تارا فایل

معماری معاصر معماری پست مدرن


اوست که معمار است
معماری معاصر

معماری پست مدرن

معماری معاصر
. پست مدرنیته:

پست مدرن یعنی گذر از مدرن
پست مدرنیسم عقلانیت و قطعیت علمی و خردگرایی محض مدرن را رد کرد
بحران های فرهنگی، اجتماعی، هویتی و غلبه تکنولوژی بر انسان حاصل تفکر مدرن
پست مدرنیست ها معتقدند لزوماً پیشرفت تکنولوژی به پیشرفت تمدن نمی انجامد
«نیچه» مشکل بزرگ بشر را مدرنیته می داند
«نیچه» به احساس بیش از عقل باور داشت و عقلانیت محض را رد کرد
ماکس وبر: «عقلانیت نه به رویای فیلسوف درباره آزادی، بلکه به اسارت دیوان سالارانه در قفس آهنین می انجامد»
لیوتار: «هیچ تضمینی وجود ندارد که عقل پیامدهای آزادی بخش بیافریند»
فروید: «خرد آدمی جزیره کوچکی در اقیانوس پهناور ناخودآگاه بشری به نام غرایض است»

معماری معاصر
. پست مدرنیته:

هنرمندان سورئالیست به ضمیر ناخودآگاه و تمایلات درونی اهمیت می دهند
تفکر پست مدرن ایدئولوژی و چهارچوب مشخص فکری را نمی پذیرد
لیوتار: «پست مدرنیسم، بی اعتقادی و عدم ایمان به ایدئولوژی است»
تفکر پست مدرن به گوناگونی اعتقادات و تاویل های مختلف معتقد است
پست مدرن به بافت، زمینه و خصوصیات محلی اهمیت می دهد
مدرنیسم به دنبال وحدت و پست مدرنیسم به دنبال کثرت (پلورالیسم)
لس آنجلس شهر پست مدرن
چارلز جنکز: «عصر پست مدرن، عصر انتخاب های بی شمار و فزاینده است»
مفهوم کثرت و چندمعنایی در تفکر دیکانستراکشن و فولدینگ هم وجود دارد
تاریخ از دیدگاه مدرن پدیده خطی و از نگاه پست مدرن مجموعه ای از کسست هاست

معماری معاصر
. پست مدرنیته:

اهمیت رسانه و از بین رفتن مرز بین واقعیت و غیر واقعیت و مفهوم واقعیت مجازی
دنیای مجازی تلویزیون، ماهواره، اینترنت و… ارتباطات مجازی
رسانه مرزهای فرهنگی و قومی را شکافته است (دهکده جهانی)
بودریار: «این جهان، جهان فراواقعیت و زندگی در حال محو شدن در تلویزیون است»
عصر پست مدرن، دنیای تبلیغات و رسانه و جامعه مصرفی
از نظر پست مدرنیست ها «زبان» نقش اساسی در تفکر و اندیشه انسان دارد
مارتین هایدگر: «زبان نزدیک ترین همسایه انسان است»
تفکر پست مدرن اهمیت تکنولوژی را نفی نمی کند ولی با محوریت آن مخالف است
از نظر هایدگر تکنولوژی برای انسان و طبیعت چهارچوب تعیین می کند و آنها را تغییر می دهد

معماری معاصر
. معماری پست مدرن:

نقد معماری مدرن و جنبش پست مدرن از دهه 60 قرن بیستم
آغازگر این جنبش «رابرت ونچوری» (شاگرد لوئی کان) و
کتاب «پیچیدگی و تضاد در معماری» ونچوری و جمله «کمتر، کسل کننده است»
چارلز مور: «بیشتر، بیشتر است»
مخالفت ونچوری با «سبک بین الملل» و اعتقاد به «زمینه گرایی»

از دیدگاه پست مدرن فرم باید تابع:
1- شرایط فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی مردم
2- خصوصیات شهری، خیابان، میدان، کوچه و مغازه
3- شرایط اقلیمی و طبیعی
4- نحوه زندگی روزمره، نیازها، عادات مردم

معماری معاصر
. معماری پست مدرن:

ونچوری به دنبال رابطه معماری با هویت انسانی و نمادها
ونچوری تزئینات را بخشی از خصوصیات فرهنگی و تاریخی جامعه می داند
کتاب «درس هایی از لاس وگاس» ونچوری
استفاده از نمادهای یک خانه در خانه مادر ونچوری (نماد معماری پست مدرن)
«خانه، خانه است» به جای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «کمتر، بیشتر است»

معماری معاصر
. معماری پست مدرن:

چارلز جنکز و کتاب «زبان معماری پست مدرن»
چارلز جنکز و مرگ معماری مدرن: 15 ژوئیه 1972 ساعت 3:23 عصر
انهدام ساختمانهای «پروت ایگو» در شهر سنت لوئیس آمریکا

معماری معاصر
. معماری پست مدرن:

اعتقاد جنکز به مشارکت مردم در طراحی معماری
انتقاد شدید جنکز و ونچوری به طرح های میس ونده رو (موسسه تکنولوژی ایلی نویز)
کتاب «کلاسیسیسم پست مدرن» جنکز و تبیین نظریه های پست مدرن
معماری پست مدرن، «معماری پاپ» و «معماری مردمی»
جنکز: دو لایه معماری پست مدرن: هم برای قشر روشنفکر و هم عامه مردم
کتاب «شکست معماری مدرن»، برنت برولین و انتقاد شدید از شهر چندیگار
ناهماهنگی شهر مرفه چندیگار با مردم فقیر و تغییر بناها توسط مردم
معماران پست مدرن آمریکایی: گریوز، مور، جانسون، رابرت استرن، استنلی تایگرمن
معماران پست مدرن اروپایی: استرلینگ، ریکاردوبوفیل، ماریوبوتا، هولاین، آلدوراسی
معماران پست مدرن ژاپنی: آراتا ایسوزاکی، کیشو کوروکاوا، اسامو ایشی یاما
معماران پست مدرن ایرانی: شیخ زین الدین، کلانتری، صفامنش (الگو از قاجاریه)

معماری معاصر
. شرکت تلفن و تلگراف آمریکا (AT&T): نیویورک، فیلیپ جانسون (84-1978م)

معماری معاصر
. شرکت صفحات شیشه ای (PPG): پیتسبورگ آمریکا، فیلیپ جانسون (1981م)

– برجهای تجاری در عصر مدرن جایگزین کاتدرال های قرون وسطی در شهر

معماری معاصر
. میدان ایتالیا: نیواُرلئان آمریکا، فیلیپ جانسون (79-1978م)

الهام از فواره «تروی» و میدان های روم باستان (ساختمان، مجسمه، آب و فواره)
استفاده از نقشه ایتالیا در پلان و در مرکز میدان جزیره سیسیل
شمال نقشه در میدان مرتفع و یاد آور کوههای آلپ در شمال ایتالیا
استفاده از ستونهای سنگی توسکان، دوریک، یونیک و کورنتین

معماری معاصر
. محله آنتیگون: مونپولیر فرانسه، ریکاردو بوفیل (دهه 80)

– رعایت تقارن در محور اصلی

معماری معاصر
. ساختمان تیم دیزنی: کالیفرنیا، مایکل گریوز (91-1985م)

– استفاده از هفت پیکر کتوله در ستونها یادآور ستون پیکره های معبد آرختئوم

معماری معاصر
. موزه آبگینه (طراحی داخلی): تهران، هانس هولاین (1977م)

معماری معاصر
. پنج معمار:

1-پیتر آیزنمن 2-مایکل گریوز 3-چارلز گواتمی 4-جان هیداک 5-ریچارد میر
الگو برداری از ساختمان های مدرن متعالی (ویلا ساوا)
سبک این پنج معمار «پست مدرن سفید» و بعدها «نئومدرن»
پست مدرن ونچوری «پست مدرن خاکستری»
عمر پست مدرن سفید کوتاه بود و پنج معمار پایبند نماندند
مایکل گریوز به پست مدرن خاکستری گرایش یافت
پیتر آیزنمن به دیکانستراکشن گرایش یافت
چهره شاخص و وفادار پست مدرن سفید «ریچارد میر» است

معماری معاصر
. خانه هنسل من: مایکل گریوز (1967م)

– ساختمان مکعب شکل سفید و بی نیاز از طبیعت (مانند ویلا ساوا)

معماری معاصر
. مرکز گتی: لوس آنجلس آمریکا، ریچارد میر (1997م)

– هندسه اقلیدوسی و احجام افلاطونی سفید رنگ

معماری معاصر
. ساختمان آتنیوم (مرکز جهانگردی): نیوهارمونی آمریکا، ریچارد میر(79-1975م)

معماری معاصر
. خانه داگلاس: جورجیا آمریکا، ریچارد میر (73-1971م)

معماری معاصر

پایان

…و اما هر پایانی را آغازی ست.


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود