درس: مبانی نظری طراحی شهری
موضوع ارائه: تحقق اجتماعی میدان ونک
روند ارائه
2.سرزندگی
1.شناخت
3.تعین فضایی
5.نتیجه گیری
4.انعطاف
شناخت
منطقه 3 در تهران
میدان ونک در منطقه 3
موقعیت میدان ونک
4
دسترسی
قدمت
اختلاط کاربری
همسایگی با ده ونک
از آبادی های پهنه ری باستان
اتوبوس های شرکت واحد در این میدان ایستگاه های متعدد دارند
فلکه ترافیکی
4 خیابان و 1 بزرگ راه را به هم وصل کرده
زندگی شبانه
فضای سبز مناسب
وجه تسمیه میدان ونک
5
بلوک بندی محدوده میدان ونک تقریبا شطرنجی است.
تنها بخش جنوبی میدان دارای بلوک بندی ارگانیک است.
بلوک بندی
6
دانه بندی محدوده میدان ونک شامل انواع دانه های ریز و متوسط و بزرگ است.
غالب دانه ها ریز هستند که شامل قطعات مسکونی و تعدادی از تجاری ها هستند.
دانه بندی
7
سرزندگی
حضور پر جنب و جوش زندگی، پویایی، تنوع و فعالیتهای گوناگون، حضور افراد و برخوردهای چهره به چهره در بستر مناسب بروز فعالیتهای اجتماعی در زمانها و مکان های مختلف فضا
عوامل تاثیرگذار بر سرزندگی:
معنا
حس تعلق
سر زندگی
سهولت بازشناسی هویت
درک و ارتباط افراد با ویژگیهای فضا
فرد محیط را خودی بداند
– ارتباط درونی و عاطفی – وجود روابط بصری – استفاده از مسیرهای خاص و عادت به فضا – مشارکت در شکل گیری مکان
انعطاف پذیری
گوناگونی
غنای حسی
9
شفافیت
قلمرو پذیری
خاطره انگیزی
نفوذ پذیری
ایمنی و امنیت
سازگاری
سر زندگی
تناسب فرم، ابعاد، جنس و حالت و دیگر خصوصیات فضا با عملکرد ها و رفتارهای متقابل
ایمنی و امنیت، دو مقوله به شدت وابسته به سازگاری اند
– کنترل و نظارت بر فضا – تفکیک فعالیت ها – تعریف سلسله مراتبی قلمروها – انعطاف پذیری فضاها
معنابخشی به فضا شفافیت، در جداره ها، در اجزاء است
خصوصی، نیمه خصوصی- نیمه عمومی و عمومی
به معنای وجود عملکردها، مفاهیم و ویژگی های کالبدی مشخص و متمایزی که به راحتی در ذهن حک می شوند و همچنین برانگیخته شدن احساسات مثبت شهروندان
قابل دسترس
10
بررسی سرزندگی در میدان ونک
11
اغلب کاربری های جداره میدان ونک تجاری هستند
شامل فست فودی های متنوع، بانک و پوشاک.
1. تنوع در کاربری های موجود: وجود انواع کاربری های تجاری اداری سیاسی فرهنگی و تفریحی در محدوده ی میدان . فروشگاه های پوشاک کیف و کفش موبایل کامپیوتر آبمیوه رستوران سفره خانه …
12
اغذیه فروشی و رستوران
فروشگاه پوشاک
مراکز خدماتی ( آژانش هواپیمایی، داروخانه ، دفتر اسناد رسمی و…)
مراکز اداری و تجاری
مراکز قضایی (مجتمع قضایی خانواده)
2. فعالیت های خرد در جداره جلویی مغازه ها: تجمعات مردمی و دست فروش ها
بررسی سرزندگی در میدان ونک
13
3. فضاهای سبز و تنوع در رنگ ساختمان ها: از لحاظ فضای سبز تقریبا این سایت غنی می باشد ولی از نظر تنوع رنگی ساختمان ها اینگونه نیست و کمتر رنگی مشاهده می شود .
بررسی سرزندگی در میدان ونک
محدوده توسط بزرگراه های مهم احاطه شده که دسترسی بدون ترافیک و سریع را آسان کرده اند.
ایستگاه های اتوبوس عادی و بی آرتی به تعداد در سرتاسر محدوده به ویژه حوالی نلسون ماندلا وجود دارند. ایستگاه های مترو حقانی و میرداماد در نزدیکی محدوده قرار دارند ولی در خود منطقه ی موردبررسی ایستگاهی وجود ندارد.
و دور خود میدان ونک ایستگاه تاکسی برای سرتاسر تهران وجود دارد.
14
4. گزینه های متعدد برای رفت و آمد: به دلیل اغنای سایت از نظر حمل و نقل و وجود گزینه های متعدد دسترسی( خیابان ها و کوچه ها) دسترسی به بناها و امکانات این سایت به طور آسان انجام میشود.
بررسی سرزندگی در میدان ونک
حجم و جهت تردد
15
دو بزرگراه : 1. شرقی – غربی 2. شمالی-جنوبی
خیابان ولیعصر، طولانی ترین خیابان تهران، وصل کننده شمال و جنوب
خیابان های نلسون ماندلا و ملاصدرا از نوع جمع و پخش کننده اصلی
خیابان های میرداماد، ونک، شیراز،برزیل و گاندی از نوع سواره دور برزن شریانی فرعی
خیابان های کم عرض تر مانند دامان افشار و خلیل زاده ، یک طرفه در جهت خلاف هم، از نوع جمع و پخش کننده محله ای
مسیر های عبوری مانند دیدار از نوع خیابان محلی
مسیر عبوری مانند نگار از نوع خیابان فرعی مسکونی
و کوچه ها و گذرها با عرض کمتر برای عبور و محوریت پیاده مانند رشید غربی
بررسی سرزندگی در میدان ونک
میدان ونک نقطه همیشه شلوغ
ورودی اتوبان ها شلوغ
خیابان ونک تقریبا همیشه شلوغ (عرض کم با وجود یک طرفه بودن، نبود نظم، توقف تاکسی ها)
ورودی و خروجی خیابان میرداماد از سمت ولیعصر تقریبا همیشه شلوغ (توقف تاکسی ها و بی نظمی)
ترافیک دربزرگراه حقانی (تردد ماشین های زیاد و شلوغی میدان )
حجم و جهت تردد
16
بررسی سرزندگی در میدان ونک
این محدوده دارای شش ورودی و خروجی اصلی می باشد:
بزرگراه شهید حقانی
خیابان ولیعصر
خیابان ونک
خیابان ملاصدرا
خیابان برزیل شرقی
17
5. نفوذ پذیری کالبدی در سایت: سایت از نفوذ پذیری بالایی به دلیل دسترسی از چند خیابان مهم و بزرگ راه برخوردار است که باعث بالا رفتن سرزندگی می شود.
بررسی سرزندگی در میدان ونک
ایستگاه اتوبوس، تابلوی ال ای دی، تلفن عمومی، نرده های دور میدان و انواع تابلو های راهنمایی از جمله مبلمان هایی هستند که در میدان ونک استفاده شده اند.
18
6. مبلمان شهری کارآمد و مناسب جو: در قسمت مبلمان های شهری میتوان گفت که اکثرا مبلمان های موجود در این محدود کارآمد بوده و عالوه بر آن به زیبایی سایت نیز می افزایند
بررسی سرزندگی در میدان ونک
بررسی سرزندگی در میدان ونک
19
7. تنوع سنی و کیفی ساختمان ها: ترکیب مناسبی از بناهای نوساز و قدیمی ساز در اطراف میدان وجود دارد که باعث سرزندگی سایت می شود البته تعداد کمی ساختمان قدیمی بدون استفاده در محدوده میدان می باشد.
بررسی سرزندگی در میدان ونک
20
8. تراکم مناسب: توزیع مناسب تراکم در سطح سایت باعث افزایش سر زندگی می شود.
9. موسیقی خیابانی: در ساعات شلوغی و پر تردد سایت، افرادی مبادرت به اجرای موسیقی به صورت های تک یا چند نفره در پیاده روها می نمایند که این خود بر سر زندگی سایت می افزاید.
تعین فضایی
تعادل
به صورت تقریبی محدوده میدان ونک نسبت به خط مشخص شده قرینه است که باعث تعادل در محدوده شده است.
22
محصوریت
اطراف میدان با ساختمان های متفاوت دارای طبقات متنوع پوشیده شده است و تا حدودی محدودیت دید ایجاد کرده است ولی این محصوریت به دلیل مقیاس بزرگ میدان، در فرد پیاده احساس محصور بودن و تسلط فرد به میدان را نمیدهد. به عبارت دیگر محصورت کم است و مقیاس میدان انسانی نیست.
23
انعطاف پذیری
همه شمولی
امکان تحقق انواع کارکردها
انواع حمل و نقل
امکان دسترسی پیاده در فاصله 500 متری
25
عناصر لینچ
به دلیل بافت قدیمی و قدیمی نشین بودن منطقه، محله های متنوعی وجود دارند که مشخص شده اند. بزرگراه های کردستان و حقانی و همت داخل و اطراف محله وجود دارند و ایجاد لبه کرده اند. همینطور خیابان های میرداماد و ولیعصر به دلیل پرتردد بودن و اهمیتی که دارند، لبه محسوب میشوند. خود میدان ونک هم نشانه و هم یک گره ی اجتماعی به حساب می آید و دیگر نشانه ها و گره ها نیز شامل پارک ها، فروشگاه ها، بیمارستان ها، ساختمان های شاخص و بلندمرتبه، کافه ها و… در نقشه قابل مشاهده هستند.
26
مرکز خرید ونک
برج های اسکان
پارک شاد
پارک آرارت
27
نشانه ها
گره ها
تمامی چهارراه ها دارای خط کشی است. اما فاقد پل عابر پیاده در تقاطع بزرگراه حقانی با میدان می باشد.
وجود ترافیک در ابتدای تقاطع ها و چهار راه ها به علت مسافران در پی تاکسی های غیر خطی!
28
راه ها
کلیه راهها و معابر دارای عرض استاندارد و سنگ فرش های جدید و آسفالت هموار می باشد! که موجب سهولت عبور و مرور شهری میگردد.
29
نتیجه گیری
به طور کلی میدان ونک قابلیت تحقق بعد اجتماعی شهر را دارا است و در صورت استفاده مناسب از آن برای فعالیت های متنوع میتواند نقش مهمی را ایفا کند و در تحقق یک فضای اجتماعی شهری بسیار موثر باشد.
31
با تشکر از توجه شما