دانشکده منابع طبیعی
کارشناسی محیط زیست
موضوع:
راههای کاهش آلودگی هوای شهری
استاد مربوطه:
جناب آقای دکتر نژاد کورکی
دانشجو:
احمدرضا غزنوی پور
بهار 1391
هر نفسی که فرو می رود مخل حیات است.
آسمان و هوای پاک از جمله نعمت های بزرگ خداوندی است، که ما انسان ها آنچنان که باید و شاید بدان ارج نمی دهیم. تنفس هوای پاک، مستلزم بقای آدمیان است.
راههای کم کردن آلودگی هوای شهری:
روی آوردن به دوچرخه سواری و پیاده روی
مدیریت سفر- تعیین مقصد و مسیر
بالا بردن کیفیت سوخت و خودروها
فناوری سیستم های هوشمند ترافیک – مدیریت تراکم ترافیک (ITS)
افزایش سیستم حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل شخصی
موتورهای هیبریدی
سوخت های جایگزین – انرژی های نو
حمل و نقل عمومی:
به طور کلی شامل زیر ساخت ها، عملیات اجرایی و خدمات ارائه شده به عموم مردم به وسیله سیستم های متغییر می باشد.
وسایل نقلیه عمومی:
یک محیط شهری می تواند شامل بسیاری از انواع خدمات مربوط به حمل و نقل باشد. سیستم هایی با ظرفیت بالا و سرعت بالا، مانند قطارها یا اتوبوس های سریع السیر تا سیستم های ابتدایی تر، برای خدمات دهی به اجتماع های کوچکتر که به کمک اتوبوس و تاکسی صورت می گیرد.
اثرات سیستم های حمل و نقل بر محیط زیست:
در کوتاه مدت (مصرف بالای انرژی – آلودگی هوا – آلودگی صوتی – تجاوز به زیستگاه های طبیعی و …)
در طولانی مدت سرمایه گذاری در سیستم حمل و نقل عمومی نقش بسیار کارآمدی در توسعه جوامع خواهد داشت و با انجام تمهیداتی به صرفه تر از استفاده از خودروهای شخصی خواهد بود، به همین دلیل نیازمند توجه و ارزش گذاری بیشتری می باشد.
انواع حمل و نقل عمومی:
هوایی و دریایی
جاده ای (اتوبوس – تاکسی – پارک شاتل- AGT -APM )
ریلی (قطار – مترو – منوریل – PRT)
سامانه اتوبوس تندرو (Bus rapid transit)
در آن برای حمل و نقل سریع وسایل نقلیه عمومی از روش های مختلفی همچون ایجاد روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه استفاده می گردد. مدت زیادی است که در دنیا برای افزایش سرعت اتوبوس های درون شهری از روش های مختلفی مانند ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس رانی یا دادن اولویت به اتوبوس ها در گذر از تقاطع ها استفاده می شود.
موتورهای هیبریدی
بطور کلی تمام وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را موتورهای هیبریدی گوییم.
این ترکیب معمولا از نوع بنزینی-الکتریکی و دیزل – الکتریکی است.
Toyota-Prius
Chevrolet Tahoe
Honda-Civic_Hybrid
se- toyota-camry
سوخت های جایگزین
سوخت جایگزین – که همچنین به سوخت غیرمعمول و سوخت پیشرفته معروف است- به هر نوع ماده ای می گویند که می تواند به عنوان سوخت و به جای سوخت های معمولی استفاده شود.
سوخت های معمولی عبارتند از: سوخت های فسیلی (نفت، زغال سنگ، پروپان و گاز طبیعی و سوخت های هسته ای مانند اورانیم).
برخی از بهترین سوخت های جایگزین عبارتند از: سوخت روغن گیاهی، بیودیزل، سوخت الکل (متانول، اتانول، بوتانول)، الکتریسیته ذخیره شده در مواد شیمیایی (مانند باتری و پیل سوختی)، هیدروژن، گاز متان غیرفسیلی، گاز طبیعی غیرفسیلی و دیگر زیست توده ها.
یکی از سوخت های مورد نظر سوخت گیاهی بوده، البته تلاش دانشمندان بر استفاده نکردن از سوخت های گیاهی خوراکی متمرکز است زیرا استفاده زیاد از سوخت گیاهی خوراکی نیز محدودیت دارد و این مسئله می تواند در آینده منجر به ازبین رفتن ذخایر خوراکی بشر در سراسر کره خاکی شود.
فواید تولید سوخت های گیاهی
1- امنیت انرژی: تنوع منابع انرژی
2- ملاحظات محیط زیستی: گسترش مصرف سوخت های گیاهی تاثیر قابل توجهی بر کاهش گازهای گلخانه ای و همچنین پتانسیل کاهش آلاینده های هوا ناشی از مصرف سوخت های متعارف را نیز دارد.
3- حمایت از بخش کشاورزی
از سوی دیگر سوخت های گیاهی چالش ها و فرصت های مهمی را در زمینه توسعه پایدار، هم در سطوح ملی و هم در سطح جهانی به همراه دارند. این پدیده می تواند به مواجهه با بحران تغییرات اقلیمی و نیز بهبود اشتغال و درآمدزایی در نواحی روستایی کمک کند. همچنین تنوع بخشی به منابع انرژی، بهبود موازنه تجاری و نیز کیفیت هوا از دیگر مزایای توسعه آنها محسوب می شود.
اما کشت محصولات سوختی می تواند موجب مخاطرات محیط زیستی در حوزه تولید کشاورزی شود. به عنوان مثال گسترش پهنه های کشاورزی و در نتیجه کاهش سطح جنگل ها و مراتع و تنوع زیستی، یک نگرانی عمده در این زمینه است.
به طور کلی از دو روش جهت استفاده از سوختهای طبیعی استفاده می شود:
۱- در روش اول چغندر قند یا نیشکر یا نشاسته ذرت را به کمک مخمر، تخمیر می کنند. که محصول نهایی آن اتانل یا اتیل الکل هست در اروپا سوختی به ماشین ها تزریق می شود که به جای تولید دی اکسید کربن ، متان تولید می کند . این سوخت از تخمیر مواد غذایی به دست آمده و به نحوی تولید آن منجر به تهدید امنیت غذایی جامعه می شود.
۲- در روش دوم استفاده از روغن گیاهان روغنی مثل روغن پالم، ذرت، سویا و اخیرا ً جاتروفا است. ویسکوزیته این روغن ها وقتی حرارت می بینند کم شده و مستقیما در موتورهای دیزلی قابل سوختن هستند . تولید سوخت های زیستی از این گیاه بدون انجام عملیات فرآوری مزیت اصلی آنها است. استفاده از این سوخت نزدیک به ۸۰درصد از میزان انتشار دی اکسید کربن را نسبت به حجم مشابه سوخت فسیلی خود پائین می آورد.
این اتوبوس ساخت شرکت ولوو است و در آن از سوخت biodiesel که ترکیبی از روغن گیاهی جاتروفا، چربی حیوانی و الکل است، استفاده می شود.
آلودگی هوا در شهر یزد ناشی از:
1- کارخانه های شهرک صنعتی و واحد های تولیدی (فولاد – کاشی و …)
منتقل کردن شهرک صنعتی به جایی دورتر از مکان فعلی.
جهت باد مثل الان به سمت شهر نباشد.
استفاده از فیلتر برای کارخانه ها.
2- آلودگی ناشی از وسایل نقلیه
اتوبوس های جدید و مدرن با سیستم گرمایشی و سرمایشی کارآمد
منظم تر شدن رفت و آمد اتوبوس ها
تعمیر و تعویض قطعات فرسوده
استفاده از خطوط BRT
استفاده از دوچرخه در شهر دوچرخه ها
منابع و ماخذ:
مطالعه و بررسی سیستم های نوین حمل و نقل شهری-غلامعلی شفابخش، مهدی پورروح الامین
حمل و نقل سازگار با محیط زیست- مایر کاتس
خبرگزاری موج – تابناک خبرگزاری حقوق بشر ارکان خبری کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران روزنامه ایران- همشهری -اطلاعات
پایگاه خبری تحلیلی طلوع یزد
ویکیپدیا
ناهید اعتمادی- کارشناس ارشد محیط زیست
http://www.turkmenstudents.com http://www.hamshahrionline.ir/news http://www.iranseda.ir/FullNews