www.Win2Farsi.com
www.Win2Farsi.com
www.Win2Farsi.com
بررسی و تبیین مدیریت دانش و رابطه آن با اثر بخشی سازمانی از دیدگاه مدیران اتاق بازرگانی ایران
سرفصل ها
www.Win2Farsi.com
مساله اصلی تحقیق
دانش به معنای واقعی خود، مجموعه ای است از مهارت ها و توانمندی های انسانی، که با آگاهی و اطلاع از روش های تولید بهتر، همراه است. دانش زیر بنای مهارت، تجربه و تخصص هر فرد است. امروزه سرمایه های یک سازمان تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیستند بلکه سرمایه دانشی مهمتر از این دو سرمایه است،مدیریت دانش در یک سازمان، متشکل از فرآیندهایی است که قادرند نیازهای دانش کل سازمان، مشتریان و کارکنان را برآورده سازند. مدیریت دانش می تواند سهم قابل ملاحظه ای در افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت های کسب و کار ایفا کند. اثر بخش سازمانی به میزان موفقیت سازمان ها در رسیدن به اهداف از قبل تعریف شده اشاره دارد که در این مورد خاص، منظور این است که تا چه اندازه فرایندهای مدیریت دانش اتاق بازرگانی ایران در تحقق اهداف از پیش تعیین شده سازمان موفق عمل کرده و توانسته اند به اثربخشی سازمان برسند و یا اینکه درک بهتر از اثربخشی سازمان می تواند به مدیران در به کارگیری فرایندهای مدیریت دانش کمک کند. بنابراین ارزیابی رابطه اثربخشی سازمان و مدیریت دانش، موضوع مهمی جهت نظم بخشیدن به سازمان و افراد از جمله مدیران می باشد.
کلیات تحقیق
www.Win2Farsi.com
اهمیت و ضرورت تحقیق
با گذر از انقلاب صنعتی و ورود به هزاره جدید، دیگر موتور رشد سازمانها به سرمایه و نیروی انسانی یدی محدود نمی گردد، مهمترین متغییر رشد همه جانبه سازمانها در عصر حاضر، دانش است . برای اینکه سازمان ها بتوانند در دنیای رقابت، حضور مستمر و پایدار داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. در بیان اهمیت این موضوع یعنی اثربخشی می توان گفت، آنچنان که استیفن رابینز نیز آنرا بیان می کند، اثربخشی موضوع مهم در تئوری سازمان است. سازمان برای آنکه بقا یابد نیازمند اثربخشی است. اثربخشی چگونگی تحقق اهداف را می سنجد. اثربخشی نشان دهنده انطباق نتایج بدست آمده از کار سازمان با هدف های مورد انتظار سازمان می باشد، اثربخشی توسعه سازمانی را موجب می شود. باتغییرات سریع و مداوم فناوری اطلاعات و اینترنت، مدلهای سنتی کسب وکار مجبورند برای بقا با محیط متغییر کسب وکار سازگاری یابند. در این شرایط تنها شرکت هایی که به خلق و به کارگیری دانش می پردازند می توانند امید داشته باشند که در اقتصاد دانش محور امروز، دوام بیاورند. به همین لحاظ موضوعات مدیریت دانش، توجه هرچه بیشتری را از طرف اهالی صنعت و جامعه دانشگاهی به خود جلب کرده است .
کلیات تحقیق
www.Win2Farsi.com
اهداف تحقیق
اهداف اصلی
اهداف فرعی
اهداف نهایی
2- یاری رساندن به مدیران
3- بهبود ارتباط مدیران و کارکنان
1- ایجاد مخازن دانش
4- کمک به موفقیت سازمان
1- ادبیات تحقیق
2- دیدگاه و نگرش مدیران
3- شناخت وضع موجود
4- ارائه راه حلها و پیشنهادها
تولید و به کارگیری دانش
کمک به گسترش آگاهی
کلیات تحقیق
www.Win2Farsi.com
مدل مفهومی
اثربخشی سازمانی
مدیریت دانش
کسب
دانش
انتقال
دانش
به کارگیری
دانش
ثبت وضبط
دانش
کلیات تحقیق
www.Win2Farsi.com
فرضیات تحقیق
کلیات تحقیق
بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد
بین ثبت وضبط دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد
بین به کارگیری دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد
بین انتقال دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد
بین کسب دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد
www.Win2Farsi.com
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته
تحقیق پیرا مون مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی
تحقیقات خارجی
کلیات تحقیق
www.Win2Farsi.com
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته
تحقیقات داخلی
تحقیق پیرا مون مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی
کلیات تحقیق
www.Win2Farsi.com
فصل دوم
ادبیات موضوع
ادبیات موضوعی
www.Win2Farsi.com
تعاریف دانش
ادبیات موضوع
www.Win2Farsi.com
تعاریف مدیریت دانش
www.Win2Farsi.com
فرایند مدیریت دانش
ادبیات موضوع
www.Win2Farsi.com
فرایند کسب دانش
کسب دانش
منبع درونی
منبع بیرونی
الگو برداری
External
content
External
content
External
content
پایگاه داده های
سازمانی
ذهن کارکنان
همکاری بین سازمانی
ادبیات موضوع
www.Win2Farsi.com
فرایند انتقال دانش
Title
Add your text
توزیع عادلانه دانش
افزایش تصمیمات موثر
انتقال
دانش
ادبیات موضوع
www.Win2Farsi.com
فرایند به کارگیری دانش
ادبیات موضوع
www.Win2Farsi.com
ثبت وضبط دانش
دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قابل اعتماد
دسترسی به قابلیتهای انسانی
دانش های که از تعقیب مجدد مسیر دانش آمده
امنیت دانش موسسه
ثبت وضبط
دانش
تمام دانش حاصل از فعالیتهای موسسه
ادبیات موضوع
www.Win2Farsi.com
روش شناسی تحقیق
www.Win2Farsi.com
روش تحقیق
روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع واهداف آن توصیفی- پیمایشی است . مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگیهای یک موقعیت صورت می گیرد. بدین صورت که پژوهش درصدد است مشخص سازد بر اساس مدل پیشنهادی که متکی بر تحقیقات قبلی و نظریات علمی است ، وضعیت مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی چگونه است.از طرف دیگر از روش تحقیق پیمایشی برای گرد آوری داده ها جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است .
www.Win2Farsi.com
متغیرهای تحقیق
متغیر های ما در این پژوهش عبارتند از : متغیر مستقل : مدیریت دانش متغیر وابسته : اثربخشی سازمانی
www.Win2Farsi.com
روش جمع آوری داده ها
مطالعات کتابخانه ای روش میدانی (پرسشنامه) در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای شامل کتابها ، نشریات ، پایان نامه ها و مقالات داخلی و خارجی نسبت به تکمیل ادبیات تحقیق و بررسی مباحث نظری مرتبط با موضوع اقدام شد . همچنین برای جمع آوری اطلاعات از جامعه آماری جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها از پرسشنامه استفاده شده است . پرسشنامه تحقیق حاضر از 30 سوال بسته – پاسخ دارای مقیاس چند درجه ای تشکیل شده است و برای درجه بندی پاسخ ها از مقیاس 5 گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است و در آن،گزینه خیلی کم امتیاز 1،کم امتیاز 2،متوسط امتیاز3،زیاد امتیاز4، خیلی زیاد امتیاز 5 را به خود اختصاص داده است.
www.Win2Farsi.com
روایی و پایایی پرسشنامه
روایی محتوا: تایید آن توسط تنی چند از اساتید پایایی: برای سنجش پایائی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن برابر است با(0.88) است. نونالی و برنستین (1994)پیشنهاد می کند مقادیر بالای 0.7 ترجیح داده می شوند. اما هایر و همکاران(1995)،بویر و پاگل(2000) مقادیر نزدیک 0.6 و وان د وان و فری(1979) حتی 0.55 را قابل قبول می دانند. بنابراین می توان پرسشنامه را بر خوردار از اعتبار کافی دانست .
www.Win2Farsi.com
نمونه آماری
روش نمونه گیری:
برای نمونه گیری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است.
www.Win2Farsi.com
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقادیر کمی ماخوذ از پرسشنامه ها با استفاده از جدول فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، نمودار توصیف شده تا تصویری منظم و ساده ای ارائه شود. علیرغم گویایی وضعیت موجود در قالب اشکال توصیفی به منظور تحلیل بیشتر و علمیتر اطلاعات پژوهشی از آمار تحلیلی( ضریب همبستگی، رگرسیون چند متغیره) نیز کمک گرفته شده است. مهمترین آزمون آماری که در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار می گیرد، آزمون ضریب همبستگی پیرسون است که به شرح آن می پردازیم. ضریب همبستگی ضریب همبستگی که آن را با r و یا با ρ می دهند شاخصی است که به منظور تعیین نوع همبستگی و میزان درجه رابطه بین صفات کار برده می شود و مقدار آن بین یک و منفی یک نوسان می کند( 1≥r ≥1- ). در پژوهش حاضر که رابطه بین متغیرها (مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی) مورد بررسی قرار می گیرد از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده می گردد. و برای بررسی نقش تبیین کنندگی مولفه های مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده می گردد.
www.Win2Farsi.com
تجزیه و تحلیل داده ها
www.Win2Farsi.com
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه
داده های آماری افراد از لحاظ جنسیت
نمودار آماری افراد برحسب جنسیت
www.Win2Farsi.com
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه
داده های آماری افراد از لحاظ گروه سنی
نمودار آماری افراد از لحاظ سن
www.Win2Farsi.com
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه
داده های آماری افراد از لحاظ سابقه خدمت
نمودار آماری افراد برحسب سابقه خدمت
www.Win2Farsi.com
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه
داده های آماری افراد از لحاظ سطح تحصیلات
نمودار آماری افراد از لحاظ سطح تحصیلات
www.Win2Farsi.com
وضعیت متغیر کسب دانش در سوالات پرسشنامه
www.Win2Farsi.com
وضعیت متغیر انتقال دانش در سوالات پرسشنامه
www.Win2Farsi.com
وضعیت متغیر به کارگیری دانش در سوالات پرسشنامه
www.Win2Farsi.com
وضعیت متغیر ثبت وضبط دانش در سوالات پرسشنامه
www.Win2Farsi.com
وضعیت متغیر اثربخشی سازمانی در سوالات پرسشنامه
www.Win2Farsi.com
آزمون فرض ها
بین کسب دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجودندارد. H0: ρ = 0 بین کسب دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد0 ≠ ρ : H1
فرضیه اول
تایید فرضیه
www.Win2Farsi.com
آزمون فرض ها
بین انتقال دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجودندارد. H0: ρ = 0 بین انتقال دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.0 ≠ ρ : H1
فرضیه دوم
تایید فرضیه
www.Win2Farsi.com
آزمون فرض ها
بین به کارگیری دانشو اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجودندارد. H0: ρ = 0 بین به کارگیری دانشو اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. 0 ≠ ρ : H1
فرضیه سوم
تایید فرضیه
www.Win2Farsi.com
آزمون فرض ها
بین ثبت و ضبط دانشو اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجودندارد. H0: ρ = 0 بین ثبت و ضبط دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. 0 ≠ ρ : H1
فرضیه چهارم
رد فرضیه
www.Win2Farsi.com
کدام یک از مولفه های مدیریت دانش نقش تبیین کننده تری در مورد اثربخشی سازمانی دارد
www.Win2Farsi.com
بحث و نتیجه گیری
بحث ونتیجه گیری
www.Win2Farsi.com
کسب دانش و اثربخشی سازمانی رابطه
بسیاری از محققان(گولد،مالهوترا و سگارس 2001،رنکو 2002، اونگ کونگ 2003، وان،یانگ 2004، زاهدالاسلام،حنیف مهتاب، زین الارفین2008) بررسی هایی را در مورد مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که بین کسب دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج تحقیقات مک آدام و رید سال2000 نشان می دهد که کسب دانش در رشد دانش عمومی سازمان موثر است و اثربخشی در سازمان های دانش مدار بطور مستقیم به کسب دانش جدید و انتقال دانش موجود از طریق تعامل بین دانش ضمنی و آشکار بستگی دارد که یافته های تحقیق حاضر را تایید می کند.
فرضیه اول
www.Win2Farsi.com
یافته های ما درباره رابطه کسب دانش با اثربخشی سازمانی با تحقیقات (گولد،مالهوترا و سگارس 2001،رنکو 2002، اونگ،کونگ2003، یانگ2004،زاهدالاسلام،حنیف مهتاب، زین الارفین2008)همراستا می باشد.
در واقع، سازمان ها برای دستیابی به موفقیت و اهداف سازمانی باید بطور مداوم با ایجاد سازوکارهای مناسب، دانش را از محیط کسب نمایند و با ارتقاء دانش و آگاهی افراد و با شناخت و شناسایی بهتر فرصت های جدید و خواسته های(نیازهای) مشتریان، امکان پاسخگوی سریع به مشتریان و سازگاری با تغییرات محیطی و همچنین عکس العمل سریع به اطلاعات جدید را برای سازمان بوجود آورد.
www.Win2Farsi.com
انتقال دانش و اثربخشی سازمانی رابطه
کونگ 2003، یانگ 2004، زاهدالاسلام 2008در تحقیقاتی که انجام داده اند نشان داده اند که بین انتقال دانش و اثربخشی سازمانی رابطه نزدیکی وجود دارد. یافته های ما درباره رابطه انتقال دانش با اثربخشی سازمانی با نتایج این تحقیقات همراستا می باشد.
در واقع می توان نتیجه گرفت سازمانی که از انتقال دانش و خلق دانش میان کارکنانش حمایت می کند، بیشتر می تواند فرایند های موثر و کارآمدی را تعریف کند و اثربخشی سازمانی خود را بهبود ببخشد.
فرضیه دوم
www.Win2Farsi.com
انتقال موثر دانش نیازمند تغییر فرهنگی در درون سازمان، عملکرد نوین مدیریتی، تعهد مدیریت ارشد و پشتیبانی فنی است
در سازمانی که از فرهنگ انتقال دانش برخوردار است، افراد ایده ها و پیشنهادهای خود را به دیگران منتقل می کنند. زیرا به جای اینکه مجبور به این کارباشند، آن را یک فرایند طبیعی می دانند.
بنابراین باید در بین اعضاء سازمان این انگیزه را بوجود آورد که بدون ترس، از دست دادن موقعیت خود به انتقال دانش در سازمان بپردازند.
www.Win2Farsi.com
مدیریت باید به خلق محیطی بپردازد که کارکنان را به همکاری و انتقال دانش تشویق نماید. مدیران به ابزارها و تکنیک های مختلفی برای افزایش همکاری و برقراری ارتباطات بین اعضای سازمان و تشویق اعضا به تبادل دانش نیاز دارند.
پیامد انتقال اثربخش دانش، توزیع عادلانه دانش بین اعضای سازمان و افزایش تصمیمات موثر که منجر به اثر بخشی سازمانی، ارائه خدمات به مشتریان با کیفیت بهتر و کاهش هزینه ها، کاهش زمان توسعه خدمات و محصولات جدید و کاهش زمان تاخیر در تحویل خدمات و کالا ها به مشتریان و در نهایت کاهش هزینه مربوط به یافتن و دسترسی به انواع دانش ارزشمند در داخل سازمان می شود.
www.Win2Farsi.com
به کارگیری دانش و اثربخشی سازمانی رابطه
نتایج تحقیقات نشان می دهد که به کارگیری دانش ارتباط نزدیکی با اثربخشی سازمانی دارد. فیفروسوتن2000، گولد 2001، یانگ 2004، هسیو 2006در تحقیقاتی که انجام داده اند نشان داده اند که بین به کارگیری دانش و اثربخشی سازمانی رابطه نزدیکی وجود دارد. یافته های ما درباره رابطه بکارگیری دانش با اثربخشی سازمانی با نتایج این تحقیقات همراستا می باشد.
در نتایج یکی از تحقیقات (عسگری،1384) به عمل آمده در خصوص مدیریت دانش، فرهنگ انتقال دانش و به کارگیری دانش را برای اثربخشی سازمانی و جوابگویی شبکه اطلاعاتی و رشد اتحاد بین اجتماعات کارگران دانشی راضروری بیان کرده است که یافته های تحقیق حاضر را تایید می کند.
فرضیه سوم
www.Win2Farsi.com
در واقع می توان نتیجه گرفت،زمانی که نوآوری و خلاقیت راه موفقیت سازمان ها در جهان امروز است، سازمان باید بتواند دانش مناسب را در جای مناسب به کارگیرند در واقع، اگر افراد از دانش و مهارت شان بصورت خلاقانه برای کارهای جدید استفاده کنند و از عقاید بازدارنده و غیر خلاقانه اجتناب کنند در اینصورت شاهد افزایش تعهد افراد برای بهبود ارایه خدمات در سازمان خواهیم بود.
www.Win2Farsi.com
ثبت و ضبط دانش و اثربخشی سازمانی رابطه
نتایج تحقیقات نشان می دهد که ثبت و ضبط دانش ارتباط نزدیکی با اثربخشی سازمانی دارد. بررسی که کونگ)2003) در این رابطه انجام داده است نشان داد که بین ثبت و ضبط دانش و اثربخشی سازمانی رابطه نزدیکی وجود دارد. همچنین بررسیهای یانگ (2004) نیز این گفته را تصدیق می کند. این درحالی است که یافته های تحقیق ما نشان می دهد که بین ثبت و ضبط دانش و اثربخشی سازمانی دراتاق بازرگانی ایران ارتباط معنی داری وجود ندارد.
نتایج تحقیق ما در زمینه ثبت و ضبط دانش و رابطه آن با اثربخشی سازمانی با نتایج تحقیقات سایر محققان(ادام2002، هسیو2006،) در خارج از کشور همراستا می باشد . نتایج تحقیق ما نشان می دهد که ثبت و ضبط دانش چندان ارتباطی با اثربخشی سازمانی ندارد .
فرضیه چهارم
www.Win2Farsi.com
این نتیجه می تواند علل متفاوتی داشته باشد . یکی از دلایل آن می تواند بخاطر تفاوت فرهنگی بین جامعه آماری ما و جامعه آماری محققین مذکور می باشد. که در جامعه آماری ما به علت احساس نیاز کم به حفظ تجارب مدیرانی که به تدریج به سنین بازنشستگی نزدیک می شوند، می باشد.
دلیل دیگر برای توجیه رابطه محدود و کم ثبت و ضبط دانش با اثربخشی سازمانی می تواند بخاطر عدم وجود یک چارچوب مناسب گزارش های الکترونیکی در اتاق بازرگانی ایران باشد که منجر به ترغیب افراد برای اطلاع و آگاهی از مباحث ثبت و ضبط شده دانش در سازمان شود.
www.Win2Farsi.com
خلاصه نتایج تحقیق
www.Win2Farsi.com
www.Win2Farsi.com
تسهیل فرایندهایی برای کسب دانش از مشتریان،تامین کنندگان،بنگاه ها
1.
خلق دانش در درون سازمان: تحقیق و توسعه
2.
همکاری با موسسات علمی :دانشگاه ها و سازمان های تحقیقاتی
3.
توسعه قابلیتها ازطریق برنامه های توسعه انسانی : برنامه های آموزشی ضمن خدمت
4.
تهیه محصولات از فروشندگان دانش : مشاوران و مخترعین
5.
پیشنهادهائی بر مبنای یافته های تحقیق
www.Win2Farsi.com
گردآوری دانش از بازار و منبع اطلاعاتی: مشتریان، رقبا، انتشارات چند رسانه ای
6.
دسترسی به افراد وشرکت های دارای دانش
7.
باتبیین چهارچوب فکری مشترک – افزایش اعتماد -افزایش تمایل به تبادل دانش
8.
تبادل دانش با همکاران از طریق طراحی صحیح واحد های کاری
10.
پیشنهادهائی بر مبنای یافته های تحقیق
طراحی و پیاده سازی فناوری اطلاعات
9
www.Win2Farsi.com
ایجاد فضایی که روال های سازمان را زیر سوال ببرند
11.
خلق فرهنگی که کاربرد دانش را تشویق کند: تشویق های مالی و اجتماعی
12.
ترویج کار تیمی در زمینه کاربرد دانش
13.
تشویق ارائه ایده های جدید در مورد به کارگیری دانش
14.
پیشنهادهائی بر مبنای یافته های تحقیق
www.Win2Farsi.com
پیشنهادهائی برای تحقیق های آتی
بررسی رابطه انتقال دانش و فرهنگ سازمانی با عامل میانجی سرمایه های انسانی
بررسی تاثیرات برنامه های مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی
بررسی نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش وتاثیر آن بر عملکرد سازمان
بررسی رابطه سرمایه فکری با استراتژی های مدیریت دانش
سنجش میزان رابطه مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در سایر سازمان ها
www.Win2Farsi.com
Second Page
محدودیت های تحقیق
احتمال پاسخ های نادرست به علت ترس از افشا شدن موضوع، علیرغم اعلام محرمانه بودن و بدون نام بودن پرسشنامه
1
3
2
این تحقیق در بین 40 نفر از مدیران اتاق بازرگانی ایران انجام شده است و ممکن است در یک نمونه بزرگتر نتایج به گونه ای متفاوت بدست آیند
عدم آگاهی و بروز نبودن اطلاعات برخی مدیران در حوزه مدیریت دانش بود
www.Win2Farsi.com
و آرزوی قبولی طاعات …
با تشکر از حسن توجه شما عزیزان
خدایا چنان کن سرانجام کار ، تو خشنود باشی و ما رستگار.