رم کولهاس Rem Koolhaas
درس آشنایی با معماری معاصر
بیوگرافی رم کولهاس متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن AAرفت و به تحصیل معماری درمدرسه پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید.
رم کولهاس و چاپ کتاب هذیان نیویورک جاذبه شهر نیویورک وی را بر آن می دارد که درباره معماری این کلان شهر در تحقیقاتی را انجام دهد که در سال 1978 در کتابی با عنوان «هذیان نیویورک» به چاپ رساند و به زودی مشهور شد.او در این کتاب به جنبه های جذاب شهر نیویورک که تقریبا فاقد طراحی شهری و معماری با کیفیت است می پردازد و با این کتاب دلزدگی خود را از شهرهای به شدت طراحی شده و انعطاف ناپذیر هلند و خصوصا رتردام اعلام می کند. OMAکولهاس بعدا به لندن برمی گرد جایی که او دفتر معماری خود را تحت عنوان بنا نهاد. دفتری که با پشت کار او و همکارانش به عنوان مکانی مطرح گردید که فرهنگ معاصر و معماری معاصررا بسط می داد.او در خلال کار دفتر خود در سال 1995 کتاب کوچک،متوسط،بزرگ و کلان را نیز منتشر کرد و در سال 2000 شرکتی را نیز تحت عنوان خواهر زاده شرکت خود تاسیس کرد.که به عنوان مشاور با شرکت اصلی رابطه بین جامعه و ساخت محیط را بررسی کرد.
تعریف معماری از نظر رم کولهاس معماری ترکیبی مخاطره آمیزی از توانایی و ناتوانی است که ظاهرا گرفتار«شکل دادن» به دنیا است.ذهن معماران برای فعال شدن،بستگی به تحریک دیگران-مشتریان،اشخاص یا موسسات-دارد.بنابراین،تصادف زیر بنای نهفته ی زندگی همه ی معماران است.آنها با سلسله ای از خواسته ها مواجه می شوند،با پارامترهایی که آن ها ایجاد نکرده اند در کشوهایی که آن ها به سختی با آن آشنا هستند و درباره ی موضوعاتی که معماران فقط به طور مبهم با آن آشنا هستند و منتظر روبرو شدن با مشکلاتی هستند که در مغز آن ها تثبیت نشده است و این برای معماران بسیار تعجب آور است.معماری در تعریف،یک سرگذشت پر هرج و مرج است.
تعریف معماری از نظر رم کولهاس و همچنین می گوید: امروزه معماری تابع بازار و وابسته به آن است.بازار ایدئولوژی ها را عوض کرده و حتی ریشه کن می کند. معماری هویت خود را از دست داده و تبدیل به یک تندیس شده،محدود گشته و اهمیتی نسبت به سایر چیزها ندارد و تنها شاید بتواند به یک نماد شهری شود.
ویژگی آثار رم کولهاس -شفافیت بصیری، استفاده از سطوح شیشه ای بزرگ، به کار گیری فرم های خالص که از ویژگی های کارهای اولیه وی می باشد.
ویژگی آثار رم کولهاس -تضاد و عدم پیوستگی در آثار او که تنها بعد شکلی دارد ،در بعد تئوریک انسجام کاملی بین آثار او وجود دارد.(مثلا،طبقات را در یک ساختمان به صورت پدیده ای مستقل وتفاوت روی یکدیگر قرار داده است وپله به عنصری فرعی تبدیل شده است.)
ویژگی آثار رم کولهاس -عامل حرکتی،که از مشخصه های اصلی کار اوست و در اکثر کارهای وی بخشی از ایده های اصلی پروژه را به خود اختصاص می دهد.او به دنبال ناتمام،حرکت،درک جزیی و ناپیوسته و زیبایی شناسی نابهنگام است. مثل:درپروژه شهر لیل فضای سکون شهری مانند میدان وجود ندارد.یا در کتابخانه دانشگاه ژوسیو شیبرابهایی طبقات را بهم وصل می کند.
ویژگی آثار رم کولهاس در یک نگاه با توجه به ویژگی هایی که گفته شد رم کولهاس در کل به دنبال طراحی لایه ای است که ضمن مستقل دانست هر لایه(قسمت یا طبقه) در ظاهر،در اجرا و واقعیت طرح،ارتباط و پیوستگی وجود دارد اما وسیله های ارتباطی به عنوان عناصر فرعی ولی با خاصیت حرکت در نظر گرفته شده است.
رم کولهاس و بحث اقتصاد ساختمان اقتصاد ساختمان یکی از بحث های مهم کولهاس است:«اقتصاد برای وی صرفه جویی نیست،بلکه عملی ساختن بیشترین برانامه با به کار گیری حداقل سرمایه است.»در هر حال او به صرفه جویی نیز توجه می کندبرای اینکه تقلیل هزینه های اجرایی ساختمان به انگلی در فرایند طراحی تبدیل نشود،به تفحص در زمینه قابلیت های مصالح فقیر می پردازد. مثل:دانشگاه «اوترخت» به وسعت 25000متر مربع که با بودجه تقریبی 12 میلیون دلار ساخته شد،هزینه ای را مطرح می کند که حتی برای کشورهای جهان سوم کاملا امکان پذیر است.
آثار رم کولهاس (Seoul National University Museum) موزه ملی دانشگاه سئول-
موزه ملی دانشگاه سئول که فرایند آن تلفیقی از فضای
باز و مجموعه فرهنگی و به کار گرفتن ارتباط بین
آنهاست این ارتباط زنجیر وار به معنای عملکرد ،پیش از
شکل شناسی پروژه است .
(Seoul National University Museum) -موزه ملی دانشگاه سئول
توده معلق احداث شده تکه ای مدوله شده است ، با
دوران مسیر و توپوگرافی سایت .این پیش آمدگی ساختمان باپوسته فولادی روی یک تکیه گاه استوانه ای بتنی قرار گرفته است..
(Seoul National University Museum) موزه ملی دانشگاه سئول-
(Seoul National University Museum) موزه ملی دانشگاه سئول-
سیرکولاسیون دربناادامه دار تعریف شده،روند مشخص این تکه ی مارپیچ، از درون،مسیر رابه دوشاخه تقسیم می کند. شخصی که داخل ساختمان می شود
سیرکولاسیون باعث ایجاد ارتباط شخص بابرنامه های(عملکردهای)مختلف می شود.
(Seoul National University Museum) موزه ملی دانشگاه سئول-
چهار اصل دربرنامه بنا وجود دارد:
۱.نمایشگاه۲.آموزشی فرهنگی ۳.کتابخانه ۴.نحوه استفادهاز دستگاهها استفاده ازشیب داخلی کل بنا به معنای همساز کردن رمپ بامحل استقرار نشیمن در فضاهای آموزشی-فرهنگی،تالار کنفرانس،تالار سخنرانی ونمایشگاه می
باشد.
(Seoul National University Museum) موزه ملی دانشگاه سئول-
نمایشگاه کتاب در هسته مرکزی بنا،
پیرامون مسیرسیرکولاسیون قرار گرفته است .
فضای نمایشگاهی دربالاترین نقطه به منظور گسترش فضای آموزشی فرهنگی برای پاسخگویی به استفاده عده کثیری از بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
(Seoul National University Museum) موزه ملی دانشگاه سئول-
در این ساختمان ترکیب بند بند اجزا ومصالح تابع نیاز است.
آثار رم کولهاس -کتابخانه مرکزی سیاتل
در این پروژه تعریف دوباره کتابخانه به عنوان موسسه ای که صرفاً به کتاب اختصاص دارد مطرح نبود بلکه هدف خلق کتابخانه به عنوان یک مخرن اطلاعات بود. فضایی که همه رسانه های جدید و قدیم در یک سیستم جدید و برابر ارائه شوند.در قرنی که اطلاعات در هرجایی در دسترس است همزمانی همه ی رسانه ها و ارتباط آنها کتابخانه جدیدی را خواهد ساخت این کتابخانه از فضایی برای خواندن به یک مرکز اجتماعی با قابلیت های گوناگون تغییر یافته است .
-کتابخانه مرکزی سیاتل
ساختمان به فضاهای خاصی تقسیم شده است و انعطاف پذیری درهر بخش وجود دارد . برنامه این ساختمان برای 5 سطح و با ظاهری غیر قابل کنترل و در حال تکثیر از عملکردها و رسانه ها تعریف شده بود.هر سطح یک حوزه برنامه ریزی شده است که به صورت معمارانه ای تعریف شده و برای رفتار بهینه در اندازه ،تراکم وابهام تجهیز شده اند.
-کتابخانه مرکزی سیاتل
فضاهای بینابین سطوحی برای دادوستد هستند مکانی که کتابداران به حاضران اطلاعات می دهند و آنها را به فعالیت وامی دارند جایی که ارتباط بین سطوح مختلف بر قرار می شود . این فضا برای کار . ارتباط و تحرک سازماندهی شده اند
-کتابخانه مرکزی سیاتل
این ساختمان در بین آسمان خراش های تیپ آمریکایی بگونه ای ظاهر می شود که هم زمان پر از احساس است (سطوح شیب داری که غیر معمول اند و کیفیت های نور دلپذیری را بوجود می آورند) زمینه گرا است (هر سمت ساختمان با تاثیر ازویژگی شهری مجاورش بوجود آمده است)و نماد گرا است و سطوح زاویه دار آن مدرنیته جدید برای شهر سیاتل بوجود می آورد
-کتابخانه مرکزی سیاتل نماهای داخلی
-کتابخانه مرکزی سیاتل نماهای داخلی
-کتابخانه مرکزی سیاتل نماهای داخلی
آثار رم کولهاس -مرکز تکنولوژی مک کورمیک تریبون شیکاگو
این بنا که در چهارم اکتبر سال 2003 در شیکاگو افتتاح شد. نخستین اثر رم کولهاوس در ایالات متحده بود. ساختمانی با تکنولوژی بالا.این مجموعه در حقیقت حلقه اتصالی میان تحصیلات آکادمیک ودوره تخصصی می باشد.
-مرکز تکنولوژی مک کورمیک تریبون شیکاگو
این ساختمان که 48 میلیون دلار هزینه دربرداشته است شامل فضای سازمان دانشجویی، پذیرش، کافی شاپ، تالار سخنرانی، اتاق جلسات، کتابخانه، دفتر پست، فضای استراحتی، اتاق کامپیوتر و… می باشد. همچنین بنا شامل تصویری از میس ون در روهه بر روی زمینه شیشه ای و به ارتفاع 20 فوت می باشد.
-مرکز تکنولوژی مک کورمیک تریبون شیکاگو
مسیرهای پیاده مورب با موزاییک هایی از جنس آلومینیوم براق پوشش داده شده است و دیوارها به وسیله پانل های شفاف و نمایان محصور شده است.
اتاق کامپیوتر با 13 فوت طول که نور پردازی شده در کف و به رنگ قرمز می باشد، در طبقه پایین مجموعه واقع شده است.
آثار معماری روم کولهاس -ویلا دال آوا این ویلا در سال 1991 در فرانسه ساخته شد و به جرات می توان خانه دالاوای رم کولهاس را یکی از شاهکارهای بی نظیر معماری قرن بیستم به دنبال خانه های شیشه ای فیلپ جانسون، میس وندرو و ویلا ساوای لوکوربوزیه دانست.
-ویلا دال آوا در این ویلا ویژگی عدم پیوستگی و هم نشینی اضداد به چشم می خورد.این تضاد حتی در جزئیات ساختمان نظیر نما و پنجره های ویلا مجود داردوعناصر متشکله این بنا بدون نظمی واحد کنار یکدیگر قرار گرفته اند و حتی پنجره نمای اصلی ظاهرا نیمه تمام رها شده است.
آثار رم کولهاس -کتابخانه ژوسیو در پاریس ، سال 1992
ایده این طرح، پیوند مخزن و کتابخانه و از بین بردن مرز مخزن و کتابخانه بدون استفاده از دیوار میباشد، برای به ثمر رساندن این ایده سطوحی پیوسته در طرح مورد استفاده قرار گرفته است که در آن طبقات به شکل جدیدی با یکدیگر پیوند داشته باشند.
-کتابخانه ژوسیو در پاریس
به این ترتیب یک تک مسیر تمام ساختمان را مانند یک بلوار درونی پیچ خورده که تماشاچی را سردر گم کرده وبا یک دنیا اطلاعات و کتاب و فیلم نامه های شهری درگیر می کند، به هم متصل می نماید. این سطوح شهر مانند و جزئیات ویژه کتابخانه، شبیه ساختمان های موجود در یک شهر چیده شدند تا به جای قفسه بندی یک طبقه در بالای دیگری، بخش های مختلف هر طبقه با هم ادغام شده و طبقات بالا وپایین با هم ارتباط داشته باشند
-کتابخانه ژوسیو در پاریس در این کتابخانه عامل حرکت بوسیله شیب راههایی که طراحی شده است بین طبقات وجود دارد و پیوستگی طبقات با این شیب راهها حفظ شده است.هم چنین طبقات به صورت پدیده هایی مستقل و متفاوت روی یکدیگر قرار گرفته اند.
آثار رم کولهاس c.c.t.v -ساختمان جدید مرکز تلویزیون چین
نکته قابل ذکر در تفکر و ایده طراحی C.C.TVتوجه به مقیاس شهری و نقش ساختمان در مقیاس شهری است که از خصوصیات کارهای خیلی خیلی بزرگ رم کولهاس .می باشد
c.c.t.v -ساختمان جدید مرکز تلویزیون چین
نکته دوم در کار کولهاس به تصویر کشیدن فضا است! بخش تهی که با شکل و فرم اثر، به نوعی قاب شده، را می توان نمایش فضا دانست که تا قبل از آن مرسوم نبوده است. کولهاس فضا را درست مانند حجم به نمایش گذاشته است، که سهم عمده این نمایش را می توان به فرمهای ناپایدار و تغییر ماهیت داده در هر سمت داد.
c.c.t.v -ساختمان جدید مرکز تلویزیون چین
نکته سوم چیدمان فرمها، تداخل و تقابل آنها با یکدیگر می باشد که تجزیه آن را به دو بخش داخل و خارج مشکل می سازد
آثار رم کولهاس (تالار موسیقی)Casa Da Musica –
بتازگی بنا شده، تجربه ای است جدید، بنایی که نظم فکری آن با زیبایی ظاهریش تلفیق شده است.
(تالار موسیقی)Casa Da Musica –
بنای این تالار باید به عنوان نماد معماری شهر پورتو در مقام پایتخت فرهنگی اروپا قرار بود در سال 2001 افتتاح شود، اما شرایط نامساعد جوی افتتاح آن را تا سال 2004 به تعویق انداخت. تالار موسیقی شهر برای مردم آن در واقع سمبل پیشرفته تری از تالار شهر است. این ساختمان در مرز بین بخش تاریخی و بخش فعال شهر قرار دارد و شامل یک تالار کنسرت به گنجایش 1300 نفر، فضاهای تمرین و استودیوهای ضبط برای ارکست ملی است.
(تالار موسیقی)Casa Da Musica-
حجم بتنی ساختمان با فرورفتگی فرم مکعب شکل تالار اصلی آن، شاید یکی از زیباترین فرم هایی باشد که کولهاوس تا به حال خلق کرده است.
رم کولهاس در خانه موسیقی اثری متمایز ارائه داده است.
ساختمانی که در آن نبوغ فکری کولهاس با زیبایی شناختی در هم آمیخته است.
آثار رم کولهاس -طراحی کفش
منابع 1-اینترنت 2-نمایه