مهندسی فرودگاه
1
مقدمه
برنامه ریزی فرودگاه فرایندی پیچیده است.
در بر نامه ریزی فرودگاه تحلیل فعالیت ها بدون توجه به تاثیر بر فعالیت های دیگر قابل انجام نیست.
در برنامه ریزی فرودگاه باید نیازهای همه جانبه مجموعه ای از فرودگاه های یک منطقه، ایالت یا کشور مورد بررسی قرار گیرد.
2
ارکان فرودگاه
3
اجزای مختلف تشکیل دهنده فرودگاه بزرگ
4
انواع مطالعات مربوط به برنامه ریزی فرودگاه
5
طرح سیستمی فرودگاه
6
طرح و محاسبه تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز برای جوابگویی به نیازهای فوری و آینده حمل و نقل هوایی در فضاهای شهری، منطقه ای ، استانی و یا کشوری است.
توسعه منظم و زمانبندی شده مجموعه ای از فرودگاهها
توسعه صنعت هوانوردی
حفاظت محیط زیست
فراهم آوردن چارچوب کاری، برنامه ویژه توسعه فرودگاه
طرح کاربری زمین و طرح فضای هوائی
توسعه طرحهای مالی بلندمدت
برقراری راهکاری برای تکمیل و اجرای طرح سیستمی
اهداف اصلی طرح سیستمی
7
اهداف اصلی طرح سیستمی فرودگاه ایران
توسعه صنعت حمل و نقل هوایی
تعیین و توسعه منظم و زمانبندی شده شبکه فرودگاه های ایران
8
سیاست ها و مبانی دستیابی به اهداف طرح سیستمی فرودگاه در ایران
سیاست و راهبرد کلی حمل و نقل هوایی براساس امکان و توان عرضه (به هر میزان که مقدور باشد)
اتخاذ روش پویا و قابل اطمینان و دوام برای پیش بینی عرضه و تقاضا و تعیین نقاط فرودگاهی کشور
حداکثر کردن عرضه همراه با حداقل کردن هزینه ها
منطقه بندی حوزه های حمل و نقل هوایی
چگونگی ارتباط حمل و نقل هوایی بین مرکز هر استان با مناطق داخلی و مراکز استان های دیگر
تعیین حداقل فاصله عملیاتی بین فرودگاه ها
اتخاذ سیاست تواتر و تناوب پروازی بیشتر به جای گسترش حجمی و ابعادی هواپیماها
9
عوامل موثر بر حداقل فاصله عملیاتی فرودگاه ها
نوع شبکه پروازی فعلی و آتی
تنوع ظرفیت هواپیماهای ناوگان آتی کشور
راه های هوایی و امکانات مخابراتی و کمک ناوبری
امکانات فیزیکی نشست وبرخاست هواپیماها در فواصل مختلف
حداقل زمان پرواز هواپیما با توجه به ضوابط فنی و اقتصادی مجاز هواپیما
دورنمای امکانات آتی نیروی انسانی متخصص برای اداره فرودگاه
وضعیت سایر روش های حمل و نقلی در مناطق مورد بررسی
10
مراحل مطالعه توسعه شبکه فرودگاهی در بخش پروازهای بین المللی
پیشبینی تقاضای حمل و نقلی هوایی کل کشور در مقاطع زمانی برنامهریزی (مسافر و بار بینالمللی)،
پیشبینی تقاضای حمل و نقل هوایی مسافر و بار بینالمللی به تفکیک مناطق حمل و نقلی کشور،
بررسی وضعیت دسترسی مناطق به فرودگاههای بینالمللی کشور و انتخاب گزینهها،
ارزیابی گزینهها بر اساس حجم تقاضای پیشبینی شده،
تعیین الگوی مناسب برای توسعه و احداث فرودگاههای بینالمللی در مقاطع زمانی برنامهریزی،
اولویتبندی پروژههای توسعه و احداث فرودگاهها در بخش پروازهای بینالمللی در طرح توسعه و احداث شبکه فرودگاهی کشور یا طرح سیستمی
11
مراحل مطالعه توسعه شبکه فرودگاهی در بخش پروازهای داخلی
بررسی روند رشد حجم مسافران داخلی در گذشته،
بررسی عملکرد فرودگاههای کشور در پروازهای داخلی،
تعیین مراکز عملیات پروازی شرکتهای هوایی،
بررسی حوزه نفوذ و زمان دسترسی به فرودگاههای کشور،
تعیین مدلهای ریاضی برای برآورد تقاضا (مسافر و بار داخلی)،
طرح و تعیین گزینهها برای احداث فرودگاههای جدید،
بررسی عوامل موثر بر اولویتبندی پروژههای احداث فرودگاه،
تعیین امتیاز مناطق حمل و نقلی کشور از نظر عوامل موثر بر تقاضا،
بررسی طرحهای در دست اجرا و آتی شبکه راههای کشور،
بررسی طرحهای در دست اجرا و آتی شبکه حمل و نقل ریلی راهآهن،
اولویتبندی مناطق کشور از نظر محرومیت از سایر روشهای حمل و نقل (جادهای و ریلی)،
اولویتبندی گزینههای احداث فرودگاه،
تخصیص پروژههای اولویتبندی شده.
12
طرح جامع فرودگاه
طرح جامع فرودگاهی ، مفهومی از ساخت و توسعه نهایی یک فرودگاه خاص است.
مفاهیم توسعه و ساخت شامل محدوده کامل فرودگاه و همچنین چگونگی کاربری زمین های مجاور فرودگاه است.
13
اهداف طرح جامع فرودگاه
توسعه تسهیلات و تجهیزات فرودگاه
توسعه و قابل استفاده کردن زمین های داخل و مجاور فرودگاه
تعیین تاثیرات زیست محیطی ساخت و عملیات در فرودگاه
ایجاد تجهیزات و تسهیلات دسترسی به فرودگاه
مشخص کردن امکان پذیری طرح های توسعه پیشنهادی از طریق بررسی همه جانبه گزینه ها
تعیین فهرستی از اولویت ها و مرحله بندی عملیات بهسازی پیشنهادی در طرح فرودگاه
برنامه ریزی یک طرح مالی قابل اجرا برای پشتیبانی برنامه های اجرایی
تهیه یک فرایند برنامه ریزی پیوسته که وضعیت را کنترل و توصیه های طرح را در مواقع لزوم تصحیح و تعدیل نماید.
14
فلوچارت تهیه طرح جامع فرودگاه
15
طرح تفصیلی یا پروژه ای فروگاه
طرح پروژه ای یا تفصیلی بر عناصر ویژه ای از طرح جامع فرودگاه متمرکز می شود.
ساخت باند جدید، اصلاح باندهای موجود، ساخت باندهای خزش، اضافه کردن جایگاه های توقف هواپیما، بهسازی سیستم دسترسی زمینی فرودگاه، توسعه پایانه ها و … از این دست طرح ها هستند.
توسعه تسهیلات ویژه فرودگاه شامل طرحهای مهندسی و معماری این تسهیلات،
بررسی تاثیرات زیستمحیطی ناشی از مراحل اجرایی ساخت و ساز و عملیات،
تعیین جزئیات هزینهها و برنامهریزی مالی فرآیند توسعه و
تعیین برنامه زمانبندی ساخت و مراحل مختلف توسعه طرح
16
17
هماهنگی
کلیه بخش ها و گروه های ذینفع نظیر شهروندان، سازمان های دولتی و اجتماعی ، استفاده کنندگان از فرودگاه، گروه های حفاظت از محیط زیست و … باید در فرایند طرح و برنامه ریزی مدنظر قرار گیرند تا کیفیت برنامه ریزی افزایش یافته و طرح با موفقیت مورد بهره برداری قرار گیرد.
18
فهرست مندرجات طرح
فهرستی از وضعیت تسهیلات موجود فرودگاه
پیش بینی تقاضا
تحلیل اثر متقابل مقادیر مختلف تقاضا و ظرفیت تسهیلات
طرح ترکیب سیستمی گزینه ها
تعیین کارایی اقتصادی گزینه ها و راه حل های توصیه شده
تحلیل چگونگی تامین اعتبارات مالی طرح
آثار و چالش های زیست محیطی هر یک از گزینه ها
آماده کدرن برنامه های اجرایی، هزینه ها و منابع درآمدی
19
بررسی وضعیت موجود
جمع آوری اطلاعات مربوط به تجهیزات و تسهیلات موجود فرودگاه
وضعیت موجود کاربری زمینهای اطراف فرودگاه
اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و آماری همچون اشتغال و جمعیت و سطح درآمدها در حوزه خدمات رسانی فرودگاه
نتایج و پیامدهای حمل و نقل هوایی در فرودگاه مربوط و برنامه ریزی های منطقه ای
20
پیش بینی ها
از طریق پیش بینی تقاضا می توان کارایی اجرایی عملیاتی و تسهیلات مختلف فرودگاه را ارزیابی کرد.
ارزیابی ها معمولاً برای دوره های کوتاه مدت(5ساله) ، میان مدت(10ساله) و بلندمدت(20ساله) انجام می شوند.
با افزایش محدوده پیش بینی، از دقت آن کاسته می شود.
ساده ترین روش های پیش بینی، بر اساس روند تغییرات حجم سفر در گذشته، روند تغییرات آینده را طرح ریزی می کنند.
روشهای پیچیده تر، تقاضا را متاثر از بعضی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فنی مرتبط با سفرهای هوایی می دانند.
21
پیش بینی ها- مدل تقاضا
رابطه بین متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و فنی با میزان تقاضای سفر، مدل تقاضا نامیده می شود.
مدل های تقاضا بر اساس مراحل زیر طرح ریزی می شوند:
مشاهده روند تغییرات در تقاضای مسافرت هوایی
وضعیت تغییرات موجود در عوامل اقتصادی، اجتماعی و فنی موثر در تقاضای سفر هوایی
برقراری رابطه ای بین تقاضای سفر و عواملی که در تغییر میزان این تقاضا اهمیت دارد
محاسبه مقادیر کمی و ارزش عوامل تاثیرگذار بر روی تقاضای سفر در آینده
استفاده از مدل ساخته شده برای پیش بینی تقاضای سفر هوایی در آینده
22
تجزیه و تحلیل ظرفیت و تاخیر
تجزیه و تحلیل ظرفیت در فرودگاه ها شامل:
ظرفیت محوطه پروازی فرودگاه
توقفگاه هواپیماها
پایانه های مسافری
فضای تردد وسایل نقلیه
سیستم دسترسی به فرودگاه
23
24
25
طراحی تسهیلات لازم
تسهیلات و ملزومات فرودگاه شامل باندها، تاکسی رو ها، محوطه توقفگاه ها، پایانه ها، تجهیزات خدمات رسانی، جاده های دسترسی است.
مکان یابی و طراحی تسهیلات و ملزومات فرودگاه، پس از تجزیه و تحلیل ظرفیت و تقاضا بر مبنای معیارها و ضوابط طرح اجزای فرودگاه طراحی شده و تعداد و طول و جهت و ترکیب عملیاتی باندهای پرواز و تعداد دروازه ها وتوقفگاه ها و ابعاد ساختمان پایانه های مسافری و باری و … محاسبه شده و بدست می آیند.
این اطلاعات برنامه ریز را قادر می سازد تا برآورد اولیه ای از ابعاد و شکل کلی فرودگاه های جدید و یا ابعاد توسعه فرودگاه های موجود را بدست آورد.
26
ارزیابی گزینه ها
ارزیابی گزینه های مختلف ساخت یا توسعه از نظر:
1- قابلیت عملیاتی
2- ظرفیت بالقوه
3- سیستم دسترسی زمینی
4- هزینه ها
5- پیامدهای زیست محیطی
6- عوامل اقتصادی و اجتماعی
7- سازگاری با سایر طرح های جامع منطقه در زمینه های مختلف
27
طرح کاربری زمین
طرح کاربری زمین باید در تطابق و سازگاری کامل با اهداف ، خط مشی ها و برنامه های خدمات رسانی فرودگاه باشد.
طرح کاربری زمین باید بر پایه مسئله آلودگی صوتی ناشی از عملیات هواپیماها در فرودگاه برنامه ریزی شود.
نقاط هم شدت سر و صدا را می توان به هم وصل و خطوط هم شدت را روی نقشه کاربری زمین ترسیم کرد. با استفاده از این خطوط می توان میزان سازگاری کاربری های موجود در منطقه را با عملیات مختلف در فرودگاه تخمین زد.
28
توجه
29
اگر چه طرح منطقه بندی به عنوان روشی برای کنترل کاربری زمین های مجاور یک فرودگاه است، اما این روش در مناطقی که از قبل تراکم ساخت و ساز در آن وجود داشته باشد موثر نخواهد بود.
بررسی آثار و چالش های زیست محیطی
آلودگی صوتی هواپیماها سخت ترین و شدیدترین مشکل زیست محیطی فرودگاه هاست که باید در توسعه و ساخت آنها مورد توجه قرار گیرد.
ساخت موتورهای بی سرو صدا ، اصلاح و تغییر روش های پروازی و … نتایج عمده و قابل توجهی در کاهش آلودگی صوتی دارد.
سایر عوامل زیست محیطی مهم:
آلودگی آب و هوا، زوائد صنعتی و فاضلاب های داخلی تولید شده در فرودگاه وایجاد اختلال در تعادل شرایط محیط زیست است.
مواد شیمیایی مورد استفاده برای مقابله با پدیده یخ زدگی در هواپیماها ، منبع عمده آلوده کننده آبهای زیرزمینی است.
30
بررسی آثار و چالش های زیست محیطی
یافته های یک مطالعه زیست محیطی در برنامه ریزی فرودگاه باید شامل موارد زیرباشد:
آثار و چالش های زیست محیطی طرح های پیشنهادی
تاثیرات زیان بار زیست محیطی ناشی از توسعه و ساخت
ارتباط بین بهره برداری کوتاه مدت و بلند مدت از محیط زیست
میزان رشد آثار و چالش های عوامل آلوده کننده
31
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
در مسئله احداث یک فرودگاه جدید و یا توسعه فرودگاه موجود، علاوه بر قابل اجرا بودن گزینه ها، باید درآمد و بازدهی کافی طرح بررسی و کنترل شود.
این ارزیابی باید برای هر مرحله توسعه و ساخت در طرح جامع فرودگاه انجام شود.
ارزیابی توجیه پذیری اقتصادی نیازمند تجزیه و تحلیل سود و هزینه است.
32
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
هزینه ها:
سرمایه گذاری های کلان
هزینه راه اندازی
عملیات و تعمیر و نگهداری و ….
منافع:
کاهش تاخیر در سفر هواپیماها
مسافران
افزایش کارایی و بهره وری عملیاتی و …
33
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
روش های مقایسه هزینه ها و درآمدها:
نسبت درآمدها و هزینه های هرسال (مسئله زمان در نظر گرفته نمی شود. نسبت در آمدها و هزینه ها باید بزرگتر از 1 باشد.)
ارزش خالص فعلی(ارزش فعلی درآمدها منهای ارزش فعلی هزینه ها.) در این روش با استفاده از نرخهای تنزیلی، ارزش پول نسبت به زمان در محاسبات لحاظ می شود.
34
بررسی امکان پذیری مالی و اقتصادی
اگر نتایج تحلیل ها نشان دهنده این باشد که درآمدهای حاصل ناکافی است، می بایست تجدید نظر کلی در برنامه ها و اهداف طرح توسعه پیشنهادی اعمال شود و یا هزینه ها و عوارض پرداختی استفاده کنندگان اصلاح شود.
35
36
چگونگی توسعه فضای اطراف
مسائل جانبی ناشی از فعالیت فرودگاه، به خصوص آلودگی صوتی در محل توقف هواپیماها، اغلب مورد اعتراض همسایگان قرار می گیرد.
به طور کلی باید از نزدیکی با مدارس و مناطق مسکونی تا حد امکان اجتناب شود.
هماهنگی بین فرودگاه و سایر طرح ها برقرار باشد.
37
شرایط جوی و آب و هوایی
پیدایش مه و دود ، دید را کاهش می دهد و باعث کاهش ظرفیت ترافیکی فرودگاه می شود.
مه در صورت عدم وزش باد، تمایل به سکون دارد. نوزیدن باد نیز می تواند به علت نوع توپوگرافی منطقه اطراف باشد.
دود نیز در مجاورت مناطق صنعتی به وجود آمده و در صورت نوزیدن باد تمایل به پایداری دارد.
با تحلیل دقیق و تفصیلی شرایط آب و هوایی موجود می توان ارزیابی درستی از وضعیت آب و هوایی محوطه فرودگاه داشت.
38
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
مبادی و مقاصد مسافرین به طور گسترده ای در سطح شهر پراکنده شده اند.
در ایالات متحده ، بیشتر مسافران، ملاقات کنندگان و کارکنان فرودگاه، به وسیله اتومبیل های شخصی به فرودگاه رفت و آمد می کنند.
به دلیل عدم تمرکز مبادی و مقاصد مسافران هوایی در قسمت خاصی از شهر، و مطلوبیت اتومبیل های شخصی، آمار استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی تا به حال زیاد نبوده است، در حالی که حمل و نقل هوایی به رشد خود ادامه داده است.
با افزایش حجم استفاده از حمل و نقل هوایی، اهمیت طراحی یک سیستم حمل و نقل زمینی کارآمد به فرودگاه پررنگ می شود. طراحی خطوط ریلی جهت دسترسی به فرودگاه امری مناسب است.البته هزینه اولیه بسیار سنگینی دارد.
در هر حال ، وسایل نقلیه شخصی، بخش مهمی از حمل و نقل عمومی را تشکیل می دهند، درنتیجه طراحی بزرگراه ها و خیابان های منتهی به فرودگاه و پارکینگ مسئله موثر و مهمی است.
39
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
دوره اوج ترافیک وسایل نقلیه زمینی با دوره اوج ترافیک فرودگاه
توسعه خدمات ریلی به سمت فرودگاه
حجم بالای تقاضای وسایل نقلیه شخصی
طراحی خیابان ها و بزرگراه های منتهی به فرودگاه و پارکینگ
سفرهای کارکنان فرودگاه با وسایل نقلیه شخصی فراموش نشود.
پیش بینی میزان ترافیک زمینی وسایل نقلیه سواری شخصی
پیش بینی توزیع روزانه تقاضای سفر در بخش ورودی و خروجی
تفکیک سفر بین وسایل نقلیه شخصی، تاکسی، کرایه ای و وسایل نقلیه عمومی انجام شود.
بعد از تفکیک سفر، میزان متوسط استفاده از وسایل نقلیه و تعداد آنها برای حمل و نقل مسافران تعیین شود.
از معیارها و آیین نامه های بزرگراه ها برای تعیین تعداد خطوط و تحلیل ظرفیت استفاده شود.
تعداد سفرهای ایجاد شده توسط مشایعت کنندگان و مستقبلین فراموش نشود.
40
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
ترافیک ایجاد شده توسط کارکنان ممکن است در ساعات اوج از ترافیک مسافران و همراهان تجاوز کند.
فرودگاه های بزرگ در حدود 25000 کارمند دارند.
کارمندان الگوهای مبدا- مقصد متفاوتی دارند.
سیستم گردش ترافیک زمینی فرودگاه عمدتاً یکطرفه باشد.
راه ها به اندازه کافی عریض باشد.
تابلوهای اطلاع رسانی خطوط هواپیمایی و مسیرهای ورود و خروج و پارکینگ های عمومی از نظر تعداد و ابعاد و توانایی، مناسب و در برگیرنده پیام مختصر و مفیدی باشد.
از علائم پیام رسانی استاندارد و سازگار استفاده شود.
مسیرهای عابرین پیاده مشخص و علامت گذاری شده و ایمن باشد.
نوع پوشش روسازی پیاده روها در شرایط آب و هوایی نامطلوب مناسب باشد.
مسیرهای پیاده کوتاه باشد.
پارکینگ ها ظرفیت کافی داشته باشد.
پارکینگ مسافت پیاده روی را کوتاه کند.
41
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
گروه های مختلف استفاده کنندگان از فرودگاه نیازهای متفاوتی دارند.
پارکینگ باید نیازهای مسافران، مشایعین، مستقبلین، کارکنان، وسایل کرایه ای و افراد درگیر کارهای تجاری را تامین کند.
پارکینگ کارکنان جدا باشد و نزدیک محل فرودگاه
در رابطه با ملزومات پارکینگ وسایل کرایه ای با موسسات مربوطه مشورت و هماهنگی شود.
نرخ گذاری حق پارکینگ می تواند براساس زمان عوض شود.
اطلاعات و ارقام توزیع ساعتی میزان ترافیک خودروهایی که به پارکینگ وارد یا از آن خارج می شوند نیاز است.
42
وجود زمین و امکان تامین آن برای توسعه آینده
با افزایش ابعاد هواپیماها و حجم ترافیک هوایی، توسعه پایانه ها و باندهای پروازی ضروری است.
زمین ها و املاک تهیه شده می بایست تسهیلات و تجهیزات جدید ناشی از توسعه را در خود جای دهند.
عوامل موثر بر ابعاد فرودگاه:
خصوصیات عملکردی و ابعاد هواپیماها
حجم ترافیک هوایی پیش بینی شده
شرایط جوی ( در درجه حرارت های بالا، باند طویل تر مورد نیاز است.)
ارتفاع محوطه محل استقرار فرودگاه
43
وجود سایر فرودگاه ها و قابلیت دسترسی به فضای هوایی لازم
محل فرودگاه ها باید به گونه ای تعیین شود که فاصله کافی با فرودگاه های دیگر داشته باشد تا از تداخل عملیاتی هواپیماها جلوگیری کند.
حداقل فاصله به حجم و نوع و ترکیب ترافیک هوایی و وضعیت تجهیزات موجود در فرودگاه برای عملیات در شرایط نامطلوب جوی دارد.
نزدیکی محل دو فرودگاه تعداد عملیات را محدود و از ظرفیت یک فرودگاه هم بعضاً بیشتر نمی شود.
محل فرودگاه با الگوهای مسیرهای هوایی سازگار باشد.
44
موانع اطراف
محل محوطه فرودگاه باید به گونه ای تعیین شود که مسیرهای تقرب لازم در توسعه نهایی فرودگاه عاری از هرگونه مانعی باشد تا در حوزه گردش و چرخش هواپیماها و همچنین راستای محور باندهای پرواز محدودیت به وجود نیاید.
فضای بدون مانع لازم برای تقرب هواپیماها به باند پرواز به طور دقیق در بخش مقررات هوانوردی فدرال بخش 77 و الحاقیه 14 ایکائو شرح داده شده است.
45
موانع اطراف
46
مسائل اقتصادی ساخت
اگر گزینه های مختلف به عنوان محل ساخت فرودگاه مطرح باشند که ویژگی های یکسانی داشته باشند، گزینه ای که هزینه ساخت آن پایین تر بوده و اقتصادی تر باشد، انتخاب می شود.
محوطه های با زمین خشک نسبت به مواردی که آب زیرزمینی بالاتری دارند هزینه بر تر است.
زمین های تپه ماهوری نسبت به مسطح عملیات اصلاح و هموارسازی بیشتری دارد.
میزان دسترسی به مصالح محلی برای ساخت، نظیر مصالح سنگی نیز در هزینه های ساخت اثرگذار است.
47
قابلیت دسترسی به خدمات تاسیساتی
در انتخاب محل فرودگاه باید مسئله فراهم کردن تسهیلاتی نظیر آب، گاز طبیعی یا نفت، نیروی برق و سوخت وسایل نقلیه مورد توجه قرار گیرد.
بسیاری از فرودگاه های بزرگ دارای نیروگاه های مستقل برق هستند تا در شرایط اضطراری از آن استفاده کنند
علاوه بر این، مسئله تجهیزات دفع فاضلاب را نیز باید مد نظر قرار داد.
48
نزدیکی و مجاورت با محیط تقاضای سفر هوایی
توصیه می شود فرودگاه های محلی در فواصل قابل توجهی از مراکز جمعیتی استقرار یابند.
اما زمان دسترسی زمینی به فرودگاه ، علی الخصوص در پروازهای کوتاه برد، بسیار مهم است.
انتخاب محل فرودگاه در فاصله زیادی از مراکز جمعیتی نه تنها اثرات مثبت سرعت بالای هواپیماهای توربوجت کوتاه برد را از بین می برد، بلکه باعث کاهش تعداد مشتریان و میزان تقاضا نیز خواهد شد.
49
تداوم و پیوستگی در فرآیند برنامه ریزی
فرآیند برنامه ریزی مداوم در یک سیستم فرودگاهی باید پاسخگوی نیازهای حمل و نقل هوایی ، همزمان با تغییرات ایجاد شده در جامعه باشد.
تغییرات در تقاضای حمل و نقل هوایی، خط مشی و سیاست های جامعه، فناوری های جدید، محدودیت های مالی و سایر مواردی که می تواند زمان اجرای مراحل مختلف طرح را تغییر دهند، باید پیوسته مورد بررسی قرار گیرند.
50
51