تارا فایل

پاورپوینت روانشناسی رشد رشد از هفت تا یازده سالگی


j

کتاب:روانشناسی رشد(1)

موضوع:رشد از هفت تایازده سالگی

این دوره از شش هفت سالگی شروع می شود تا قبل از بلوغ جسمی ادامه می یابد

ابتدای این دوره برای بیشتر کودکان ورود به مدرسه است که نوعی عدم تعادل محسوب میشود و از لحاظ عاطفی باآشفتگی روبرو می گردد

کودک در انتهای این دوره با تغییرات جسمانی و روانی روبرو است و برای همه در یک سن واحد اتفاق نمی افتد.
رشد ازهفت تا یازده سالگی
به سرعت تغییراتی در ارزشها،نگرشها و رفتار خود ایجاد می کند

والدین
کودکان پردرد سر و پر زحمت جلوه می کنند

1.دقت و مسئولیتی در حفظ و نگهداری لباسها و سایر اشیاء از خود نشان نمی دهند
2.نسبت به ظاهرشان بی قید وبی توجه اند.

نکته:ممکن است بین خواهران و برادران در محیط خانه دعوا وستیز بیشتری صورت گیرد.
معلمان
آموزش مقدماتی و یادگیری اصول و مبادی علم ودانش

نکته مهم:دوره حساس و مهم برای میل به فعالیت و پیشرفت در فرد در این دوره عادت به

کم کاری یا پر کاری ویا کار متناسب با ظرفیت در فرد به وجود می آید و در طول زندگی

آینده و بزرگسالی پابرجا می ماند.
خصوصا پسران!!

روان شناسان
گرایش به دسته و گروه دارند.

به پذیرفته شدن در گروه وتایید از سوی اعضای گروه توجه زیادی می کنند و خیلی تلاش می کنند تا خود را از نظر ظاهر،گفتگو و رفتار با دسته و گروه همسالان خود تطبیق دهند به این علت سن همانند سازی نام دارد.

سن خلاقیت:معلوم خواهدشد کودک درآینده خلاق و مبتکر می شود یا دنباله رو وپیرو

سن بازی:به این دلیل که فعالیت های بازی در این دوره بسیار متنوع است و گسترش زیادی پیدا می کند.

نکته:بازیها خصوصیات دوره اول و ویژگی های دوره نوجوانی را با هم دارد.

مهم ترین مراحل رشد در دوره کودکی دوم
1.یادگیری مهارتهای جسمانی لازم برای بازی های معمولی

2.یادگیری رفتار با همسالان

3.ایجاد نگرش سالم ومفید در کودک به عنوان یک انسان زنده ودر حال رشد

4.شروع رشد نقش مناسب جنسی و اجتماعی مردانه و زنانه

5.یادگیری مهارتهای اصلی خواندن،نوشتن و حساب کردن

6.رشد مفاهیم لازم برای زندگی عادی و روزمره

7.رشد وجدان،اخلاق ومعیار های ارزشی

8.رشد نگرشها نسبت به گروه ها و نهاد های اجتماعی

9.نیل به استقلال شخصی

مهم ترین تغییرات جسمانی در دوره کودکی دوم:

قد:افزایش متوسط قد بین 5 تا 8 سانتی متر است

وزن:وزن در مقایسه با قد بیشتر افزایش پیدا می کند سالانه به طور متوسط یک ونیم تا دو ونیم کیلوگرم افزایش می یابد
تناسب بدن:سر هنوز نسبت به سایر اعضای بدن بزرگتر است بسیاری از بی تناسبیهایی که در دوره قبل در چهره وجود داشت از بین می رود.

اندازه عضله وچربی:بافت چربی سریع تر از بافت ماهیچه ای رشد می کند.

دندان ها:در شروع دوره بلوغ 28 دندان از32 دندان چهار دندان باقیمانده دندان های عقل که در دوره نوجوانی رشد می کند.
رشدجسمی

عمده ترین دلایل تفاوتهای کودکان در رشد جسمانی
1.ساختمان بدنی:بررشد وزن وقد آنها اثر می گذارد.

2.تغذیه وبهداشت:بهداشت وتغذیه مناسب از جمله عوامل مهم رشد جسمانی و روانی کودک به شمار می آید.

3.فشارهای عاطفی:تنش های هیجانی تاثیر نامطلوبی بر رشد جسمانی دارند.تنش های هیجانی بر رشد وزن بیش از رشد قد تاثیر می گذارد.

4.هوش:کودکان باهوش در مقایسه با کودکانی که هوش در حد متوشط یا پایین تر دارند آمادگی بیشتری برای بلند قدتر شدن وسنگین وزن تر شدن از خود نشان می دهند

5.تفاوتهای جنسی:تفاوتهای جنسی که در رشد جسمانی سالهای اولیه کودکی کمتر مطرح بود در این دوره دخالت بیشتری می کند.

مهارتهای حرکتی
عوامل زیر در کسب مهارتهای این دوره دخالت دارند:
محیط اجتماعی که کودک در آن زندگی می کند
فرصتها و امکاناتی که برای یادگیری به کودک داده می شود
ساختمان بدنی کودک
مهارتهایی که در بین همسالان متداول ومعمول است
دختر یاپسر بودن کودک
مهارتهای متداول این دوره چهار دسته اند:
1.مهارتهای فردی:هدف کمک به خود فرد است که بتواند بصورت خود کفا عمل کند
2.مهارتهای اجتماعی:هدف از آنها کمک به دیگران است
3.مهارتهای آموزشی:یادگیری آنها در آینده شغلی و تحصیلی فرد تاثیر می گذارد و کودکان باید آنها عمدتا در محیط مدرسه آموزش ببینند
4.مهارتهای بازی:باید دراین دوره در بازیهایی مانند انداختن و گرفتن توپ،دوچرخه سواری و شنا مهارت کافی داشته باشند

مهارت راست دستی و چپ دستی
گرایش به راست دستی یاچپ دستی بین سه تا شش سالگی به وجود می آید
نکته:گرایش را می توان به آسانی در این سنین تغییر داد ولی هر چه سن کودک افزایش تغییر دادن دشوار می شود
رشد گویایی و تکلم
همزمان با افزایش سن می فهمند که تکلم وسیله ضروری برای کسب پذیرش گروه همسالان و وسیله ضروری برای ارتباط با بزرگسالان

پیشرفت تکلم:
1.والدین 2.رادیو وتلویزیون 3.توانایی خواندن 4. معلمان

تکلم کودکان در جنبه های مختلف زیر پیشرفت می کند:
1.خزانه لغات:به طور روزانه افزایش پیدا می کند .خزانه لغات عمومی و اختصاصی:لغات مربوط به آداب و معاشرت، لغات مربوط به رنگها ،لغات مربوط به پول، لغات مربوط به زمان، لغات عامیانه و توهین آمیز ،لغات سری و رمزی
2.تلفظ:اشتباهات تلظی نسبت به دوره قبل کمتر است به محض اینکه یک یا دوبار تلفظ صحیح یک کلمه را بشنود آن را به خوبی تلفظ می کند
3.جمله سازی:یک کودک شش ساله باید بر هر نوع جمله سازی تسلط داشته باشد
4.درک و فهم زبان: برای پیشرفت کردن در درک زبان سه راه وجو دارد:1.تمرکز حواس 2.پاسخ به پرسش های کودک 3.پیدا شدن تکلم اجتماعی به جای تکلم خود مرکزی

5.محتوای تکلم:تنها تغییر تبدیل تکلم خود مدار به تکلم اجتماعی است.
6.میزان صحبت:پر گویی وزیاد حرف زدن از خصوصیات دوره اول در این دوره جای خود را به کنترل و انتخاب بیشتر در تکلم می دهد.
رشد شناختی:
وارد مرحله شناختی جدیدی می شود که پیاژه نام آنرا دوره عملیات عینی یا منطق عملیاتی
می گوید که هم در ابتدا و هم در انتها با نوعی بحران شناختی و عقلی روبرو است

نکته مهم: به اعتقاد پیاژه از نظر احساسات و عواطف بیشتر به بزرگسالان شباهت دارند ولی در تفکراتشان با آنها خیلی متفاوت اند.
در سنین هفت تا هشت سالگی توام با کاهش خود مرکز گرایی

مهم ترین ویژگی های شناختی:
الف)مفهوم نگهداری ذهنی: اگر ظاهر اشیا خارجی تغییر کند وضع آنها در ذهن کودک ثابت می ماند و او چنین تشخیص می دهد که این اشیا به ظاهر تغییر کرده، همان اشیا قبلی هستند و فرقی نکرده اند.

استدلال ها سه قسم اند:1. به صورت این همانی 2.به صورت عمل عکس 3.به صورت جبران


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود