تارا فایل

پاورپوینت روش شناسی تجزیه و تحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی




عنوان:
روش شناسی تجزیه و تحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی

دو دیدگاه متفاوت درخصوص مطالعه علمی رفتارانسانها درسازمان ها و جایگاه آن درعلوم اجتماعی وطبیعی:
1- دیدگاه قطعیت گرا- اثبات گرا- رفتارگرا
2- دیدگاه پدیدارشناسانه- تفسیری- شناختی
تعریف دیدگاه اول:
مطالعه و بررسی رفتار انسان به عنوان بخشی ازجهان طبیعی باید با استفاده از روشهایی که برای مطالعه جهان طبیعی کاربرد دارد انجام گیرد.

تعریف دیدگاه دوم:
انسان موجودی خود تفسیر است معانی را به آنچه که انجام می دهد پیوند می زند لذا نمی توان با استفاده از فنون و روش هایی که برای موضوعات و رویدادهای طبیعی وجود دارد به مطالعه رفتار انسان ها پرداخت.

موردکاوی به عنوان یک راهبردتحقیق:
ازدیدگاه مارتین دنسکامب بین راهبردهای تحقیق وروش های تحقیق تمایزوجوددارد:
راهبردهای تحقیق درعلوم اجتماعی:
1- مطالعات میدانی یا رویکرد پیمایشی: گرایش به انجام تحقیق روی تعداد وسیعی از افراد یا موضوعات دارد.
2- موردکاوی: گرایش به انجام تحقیق در مقیاس کوچک- بررسی عمیق روی تعداد محدودی از افراد
3- مطالعات آزمایشگاهی: تاکید بر دستکاری وکنترل متغیرها
4- اقدام پژوهی
5- قوم نگاری

روش های تحقیق:
(روش های گردآوری داده ها) که درراستای راهبردهای تحقیق هستند.
1- پرسشنامه
2- مصاحبه
3- مشاهده

تاریخچه موردکاوی:
دردهه 1880 میلادی کریستو فرلانگدل سرپرست دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد روش مورد پژوهی راکه قبلا فلاسفه چینی از آن استفاده می کردند دوباره احیا کرد بگونه ای که در دانشکده های بازرگانی، حقوق، پزشکی، مدیریت آموزشی و مدیریت دولتی بکار گرفته شد.
در500سال قبل از میلاد لائوتسه فیلسوف چینی مینویسد:
” اگرشما به من چیزی بگویید من گوش خواهم کرد؛ اگرچیزی به من نشان دهیدم نخواهم دید؛ اما اگرشما به من اجازه دهیدکه چیزی را تجربه کنم من یاد خواهم گرفت“
سایر فلاسفه چینی چون کنفسیوس و هان فی تزو به پیروی از لائوتسه ازروشی استفاده کردند که باروش موردکاوی امروز شباهت زیادی دارد.

تعاریف موردکاوی:
بروملی بین واژه های ”مطالعه موردی“ ، ”مرورمورد“ و “گزارش مورد“ که اغلب در متون علمی وحرفه ای به جای هم استعمال می شوند تمایز قائل می شود.
ویژگی های مطالعه موردی در مدارک علمی و شواهد آن است که مبتنی بر کاربردهای حرفه ای باشد.
مرور مورد تاکید بر ارزیابی نقادانه مورد دارد.
گزارش مورد به خلاصه ای از یک مورد یا گزارش مستند قضیه اشاره دارد.
 
 

انواع موردکاوی:
از نظر هدف:
1- تحلیلی
2- توصیفی

از نظر استفاده از روش های گردآوری داده ها:
1- مصاحبه ها
2- مطالعات میدانی
3- تحلیل آماری
4- مطالعات کتابخانه ای
5- تحلیل های قوم نگاری
 

با توجه به محتوا و محدوده مشکلات و وظایفی که باید حل شود:
1- موردکاوی مفهومی:
به طیف متعددی از افراد و حوزه های وسیعی از موضوع توجه میکند. نویسندگان متخصص آن را تدوین میکنند. جنبه توضیحی دارند. شامل اطلاعات بسیار و مشکلات چندگانه اند. ماهیت چنین قضایایی پیچیده و مشکل است دانشجویان باید بتوانند مسائل و روندها را تعمیم دهند. داشتن راهنمای آموزش ضروری است.
2- موردکاوی تحلیلی:
به طیف محدود و خاصی از موضوعات و افراد توجه دارند. اغلب به دست نویسندگان تازه کار و نویسندگانی که به حل1مشکل محدود تمایل دارند تدوین می شوند.
3- موردکاوی سنتی:
قضایای عریض وطویل و شامل 3تا 5 مشکل ازحوزه های مختلف 1سازمان چون مالی راهبردی مدیریت بازاریابی منابع انسانی و…هستند. قضایای سنتی هم شامل مسائل مفهومی و هم مسائل تحلیلی هستند.

انواع مختلف مطالعات موردی ازدیدگاه ین:
1- موردکاوی اکتشافی: به عنوان طلیعه وسرآغاز تحقیق اجتماعی مورد ملاحظه قرار میگیرد.
2- موردکاوی تبیینی یاتفسیری: ازین موردکاوی درانجام پژوهش های علی استفاده می شود.
3- موردکاوی تشریحی یاتوضیحی: این پزوهش هانیازمند1نظریه توصیفی هستندکه قبل ازشروع پروزه ایجادشده باشند.
انواع مختلف مطالعات موردی ازدیدگاه استیک:
1-مطالعه موردی درون خیز: وقتی پژوهشگردرقضیه منافعی دارد.
2-مطالعه موردی ابزاری: وقتی قضیه برای درک بیشتر ازچیزی بکار میرود که برای مشاهده گراشکار است.
3-مطالعه موردی جمعی: وقتی گروهی از قضایا مطالعه می شوند.

اثرگذاری هویت موردکاوی برمطالعا ت تحت تاثیر2عامل خواهدبود:
1- عامل دسترسی: توانایی فرد دردرک درست ودقیق ازموضوع مطالعه به منظور یافتن واقعیتی که اتفاق افتاده.
عوامل موثر برعامل دسترسی:
دروازه بانان اطلاعاتی: کسانی که می توانند دروازه ورودی را روی محققان بازکنند.
اطلاع رسانان: کسانی که میتوانند اطلاعات ارزشمند را فراهم سازند و راه را برای دیگران هموار سازند.
2- عامل درک قبلی: به مواردی همچون دانش بینش شخصی و تجربیاتی که ازدرگیر شدن در پروژه های تحقیقاتی قبلی داشته اند اشاره دارد.

عناصر موثر5 گانه بر درک قبلی افراد از دیدگاه گامسون:
1- دانش وعلم نظری
2- آگاهی ازفنون علمی
3- آگاهی ازشرایط سازمانی
4- درک الگوهای اجتماعی احاطه کننده سیستم ارزشی و فرهنگی سازمان و قواعد ضمنی و تلویحی درخصوص همکاری، ارتباطات وتعا ملات اجتماعی
5- ویژگی های شخصی پژوهشگر همچون توانایی شهودی، خلاقیت، نشاط وسرزندگی و نیزقدرت درک انسانی

کاربردهای موردکاوی:
1- تشریح روابط علی در مداخلات زندگی واقعی که مطالعات میدانی یا آزمایشگاهی پیچیدگی آن را افزایش می دهد.
2- تشریح زمینه و محیط زندگی واقعی که مداخله ای درآن رخ داده
3- مطالعه موردی توصیفی از1مداخله است که می توان ازآن به عنوان ابزار ارزیابی استفاده کرد.
4- برای کشف موقعیتی که ازمداخله ی صورت گرفته ارزیابی روشنی صورت نگرفته و مجموعه ای مجزا از پیامدها بدست نیامده- می توان از مطالعه موردی برای نظریه پردازی استفاده کرد.

موردکاوی روشی اثربخش برای آموزش
مهمترین رویکردهای عمومی برای آموزش و یادگیری:
1- سخنرانی هایی که حالت برنامه ریزی شده دارند
2- ارائه رسمی
3- روش استفهامی( سوالی ) سقراط
4- گفتگو ومناظره
5- انجام کارهی پژوهشی و مجموعه ای از تمرین و مسئله
6- مباحثه گروهی خود سازماندهی شده
7- گروه های مطالعاتی استاد محور
8- آموزش موردی
9- مشاهده مشارکتی

هدف اصلی ازروش موردکاوی براساس دیدگاه بلوندن و مک گوئینز:
ایجاد مهارت های تصمیم گیری- مهارت با تمرین و ممارست ایجاد می شود.
امتیازات روش موردکاوی نسبت به سایر روش ها بخصوص روش سنتی:
1.مشارکت: ایجاد احساس مسئولیت دردانشجویان بصورت فردی و جمعی درخصوص یادگیری مباحث
2.تقویت مهارت تحلیلی وشهودی: برای تصمیم گیری باید از ابزارها و فنون تحلیلی درشرایط پیچیده استفاده کرد و سپس مشکلات عملی اجرای تصمیمات را بررسی کرد.

3.تقویت مهارت یکپارچه سازی: در بیشتر قضایاکه مبتنی برشرایط واقعی اند مرزهای تبیین شده در حوزه های عملیاتی به صورت ساختگی و صرفا نظری نیستند.. رویکرد مورد کاوی ماهیت ترکیب کنندگی وی کپارچه سازی تصمیم گیری را در افراد ارتقاء می بخشد.

4.تقویت مهارت تصمیم گیری وپیشگامی: قضایای اداری باعث تقویت مهارت تصمیم گیری تحت شرایط عدم اطمینان می شود. روش مورد کاوی نیازمند تصمیم گیری دانشجویان، ارائه پیشنهادات مشخص وتنظیم برنامه های اجرایی و عملی تفصیلی میباشد.

5. تقویت مهارت های متقاعدکنندگی: قضایای سازمانی باعث بهبود مهارت های ارتباطی و متقابل شخصی می شوند؛ مباحث کلاسی وگروهی وحتی گزارش های مکتوبی که دانشجویان بصورت مکمل تهیه میکنند سبب بهبود مهارتهای کلامی و متقاعدکنندگی افراد می شود.

6.تقویت اطلاعات زمینه ای: ویژگی چندوجهی بودن قضایای مبتنی بر واقعیت باعث توجه دانشجویان به برخی موضوعات و موقعیت های جانبی که با قضیه مرتبطند می شود.

توصیه های رویس برای بهبود مهارت های تفکر ساختار یافته دانشجویان:
1- مشارکت دانشجویان درفرآیند تصمیم گیری گروهی
2- ارائه 1فرضیه که بیانگرنکته ای خاص باشد- یا- تدوین قضیه ای مشابه با قضیه ارائه شده و ارائه راهکارهای مختلف
3- تمرکزحول1 موضوع و نکته محوری وشناسایی 2دیدگاه مشابه و سپس ارائه 2 دیدگاه مخالف 

ساختارقضیه اثربخش:
1- مقدمه: بندآغازین باید بیانگرخلاصه ای ازقضیه وموقعیت تصمیم باشد.
هدف ازین بندمقدماتی جلب توجه وحواس دانشجویان وتسخیرگرایش ورغبت انان درانجام مطالعه موردی است.
نام و موقعیت تصمیم گیرنده
زمان وقوع قضیه
نام و مکان سازمان
موقعیتی که نیازمند اقدام است
2-زمینه: مطالعه موردی باید شامل مروری بر تقدم و تاخر رویدادها، تاریخچه و زمینه ها و بسترهای سازمانی قضیه باشد. توجه به ارائه جزئیات کافی، وظیفه افراد مهم تصمیم گیرنده در وضعیت از نظر تحصیلات و تجربه و محیط داخلی و خارجی اثرگذار بر موضوع لازم است.

3-متن قضیه:
معمولا یک قضیه داستان سرایی هنری است که می تواند به صورت شفاهی، مکتوب یا درقالب نمایش ویدئویی ارائه شود. این بخش معمولا طویل ترین بخش قضیه است که دربرگیرنده شرح کاملی از موقعیتی است که باید تجزیه و تحلیل شود. بحث تفصیلی رویدادها با توجه به تقدم و تاخرآنها به تصمیم گیرنده درحل مسائل کمک می کند.
کیفیت نگارش قضیه اهمیت ویژه ای دارد. شفافیت قضیه در ایجاد جذابیت خواننده مهم است. فرازهای دستوری وکوتاه باید در قالب بندهای منسجم و کوتاه تنظیم شوند. در داستان سرایی قضیه به جز مواردی که نقل قول مستقیم است معمولا باید از زمان گذشته استفاده کرد.
ساختار و نحوه ارائه قضیه باید نشان دهدکه آن یک مطالعه موردی است. شکل و مفهوم قضیه معمولا در مورد موضوعات مختلف علمی با یکدیگر متفاوت است. قضایا می توانند از نظرتعداد صفحات از نیم صفحه تا50 صفحه باشند.

ترسیم درست موقعیت خاص و نداشتن جنبه تخیلی وغیر واقعی
استفاده از اسامی غیر واقعی برای حفظ آبروی شخصیت افراد و سازمان ها
برخی اصلاحات داده های کمی و ارقام البته به نحوی که باعث دگرگونی ماهیت ذاتی و واقعی موقعیت نشود.
قضیه باید حاوی اطلاعات کافی و کامل باشد تا امکان تصمیم واقعی را به موردکاو بدهد
4-موقعیت: قضیه باید شامل بندی باشدکه به خواننده برای موقعیت تصمیم کمک کند و هدایت گرا و در جهت تجزیه و تحلیل موقعیت، تعریف مشکل و ایجاد گزینه های لازم برای حل مشکل باشد.
5-کتاب راهنمای اموزش دهندگان: یک متن اموزشی باید سرعنوانی داشته باشدکه خلاصه ای ازقضیه باشدو موردکاو را با نکات برجسته قضیه، وظایف اساسی دانشجو و مباحث علمی که با قضیه تناسب دارد آشنا سازد.

6-پرسش هابرای بحث وبررسی: پرسش هاو پاسخ های پیشنهادی که ارتباط خاصی با اهداف قضیه دارد و استاد بهمراه دانشجویان در پی کشف آن است.

7-مباحثه عمومی: خلاصه ای از پیامدهای واقعی یا اقدامات به کار گرفته شده سازمانکه ممکن است تحت عنوان جداگانه ای به نام موخره مطرح شود. پیشنهادهایی درباره راهبردهای آموزشی کلاسی چون ارائه گروهی، آزمون گری، ایفای نقش و پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر توسط استادان برای افزایش دانش خود درخصوص قضیه مربوط نیز ممکن است به این مجموعه اضافه شود.

نقش مطالعه موردی:
1-تعیین موضوع مطالعه: تعریف جامع و کامل موضوع مورد مطالعه

2-انتخاب قضیه: انتخاب قضیه ای بصورت راهبردی که با موضوع مطالعه مرتبط است

3-گرداوری نظریه های مرتبط ازطریق مرورمتون: متون موجود درخصوص موضوع مورد مطالعه به ایجاد چهارچوب مطالعه موردی، اعتبار دادن به پژوهش و اعتماد به یافته ها می شود.

4-گرداوری وسازماندهی داده های گرداوری شده: برای اجتناب از غرق شدن در انبوهی از داده ها باید ابزارها و پیش نویس هایی برای گردآوری داده ها داشته باشیم. گردآوری فرآیند مستمر به چنگ آوردن فرصت های خوب و ایجاد برنامه های ساختاریافته برای مشاهده رویدادها، مصاحبه با منابع اطلاعاتی مختلف و مرور مستندات است.

ین سه اصل برای گردآوری داده ها در مورد کاوی بیان میکند:
1-استفاده از منابع چندگانه
2-ایجاد پایگاه اطلاعاتی مطالعه موردی
3-نگهداری یک سلسله از شواهد

5-تجزیه وتحلیل داده هاو دستیابی به نتایج:
هدف نهایی مطالعه موردی ارائه الگوها، ایجاد معانی، مفهوم سازی و نظریه سازی است. گام اساسی قبل از نتیجه گیری، تشریح مفصل و شفاف قضیه است. سپس داده ها می توانند بطور مناسب بررسی و یافته های مطالعه ارائه شوند.

2روش عمده برای تجزیه وتحلیل قضیه طبق دیدگاه پروستانووپروستانو:
1-عبارات واکنشی درپایان هرقضیه برای هدایت بحث گروهی
2-مجموعه ای ازپرسش های رسمی برای هدایت بحث گروهی
ین 6 منبع عمده برای گردآوری اطلاعات ارائه می کند:
1. مستندات
2. اسناد آرشیوی
3. مصاحبه ها
4. مشاهده مستقیم
5. مشاهده مشارکتی
6. مصنوعات هنری

برخی محورهایی که می تواند در بخش دوم مطرح شوند:
شناسایی مشکل یامشکلات درقضیه
بیان علل وعوامل ایجادکننده مشکل
ارائه راه حل هابرای علل شناسایی شده
چگونگی اجرای راهکارها
چگونگی ارزیابی پامدهای راهکارها

نکاتی در مورد مباحث مطالعه موردی:
وارنک براین باور است که به منظورتسهیل مباحث عمیق گروهی اندازه گروه باید به نسبت کوچک باشد بین 15تا20 نفر اندازه مطلوبی است.
جونز وجوردن اندازه 6تا 12 نفر را مطلوب تر می دانند.
جونزوجوردن بین گروه های استاد محور و دانشجو محور نیز تمایز قائل می شوند؛ تصمیم گیری در گروه های استاد محور با مرکزیت استاد گروه صورت عمده در حالی که درگروه های دانشجو محور با توجه به سطح بلوغ و تجربه مشارکت کنندگان در کار گروهی وضعیت به گونه ای دیگراست.
درخصوص زمان مورد نیازبرای مباحث مورد کاوی صاحب نظران زمان 45 دقیقه را برای مطالعه، بحث و پاسخ به پرسش ها مناسب می دانند.

علوم طبیعی درمطالعات علمی:
1- به مشاهده متکی اند.
2- با توجه به روش های تجربی و آزمایشگاهی ودرقالب آزمون فرضیات و استدلالات ریاضی روابط علی بین متغیرها ر ابررسی می کند.

رفتار انسان ها در مطالعات علمی:
1- به مشاهده متکی نیستند.
2- بدلیل تاثیر عوامل مختلف درحالت آزمایشگاهی قابل بررسی با روش های آزمایشگاهی نیستند.
3- بسیاری از ابعاد رفتار انسانی قابل کمی سازی نیستند.

هدف از انجام مطالعات علمی رفتار انسان ها در سازمانها:

اعتبار و روایی مطالعه موردی:

از دیدگاه پاتون اعتبار و روایی 2عاملی هستندکه هر پژوهشگر باید درتحقیق کیفی در طرح مطالعه، تجزیه وتحلیل نتایج و قضاوت درخصوص کیفیت مطالعه به آن توجه کند.

رابرت ین برای مقبولیت علمی مطالعات موردی 4نوع آزمون را ضروری می داند:

1- اعتبارسازه یا برساخته: تدوین معیارها و سنجه های عملیاتی دقیق برای مفاهیم موردمطالعه- درمرحله گردآوری داده ها ونیز ترکیب داده ها

2- اعتبار درونی: ایجاد روابط علی که درآن شرایط مشخصی به شرایط دیگری منجرخواهدشد؛ اطمینان ازعدم ساختگی و جعل بودن روابط ایجاد شده بین متغیرها و پدیده ها- درمرحله تجزیه وتحلیل داده ها

3- اعتبار بیرونی: تعیین قلموی که یافته های مطالعات قابلیت تعمیم به آن قلمرو را دارد- در مرحله طرح تحقیق

4- روایی: اثبات ایجاد نتایج مشابه در عملیات مربوط به یک مطالعه به ویژه درگردآوری داده ها درصورت تکرار عملیات گردآوری داده ها- در مرحله گردآوری داده ها

موردکاوی درمدیریت دولتی:
تعریف مدیریت دولتی ازدیدگاه روزنبلوم .کراوچوک:
"کاربرد فرایندها و نظریه های مدیریتی، سیاسی و حقوقی برای اجرای احکام قانون گذاری شده، اجرایی و قضایی به منظور تدارک وظایف خدماتی وتنظیم کنندگی"
ازسال1871دانشجویان رشته ی مدیریت دولتی به بهره گیری از این روش با استفاده از مطالعات موردی متنوع برای برقراری ارتباط بین مفاهیم نظری با کاربردهای عملی توجه کردند.
درسطح کارشناسی مدیریت دولتی، روش مطالعه موردی در درس هایی که مرتبط با تنظیم، اجرا و ارزیابی خط مشی عمومی وت صمیم گیری و حل مساله اند به دلیل امکان ایجاد چالش برای تجزیه وتحلیل وارائه پیشنهادات درخصوص مسائل واقعی اهمیت ویژه ای دارد. در سطح ارشد نیز بسیاری از درس ها به این روش علمی نیاز دارند.

جک هول در مقاله ای در کنفرانس آموزش مدیریت دولتی در سال 2005 قدمت استفاده از این روش را بیش ازنیم قرن می داند.او از این روش در دروس بودجه بندی دولتی، تجزیه و تحلیل خط مشی عمومی و اخلاقیات در دوره های کارشناسی و ارشد استفاده میکند، معتقد است:
نوع و پیچیدگی مطالعه موردی با توجه به نوع درس ومدت زمان آن متفاوت اما ساختار قضیه یا مورد بای دمشابه باشد.
همزمان با ارائه قضیه در کلاس باید مفاهیم پایه و مبانی نظری هم بصورت سخنرانی ارائه شود.
قضایای عریض و طویل توام با جزئیات زمانی مناسبندکه از موضوعات و محورهای اساسی رشته و درس مورد نظربحث شود.
هنگامی که هدف اطمینان از درک و کاربرد دیدگاه های فلسفی و نظری است قضایای کوتاه تر کاربرد دارند.

ازدیدگاه براون تجزیه وتحلیل موضوعات یا مباحث:
”فرآیند هشدار به مدیریت در خصوص بروز مشکلات سیاسی، اجتماعی اقتصادی و بسیج منابع سازمانی برای مواجهه با آنهاست.
ایان پالمر وسینتیاهاردی مسائل و مشکلات در حوزه مدیریت را به 3 دسته تقسیم می کند:
مسائل روزمره: خودشان ایجا د می شوند، توجه مدیران را می طلبند.
بحران: خودشان ایجاد می شوند، توجه مدیران را می طلبند.
فرصت: معمولا باید پیدا شوند، در کمینگاه ها باید کشف شوند، بی دقتی و کم توجهی مدیران به آن باعث از دست دادن فرصت ها می شود.

هوبر معتقد است در تعریف واقعی1 مساله یا مشکل چالش هایی به وجود می آید که سبب غیر واقعی شدن تعاریف ارائه شده می شود. برخی از این عوامل:
1-مسائل ادراکی: اطلاعات منفی ممکن است به صورت گزینشی ادراک شوندکه در این صورت معانی درست موضوعات دچار تحریف یا نادیده گرفتن شوند.
2-تعریف مساله توام باملاحظه راه حل ها: این عامل از جهش کردن بر نتایج حاصل می شود.
3-شناسایی عوارض به عنوان مساله یامشکل

سه روش برای شناسایی مسئله درحوزه موضوعات مدیریت از دیدگاه صاحب نظری به نام "کار":
1-استفاده از علائم و سرنخ های تاریخ: گذشته بهتر می تواند آینده را ارزیابی کند. مدیران وپژوهشگران می توانند با اتکاب به تجربیات گذشته مشکلات را شناسایی کنند.
2-رویکردبرنامه ریزی: برای ارزیابی آنچه در آینده انتظار می رود رخ دهد از پیش بینی و سناریو استفاده می شود. این روش نظام یافته تر است.
3-ادراکات دیگران: اتکا به ادراکات دیگران و باز خورگرفتن از دیگران یک روش برای شناسایی مسئله یا مشکل در سازمان است.

سطوح تجزیه وتحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی:
1- سطح کلان یا ملی:
گستردگی بسیار زیادی دارند، با سرنوشت کل جامعه که مدیریت دولتی مسئول اداره امور آن است سروکار دارند. برخی قضایا که درمدیریت دولتی به بررسی و تحلیل سطح کلان اختصاص دارد می توان به تغییر وت حول از سطح مدیریت سنتی به مدیریت دولتی جدید، تمرکز زدایی در قالب حکومت های محلی، بحران های ملی چون بحران زلزله وهسته ای، فساد اداری در دولت، تکریم ارباب رجوع، برنامه ریزی و نظارت اشاره کرد.

2- سطح میانه یا ساختاری یاسازمانی: نسبت به سطح کلان گستردگی کمتری دارند و به بررسی و تحلیل مباحث بین سازمانی، ساختاری و وزارتخانه ای می پردازند. قضایایی چون بررسی مسائل ساختاری و ادغام سازمان ها و وزارتخانه های دولتی، موضوعات استخدامی، ارتقای روابط کار و مشکلات دیوان سالاری دولتی درسازمان های اداری از این جمله اند.

3- سطح خرد یا روانشناسی سازمانی: به بررسی موضوعات رفتاری و تعاملات بین افراد و درون سازمان ها می پردازد. موضوعاتی چون ارتباطات انسانی، انگیزش، کیفیت زندگی کاری، رفتار شهروندی سازمانی، رفتارهای سیاسی و تضاد، مقاومت در مقابل تغییر، هدایت و رهبری، مدیریت مشارکتی و…

رویکردهادرمباحث ویژه مدیریت دولتی:
مدیریت دولتی به عنوان علمی میان رشته ای شامل3 رویکرد نسبتا متمایز است که برای تحقق کارکردهای خود از این رویکردها ونگرش ها نشئت گرفته است:
1- مدیریت دولتی به عنوان تلاشی مدیریتی همانند سایر فعالیت ها در بخش خصوصی توجه دارند. این رویکرد باکارکردهای قوه مجریه در خصوص پای بندی به اجرا وب کارگیری قانون درعرصه عمل ارتباط دارد.

2- رویکرد مردمی بودن مدیریت دولتی با تاکید بر جنبه های سیاسی.. این رویکرد با موضوعات مرتبط با خط مشی گذاری قوه مقننه سروکاردارد. مرتبط با خط مشی گذاری قوه مقننه سروکاردارد.

3-توجه به اهمیت حاکمیت، قانون اساسی، و قوانین ومقررات در مدیریت دولتی… رویکرد حقوقی با کارکردهای قضایی دولت که درقالب قوه قضائیه گنجانده می شود مرتبط است و نیز به حفظ حقوق قانونی تاکید دارد.

راهبردهای موردکاوی:
3راهبرد مهم ارتباطی در رویکرد موردکاوی از دیدگاه کرین وپترسون:
1- مباحثه کلاسی:
هر دانشجو بطور فعالانه در مباحث کلاس درس مشارکت می کند. تجزیه وتحلیل با دقت قضیه ی موردن ظرتوسط دانشجو و استاد. استفاده از فرآیندهای تصمیم گیری نظام یافته، مراجعه و مرور نظریه ها و مبانی نظری باعث افزایش کیفیت مباحث خواهدشد. متعاقبا دانشجویان نیاز دارند چکیده کوتاهی تنظیم کنندکه تحقیق خاص، ایده ها و تحلیل ها بطور منطقی در آن سازماندهی و نتیجه گیری ها جمع بندی شوند و در بحث و بررسی کلاسی درک و فهم و یادگیری دانشجویان رابه نقطه اوج برساند.

2- مباحثه گروهی: انجام تجزیه و تحلیل موشکافانه از قضیه ارائه شده در کلاس توسط 1تیم 4 یا 5 نفره از دانشجویان. اعضای تیم با عنایت به مهارت های مکملی که دارند انتخاب شوند و صرفا ازگروه دوستان تشکیل نشود.
3-گزارش های مکتوب: بر تجزیه و تحلیل مکتوب از قضیه اتکا دارد. درگزارش مکتوب ، مطالب با دقت بیشتری سازماندهی و تایپ می شوند جملات آن با رعایت نکات گرامری تنظیم می شوند.

سه بخش دریک گزارش مکتوب:
شناسایی و دسته بندی مباحث و مشکلات
تجزیه و تحلیل و ارزیابی مطالب
ارائه پیشنهادات و راهکارها
 

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 44 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود