تارا فایل

پاورپوینت مشکلات یادگیری یا اسپسیفایر



بسم الله الرحمن الرحیم
1

2

مشکلات یادگیری یا اسپسیفایر:
دارای خصایص زیر هستند:

الف) شروع سن بیماری همیشه از دوران شیرخوارگی یا کودکی است.
ب) تاخیر رشد مربوط به رشد زیستی دستگاه عصبی مرکزی است.
ج) بعضی عوامل ارثی در مشکل دخیل است.
د) بیماری سیر یکنواخت و ثابت دارد و بطور خفیف تا بزرگسالی ادامه دارد.

3

فرضیه های مربوط به ناتوانی یادگیری :
1) نظریه محدود بودن میدان دقت و توجه
2) نظریه بدکاری مغز
3) نظریه عوامل ژنتیکی
4) نظریه تاخیر در رشد
5)نظریه برتری نیمکره مغزی طرف راست
6)نظریه خبرپردازی
4

نارسا گویی Dysarthria
نارسایی گفتار چیست؟

نارسایی گفتار یک مشکل محرک است. ماهیچه های دهان، صورت و سیستم تنفس ممکن است ضعیف شوند، آهسته حرکت کنند یا به علت سکته یا آسیب مغزی اصلا حرکتی نداشته باشند. نوع و شدت نارساگویی به این که کدام قسمت سیستم عصبی آسیب دیده است بستگی دارد.

بعضی از دلایل نارسایی گفتار شامل سکته، فلج مغزی و تحلیل عضلات است. هم بچه ها و هم بزرگ سالان می توانند نارسایی گفتار داشته باشند.
5

بعضی از علایم یا نشانه های نارسایی گفتار چیست؟

فرد که دچار نارسایی گفتار شده بسته به مقدار و مکان آسیب به مغز می تواند علائم زیر را داشته باشد :
آهسته و با اشکال قادر به صحبت است .
سرعت آهسته ی گفتار .
سرعت بالای گفتار با زیر لب سخن گفتن .
محدودیت حرکات زبان، لب و فک .
تن صدای غیر نرمال در هنگام صحبت کردن .
تغییر در کیفیت صوت .
گرفتگی صدا .
گرفتگی نفس .
جویدن و بلع مشکل
6

چه درمانی برای افرادی که دارای نارسایی گفتار هستند وجود دارد؟

درمان بستگی به علت، نوع و شدت علائم دارد. آسیب شناس گفتار و زبان با این افراد کار می کند تا توانایی های ارتباطی آن ها را افزایش دهد.
اهداف درمان :
آهسته کردن سرعت گفتار .
تقویت حمایت تنفس با این کار فرد می تواند بلندتر صحبت کند .
تقویت عضلات .
افزایش حرکات دهان، زبان و لب .
تقویت تلفظ فشرده برای وضوح بیشتر گفتار .
آموزش روش هایی به افراد خانواده و معلمان برای برقراری ارتباط بهتر با فرد دارای نارسایی گفتار .
در موارد شدیدتر آموزش روش های جایگزین ارتباطی مثل اشارات ساده، تخته ی الفبا یا تجهیزات الکتریکی و کامپیوتری
7

مشکل ریاضیDyscalculia
ناتوانی در ریاضیات عبارت است از مشکل در توانائیهای ریاضیات که در اثر آسیب ارثی، فرایندهای رشدی مراکز مغز که زمینه رشد تواناییهای ریاضی است ، به وجود می آید . کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل شدید هستند .

8

نشانه ها بر اساسDSM-5 :

کودک اصطلاحات ریاضی را متوجه نمی شود و نمیتواند نام ببرد.
معنای مسائل ریاضی را متوجه نمیشود.
اعداد و علائم ریاضی را تشخیص نمی دهد و توانایی خواندن ندارد.
اعداد و نمادهای ریاضی را نمیتواند بطور صحیح رونویسی کند .
به یاد نمی آورد که عملیات ریاضی چگونه انجام شده است.
معادلات ریاضی را درست نمیتواند حل کند.
9

مشکل نوشتن Dysghraphia
مهارت نوشتن بسیار ضعیف تر است از سن تقویمی ، ضریب هوشی و سوابق تحصیلی

کودک نمیتواند به راحتی بنویسد و در نوشتن مطالب مرتکب غلط های دستوری ، نقطه گذاری ، پاراگراف بندی ،و املایی میشود و دست خط بسیار بدی دارد.

اغلب با مشکل خواندن همراه است.

10

مشکل خواندن Dyslexia
این معلولیت موجب اشکال در روان خوانی و یا درک مطلب می شود.این ناتوانی، می تواند خود را به عنوان یک مشکل در رابطه با واج خوانی، و رمزگشایی، دیکته، مهارت شنوایی، حافظه کوتاه مدت، و یا نامگذاری سریع آشکار کند.

11

از نشانه های اولیه این ناتوانی دیر صحبت کردن کودک است.
نوشتنِ آیینه ای کودک که در آن نوشتن واژه ها بر عکس و مانند آیینه است.
مشکل در هجا کردن واژه، یافتن هم قافیه برای واژه و یا مشکل در تلفظِ صدا یا ترکیب واژه ها و صداها
عمومی ترین نشانه آن دیکته ی بسیارضعیف کودک و تمایل به نوشتن حروف بیشتر و یا کمتر در هنگام نوشتن واژه ها است.
از دیگر نشانه های عمومی خوانش پریشی این است که یک فرد خوانش پریش واژه را زودتر یا دیرتر از جایی که باید قرار گیرد در جمله می گذارد و همچنین در هنگام خواندن، واژه ها را جابه جا می خواند.
معمولاً فرد خوانش پریش سطح نوشتاری اش بسیار پایین تر از سطح معلومات و هوش عمومی اش است و از همین طریق می توان به خوانش پریشی وی، پی برد.
12

زبان پریشیDysphasia
اشکال در بیان یا درک زبان به دنبال آسیب مغزی است.زبان پریشی مشکلی زبانی ناشی از آسیب مغزی می باشد.یک نوع آن زبان پریشی ورنیکه است که در آن بخش معنایی آسیب می بیند.به عنوان نمونه گزیده زیر را در نظر بگیرید:

« قبل از ورود به خانه، من در یکی اینجا بود. خواهر من گروه در یکی دیگر بود.»

ارتباط معنایی بین واژه های عبارت فوق به شکلی جدی به هم خورده و علت آن نوعی آسیب مغزی است که در دانش معنایی فرد بیمار اختلال ایجاد کرده است.اما دانش واج شناسی سالم مانده است و لفظ فرد گرچه فاقد معنی است اما روان و با مکث و آهنگ مناسب ادا شده است.از نظر ساختار نحوی نیز مشکلی ندارد که این ویژگی خاص زبان پریشی ورنیکه است.
13

بازآموزی زبان در افراد مبتلا به زبان پریشی
یکی از روشهای درمانی زبان پریشی، بازآموزی زبانی است. دکتر شول معتقد است که با تحریک حسی می توان باعث بیشتر شدن تارهای عصبی فعال گردید که این امر می تواند به بازیابی الگوهای زبانی کمک نماید و بوسیله ی تمرین مهارتهای شنیداری و تکرار می توان به فرد کمک نمود.البته در این شیوه نقش ارتباطی زبان نادیده گرفته می شود.

شیوه ارتباطی و زبان پریشی
در شیوه ی درمانی ارتباطی، از نقش ارتباطی زبان کمک گرفته می شود تا در صورت لزوم نیمکره ی راست فرد فعال گردد.

روشهای نورو سایکولوژیک و زبان پریشی
روشهای نورو سایکولوژیک از دیگر روشهای درمانی زبان پریشی هستند.که در این شیوه اختلالات زبان پریشی صرفاً بعنوان اختلال زبانی در نظر گرفته نمی شود و اغلب همراه با دیگر اختلالات نظیر حس افسردگی و ناراحتی مشاهده می شود. به همین دلیل با استفاده از موزیک درمانی، خنده درمانی و گاهی دارو درمانی سعی به درمان زبان پریشی در افراد می کنند.
14

آواپریشیDysphonia
آوا پریشی ( نارسا خوان ) :کودکان دارای ناتوانی خواندن که در برقراری ارتباط میان نمادها و اصوات ناتوانی داشته و در نتیجه دارای مشکل در مهارتهای تحلیل صوتی کلمات می باشند . این کودکان به شکل ظاهری کلمه ( یادآوری دیداری ) توجه نکرده و اغلب دچار غلطهای درهجی کردن می شوند .بطوری که هجی با صدای کلمه ارتباط ندارد .
15

16

پایان
17


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود