تارا فایل

پاورپوینت مدیریت برنامه ریزی وتوسعه آموزش کارکنان ادوارد دمینگ




مدیریت برنامه ریزی وتوسعه آموزش کارکنان) ادوارد دمینگ(

بیوگرافی :
تولد :14 اکتبر 1900آیوا آمریکا
مرگ : 20 دسامبر 1993
دکترا ریاضیات وفیزیک از دانشگاه ییل 1928
مشاور آماری در اداره آمار آمریکا 1945-1935

بیوگرافی (ادامه)
استاد آمار دانشگاه نیویورک 1993-19946
آموزش مدیریان ومهندسان ژاپنی 1947
کار برای شرکت فورد 1982-1979

شیوه تفکر:
  شیوه تفکر دمینگ اساسا مبتنی بر کارهای شوارت (shewhart  ) شکل گرفت .
منجر به شناخت دو نوع از تغییر در فرآیندها شد :

تغییر کنترل نشده

تغییر کنترل شده

فلسفه دمینگ

دکتر دمینگ معتقد بود که با اتخاذ اصول مدیریت مناسب سازمان می تواند کیفیت را افزایش وهمزمان هزینه ها را از طریق کاهش ضایعات ودوباره کاری ها وایجاد وفاداری برای مشتری کاهش دهد . 

فلسفه دمینگ
 دمینگ : تنها تلاش سخت کافی نیست. کاهش هزینه هم به تنهایی کافی نیست. مسئله عدم وجود کارگرنیست مسئله در راس تشکیلات قرار گرفته است یعنی مدیریت. باید سیاستی برای کیفیت وجود داشته باشد. کیفیت در بالا ساخته می شود. در هیات مدیره . (انقلاب دمینگ . 1378 . ترجمه مرکز آموزشی سازمان مدیریت دولتی )

درک فلسفه مدیریت دمینگ نیازمند درک چهار قاعده کلی است :
 1-کیفیت و هزینه ضد هم یا جایگزین هم نیستند که بهبود یکی به بهای از دست رفتن دیگری باشد ، برعکس ، دایما" می توان هر دو را بهبود بخشید .

2-از دیدگاه دمینگ ، کیفیت را از نقطه نظر مشتری بهتر می توان درک کرد

درک فلسفه مدیریت دمینگ نیازمند درک چهار قاعده کلی است :
3 تغییرپدیده ای است که بطور طبیعی ایجاد میشود ولی یک استثناء یا اشتباه نیست . بسته به اینکه ما بایک سیستم با ثبات یا بی ثبات روبرو هستیم ، باید با نوسان برخورد متفاوتی داشته باشیم

4-همکاری وارتباط ، امری اساسی است که به بهبود می انجامد .

باورهای اشتباه مدیران و جامعه غرب و راهکارهای فلسفه دمینگ
غربیان از نخستین روزهای زندگی آموزش دیده اند رقابت کنند و برای رتبه و مقام همدیگر را کنارزنند.

فلسفه دمینگ :مدیران باید روحیه تعاون را در افراد بوجود آورند.

باورهای اشتباه مدیران و جامعه غرب و راهکارهای فلسفه دمینگ
– اگر قرار است کسی در غرب برنده شود عده ای دیگر باید بازنده باشند. (در فلسفه دمینگ همه برنده هستند.)

برای پیش افتادن باید نظر بالادست را جلب کرد.( این در فرآیند تولید کمی حقیقت دارد. ولی درسیستم کیفیت هدف رضایت مشتری است. )

باورهای اشتباه مدیران و جامعه غرب و راهکارهای فلسفه دمینگ
– هرگاه اشتباهی صورت گیرد حتما کسی باید سرزنش شود.

در فلسفه دمینگ این اشتباه از جانب فرد نیست بلکه سیستم اشتباه است. زیرا عملکرد به فرد بستگی چندانی ندارد و بیشتر از سیستمی ناشی میشود که او در آن کار می کند.

باورهای اشتباه مدیران و جامعه غرب و راهکارهای فلسفه دمینگ
   مدیران غربی همیشه می خواهند اولین باشند.

( در نظریه دمینگ تغییر وپیشرفت یک فرآیند اصلاح دایمی است. ما یک شبه نمی توانیم تغییر کنیم. )

باورهای اشتباه مدیران و جامعه غرب و راهکارهای فلسفه دمینگ
– تیلوریسم به مدیران آموخته است که برای بهتر انجام دادن کار باید آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کرد.

( این برای کمیت خوب است ولی برای کیفیت باید سیستم را به صورت کلی در نظر گرفت و روش هایی را یافت که بین بخش های مختلف کار هماهنگی ایجاد کند. )              

هفت بیماری مرگبار مدیریت
1 – فقدان یک عزم ، اراده و هدف دائمی و مستمر

2- توجه و تاکید خاص برای تحقق سودهای سریع و کوتاه مدت

3 – ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل ، ارزیابی سالیانه کارکنان ، بررسی شایستگی ها

4 – جابجایی مدیران و عدم ثبات شغلی

هفت بیماری مرگبار مدیریت (ادامه)
5 – مدیریت بر اساس ارقام قابل تشخیص بدون توجه به اقلامی که قابل رویت نیستند و یا نمی توان آن ها را تشخیص داد .

6- هزینه های گزاف درمانی و بهداشتی

7- هزینه های اضافی بابت تعهدات احتمالی (ضمانت )

موانع سر راه مدیریت ها
به امید معجزه نشستن
  جستجو برای الگوها
متفاوت دانستن مشکلات سازمان خود

به منظور برخورد مناسب با موضوع ، دفع بیماری ، ارتقا و بهبود کیفیت ، دمینگ سه کلید ارتقای کیفیت ، سه نوع اساسی کیفیت و چهارده اصل را بعنوان داروی شفابخش مطرح می نماید.

سه کلید ارتقای کیفیت عبارت است از :
1 – استفاده از روشهای   آماری در کنترل فرآیندها
2 – قبول اینکه ارتقای کیفیت یک مسئولیت همگانی بوده و از مدیریت ارشد شروع و تا پائین ترین سلسله مراتب ادامه دارد.
3 – هر کار ، جزئی از یک سیستم بوده و بصورت زنجیر وار فعال است .

سه نوع کیفیت عبارت است از :
1 – کیفیت طراحی
2 – کیفیت انطباق
3 – کیفیت عملکرد

رهیافت   سیستماتیک و منظم چنین تفکری نسبت به مسائل کیفیت ، دستور خلاصه ذیل را پیش پای قرار می دهد:
برنامه ریزی کنید
اقدام کنید 
پیاده کنید         
ارزیابی کنید 

اصول چهارده گانه دمینگ
1 – ایجاد یک عزم و اراده مستمر برای بهبود مداوم تولید و خدمات
2 – پذیرش و بکارگیری فلسفه جدید توسط مدیران ارشد و کارکنان
3 – خاتمه دادن به بازرسی محصول و جایگزین کردن ایجاد کیفیت درفرآیند
4 – خرید اقلام و مواد اولیه از یک منبع بدون توجه به اصل " صرفاً قیمت پائین ".

اصول چهارده گانه دمینگ
5 – توجه   به بهبود و بهینه سازی مستمر فرایندها به منظور کاهش مستمر ضایعات
 6- برقراری آموزش های شغلی برای مدیران و کارکنان
7 – برقراری روش نوین رهبری " بجای تشخیص مقصر کیست ، به موضوع مشکل در چیست ، توجه کنید".
8 – از بین بردن ترس در سازمان

اصول چهارده گانه دمینگ
9 – از بین بردن فاصله و سدهای موجود میان واحدهای مختلف
10 – خودداری از شعار دادن ، موعظه کردن و هدف گذاری برای کارکنان
11 – حذف اهداف کمی برای کارکنان و مدیران

اصول چهارده گانه دمینگ
12 – از میان برداشتن سدهایی که مانع حس افتخار کارکنان از کارشان میگردد .
13 – تشویق و ترغیب کارکنان برای ارتقای فرهنگ و دانش خود و ترویج فرهنگ خودآموزی و خودبهسازی
14 – تعهد مدیریت را باید به کیفیت و بهره وری و اصول فوق آشکار سازید و همگان را برای تغییر و تحول بسیج کنید.

سیستم دانش ژرف
1 – توجه به سیستم
2 – اطلاع از دانش و نظریه های آماری
3 – نظریه دانش
4 – دانش روان شناسی

منابع وماخذ
انقلاب دمینگ 1378 ترجمه مرکزآموزشی سازمان مدیریت دولتی


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود