تارا فایل

پاورپوینت مدیریت و نگهداری بنادر




1389/2/30
نگهداری بنادر
2
مدیریت و نگهداری بنادر

فهرست مطالب
مقدمه
تعمیر و نگهداری بنادر
خرابی های سازه های بتنی بندر و مراحل تعمیر و نگهداری آن
خوردگی
روشهای محافظت و پیشگیری از خوردگی
تعمیر و نگهداری روسازی بنادر
جمع بندی و نتیجه گیری
منابع و مراجع

نگهداری بنادر
3

مقدمه
تعریف بندر:
بندرمحدوده آبی را گویند که بطور مناسبی از تاثیر طوفانها در امان بوده وبتواند محلی برای پناه دادن به کشتیها , فراهم نمودن امکانات تدارکاتی آنها (خواربار , سوخت , قطعات وتعمیرات ) ویا انتقال کالا از وبه کشتیها را تامین بنمایند.

هدف اصلی ازاحداث بندرارائه سرویس،تخلیه وبارگیری کشتی هاست.

نگهداری بنادر
4

بندر گاه یا اسکله:

بندر گاه قسمتی از یک بندر بزرگ است که در آن با ترمینالهای پهلوگیری وانتقال کالا, انبارهای موقت , دائم , روباز که با اتصال به شبکه راه وترابری شهری ,استانی وکشوری جزئی ازکل سیستم ترابری کشور محسوب می شود.

1389/2/30
نگهداری بنادر
5

تعمیر و نگهداری بندر:

نگهداری جلوگیری از خرابی تاسیسات موجود در بنادر می باشد.
تامین مصالح و قطعات یدکی مورد نیاز تاسیسات در قسمت نگهداری بنادر انجام می شود.
ریشه یابی علل خرابی ها و بررسی چگونگی شکل خرابی ها از نمونه اقدامات جهت تعمیرات بنادر به شمار می رود.

1389/2/30
نگهداری بنادر
6

خرابی های سازه های بتنی بندر و مراحل تعمیر و نگهداری آن
1389/2/30
نگهداری بنادر
7
تخریب بتن ناشی از اثر ضربه در اسکله
از هم پاشیدگی بتن عرشه و کنده شدن بتن و نمایان شدن آرماتورهادرسطح اسکله

1389/2/30
نگهداری بنادر
8
تخریب بتن عرشه در اثر ضربه در اسکله

تخریب کامل بتن پیشانی اسکله

1389/2/30
نگهداری بنادر
9
پوسته شدن سطح بتن عرشه در اسکله
خرابی مجدد در بتن های تعمیری

1389/2/30
نگهداری بنادر
10
از هم پاشیدگی و بیرون پریدگی بتن پیشانی
تخریب بتن عرشه در اثر ضربه

مراحل تعمیر و نگهداری سازه های بتنی بندر
1 – برداشتن بتن آسیب دیده
2 – تمیز کردن آرماتور
3 – وصله میلگردها
4 – اندود کردن میله گردها
5 – اندود چسبنده
6 – تمیز کردن سطح بتن
7 – اعمال مواد تعمیری
8 – عمل آوری ملات یا بتن

1389/2/30
نگهداری بنادر
11

خوردگی
خوردگی را می توان به صورت انهدام و فساد یا تغییر و دگرگونی در خواص و مشخصات مواد (فلزات) به علت واکنش آنها با محیط اطراف تعریف نمود.

پدیده خوردگی و اثرات سوء آن بر روی اکثر تاسیسات فلزی و به خصوص سازه های بتنی یکی از عمده ترین مشکلات در نگهداری و تعمیرات بنادر می باشد.

1389/2/30
نگهداری بنادر
12

1389/2/30
نگهداری بنادر
13

1389/2/30
نگهداری بنادر
14
خوردگی آرماتور و وجود ترک های درهم
ورآمدن کامل سطح بتن به علت خوردگی شدیدآرماتورها

روشهای محافظت و پیشگیری از خوردگی
ممانعت کننده شیمیایی
حفاظت کاتدی:
1- ایجاد روکش رسانا
2- ذرات فلزِ روی پاشیده شده با استفاده از قوس الکتریکی
3- شبکه آند تیتانیومی که بر روی آن یک لایه روکش اجرا میشود.

1389/2/30
نگهداری بنادر
15

تعمیر و نگهداری روسازی بنادر

نشست دائمی ناشی از اثر چرخها (RUTTING)
چاله ها ((POTHOLES
ترکها (CRACKS)
روزدگی قیر (BLEEDING)
شکست درزهاواتصالات در روسازیها
1389/2/30
نگهداری بنادر
16

1- نشست دائمی ناشی از اثر چرخها
در خط کناری روسازی ودرمحل عبور چرخها بوجود می آید.
پس از بارندگی بعلت تجمع آب قابل مشاهده است.
اکثراً در روسازیهای آسفالتی براثربارسنگین ناشی از تجهیزات بندری،عدم تراکم مناسب درهنگام اجرا،انتخاب مخلوط نامناسب،وجود قیر زیاد درمخلوط ایجاد میگردد.

1389/2/30
نگهداری بنادر
17

1389/2/30
نگهداری بنادر
18
نحوه ترمیم نشست جای چرخها
پرکردن وتسطیح با مخلوط آسفالتی یا بتنی ، درصورت نیاز تراشیدن و روکش کردن رویه
چنانچه علت خرابی سست بودن لایه های زیرین باشد بایستی رویه برداشته ولایه های زیرین تحکیم وسپس اجرای روکش انجام گیرد.

1389/2/30
نگهداری بنادر
19
2- چاله ها
علت شروع وایجادبسیاری ازخطرات در حرکت ترافیکی تجهیزات بندری ، خسارات مکانیکی به چرخها و محورهای تجهیزات حمل کانتینرها وحتی تصادفات میباشد.
انجام سریع ترمیم جهت امکان ایجاد یک سطح هموار وصاف جهت حرکت ماشین آلات وکاهش ریسک تصادف ودوری ازهزینه های بیشتر جهت تعمیر ونگهداری سطوح

1389/2/30
نگهداری بنادر
20
نحوه ترمیم چاله ها
خارج ساختن مواد سست ، برش چاله ها بصورت شکل هندسی منظم ، تراکم لایه های سست زیرین ، قیرپاشی یا تثبیت دیواره ها وکف چاله ها ، پرنمودن چاله با مخلوط بتن آسفالتی ،سیمانی یامواد مشابه
عدم ترمیم سریع آن موجب ازدست رفتن کیفیت (ضعف روسازی) وتوسعه خسارات به روسازی بندر میگردد.

1389/2/30
نگهداری بنادر
21
3- ترکها
مهمترین نوع ترکها در بنادر ترکهای پوست سوسماری بوده وبصورت چند ضلعی هستند.
خستگی بیش از حد رویه وتغییرشکل لایه های روسازی در اثر تکراربارگذاری ترافیک وهمچنین عدم تراکم کافی لایه های اساس وزیر اساس منجربه پیدایش این ترکها میگردد.
ابتدا بصورت ترکهای طولی وسپس براثر تکرار بارگذاری بصورت پوست سوسماری در می آیند

1389/2/30
نگهداری بنادر
22
نحوه ترمیم ترکها
اگر موضعی باشند ، ناشی از ضعف لایه های زیرین است که قسمت ترک خورده ولایه سست زیرین خارج ونسبت به وصله کاری عمیق قسمت خراب شده اقدام گردد.
اگر در سطح وسیع باشند ،ناشی از خستگی رویه وکاهش قدرت باربری است که باید با یک روکش با ضخامت کافی سطح روسازی تقویت گردد.

1389/2/30
نگهداری بنادر
23

روزدگی،حرکت قیراز درون آسفالت به بالا وتشکیل یک قشر قیری در سطح روسازی است.
درفصل تابستان تشدید وسبب لغزندگی سطح وافزایش خطر تصادف وسایل نقلیه بندری در هنگام بارندگی میگردد.
علت عمده آن وجود بیش از اندازه قیر در مخلوط آسفالتی ،فضای خالی کمتر از حدنصاب در مخلوط توام با تراکم ناشی از حرکت وسایل نقلیه سنگین دربندر میباشد.
نحوه ترمیم:

در صورتیکه وسعت خرابی کم یا متوسط باشد باپاشیدن ماسه یا سنگ ریزه متخلخل (گرم)همراه با غلطک زنی ترمیم میگردد.

در صورت خرابی شدید یک لایه روکش نازک که دارای قیر کم باشد اجرا میگردد.

4-روزدگی قیر

1389/2/30
نگهداری بنادر
24

در اثر عدم اجرای صحیح درزها یا دراثرضربات ناشی از انداختن کانتینرها وضربه ناشی از اشتباهات درجابجائی محموله ها بوسیله تجهیزات بندری برروی سطوح روسازی وهمچنین گوشه های تیز محموله ها بوجود می آیند.

5- شکست درزها واتصالات در روسازیها

1389/2/30
نگهداری بنادر
25
نحوه ترمیم شکست درزها واتصالات
مواد سست از محل خرابی خارج ، ونسبت به اجرای ترمیم قسمتهای آسیب دیده با مواد انعطاف پذیر اقدام گردد.
در صورت زیاد بودن شکستها نسبت به اجرای لایه روکش اقدام گردد.

جمع بندی و نتیجه گیری
با توجه به لزوم سرویس دهی بسیاری از بنادر درطول 24 ساعت شبانه روز وتمامی روزهای سال ،جهت تعمیر ،ترمیم ونگهداری اجزای مختلف بنادر ، بایستی از مصالح نوین که هم بسیار سریعتر وهم با هزینه اندک قابل تهیه واجراست استفاده نمود تا انجام خدمات بندری مختل نگردد.

با توجه به نقش کلیدی و اساسی بنادر در جابجایی کالاهای اساسی توجه به امر تعمیر و نگهداری بنادر و اقدامات لازم جهت پیشگیری از خرابی های احتمالی امری ضروری به نظر می رسد.

1389/2/30
نگهداری بنادر
26

منابع و مراجع
دومین کنفرانس بین المللی سواحل و بنادر ، مهندس سید علی بنی هاشمی
سیستمهای حفاظت در مقابل خوردگی سازه های بندری و دریایی ، گروه خوردگی دانشگاه تربیت مدرس
نشریه 391، راهنمای طراحی روسازی بنادر، معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری ، تهران، 1386
Gregory P.Tsinker "Port Engineering, Planning Construction, Maintenance and security"
http://www.pso.ir/
http://www.iaphworldports.org
http://www.imo.org
1389/2/30
نگهداری بنادر
27

با تشکر از توجه شما
1389/2/30
نگهداری بنادر
28


تعداد صفحات : 28 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود