به نام خدا
عنوان: سیستم بازاریابی و انواع مدلهای بازاریابی
1
تعریف سیستم
سیستم عبارت است از مجموعه ای از اجزا و عناصر که دارای هدف مشترک بوده و بایکدیگر روابط مستمر، منطقی و متقابل دارند. به طوریکه نحوه و کیفیت روابط این اجزا میتواند سیستم را به طرف تخریب، ثبات و یا پویایی کامل سوق دهد.
2
سیستم های چهارگانه یک سیستم بازاریابی
سیستم اطلاعات بازاریابی
سیستم برنامه ریزی بازاریابی
سیستم سازمانی بازاریابی
سیستم کنترل بازاریابی:
3
سیستم اطلاعات بازاریابی
این سیستم با جمع آوری، طبقه بندی، تلخیص و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام و اطلاعات لازم، برنامه ریزان و کلیه مدیران استراتژیک شرکت را در امر برنامه ریزی بهینه و کنترل عملیات بازاریابی یاری می نماید.
4
سیستم برنامه ریزی بازاریابی
این سیستم با تهیه برنامه های بلند مدت (استراتژیک یا راهبردی) و برنامه های کوتاه مدت و سالانه،مهمترین و بارزترین وظیفه مدیران را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد.
5
سیستم سازمانی بازاریابی
این سیستم نیز با طراحی ساختارهای سازمانی مناسب برای موسسات آنها را در استفاده بهتر از امکانات مجود و فرصتهای پیشرو، مدد میرساند بطوریکه موسسات می توانند با اتکا به سیستم سازمانی بازاریابی خود، برنامه هایشان را به نحو احسن اجرا نموده.
6
سیستم کنترل بازاریابی
این سیستم از طریق نظارت و بررسی مستمر فعالیت های بخش بازاریابی، ارزیابی نتایج حاصله، مقایسه آنها با نتایج مورد انتظار مسئولین شرکت، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برنامه، تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و نقایص و نارسیهای برنامه بازاریابی، مدیران بخش بازاریابی موسسات را در انجام وظیفه هدایت و کنترل یاری می کند.
7
سیستم های توزیع
موسسات برای توزیع کالاها و خدمات خود معمولاً از سه سیستم بازاریابی زیر استفاده می کنند:
سیستم بازاریابی عمودی
سیستم بازاریابی افقی
سیستم بازاریابی چند کاناله
8
انواع مدلهای بازاریابی
مدل موقعیتی بازار – محصول
مدل گروه مشاوره بوستون
مدل تجزیه تجاری جنرال الکتریک
مدل استراتژی عمومی پرتر
9
چهار نوع واحد استراتژیک ماتریس مشاوران بوستون به ترتیب
واحد ستاره (Star)
واحدهای گاو شیرده (Cash Cow)
واحدهای علامت سئوال ( Question mark)
واحدهای سگ (Dog)
10
واحد ستاره (Star)
یک واحد ستاره، عبارت است از یک واحد تجاری استراتژیک مهم و عمده در داخل موسسه با سهم بازار بالا که در یک صنعت در حال رشد و توسعه اقدام به فعالیت می نماید، یعنی هر سهم نسبی به بازارش نسبت به رقبا دیگر بالاست و هم نرخ رشد صنعت زیاد است.
11
واحدهای گاو شیرده (Cash Cow)
عبارت است از یک واحد تجاری استراتژیک مهمی که با سهم بازار بالا در یک صنعت با نرخ رشد پایین (صنعتی که به مرحله بلوغ و یا حتی مراحل زوال و کاهش رسیده است) به فعالیت می پردازد.
12
واحدهای علامت سئوال ( Question mark)
این واحدها ، همانطوریکه ماتریس بالا نیز نشان می دهد، از نرخ رشد بالای صنعت و سهم بازار کمتری برخوردار هستند.حمایت مصرف کنندگان از محصولات این واحد ضعیف است.
13
واحدهای سگ (Dog)
به واحد تجاری استراتژیکی اطلاق می شود که با فروش محدود (سهم بازار پایین) در یک صنعت رو به زوال (با رشد پایین) فعالیت می کنند. یک واحد سگ فرصتهای رشد کمتری دارد.
14