تارا فایل

پاورپوینت مدیریت و نگهداری فرودگاه



نگهداری فرودگاه

فهرست مطالب :
مقدمه
شناخت وضع موجود
مطالعه تطبیقی
نتیجه گیری
منابع

مقدمه :

تعریف فرودگاه :
فرودگاه به محدوده مکانی اطلاق می شود که برای برقرار کردن ارتباط هوایی بین نقاط مختلف بکار می رود.و به طور کلی فرودگاه مجموعه ایی از تاسیسات و تجهیزات گوناگون می باشد که به منظور فراهم کردن امکانات ترابری هوایی گردهم آورده شده اند.

انواع فرودگاه :
فرودگاههای مخصوص هواپیمای مسافربری
فرودگاه نظامی – آموزشی
فرودگاه خصوصی

اجزای تشکیل دهنده فرودگاه :
باند اصلی پرواز
باندهای فرعی که وظیفه اتصال باند اصلی را به محل توقف هواپیما بر عهده دارد.
آشیانه هواپیما
برج کنترل پرواز
سالن مسافران

شناخت وضع موجود :

در گذشته بدلیل حجم کم پروازها طرح های جامع نگهداری فرودگاهها بر اساس نیازهای منطقه ایی برنامه ریزی میشد.لیکن در حال حاضر برای اجرای عملیات نگهداری بخشهای مختلف فرودگاه لازم است از طرح هایی بهره گرفت که پاسخگوی کلیه نیازهاو مسائل مربوط به فرودگاه موردنظر و نیزدیگر فرودگاههایی که از اقصی نقاط جهان با فرودگاه مذکور در ارتباطند باشد.

نگهداری سیستمهای فعال در فرودگاه :
نگهداری سیستمهای کنترل و راهنمایی مسیردر باند فرودگاه
نگهداری سیستم امکانات و تسهیلات
نگهداری سیستم های الکترونیکی و مکانیکی ترمینال
نگهداری سیستمهای اعلام و اطفائ حریق فرودگاه
نگهداری سیستمهای امنیتی فرودگاه
سیستمهای پارکینگ فرودگاه
نگهداری سیستم های نور افشانی سطح فرودگاه
نگهداری سیستم تخصیص دروازه های ورودی و خروجی
نگهداری سیستمهای سوخت رسانی فرودگاه
نگهداری سیستمهای اسکادا درفرودگاه

نگهداری سیستمهای کنترل و راهنمایی مسیردر باند فرودگاه:
وظیفه نظارت و کنترل مسیرهای موجود هواپیما و ماشین آلات
مشخص شدن کلیه اطلاعات مربوط به مکان هواپیما و ماشین آلات
ارتباط مستقیم با شبکه نورافکن های سطح فرودگاه

نگهداری سیستم امکانات و تسهیلات :
این سیستم وظیفه ایجاد یک محیط گرافیکی و یک ساختار دستوری بمنظور نمایش و کنترل سیستم های اطلاع رسانی همگانی،دوربین های مداربسته ، اعلام حریق ، مدیریت ساختمان ترمینال و…را بر عهده دارد.
از اینرو لزوم کنترل بموقع شبکه های الکترونیکی و مخابراتی

نگهداری سیستم های الکترونیکی و مکانیکی ترمینال :
بدلیل حجم گسترده بهره برداران انجام عملیات نگهداری در فواصل زمانی معین جهت قسمتهای ذیل ضروری است :
سیستم کنترل تهویه هوا
سیستم کنترل میزان مصرف انر‍ژی روشنایی ساختمان ترمینال
سیستم کنترل نوسان الکتریکی
سیستم کنترل بهداشت آب و فاضلاب ساختمان ترمینال

نگهداری سیستمهای اعلام و اطفائ حریق فرودگاه:
احتمال بروز حریق در هواپیماودیگر تاسیسات فرودگاه :
آمادگی تجهیزات اعلام و اطفای حریق همراه با بازبینی شبکه های کامپیوتری و الکتریکی مرتبط در امر اطلاع رسانی
بازرسی بهنگام خودروها و ادوات آتش نشانی

نگهداری سیستمهای امنیتی فرودگاه: :
انجام اقدامات نگهداری و تعمیرات لازم در سیستمهای امنیتی فرودگاه بدلیل اهمیت این سیستمها در امر کنترل مرکزی کلیه زیر سیستمها ی مرتبط با مسائل امنیتی فرودگاه حائز اهمیت زیادی می باشد.
سیستم شناسایی حصارهای محیطی فرودگاه
سیستم بازرسی مسافر
سیستم کنترل چمدان بروی تسمه های انتقال
سیستم کنترل و دسترسی
سیستم ردیابی اموال و دارایی

نگهداری سیستمهای پارکینگ فرودگاه :
کنترل ورود و خروج خودروها
راهنمای رانندگان به محل های خالی پارکینگ
ضرورت کنترل این سیستمها بر مبنای یک برنامه زمان بندی شده جهت ارائه خدمات بهینه

نگهداری سیستم های نور افشانی سطح فرودگاه :
این سیستمها کنترل،مانیتورینگ و بازرسی نورافشانی اصلی سطح فرودگاه و باندهای پرواز را بر عهده دارند.
ضرورت نگهداری و تعمیرات بموقع این سیستمها بر مبنای یک برنامه زمان بندی شده

نگهداری سیستم تخصیص دروازه های ورودی و خروجی:
سیستم موظف به زمان بندی و تخصیص منابع ورود و خروج (مثال : دروازه های ورود و خروج) میباشد.
باعث جلوگیری از تاخیر و مشکلات ناشی از ازدحام در سیستم میشود.
عملیات نگهداری : بازدید های فنی از سیستمهای کامپیوتری و ادوات مکانیکی مرتبط

نگهداری سیستمهای سوخت رسانی فرودگاه :
سیستم متشکل از لوله های سوخت رسان ورودی و سیستم توزیع سوخت به تمام نقاط فرودگاه می باشد.
مجهز به سیستم اعلام نشتی
عملیات نگهداری : بازرسی و کنترل بوسیله تجهیزات الکترونیکی مرتبط در جهت اعلام بموقع نشتی

نگهداری سیستم اسکادا در فرودگاه :
به منظور کنترل نمودن سیستمهای خارج از ساختمان ترمینال فرودگاه مانند کنترل نورافکن های قوی فرودگاهی ،برد های الکتریکی توزیع شده در سطح فرودگاه ،تجهیزات و ابزارآلات شبکه، آبهای سطحی موجود در سطح محیط فرودگاه،پمپ های فاضلاب ، کنترل و چک نمودن تونلها و…
اهمیت نگهداری و کنترل فعالیت های سیستم اسکادا در ارائه خدمات بهینه در سطح فرودگاه قابل لمس است.

مطالعه تطبیقی:

دراین بخش به بررسی چند فرودگاه دنیا می پردازیم :
فرودگاه هنک کنگ
فرودگاه کانسای ژاپن
فرودگاه هیترو لندن
فرودگاه فرانکفورت

فرودگاه هنگ کنگ :
فرودگاه هنگ کنگ دارای وسیع ترین ترمینال دنیا پس از فرودگاه پکن می باشد.با این وجود به علت استفاده درست و مناسب از تابلوهای راهنما در سطح ترمینالهای فرودگاه تردد در فرودگاه بسیار ساده می باشد.از سوی دیگر این فرودگاه در یک جزیره مصنوعی ساخته شده که با اتصال به دهکده تاریخی ”تانگ چانگ“به یک قطب گردشگری تبدیل شده است.

فرودگاه کانسای ژاپن :
عملیات اجرایی فرودگاه کانسای ژاپن در سال 1995 بدست کارشناسان به پایان رسید.این فرودگاه مجهز به پیشرفته ترین سامانه تهویه مطبوع می باشد.طراحی سازه فرودگاه بگونه ای است که کل فرودگاه که برروی 1100 ستون نصب شده است وکوچکترین نشستی در طی دوران بهره بردار ی بخود نخواهد دید.

فرودگاه هیترو لندن :
در فرودگاه هیترو لندن خط قطار اکسپرس هیترو با فاصله زمانی 15 دقیقه و در زمان 15 دقیقه مسافران را از مرکز شهر به فرودگاه می رساند.
این فرودگاه دارای تسهیلات رفاهی در سطوح بالا مانند دربهای کشویی برای معلولین و اتوبوس هم سطح و…می باشد.

فرودگاه فرانکفورت :
این فرودگاه در جنوب شرقی شهر فرانکفورت واقع شده است.بعلت شکل خاص فرودگاه پل های انتقال مسافر به ترمینال مسافرتی متصل می گردد.در ضمن متروی فرانکفورت با شبکه 170 کیلومتری مسافران را در زمان 20 دقیقه از مرکز شهر به فرودگاه منتقل می نماید.

نتیجه گیری :

با بررسی اجمالی عملیات مختلف نگهداری که در سطح فرودگاههای دنیا در جهت ارائه خدمات بهینه به مسافران و دیگر سرویسهای ناوبری انجام میگیرد در می یابیم که لزوم ارائه این خدمات در تمام ایام و بصورت پیوسته لازم و ضروری می باشد.چرا که ایجاد وقفه در این امر موجبات کاهش سطح سرویس فرودگاه و همچنین افزایش میزان زیان احتمالی را به دنبال دارد.

http://www.hamkelasi.com
http://www. airport-int.com
alexander t wells /Airport planning and management fifth edition
برنامه ریزی و طراحی فرودگاه- دکتر محمودصفار زاده
منابع :

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود