تارا فایل

پاورپوینت تاریخچه برند فورد


داستان برند فورد

هنری فورد، تاجر و صنعتگر آمریکایی و موسس شرکت فورد بود که با توسعه خط تولید انبوه به نماد انقلاب صنعتی دوم تبدیل شد.

قبل از تاسیس شرکت فورد، هنری فورد، به عنوان یک مهندس جوان و خلاق، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرده و ساخته بود.
این وسیله که «چهارچرخ» یا QUADRICYCLE نامیده می شد، مانند یک قایق، با فرمانی رانده می شد و بدون اینکه امکان برگشت به عقب داشته باشد، با دو سرعت متفاوت حرکت می کرد.

فورد جوان پنج سال پیش از آن، یعنی در سال ۱۸۹۱ به عنوان یک مهندس در شرکت ادیسون در دیترویت کار می کرد. دو سال بعد که به جایگاه سرمهندسی ارتقا یافت، آنقدر پول کافی به دست آورده بود، تا به تکمیل تجارب شخصی خود در زمینه موتورهای احتراق داخلی بپردازد.

هنری فورد در همان سال در نشست مدیران ارشد شرکت ادیسون شرکت کرد، جایی که او را به توماس ادیسون معرفی کردند. ادیسون با تحسین آزمایش های هنری، او را به ادامه کارش تشویق کرد. پیرو این امر، هنری شرکت ادیسون را ترک کرد تا وسیله نقلیه دوم خود را طراحی کند.
توماس ادیسون

هنری با احداث کارخانه Detroit Automobile وارد صنعت خودروسازی شد.
شرکت خودروسازی دیترویت، پروژه موفقی برای هنری فورد نبود. اتومبیل های تولیدشده کیفیت خوبی نداشتند و هزینه بالایی به او تحمیل می کردند که فقط باعث ضرر شده بود.
این کمپانی در سال 1901 متحول گشت و بعدها نام آن به شرکت هنری فورد تغییر یافت.

در اکتبر سال ۱۹۰۱، فورد با کمک هارولد ویلز، اتومبیلی با ۲۶ اسب بخار قدرت طراحی و تولید کرد. موفقیت این اتومبیل باعث شد سهامداران شرکت سابق دیترویت بار دیگر دورهم جمع شوند و این بار شرکتی به نام «هنری فورد» تاسیس کنند. هرچند درگیری های مداوم هنری با سهامداران، باعث شد او شرکت را ترک کند. هنری با 900 دلار و حق استفاده تجاری از نام خود از آن ها جدا شد.
پیرو این امر، شرکت سابق او نام کادیلاک را برای خود انتخاب کرد.

او در ادامه با یکی از دوستان خود به نام الکساندر ملکومسون، تاجر زغال سنگ، در قالب نام جدید Ford and Malcomson همکاری کرد.

الکساندر ملکومسون

آن ها سپس یک ماشین طراحی کرده و قطعات مورد نیاز خود را سفارش دادند. با این وجود، بودجه آن ها کفاف خرج هایشان را نمی داد. در این جا، عموی مشهور ملکومسون یعنی جان گری وارد ماجرا شد. گری، رییس بانک سپرده گذاری آلمان-آمریکا و فردی قدرتمند و البته خوش قلب بود.

پس از اصرارهای فراوان ملکومسون، گری و افراد دیگری چون البرت استریلو و ورنون فرای به عنوان سرمایه گذار به شرکت خودروسازی فورد پیوستند.
این شرکت در سال 1903 رسما افتتاح شد و به 12 سرمایه گذار آن 1000 سهم اختصاص یافت.
البته، 51 درصد سهام شرکت Ford در اختیار هنری و ملکومسون بود.

در کمتر از یک ماه بعد ، اولین خودروی شرکت در دیترویت به یک دکتر فروخته شد .
 مدل های تولیدی خودرو شرکت در ابتدا نام حروف الفبا انگلیسی را داشت و تا ۱۹ حرف تولید شد .

در نخستین جلسه سهام داران، گری به عنوان رییس کل، فورد به عنوان معاون و جیمز کورنز به عنوان منشی انتخاب شدند. با وجود تردیدهای گری، شرکت فورد به سرعت به سوددهی رسید؛ به طوری که تا سال 1905 مجموع سود آن 300000 دلار بود. با این حال، اختلاف های بین فورد و ملکومسون منجر به ایجاد دوگانگی در شرکت و در نهایت جدایی ملکومسون شدند. او سهام شرکت فورد خود را به هنری فروخت. پس از مدت کوتاهی، جان گری درگذشت و جایگاه او به عنوان مدیر کل به فورد رسید.

در این زمان فورد اتومبیلی تولید کرد که با سرعت ۹۱.۳ مایل (۱۴۶.۹ کیلومتر) در ساعت، رکورد پرسرعت ترین اتومبیل روز را از آن خود کرد. این اتومبیل که کمی بعد 999 نامیده شد، توسط راننده مسابقه ای، به همگان معرفی شد و نام برند فورد را در آمریکا به شهرت رساند.
999

از جمله مهم ترین ساخته های این شرکت در این سال ها می توان به Model A، Model K و Model S اشاره کرد. تمامی این محصولات، با وجود قیمت بالای خود، فروش بسیار خوبی داشتند و این در تضاد با رکود شرکت های رقیب بود.
Model A

در سال ۱۹۰۸ معروفترین و ماندگارترین مدل خودروی شرکت، یعنی مدل فورد مدل تی به بازار آمد .
این خودرو سیاه رنگ ، ساده و از نظر قیمت، مناسب بود. یک سال بعد قیمت خودرو از ۸۲۵ به ۳۶۰ دلار کاهش یافت. بهبود چشم گیر در کارایی تولید و به ویژه نصب و به کارگیری اولین نوار نقاله خط مونتاژ، در سال ۱۹۱۳ در شرکت دلیل اصلی این امر بود .

در ساخت هر دستگاه از این اتومبیل، تیم های دو یا سه نفره دخالت داشتند؛ آن ها قطعات را از کمپانی های دیگر تهیه کرده و در خط تولید، اسمبل می کردند. این امر، منجر به کاهش نرخ ساخت ماشین ها می شد به طوری که در سال 1909، تنها 10000 دستگاه از این خودرو فورد ساخته شده بود.

با این حال، تقاضای این محصول مدام رو به افزایش می رفت. در نتیجه این تقاضا، شرکت خودروسازی فورد تولیدات خود را به کارخانه بسیار بزرگ تری منتقل کرد. این تغییر با موفقیت روبرو شد، به طوری که در سال 1912 بیش از 170 هزار دستگاه Model T تولید شدند.

در سال ۱۹۱۴، تعداد کارکنان شرکت 13000 نفر بود، که ۳۰۰ هزار خودرو تولید می شد . در آن زمان بقیه ۲۹۹ خودروساز ، با 66350 پرسنل، تنها 280000 خودرو تولید می کردند

در این سال ها، شرکت فورد موفق به خلق نخستین خط تولید جهان شد؛ خط تولیدی که منجر به کاهش زمان مورد نیاز برای اسمبل شاسی ها از 12.5 ساعت به 2 ساعت و 40 دقیقه می شد.

در سال 1915، هنری فورد در کنار گروهی دیگر از صلح خواهان، با هدف توقف جنگ جهانی اول، عازم اروپا شد.
شرکت فورد در زمان جنگ نقش مهمی داشت و تانک Ford 3-Ton M1918 و آمبولانس 1916 را ساخت.

تانک Ford 3-Ton M1918

در سال ۱۹۱۸ نیمی از خودروهای ایالات متحده آمریکا، فورد مدل تی بود
سال ۱۹۲۲ شرکت بیش از یک میلیون خودرو از فورد مدل تی تولید کرد، که ۵۶ درصد تولید خودروی جهان بود. این مقدار در سال های بعد، به سالانه دو میلیون خودرو رسید. در سال ۱۹۲۰، فورد در هر دقیقه، یک خودرو تولید می کرد. در فاصله ۲۰ سال از تولید مدل تی، بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت .

این تغییرات صنعتی، فشار زیادی بر دوش کارکنان وارد می آورد.
تدبیرهای هنری فورد برای مقابله با این مشکل، افزایش دو برابری دستمزد روزانه آن ها، کاهش زمان شیفت ها و ابداع روش های استخدامی خلاقانه و مناسب برای به کارگیری کارکنان مناسب بود. تمامی این تصمیم ها منجر به بهبود وضعیت کارکنان و سودآوری هر چه بیشتر شرکت خودروسازی فورد شدند.

بسیاری از تاجران وال استریت، استراتژی های آسان گیرانه فورد را به باد انتقاد گرفتند. او مدام قیمت محصولات شرکت فورد را کاهش داده و سیستمی از فروشندگان وفادار به برند خود را خلق کرده بود. صاحب کمپانی فورد اهمیتی به نظر رقبا و تحلیلگران اقتصادی نمی داد. بهترین ماشین های شرکت فورد در این زمان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بودند. در این سالها شاهد ورود تعدادی خودرو فورد به ایران نیز بودیم.

برادران داج شکایتی حقوقی علیه فورد تنظیم کرده و موفق به دریافت غرامت 19 میلیون دلاری شدند. ادسل فورد نیز جای پدر خود به عنوان رییس شرکت خودروسازی فورد را گرفت.
یک سال بعد، شرکت برای حمل مواد و قطعات به کارخانه و آمادگی برای تولید انبوه، از راه آهن استفاده کرد.

ادسل فورد

یک سال بعد، هنری فورد اعلام کرد که می خواهد کارخانه جدیدی تاسیس کند و مدل تکمیل شده T را در آن به خط تولید برساند. این ماجرا، باعث ترس سهامداران شرکت فورد شد؛ به طوری که آن ها تمام سهام خود را فروختند. بعداً مشخص شد که این حرکت هنری فورد، صرفاً سیاستی برای به دست آوردن کل سهام شرکت فورد بوده است. به این ترتیب خانواده فورد همه سهام این شرکت را در اختیار گرفتند و اگرچه هنوز ادسل ریاست شرکت را به عهده داشت، ولی هنری فورد بود که تصمیمات اصلی شرکت را اتخاذ می کرد.

با افزایش محبوبیت و شهرت جهانی شرکت خودروسازی فورد، کارخانه های ایرلند، انگلستان، فرانسه، کانادا، دانمارک، آلمان، اتریش، آرژانتین، ژاپن، آفریقای جنوبی و استرالیا افتتاح شدند. در انتهای سال 1919، شرکت فورد وظیفه تولید نیمی از ماشین های آمریکا و 40 درصد از اتومبیل های بریتانیا را بر عهده گرفته بود. سیستم خط تولید به سرعت صنعت جهانی را متحول کرد و چشم انداز تجارت جهانی را تغییر داد. علاوه بر این ها، این ابتکار منجر به پیشرفت فناوری شد.

در دهه 1920، شرکت فورد با خرید کمپانی خودروسازی لینکلن از هنری لیلند وارد بازار ماشین های لوکس شد. آن ها در ادامه بزرگ ترین موزه تاریخ آمریکا را ساختند. این مسئله را می توان نقطه عطفی در تاریخچه شرکت فورد دانست.

در اواسط دهه ۲۰، با ورود خودروهای رقیب به بازار، فروش مدل T رو به کاهش گذاشت. شرکت جنرال موتورز و دیگر خودروسازان رقیب برای مشتریان تسهیلات پرداختی مختلفی در نظر می گرفتند و اتومبیل های خود را در رنگ ها و جلوه های متنوعی تولید می کردند. هنری فورد باوجود هشدارها، حاضر نبود اتومبیل هایش را در رنگ دیگری به جز سیاه تولید کند و معتقد بود امکانات فعلی مدل T کامل و کافی است. به این ترتیب جنرال موتورز توانست بازار خودرو را در دست بگیرد و برند فورد را از دور خارج کند. 

سیاست های اشتباه فورد و پایان عصر مدل T 

در سال ۱۹۲۶، هنری فورد که سرانجام متوجه شده بود باید به فکر تولید یک اتومبیل برتر دیگر باشد، کارخانه های خود را برای مدتی تعطیل کرد و زمانی را به طراحی و فراهم کردن مقدمات تولید اتومبیل جدید خود گذراند. او پروژه جدید خود را با تمرکز زیاد بر تقویت موتور، شاسی و دیگر نیازهای مکانیکی اتومبیل شروع کرد و طراحی بدنه را به ادسل سپرد.
نتیجه این عملیات، در دسامبر ۱۹۲۷ تحت نام مدل A  به بازار معرفی شد که بسیار موفقیت آمیز بود. هنری فورد پذیرفت که هرسال، یک تغییر مفید در سیستم اتومبیل های خود ایجاد کند؛ سیاستی که جنرال موتورز پیش از او در پیش گرفته بود و تا به امروز هم تولیدکنندگان اتومبیل به آن پایبند هستند.

مدل A دومین پیروزی بزرگ فورد

در مدلA برای اولین بار از لوگوی آبی معروف فورد استفاده شد. به علاوه این خودرو اولین مدلی بود که از  مجموعه استاندارد کنترل راننده با کلاچ و پدال ترمز، دریچه کنترل بنزین و اهرم دنده استفاده می کرد. یکی دیگر از ویژگی های مدل A استفاده از شیشه ایمنی در جلوی اتومبیل بود.
هنری فورد پس از عرضه مدل A به ثروت هنگفتی رسید.

هنری در سال 1928، طی قرار دادی با کشور برزیل، زمینی در جنگل آمازون را با هدف تولید لاستیک خرید. با این حال، پروژه او به دلیل مشکلات کاری و اجتماعی با شکست مواجه شد.
شرکت خودروسازی فورد این منطقه را در سال 1945 فروخت

در سال 1929، شرکت خودروسازی فورد طی قراردادی با اتحاد جماهیر شوروی، شروع به ساخت کارخانه ای تخصصی در این کشور کرد. نام این کارخانه، Gorky بود. بسیاری از کارکنان Gorky به قربانیان رژیم استالین تبدیل شدند. در این زمان، دو ماشین GAZ A و GAZ AA تولید یافته و هر دو مورد استفاده نظامی قرار گرفتند

GAZ A

در دهه ۱۹۳۰ نیز بخش مرکوری برای خودروهای با قیمت متوسط، تاسیس شد .
ادسل فورد، برخلاف پدرش که به مکانیک علاقه و تاکید داشت، دوستدار طراحی بود. او اول بار در سال ۱۹۳۳ واحد طراحی را در شرکت فورد، دایر کرد، که حاصل کار آن، طراحی های نوینی برای خودرو بود .

هنری فورد پس از موفقیت مدل A، فعالیت خود را در توسعه موتور و طراحی اتومبیل های دیگر ادامه داد. اولین قدم مهم او پروژه موتور V8  بود. V8 به عنوان قدرتمندترین موتور سال ۱۹۳۲ شناخته شد و تا ۲۵ سال تولید و فروش آن ادامه داشت.

در سال ۱۹۳۶، او لینکلن زفیر را تولید کرد، که در رده اتومبیل های لوکس جای می گرفت. هرچند در طول دوران جنگ جهانی دوم، تولید این خودرو متوقف شد. در سال ۱۹۳۸، هنری فورد اتومبیل فورد مرکوری را با این هدف که فاصله اتومبیل های پیشین خود را با لینکلن لوکس و گران قیمت پر کند، تولید کرد. مرکوری از موتور V8 استفاده می کرد و ظاهری زیبا و قیمت متعادلی داشت. طراحی این مدل هم توسط ادسل فورد انجام شده بود.
لینکلن زفیر

در جریان رکود اقتصادی بزرگ، این کمپانی تصمیم به کاهش فعالیت های خود گرفت. این تصمیم منجر به افزایش قابل توجه نرخ بیکاری در دیترویت شد. سخنان جنجالی هنری فورد در این زمان، که تیغ انتقاد را به سوی کارکنان و نه سیستم سرمایه داری، گرفته بود منجر به تظاهرات خیابانی فراوانی شد. بیش از 60 نفر در این تظاهرات صدمه فیزیکی دیدند.

با شروع جنگ جهانی دوم و بی طرفی آمریکا، هنری فورد نیز از کمک به متحدین خودداری کرد. او جنگ را اتلاف وقت و منابع می دانست. با این حال، مشکلاتی برای کارکنان یهودی شاخه آمریکایی آن ها به وجود آمدند. سخنرانی های ضد یهود فورد، منجر به تشبیه او به نازی ها شده بود. با ورود آمریکا به جنگ، شرکت فورد نقش فعالی در درگیری ها پیدا کرد و بیش از 390000 دستگاه تانک و کامیون، 27000 موتور، 270000 جیپ، 8000 بمب افکن B-24 و صدها قطعه و ابزار ماشینی تولید کرد. بسیاری دلیل این اقدامات در تاریخچه شرکت فورد را ادسل و دوری هنری از تصمیم های مهم می دانستند. پس از سقوط برلین، کارمندان نازی کارخانه آلمان فورد، شغل های خود را حفظ کردند. همچنین، شرکت خودروسازی فورد تصمیم به احداث کارخانه جدیدی در انگلستان گرفت.

بمب افکن B-24

در اواسط قرن بیستم، شرکت های بسیاری به دلیل جنگ جهانی، بحران مالی و اعتصاب کارگران از هم پاشیدند اما کمپانی آمریکایی با رهبری هنری فورد توانست از سد این مشکلات نیز عبور کند. او که خود یک صنعتگر با استعداد بود از دانش و سرمایه ای که در اختیارش بود به نحو احسن استفاده کرد و شرکت خود را به یکی از غول های خودروسازی در دنیا تبدیل نمود. از خودروهای اقتصادی تا سوپراسپرت های بی همتا، بعضی از مهم ترین محصولات این شرکت به شمار می روند که مزین به لوگو بیضی آبی رنگی شده اند که در وسط آن کلمه انگلیسیFord خودنمایی می کند.

دوران پس از جنگ جهانی دوم
ادسل فورد در سال 1943 به دلیل سرطان روده درگذشت. هنری در ابتدا تصمیم به بازگشت به عنوان رییس کمپانی داشت، اما سن بالا و مشکلات فیزیکی و مخالفت سهامداران مانع از این کار شدند. علاوه بر این ها، فورد اهمیت بسیار زیادی در تجارت و صنعت آمریکا داشت و دولت روزولت، برنامه تصاحب شرکت را در سر می پروراند. به اصرار همسر و عروس هنری، ریاست شرکت خودروسازی فورد به نوه او به نام هنری فورد دوم رسید. در این زمان، شرکت وضعیت مالی آشوب وار و خطرناکی داشت و در حال ضرردهی بود. هنری فورد در سال 1947 فوت کرد.
20 هزار نفر در مراسم تدفین او حضور یافته و هفت میلیون نفر رخت عزا پوشیدند.
هنری فورد دوم

در ادامه تاریخچه شرکت فورد ارنست بریچ، رییس شرکت هوانوردی بندیکس، وارد فورد شد. او ابتدا نقش معاون رییس و سپس رهبری هیئت مدیره را بر عهده گرفت. بریچ در سال های 1960 الی 1980 مقام مدیر عامل و مدیر کل شرکت خودروسازی فورد را بر عهده داشت. در سال 1956، فورد به سهامی عام تبدیل شد. در حال حاضر، خانواده فورد حدود 40 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. هنری را می توان محبوبترین مالک شرکت فورد دانست.

یکی از افراد مهم در تاریخچه شرکت فورد را باید رابرت مک نامارا دانست.
بهترین خودرو فورد زیر نظر این مدیر ساخته شد.
او در سال 1946 به عنوان مدیر برنامه ریزی و تحلیل اقتصادی به این کمپانی پیوست و در سال 1960 ریاست آن را بر عهده گرفت.

تنها چهار روز پس از انتصاب مک نامارا به عنوان رییس شرکت خودروسازی فورد بود که جان اف کندی او را به کابینه خود در مقام وزیر دفاع افزود. در همین سال ها، شرکت فورد از ماشین مشهور و نمادین Thunderbird و خط تولید ادسل رونمایی کرد. این خط در سال 1960 تعطیل شد. شرکت فورد با معرفی دو ماشین Falcon و Mustang و احداث شاخه اروپایی خود، این شکست را پشت سر گذاشت.  

Thunderbird

از مهم ترین طراحان شرکت خودروسازی Ford در این زمان می توان به لی یاکوکای افسانه ای اشاره کرد؛ طراحی افسانه ای که به عنوان مرد شماره یک موستانگ و پینتو شناخته می شود.
بسیاری این دو را بهترین ماشین فورد در جهان می دانند.

مدل های موستانگ

در دهه 80 میلادی، شرکت Ford چند ماشین موفق را عرضه کرد. پلتفرم خودرو فورد فاکس در ساخت بسیاری از محصولات این شرکت به کار می رفت.  شعار تبلیغاتی مشهور این کمپانی در این سال ها (آیا این اواخر ماشین فورد رانده ای؟) به عنوان یکی از مهم ترین دلایل موفقیت بهترین خودرو های فورد در دوران مدرن شناخته می شد. علاوه بر این، فورد دو شرکت جگوار و استون مارتین را نیز خریداری کرد.

در سال ۱۹۸۸ فروش شرکت به ۳٬۵ میلیارد دلار رسید، که تا آن زمان بالاترین سطح در شرکت های خودروسازی محسوب می شد. پس از مرگ هنری فورد دوم، پسر برادرش بیل فورد رهبری شرکت را در دست گرفت و باتوجه به تغییرات فضای صنعت خودروسازی، شرکت را در مسیر جدید هدایت کرد

در سال ۱۹۹۸ فورد اولین شرکت خودروسازی بود که استاندارد زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت کرد

موفقیت های فورد در دهه 90 نیز ادامه یافت و تاثیر قابل توجهی بر شکوفایی اقتصاد آمریکا و بازار بورس آن گذاشت.
با این حال، آغاز قرن 21 همراه با افزایش قیمت سوخت، هزینه های درمانی و شکنندگی اقتصاد بود.
در سال 2005، اوراق بهادار شرکت فورد به پایین ترین میزان خود رسیده بود.
دلیل این موضوع را می توان در میانگین سنی بالای کارکنان، افزایش دیوانه وار قیمت گازوئیل، افول بازار سهام و تکیه بیش از حد بر ماشین های شاسی بلند دانست..

 اکنون فورد یکی از پیشگامان تولیدکننده خودروهایی است که با انتشار کمترین آلودگی، استانداردهای مختلف زیست محیطی را پاسخ می دهند. خودروهای هیبریدی شرکت با موتور برقی چهار سیلندر در همین حوزه عرضه شده است. شرکت فورد، در زمینه عرضه خودروهایی که از هیدروژن به عنوان نیروی محرکه استفاده می کنند و آب تنها خروجی آنهاست نیز کار کرده است. در این موارد از پیل های سوختی استفاده می شود. نخستین خودرو شرکت با سوخت هیدروژنی در سال ۲۰۰۲ عرضه گردید. شرکت در زمینه فناوری بیودیزل و دیزل های تمیز نیز در حال تحقیق است.

در سال 2006، بیل از طرح خود در راستای تغییر ساختار شرکت خودروسازی فورد پرده برداشت؛ طرحی که شامل کاهش اندازه کمپانی، تغییر خطوط تولید و تعطیلی 14 کارخانه می شد. در ادامه تاریخچه شرکت فورد شاهد روی آوردن آن به تولید ماشین های الکتریکی و شاسی بلندهای یکپارچه هستیم. بیل با فروش شرکت Cosworth، حضور فورد در مسابقات اتومبیل رانی را کاهش داد. او سپس قراردادی با اتحادیه کارگری United Auto Workers امضا کرد. در نتیجه این قرارداد، بسیاری از مسئولیت های شرکت فورد در قبال تامین هزینه های درمانی و مشکلات اقتصادی کارکنان حذف شدند. علاوه بر این ها، فورد مجبور به تاسیس اتحادیه مستقلی به نامVEBA گشت. هدف از این کار، انتقال مسئولیت تامین هزینه های درمانی کارگران بود. در دهه اول قرن بیست و یکم، فورد فراز و نشیب های اقتصادی فراوانی را تجربه کرد. از جمله مهم ترین اتفاقات این زمان را می توان فروش دو شرکت جگوار و لند روور به ارزش 2.3 میلیارد دلار دانست.بیل در عوض تصمیم به سرمایه گذاری 700 میلیون دلاری در آمریکا و ایجاد 700 شغل برای هموطنان خود گرفت.

شرکت خودروسازی Ford در کنار شلبی و شورلت، به عنوان تنها برند آمریکایی مسابقات اتومبیل رانی جهانی شناخته می شود. درگیری های مشهور فورد و فراری به عنوان بخشی ارزشمند و جذاب از تاریخچه این مسابقات ثبت شده اند. با خلق فورد شلبی جایگاه این شرکت در مسابقات تثبیت شد. رانندگان فورد در مسابقات متنوعی چون فرمول یک و رالی برنده شده اند.

با آغاز بحران اقتصادی سال 2008، شرکت خودروسازی فورد در کنار کرایسلر و جنرال موتورز، وام های هنگفتی را از دولت آمریکا درخواست کردند. این تصمیم، در ابتدا منجر به افزایش قابل توجه بدهی های شرکت فورد شد، اما در طولانی مدت آن را نجات داد و به سوددهی رساند. با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، مارک فیلدز به عنوان مدیر عامل شرکت فورد سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلاری خود در مکزیک را لغو کرد. صاحب شرکت فورد در این زمان همچنان بیل فورد بوده و رئیس شرکت فورد نیز جیم هکت است.

فورد سهام اندکی از شرکت ژاپنی مزدا و کمپانی بریتانیایی استون مارتین را نیز در اختیار دارد. شرکت فورد در سال ۱۹۸۹ شرکت خودروسازی جگوار کارز و در سال ۲۰۰۰ شرکت لندرور را خریداری نمود، اما در ماه مارس سال ۲۰۰۸ هر دو را به شرکت هندی تاتا موتورز فروخت. فورد بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ مالک شرکت سوئدی ولوو نیز بود.

شرکت خودروسازی فورد، هم اکنون دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده آمریکا بوده و از پایان سال مالی ۲۰۱۱ به عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می شود . این شرکت در سال ۲۰۱۰ در فهرست فورچن ۵۰۰ در جایگاه هشتمین شرکت بزرگ در ایالات متحده شناخته شد . در حال حاضر شمار کارکنان شرکت فورد بیش از ۲۱۳ هزار نفر اعلام شده، که در ۹۰ کارخانه این شرکت در سراسر جهان، فعالیت می کنند .
خانواده فورد هم اکنون با در اختیار داشتن ۲٪ درصد از سهام شرکت فورد، مالک اصلی آن محسوب می شود

در سال 2018 فورد در مقام چهارم پرارزش ترین برند خودرویی جهان قرار گرفته و ارزش آن به 12 میلیارد دلار رسید. این جایگاه برای فورد از محبوبیت پیکاپ ها، خودروهای سنگین و کراس اوور فورد نشات می گیرد.

در سال های گذشته، فورد نقش مهمی در توسعه فناوری ماشین ها داشته است. تحریم های عجیب دولت ترامپ، ضررهای قابل توجهی را به این شرکت وارد کرد. با تداوم پاندمی کرونا، میزان ضرر شرکت خودروسازی فورد به 2 میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر، ارزش کمپانی فورد در قالب هر سهم حدود 6 دلار تخمین زده می شود. امروزه، شرکت فورد زیر مجموعه های زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به لینکلن و ورستایل اشاره کرد.

خودرو فورد موستانگ
شرکت فورد، موستانگ را مهمترین ساخته خود می داند. بدون شک، موستانگ از مشهورترین و بهترین خودرو های فورد و به طور کلی کشور آمریکا است. این اتومبیل نخستین بار در سال 1964 تولید شد و امروزه به عنوان بادوام ترین محصول فورد 2020 شناخته می شود. به تازگی، نسل ششم فورد موستانگ عرضه شده است. موستانگ، پنجمین محصول پرفروش کمپانی خودروسازی فورد بوده و به ظاهر جذاب و گیرای خود شهرت دارد. موفقیت خودرو فورد موستانگ منجر به عرضه ماشین های مشابهی از جانب رقبا چون شورلت کامارو، پونتیاک فایربرد و دوج چلنجر شد. در مجموع، موستانگ را باید بخشی مهم از تاریخچه شرکت فورد به حساب آورد.

نمونه ای از بهترین های فورد

تانوس را می توان یکی از ماشین های خانوادگی خوب فورد دانست. تولید این محصول از سال 1939 آغاز شد و تا سال 1994 ادامه یافت. بسیاری این محصول را به عنوان یکی از بهترین خودرو های فورد قبول دارند. نام این ماشین از کوهستانی در آلمان الهام گرفته شده است. با نگاهی به عکس فورد تانوس، متوجه دلیل این نامگذاری خواهید شد.

فورد تانوس

مورد بعدی در لیست بهترین خودرو های فورد را می توان تاروس دانست. این محصول جذاب که در سال های 1986 تا 2019 تولید می شد، محبوبیت بسیار زیادی دارد. در مجموع، شش نسل از این ماشین تولید شدند که همگی محصولاتی خوش ساخت، باکیفیت و پرطرفدار بودند.

فورد تاروس

این ماشین که در کشورهای عربی با نام فورد رابتر از آن یاد می شود، از محصولات خوش ساخت و موفق فورد به حساب می آید. رپتور، ترکیبی از وانت و ماشین های جاده ای بوده و به عنوان یکی از بهترین خودرو های فورد شناخته می شود. تاکنون دو نسل از این محصول تولید شده که هر دوی آن ها نظر علاقه مندان به وانت های قدرتمند را به خود جلب کرده اند.

فورد رپتور

ورود شرکت خودروسازی فورد به بازار جهانی، نیاز به محصولی عامه پسند، ارزان و دوست داشتنی داشت؛ وظیفه ای که فورد فیستا آن را به بهترین شکل ممکن انجام داد. تاکنون هفت نسل از این سوپرمینی در کشورهای مختلفی از جهان چون انگلستان، آلمان، اسپانیا، استرالیا، شیلی، چین، ونزوئلا و تایلند تولید شده اند. فروش 16 میلیونی این مدل را می توان از مهم ترین دلایل دوام آن در دستور تولید شرکت فورد دانست.

فورد فیستا

با معرفی فورد فیوجن در سال 2006، خط تولید شرکت فورد به یکی از متنوع ترین و گسترده ترین ها در نوع خود تبدیل شد. تاکنون دو نسل از این محصول تولید گشته است. فیوجن را می توان به آسانی در زمره بهترین خودرو های فورد قرار داد. این ماشین موفق به کسب جایزه ماشین سبز سال 2012 در رویداد Los Angeles Auto Show شد.

فورد فیوجن

www.plaza.ir
www.imna.ir
blog.faradars.org
www.carstan.ir
www.zoomit.ir


تعداد صفحات : 72 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود