعاد برتری داشته باشد و کیفیت نهایتاً توسط مشتری تعریف می شود.
The organization is managed to excel on all dimensions and quality is ultimately defined by the customer.
بنچ مارکینگ و بهبود مستمر Benchmarking & Continuous Improvement
بنچ مارکینگ – فرآیند مستمر سنجش محصولات و خدمات یک شرکت در مقابل بهترین سطح عملکرد
مستمر- مدیران و کارکنان علاقه ندارند که در یک سطح عملکرد خاص باقی بمانند و همیشه به دنبال بهبود مداوم عملکرد خود هستند.
تئوری محدودیتها Theory of Constraints
هر سازمانی معمولاً حداقل یک تنگنا (bottleneck) دارد که تولید را با محدودیت مواجه می کند.
مدیریت بوسیله تعیین محدودیتها و افزایش ظرفیت بر حداکثر نمودن سود متمرکز می شود.
هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت(ABC و ABM) Activity-Based Costing and Management
ABC : یک روش هزینه یابی محصول اسـت و برای صنایعی کـه هزینه سربار(overhead) در آن صنعت نسبت به سایر هزینه ها بالا است مفید می باشد.
هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه ها را براسـاس چندین فعالیت مختلف به محصولات تخصیص می دهد در حالیکه روشهای هزینه یابی سنتی برای تخصیص هزینه ها فقط از یک یا دو نوع فعالیت مختلف استفاده می کنند.
ABC
هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت(ABC و ABM)
یک روش هزینه یابی محصول اسـت و برای صنایعی کـه هزینه سربار(overhead) در آن صنعت نسبت به سایر هزینه ها بالا است مفید می باشد.
ABC
روش سنتی
محصولات
محصولات
فعالیتها
“cost drivers”