به نام بخشنده بزرگ عنوان: مدیریت بر مبنای فعالیت ABM بهار 1394
مدیریت بر مبنای فعالیت نشانه گیری به سمت علت ها (ABM)رکن اصلی مدیریت بر مبنای فعالیت، حسابداری فعالیت Activity Accounting است
مقدمه :
بهبود مستمر عملیات، فرایند دست یابی به محصولات بهتر و قیمت تمام شده ارزانتر در عملیات تولید و فروش است و به عنوان یک هدف راهبردی(استراتژیک) مقوله هایی از کنترل جامع کیفی ، افزایش کارایی ، ازدیاد اثر بخشی، ارتقای بهره وری ،کاهش هزینه و حذف اقلام معیوب (ضایعات) از فرایند تولید را شامل می شود. صاحب نظران امروزه عقیده دارند که تولید تابعی از فعالیت و فعالیت تابعی از مصرف منابع است و این منابع محدود و کمیـاب هستند. بـنابرایـن کنـترل فعـالیت و تـرکیب بهینـه عـوامل تولید از مبانی بهبود عملیات به شمار می روند.تصمیم گیری برای بهبود عملیات، نیازمند اطلاعات در حوزه حسابداری مدیریت است و سیستم هزینه یابی، انعطاف مناسبی را بر حسب نیاز مدیران و مقتضیات محیط می طلبد. در رویکرد مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) هزینه یابی مبتنی بر تولید گروهی محصولات است نه تاکید بر تولید واحد محصول. پس مدیریت بر مبنای فعالیت، مستلزم کاربرد سیستم کنترل جامع کیفی در محیطی مبتنی بر شناخت و کنترل فعالیت است.
اگر چه عبارت «این دنیای کوچکی است»مدت مدیدی است که به کار برده می شود، ولی این عبارت به طور خلاصه در محیط تجاری امروز تبلور می یابد. امروزه بازار، واقعاٌ یک بازار جهانی است. شرکتها و موسساتی که در یک شهر یا یک کشور مشخص فعالیت می کنند، همان گونه که احتمالاً رقبایی در شهر یا کشور محل فعالیت خود دارند با رقبایی درسایر کشورها نیز روبرو هستند. رقابت شدید جهانی شرکتها را ناچار می سازد که به خاطر دست یابی به کیفیت بالای محصول با هزینه پایین بیش از گذشته تلاش کنند.
رقابت جهانی یکی از عوامل عمده موثر بر واحدهای اقتصادی ظرف سی سال گذشته بوده است. به طور مثال در سال 1960تقریباً تمامی خودروها و تلویزیون هایی که در آمریکا توسط مردم خریداری می شد ساخت آمریکا بود. سازندگان این محصولات نیازی نداشتند که نگران رقابت با تولیدکنندگان این گونه محصولات در کشورهای دیگر باشند. اما امروزه اکثر تلویزیون ها و بسیاری از خودروهای خریداری شده در این کشور از خارج وارد می شود.در بسیاری از موارد قطعات این محصولات در کشورهای بسیار گوناگونی ساخته می شود. با کاهش حقوق و عوارض گمرکی و سودهای بازرگانی، واحدهای انتفاعی ناگزیرند تمامی تولیدکنندگان محصولات مشابه در سطح جهان را به عنوان رقیب و کلیه خریداران در کشورهای مختلف را به عنوان مشتری نگاه می کنند.
مشتریان انتظارات مختلفی از حالات و کیفیت قابل اعتماد به محصول دارند.آنها بهای تمام شده ، زمان و چگونگی تحویل محصول یا خدمتشان را در نظر می گیرند.برای راضی نگه داشتن مشتریان و رقابت با سایر تولیدکنندگان باید به صورت همزمان روی سه بعد کیفیت ، هزینه و زمان رقابت کرد.این سه عنصر یک مثلث استراتژیک را تشکیل می دهند .
کیفیت،تجربه کلی یک مشتری با یک محصول است که خصوصیات فیزیکی و امکانات آن محصول و قابلیت اعتماد به کارایی امکانات آن را در بر می گیرد.کیفیت همچنین شامل خدمات دهی این امکانات مانند خدمات پس از فروش و سطح کارایی خدمات انجام شده به وسیله یک سازمان است.
بهای تمام شده یا هزینه،شامل منابع مصرف شده به وسیله تولیدکنندگان و سازمانهای حمایت کننده آنها مانندعرضه کنندگان و فروشندگان است.بهای تمام شده محصول شامل کل حلقه ارزش یعنی کل تشکیلات از عرضه کننده تا خدمات دهی بعد از فروش و مصرف کنندگان یا کسانی که برای مشتریان ارزش افزوده به وجود می آورند است. با این تعبیر بهای تمام شده مشتریان شامل بهای تمام شده حمایت کننده و مصرف کننده محصول است که معمولا بهای تمام شده مالکیت نامیده می شود.
زمان،یعنی مدتی که طول می کشد تا شرکت پس از اعلام نیاز، محصول را در دسترس مشتری قرار دهد یامدتی که شرکت قادر است محصولاتش را با امکانات جدید یا تکنولوژی نوآوری شده با سرعت توسعه دهدوآن را در سریعترین وقت به بازار عرضه کند.همچنین زمان شامل صرف وقت جهت کامل کردن حلقه فعالیتها از شروع تا پایان تولید می شود.
امروزه اگر مدیران واحدهای انتفاعی بخواهند محصولاتی را تولید کنند که در بازار های جهانی با محصولات مشابه قابل رقابت باشد و مشتریان را به خود جذب کند، می بایستی نسبت به فعالیتهایی که در ساخت محصولات نقش دارند و از هزینه انجام این گونه فعالیتها بموقع آگاه شوند. این آگاهی از طریق شناسایی فعالیتها و تخصیص هزینه ها و فعالیتها به دست می آید.
سیستم مدیریت بر مبنای فعالیت از این باور سرچشمه می گیرد که محصولات فعالیتها را مصرف می کنند و فعالیتها منابع را. پس مدیریت بر مبنای فعالیت عبارت است از یک روش سیستماتیک بررسی ،برنامه ریزی ، کنترل و بهبود و هزینه های سرمایه ای که بر اصل هزینه های مصرفی فعالیتها تمرکز دارد.سیستم های ABM برخلاف سیستم های سنتی هزینه که بر کارکنان متمرکز هستند، بر کار تکیه دارند. رکن اصلی مدیریت بر مبنای فعالیت، حسابداری فعالیت(activity accounting) است.
:
اهداف مدیریت بر مبنای هدف:
بهبود منافع با معرفی فرصت های ارزش آفرین
.اندازه گیری هزینه منابعی که در اجرای فعالیت های اصلی واحد یا سازمان مصرف می شوند
تشخیص یا حذف هزینه هایی که مربوط به فعالیت های غیر ارزش زا هستند
ایجاد فرایندها و فعالیت هایی که مشتری حاضر است برای آن پول بپردازد
تعیین معیار جهت فعالیت ها
حمایت از تیم سازی
تعیین کارایی و اثربخشی تمام فعالیت های انجام شده در واحد یا سازمان
وظایف مدیریت برمبنای هدف:
معرفی فعالیت های دارای ارزش افزوده و فعالیت های بدون ارزش افزوده
مهندسی مجدد و طراحی مجدد ساختار فعالیت
الگوبرداری فعالیت های با ارزش افزوده به عنوان ابزار کلیدی برای بهبود مستمر
توسعه سیستم اندازه گیری کارایی برای بهبود مستمر
شرایط ایجاد یک سیستم حامی :ABM
فعالیت های کلیدی انجام شده را تعیین نمایند
محرک های هزینه را توسط فعالیت تعیین کنند
هزینه های سربار و هزینه های غیر مستقیم دیگر را توسط فعالیت با به کارگیری محرک های هزینه شفاف، دسته بندی کنند
داده ها را برمبنای تقاضاهای کار با فعالیت جمع ﺁوری کنند
هزینه ها را بر مبنای فعالیت به محصولات و مشتریان تخصیص دهند
اطلاعات مالی و عملیاتی را در سطح هر فعالیت تعیین
مراحل هشتگانهABM
تعریف دامنه پروژه
شناسایی فعالیت ها، منابع و شاخص های ستاده
تحلیل جریان عملیاتی فرایند
جمع آوری داده ها و شناسایی نقش های رابط میان داده ها
تهیه یک مدل کامپیوتری
ارزش گذاری و اعتبار دادن به مدل
تعبیر و تفسیر اطلاعات جدید
اجرا
دلایل به کارگیری ABM
قیمت گذاری مجدد محصولات و بهینه سازی طراحی محصول جدید
کاهش هزینه ها
اثرگذاری بر برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی
اصول اساسی ساختارABM
جریانات هزینه در این مدل
حساب های دفتر کل عمومی
طبقه بندی هزینه ها و فعالیت ها
تعیین هزینه ها از حساب های دفتر کل
دانستن محرک های هزینه
تعیین تغییر پذیری محرک هزینه
کردن هزینه ها از حساب های دفتر کل به فعالیت ها
تعیین دوباره هزینه های واحدها به سایر واحدها
ارزش زایی محصول و مشتری
استفاده از واحد هزینه برای تجزیه و تحلیل
ABM ویژگی های در تعامل با ABC
• ABM مدل نتیجه به کارگیری موفقیت آمیز ABC بوده است
ABM بعد پویای تازه ای از لحاظ بهبود مستمر فعالیت ها به ABCمدل اضافه کرده است
• میگیرد مدل ABM اطلاعات مورد نیاز خود را از ABC.
پایان