آلودگی هوا در محیط های بسته
مواد آلی در فضاهای بسته
آلودگی هوای داخل خودرو
نکات
بنزن و اثرات نامطلوب آن
سیستم تهویه ی خودرو
دستگاه تصفیه کننده ی هوای خودرو
توصیه هایی برای تنفس بهتر در خودرو
مباحث اصلی
تصور عمومی بر این است که محیط های
بسته از حیث آلودگی هوا ایمن تر ازهوای
آزاد می باشد ، در حالی که مطالعات نشان
می دهد غلظت برخی از آلاینده ها در
محیط های بسته مثل ساختمان می تواند تا
96 برابر بیشتر از غلظت آن در محیط
خارج ( Outdoor) باشد.
البته اثرات آلاینده ها بسته به طول
مدت تماس و غلظت آلودگی ، سلامت
انسان را تهدید می کند .
آلودگی هوا در محیط های بسته
یکی از مهمترین عوامل آلودگی محیط های بسته ، ترکیبات آلی فرار مایع یا جامدی هستند که دارای کربن آلی ( کربن متصل به کربن ، هیدروژن ، نیتروژن یا گوگرد) بوده و با سرعت چشمگیری تبخیر می شوند . این ترکیبات پس از ذرات معلق بیشترین فراوانی و تنوع نشر را دارا می باشند ، از جمله مهمترین این ترکیبات بنزن ، تولوئن ، اتیل بنزن و زایلن هستند.
این مواد ترکیباتی هستند که عمدتاٌ در دما و فشار عادی در فاز بخار وجود دارند.
مواد آلی در فضاهای بسته
داخل اتاقک خودرو ها به ویژه خودرو های
نو بسیار آلوده تر از محیط بیرون است.در
اتاقک خودرو ها مقادیر کمی دی فنیل تر
پولیبروم و ترکیبات شیمیایی که در ساخت
بدنه داخلی صندلی ها، کف و الیاف مصنوعی
داخلی به کار رفته، وجود دارد.
آلودگی هوای داخل خودرو
مشتقات دی فنیل تر پولیبروم که در بدنه و داخل خودرو ها استفاده می شود، سمی است و میزان سموم آن در خودرو های نو بسیار بیشتر از خودرو های کار کرده است. از سوی دیگر وقتی خودرو در آفتاب یا در معرض دمای بالا قرار می گیرد، میزان ترکیبات منتشر شده در آن بیشتر می شود اما خوشبختانه این گاز خیلی کم به دی فنیل تر پولیبروم یعنی سمی ترین نوع این ترکیب شیمیایی تبدیل می شود.
تماس طولانی مدت با این ماده ممکن است سبب بروز مسمومیت شود. میزان مسمومیت ناشی از این گاز نیز به میزان وقت صرف شده در خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال راننده های تاکسی بیش از هر فرد دیگری دچار این نوع مسمومیت می شوند.
در بررسی های جدید صورت گرفته
مشخص شده است که فعال شدن AC
به محض روشن شدن خودرو موجب
آزاد شدن سریع گاز بنزن ( از داشبورد،
صندلی و خنک کننده هوای اتومبیل )
می شود که در بین مواد آلی فرار
بیشترین تاثیرمخرب را بر سلامت انسان
به عنوان یک ماده ی سرطانزا می گذارد.
گوگردی که در هوای درون خودرو یافت می شود، بسیار غلیظ تر از گوگرد موجود در محیط بیرون است، اما غلظت ذرات فلزی معلق در هوا، مانند کروم و مس در هوای داخل و خارج خودرو، همسان است.
اگر هنگام رانندگی در محیط آلوده شیشه های خودرو بالا باشد، کمکی به بهبود هوای داخل خودرو نمیشود، چرا که سیستم تهویه هوای بیشتر وسایل نقلیه، آلودگی هوای محیط خارج را که از درزهای مختلف وارد خودرو می شود، تصفیه نمی کند. ضمن آن که مدخل هواکش بسیاری از خودروهای سواری، در نزدیکی زمین تعبیه شده است و این مکان تقریبا همان جایی است که لوله اگزوز قرار دارد
نکات
آلودگی درون خودرو، با استانداردهای معمول
برای اندازه گیری آلودگی هوا، مورد سنجش قرار
نمی گیرد و هیچ معیار ویژه ای نیز برای سنجش
این آلودگی تعیین نشده است.
حتی زمانی که گزارش سنجش آلودگی هوای
خارج از خودرو وضعیت هوا را سبز و بی خطر نشان
می دهد، ممکن است کیفیت هوای درون خودرو قرمز
باشد. به عبارت دیگر، هوای درون به مراتب آلوده تر
از هوای خارج از خودرو است.
تحقیقات اخیر صورت گرفته در خصوص
Air-conditioner و نقش آن در آلودگی
فضای داخل خودرو بیانگر این موضوع
است که چنانچه بلافاصله پس از روشن
شدن اتومبیل ، Air- Conditioner A-C
خودرو فعال شود ، موجب آزاد شدن سریع
گاز بنزن می گردد ، در این هنگام معمولاٌ
بوی پلاستیک داغ شده در داخل اتومبیل
به مشام می رسد.
بنزن آلاینده ی مهم هوا در فضای داخل خودروها
مهمترین منابع تولید و انتشاربنزن
وسایل نقلیه موتوری و آشپزخانه می باشد
. هرچند پاره ای از صنایع نیز می توانند
از عوامل انتشار بنزن در هوا باشند. بخشی
از بنزن موجود در اگزوز وسایل نقلیه
موتوری ناشی از سوخت ناقص بنزین و
بخشی دیگر نیز بر اثر آلکیلاسیون (اضافه
کردن گروه آلکیل) هیدروکربن های معطر
است. صنایع پتروشیمی ، پالایش نفت و
کارخانجات صنایع پلاستیک هم می توانند
از منابع تولیدکننده بنزن باشند.
اثرات اقتصادی: هدر رفتن بخارات بنزن هنگام سوخت گیری و… سبب هدررفتن هزینه ی زیادی میشود.همچنین جبران خسارت های بهداشتی ناشی از بنزن نیز بسیار پرهزینه است.
اثرات بیولوژیکی: تماس با هوای آلوده به بنزن سبب خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بیهوشی، بی خوابی، تحریک معده، افزایش ضربان قلب، اغما و مرگ می شود و تنفس بخارهای بنزن باعث سوزش پوست، چشم و مشکلات شدید تنفسی، همچنین تماس مستقیم با بنزن باعث قرمزی، تورم و تاول های پوستی می شود.
تماس طولانی مدت با بنزن باعث کاهش تولید سلول های مغز استخوان شده و موجب کم خونی می شود. همچنین کاهش گلبول های سفید خون باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن در مواجهه با بیماری می شود.
اثرات نامطلوب بنزن
فوم های معطر که به عنوان خوشبو کننده، از آینه جلوی اتومبیل آویزان می شوند، تاثیری بر پاکسازی هوا ندارند و مواد حساسیت زا را در هوای داخل خودرو پراکنده می کنند .
سیستم تصفیه هوا که معمولا بالای قاب درها یا سقف خودروها تعبیه می شود، فقط هوایی را که از آن عبور می کند تصفیه می کند، نه تمامی هوای درون خودرو را.
سیستم های یونیزه کننده هوا، با ایجاد مولکول هایی که بار الکترونیکی دارند(یون منفی) می توانند به پاکسازی هوای داخل خودرو کمک کنند.
نکاتی در مورد سیستم تهویه خودرو
البته این تصفیه کننده ها ممکن است با سیستم گیرنده رادیویی، ردیاب امواج و دیگر تجهیزات الکترونیکی ایجاد تداخل کنند.
سیستم تهویه و گردش هوا عمدتا برای سرنشینان صندلی های عقب اتومبیل ضعیف تر عمل می کنند. در حالی که قسمت عقب خودرو محل نشستن کسانی است که بیش از دیگران در برابر آلودگی هوای درون خودرو آسیب پذیرند، افرادی مانند کودکان و نوجوانان، سالخوردگان و ناتوانان جسمی. بنابراین بهتر است سیستم تصفیه هوای دیگری به قسمت عقب خودروی خود اضافه شود.
آلودگی هوا در فضاهای بسته چندین برابر بیشتر از فضای باز است و این آلودگی سبب انواع بیماریهای جسمی و روانی لاعلاج میگردد.
طرز کار دستگاه: با تولید یون منفی و اکسیژن فعال با استفاده از نانو تکنولوژی در داخل خودرو شرایط زیر را فراهم می نماید:
غبار و دود هوای داخل خودرو را تصفیه و مشابه شرایط هوای جنگل و کوهستان تغییر می دهد
دستگاه تصفیه هوا ی داخل خودرو( نانو تصفیه)
با نابودی مولکول ترکیبات شیمیایی ، ویروسها و باکتریها موجب رفع بوهای بد میگردد.
با افزایش دید و خسته نشدن راننده میزان حوادث و تصادفات را کاهش می دهد.
به سرعت هوا و تجهیزات داخل خودرو را استریل و ضدعفونی می نماید .
یون منفی به همراه اکسیژن فعال،دود و بوی سیگار ، بوی بدن و عرق، بوی چرم ، حساسیتهای گرده گل، رسوب کرک حیوانات اهلی و تمامی ذراتی که اندازه آنها در حد 1میکرون می باشند را از بین میبرد.
هنگام سوار شدن بر اتومبیل پنجره ها را باز کنید و با خودداری از روشن نمودن عجولانه A/C ، استنشاق گاز بنزن در فضای داخل خودرو را به حداقل برسانید.
دفعات رانندگی و استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهید.
از رانندگی در ساعت های پر ترافیک و مسیرهای پر تردد پرهیز کنید.
پشت سر ماشین های سنگینی که آلودگی زیادی دارند، رانندگی نکنید، از جمله کامیون ها، اتوبوس ها و خودروهایی که موتورهای سوخت دیزلی دارند و وسایل نقلیه قدیمی.
توصیه هایی برای تنفس بهتر داخل خودرو
بیش از حد به خودرویی که در جلوی شما قرار دارد، نزدیک نشوید و فاصله قانونی را رعایت کنید.
در صورت امکان اجازه ندهید خودروی شما میان خودروهای دیگری که تولید آلودگی می کنند، محاصره شود.
THE END