تارا فایل

معماری معاصر-معماری مدرن اولیه


اوست که معمار است
معماری معاصر

معماری مدرن اولیه

معماری معاصر
. تحولاتی که زمینه ظهور معماری مدرن را فراهم نمود:

1- انقلاب رنسانس
2- دین پیرایی
3- علم محوری
4- عصر روشنگری
5- انقلاب صنعتی
6- اولین ساختمان های مدرن و نمایشگاه های بین المللی

. هر تحول و هر مکتبی دارای خاستگاهی تاریخی، فرهنگی، فلسفی و… است

معماری معاصر
. اولین ساختمان های مدرن و نمایشگاه های بین المللی

معماری معاصر
. معماری مدرن اولیه
بین سالهای 1880-1914

. مکتب شیکاگو:
خواستگاه آن در آمریکا شهر شیکاگو و در اروپا شهرهای پاریس، برلین و وین

چرا شیکاگو؟
1- پل ارتباطی شرق و غرب آمریکا و مرکز خطوط راه آهن
2- مرکز اقتصادی آمریکا و نیاز به ساختمانهای بزرگ تجاری و اداری
3- آتش سوزی سال 1871 و نیاز شدید به بازسازی

-اولین ساختمانهای بدون تاریخ گرایی و تزئینات

معماری معاصر
. ویژگیهای مکتب معماری شیکاگو (منشور اولیه معماری مدرن):

1- استفاده از اسکلت فلزی و دیوارهای غیر باربر
2- نمایش ساختار در نما
3- عدم تقلید از سبک های گذشته و تاریخ گرایی
4- استفاده کم از تزیینات
5- استفاده از پنجره های عریض (بین دو ستون)

. «ویلیام لی برون جنی» (مهندس سازه)
– تاسیس اولین دفتر مهندسی و معماری – 1868
– کتاب «اصول و عمل در معماری» – سال 1869

معماری معاصر
. ساختمان بیمه (1883-1885): ویلیام لی بارون جنی
اولین ساختمان با سازه فولادی و دیوارهای پرده ای غیرباربر

. ساختمان فراستور (1890-1891): ویلیام لی بارون جنی
– ساختمان با سازه فولادی و دیوارهای پرده ای غیرباربر

معماری معاصر
. شرکت هولابرد و راچ
ساختمان تاکوما (1887): 12 طبقه و تمام فولادی

. شرکت برنهم و روت
ساختمان مانودناک (1889-1891):
16 طبقه
دیوار خارجی باربر و اسکلت داخلی
بدون تزئینات و تاریخ گرایی

ساختمان معبد مسونیک (1892):
22 طبقه و بلندترین ساختمان تا آن زمان
اسکلت تمام فولادی

معماری معاصر

. شرکت دانیل برنهم و جان روت
ساختمان فلت آیرن

معماری معاصر
. شرکت آدلر و سالیوان
سالیوان: معروفترین معمار مکتب شیکاگو
«فرم تابع عملکرد» (form follows function)
کتاب «صحبت های کودکستانی» و رد تزئینات
ساختمان آدوتریوم (1889): آدلر و سالیوان

معماری معاصر

-«هنری هابسون ریچاردسون»: ساختمان هفت طبقه مغازه مارشال فیلد (1985-1987)
«توماس جفرسون» (سومین رئیس جمهور آمریکا)

. فرانک لوید رایت:
5 سال کار در دفتر آدلر و سالیوان (1888-1893)
سالیوان (استاد محبوب) آدلر (کهن سرور بزرگ)
آغاز معماری رایت تحت تاثیر مکتب شیکاگو
خانه چارنلی (شیکاگو-1892)
ساختمان لارکین (بوفالو-1904)
جدایی از شرکت آدلر-سالیوان و گرایش به معماری ارگانیک

معماری معاصر
. ساختمان لارکین (بوفالو-1904)

معماری معاصر
. نمایشگاه بین المللی کلمبیا (شیکاگو-1893):
– به مناسبت چهارصدمینسال کشف قاره آمریکا
پایان مکتب شیکاگو
مشارکت برنهم و سالیوان در طراحی این نمایشگاه
ساختمانهای نمایشگاه به سبک نئو کلاسیک
توقف نهضت معماری مدرن و رواج سبکهای تاریخ گرا تا بعد از جنگ جهانی اول

. دلایل اهمیت مکتب شیکاگو:
1- پیشرفت تکنولوژی و مصالح ساختمانی (اسکلت فلزی، شیشه، آسانسور و تاسیسات)
2- احداث ساختمانهای مرتفع با اسکلت تمام فولادی و پیشرفت سازه ای
3- اولین سبک جهانی در آمریکا (استقلال معماری آمریکا از اروپا)
4- آغاز گرایش به ارتفاع و معماری برج ها

معماری معاصر
. نهضت هنر نو (art nouveau):

ابتدا در هنرهای تزئینی و مبلمان
در معماری از سال 1890 تا 1910
«هنر نو» نام مغازه ای برای فروش اشیاء مدرن در پاریس با طراحی داخلی وان دوولد
ابداع فرم های جدید به جای تقلید از سبکهای گذشته
استفاده از مصالح مدرن (آهن، چدن، فولاد و بتن)
استفاده از فرم های طبیعی و گیاهی
در فرانسه (هنر نو)، در انگلستان (سبک مدرن)، در آلمان (سبک جوان)،
در ایتالیا (سبک آزاد)، در اسپانیا (مدرنیسم)، در اتریش (سبک جدایی)
– هنر نو از زیرمجموعه های معماری مدرن (غیر تزئینات افراطی)
– «وارطان آوانسیان» از معماران ایرانی هنر نو

معماری معاصر
. مبانی فکری نهضت هنر نو:

1- انتقاد از مکاتب تقلیدی
2- جدایی از کذشته
3- ابداع فرم های جدید
4- نر مناسب زمان
5- استفاده از مصالح مدرن برای سازه و تزئینات
6- استفاده از فرم ها و تزئینات طبیعی و رمانتیک

معماری معاصر
. ویکتور اُرتا:
معمار بلژیکی
اولین معمار معروف هنر نو
استفاده از فرم های نرم و سیال
مخالفت با طرح مجمع اتفاق ملل

. خانه تاسل (3-1892):

معماری معاصر
. هکتور گیومارد:
معمار فرانسوی
تحت تاثیر معماری اُرتا
طراح سردرهای متروی پاریس

معماری معاصر
. چارلز رنه مکنتاش:
معمار، طراح مبلمان و نقاش انگلیسی
استفاده از خطوط هندسی در ساختمان
و خطوط منحنی در طراحی داخلی

. اتو واگنر:
معمار اتریشی
ابتدا نئوکلاسیک و بعد هنر نو
«هرچیزی که عملکردی نیست، زیبا نیست»

. ساختمان ماجولیکاهاس (وین-1898):

معماری معاصر
. آنتونی گادی:
معمار اسپانیایی
خلاق ترین معمار سبک هنر نو
طراحی مبلمان، محوطه سازی و آهنگری
«در طبیعت هیچ خط راستی وجود ندارد»
الهام از گوتیک، مراکشی و اندلسی
تاریخ گرا و تقلید گریز
پدر معماری پست مدرن

. کلیسای ساگرا فمیلیا (خانواده مقدس):
– در شهر بارسلون
الهام از گوتیک

معماری معاصر
. مجموعه آپارتمانی خانه میلا (بارسلون):

– عدم استفاده از خطوط مستقیم در پلان و حجم

معماری معاصر
. پارک گوئل (بارسلون، 1900-1914):

معماری معاصر
. هنر تزئینات (art deco):
– نمایشگاه «هنر تزئینات و صنعت» (پاریس-1925)، برای آشتی هنر و صنعت
تلفیق هنر با تولیدات و مصنوعات صنعتی

. ساختمان کرایسلر:
– نیویورک، 30-1927
– معمار: ویلیام ون آلن

معماری معاصر
. ساختمان مرکز راکفلر:
– نیویورک، 40-1931

معماری معاصر
. سه معمار باعث نزدیکی معماری و صنعت و بنیانگذاران معماری مدرن:
1- پیتر بهرنز (آلمان) 2- آگوست پره (فرانسه) 3- آدولف لوس (اتریش)

. پیتر بهرنز
ابتدا سبک هنر نو
شاگردانش: گروپیوس، میس ونده رو، لوکوربوزیه
طراحی کارخانه ها و تولیدات صنعتی

. کارخانه توربین AEG (1907):

معماری معاصر
. آگوست پره:
ورود بتن مسلح به معماری
بتن هم سازه و هم نما
لوکوربوزیه شاگرد آگوست پره

. تئاتر شانزلیزه :
– پاریس، 1914-1911
از بتن مسلح

. کلیسای نوتردام :
– لورنس، 1923-1922

معماری معاصر
. آدولف لوس:
تحت تاثیر مکتب شیکاگو و لوئیز سالیوان
مخالفت با تزئینات هنر نو
مقاله «تزئینات و جنایت» 1908

. خانه استینز (1910)

معماری معاصر
. جنبش فوتوریسم:

– قبل از جنگ جهانی اول
انقلابی ترین نگرش مدرن
تطبیق با صنعت و تکنولوژی نوین و فراموشی گذشته
بنیانگذار فوتوریسم «فیلیپو توماسو مارینتی»، نویسنده و نقاش ایتالیایی
مارینتی در قسمتی از منشور فوتوریسم: «ما تاکید می کنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت، غنای بیشتری یافته است»
تجلی عصر حرکت و سرعت در هنر

معماری معاصر
. آنتونیو سانت الیا:
انتشار منشور معماری فوتوریست 1914
ترسیم شهر جدید
هتل های بزرگ، ایستگاه های راه آهن، خیابان های وسیع، بنادر عظیم و…
آسمانخراشهای بسیار مرتفع و بدون تزئین
نمایان کردن اجزای عملکردی و سازه ای ساختمان
پل ها و اتوبان ها و مترو در چندین طبقه
شهر فوتوریسم مانند یک کارگاه کشتی سازی بزرگ و پرهیاهو و فعال
خانه فوتوریسم مانند یک ماشین عظیم
آسانسور مانند اژدهایی سوار بر ساختمان
بناهای تاریخی باید واژگون شوند

معماری معاصر
. طرح های آنتونیو سانت الیا:

معماری معاصر
. طرح های آنتونیو سانت الیا:

معماری معاصر
. طرح های ماریو چیاتونه:

معماری معاصر
– نمایش طرح های «آنتونیو سانت الیا»، «ماریو چیاتونه» و «مارسلو نیزولی» در نمایشگاه «ساختارهایی برای یک کلان شهر مدرن» میلان 1914 – استقبال شدید
شروع جنگ جهانی اول پایان فوتوریسم
عمر کوتاه جنبش فوتوریسم و اجرایی نشدن طرح ها
ظهور ایده های فوتوریسم در شهرهای بعد 1960 (نیویورک)
تاثیر فوتوریسم بر معماری مدرن و کانستراکتیویسم و های تک
تاثیر بر تفکر معماران مدرن متعالی (لوکوربوزیه و گروپیوس)

معماری معاصر

پایان

…و اما هر پایانی را آغازی ست.


تعداد صفحات : حجم فایل:1,698 کیلوبایت | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود