1
دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران دانشکده مدیریت و اقتصاد عنوان: بررسی وتبیین نقش بانک و صنعت بانکداری سرمایه گذاری وتجاری
سیر پیدایش و تکامل بانکداری در جهان
بانک نهاد مالی است که به عنوان عامل پرداخت و وام دهنده وجوه مالی، در اقتصاد فعالیت میکند.
امروزه بانکها انواع خدمات مالی و وامهای تجاری را به اشخاص حقیقی وحقوقی پرداخت می کنند وحتی درمواردی تصمیمات سیاسی را تحت تاثیر قرارمی دهند.
پیدایش بانک به دوران اولیه زندگی بشر،یعنی دوران انتقال نظام اقتصادی پایاپای به اقتصاد پولی باز می گردد.از دورانی که پول فلزی به عنوان وسیله برای تسهیل در مبادلات جامعه بشری مرسوم گشت بانک نیز به مفهوم اولیه؛جایگاه خود را در سیستم مبادلات اقتصادی باز نمود.
بررسی لغوی بانک نشان می دهد که این کلمه از واژه آلمانی «بانک»به معنای شرکت و یا از واژه ای تحت عنوان«بانکو» در زبان ایتالیایی اخذ شده است، که در زمان گذشته به معنای دکه یا محل کسب صرافان در ایتالیا بوده است. بررسی تاریخی حاکی از وجود معاملات بانکی به صورت ابتدایی در امپراطوریهای قدیم بابل،چین، ایران،یونان و روم نیز بوده است. Banko Di San giargioاولین بانک مدرن در جنوای ایتالیا بنام بانک در سال 1406 میلادی تاسیس شد.
دو کارکرد اساسی بانکها
سیستم پرداخت : با فراهم کردن بسترها و توسعه ابزار های مالی امکان انتقال وجوه در نظام مالی را فراهم می کنند و در قالب انواع حسابهای پس انداز و دیداری به مشتریان خدمات ارائه می کنند.
واسطه گری مالی : باقبول وجوه سپرده های کوتاه مدت،میان مدت، بلند مدت واعطای وام از محل این سپرده ها امکان انتقال وجوه پس انداز درنظام مالی به سوی متقاضیان وجوه کارکرد واسطه گری مالی را محقق میسازند.
مهمترین خدمات بانکی
انتشار چکهای بانکی که به عنوان وسیله پرداخت محسوب می شود.
انتقال وجوه مالی از طریق تلگراف،تلفن،اینترنت و…
انتشار برات بانکی
قبول سپرده های پولی
اعطای وام جهت ساخت،خرید و ….
ارائه خدمات اعتبارات اسنادی،ضمانت نامه های ارزی
پذیره نویسی اوراق بهادار به خصوص اوراق بدهی
پذیریش اوراق بهادار به صورت قالب صندوقهای امانی
مبادلات ارزی
ارائه خدمات بانکی کارگزاری اوراق بهادار،فروشنده بیمه نامه و سایر خدمات مالی به عنوان سوپر مارکت مالی.
کارکرد های اقتصادی بانکها
انتشار پول در قالب چکهای بانکی : امکان پرداخت و انجام مبادلات برای مشتریان – قابلیت نقد شوندگی –تغییر حجم پول در گردش-ارزشیابی به قیمت اسمی
مبادلات وجوه در اتاق پایاپای : امکان تجمیع،تجهیز وتخصیص منابع مالی در مرزهای جغرافیایی یا فراتر از آن را فراهم می کند.
واسطه اعتباری : واسطه دریافت وجوه و اعطای وام
بهبود کیفیت اعتباری : به حداقل رساندن زیان و ریسکهای اعتباری با تشکیل پرتفوی منابع و مصارف وجوه مالی
توسعه سر رسید : تجمیع وجوه نقد با سر رسید های کوتاه مدت وتبدیل آن به سرمایه برای تولید کنندگان با سررسید بلندمدت
روشهای دسترسی به خدمات بانکی
شعب بانک : روش سنتی ارائه خدمات بانکی و امروزه در صورت نیاز به صورت تعاملات رودررو میباشد.
خودپرداز : عملیات واریز، دریافت،انتقال وجوه بین بانکهای مختلف و کارتهای مختلف
پست : انجام خدمات بانکی مورد نیاز، ارسال صورتحساب مشتریان به صورت دوره ای. از طریق تلفن بانک : انجام عملیات بانکی معین، مانند پرداخت صورتحساب
اینترنت : انجام انواع تراکنشهای مالی به صورت برخط و بدون محدودیت زمانی و مکانی
انواع عملیات بانکداری
بانکداری خرد : ارائه خدمات بانکداری به اشخاص حقیقی شرکتهای کوچک
بانکداری کسب و کار : ارائه خدمات بانکی به شرکتهای متوسط از نظر اندازه
بانکداری شرکتی : ارائه خدمات بانکی به شرکتهای بزرگ
بانکداری خصوصی : انجام خدمات بانکی و همچنین مدیریت ثروت برای افراد ثروتمند و خانواده ها
بانکداری سرمایه گذاری : حوزه فعالیت این بانکها بازار اولیه است.
بانک مرکزی : سیاستگذاری در رابطه با نرخ بهره ،تامین وجوه نقد بانکها هنگام بروز بحرانهای مالی
انواع بانکداری خرد
بانکهای تجاری : به امر سپرده گذاری و اعطای وام تجاری می پردازند
بانکهای جمعیتی : به عنوان بانکهای محلی،فعالیت بانکداری را در یک محدوده جغرافیایی معین انجام میدهند.عملیات سپرده واعطای وام را در ورای مرزها انجام میدهند.
بانکهای توسعه جمعیتی : با هدف توسعه کسب وکارهای کوچک به ارائه خدمات بانکی برای واحدهای کوچک وکارآفرینان می پردازند.
بانکهای پس انداز پستی : انجام عملیات سپرده گذاری از طریق پست
بانکهای خصوصی : انجام خدمات مدیریت پول و سرمایه برای افراد ثروتمند
بانکهای فرامنطقه ای: قرار دادن مقر اصلی خود را در منطقه ای با مزیتهای مالیاتی و تاسیس شعب بانکی در سرزمینهای دیگر جهت ارائه خدمات
بانکهای پس انداز : تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات سپرده ای شامل سپرده گذاری اعطای وام خدمات بیمه وپرداخت وجوه برای اشخاص حقیقی و شرکتهای کوچک و متوسط وتوسعه شبکه بانکی درمناطق جغرافیایی
بانکهای اخلاقی : الویت بندی فعالیتهای و سرمایه گذاریها براساس مسئولیت اجتماعی با تجزیه وتحلیل عملیات مورد درخواست مشتریان
بانکهای اسلامی : انجام خدمات مالی براساس اصول و قواعد اسلامی
انواع شرکت های تامین سرمایه (بانکهای سرمایه گذاری)
بانک پذیره نویسی : فعالیت در بازار اولیه و ارزیابی شرکتهایی عرضه کننده سهام
بانکهای بازرگانی : تامین مالی فعالیتهای بازرگانی وتامین سرمایه برای شرکتها و شراکت در آنها در قبال اعطای وام
بانکهای چند منظوره : ارائه انواع خدمات مالی شامل دریافت،پرداخت، سپرده گذاری،اعطای وام،خدمات بیمه در سراسر دنیا
عوامل موثر برتکامل ساختار صنعت خدمات مالی
در اختیار داشتن سرمایه پایه قابل توجه : تحمل زیانهای احتمالی و تامین اطمینان بیشتر مشتری
رشد مشتری : وسیع تر شدن روز به روز درخواست های مشتریان، داشتن حجم وسیع از توانایی مالی را ضروری میسازد.
ایجاد زمینه های تامین مالی : برای طرحهای عظیم برای شرکتهای سرمایه گذاری
جهش به سوی کیفیت بهتر- خصوصاً در شرایط مخاطره آمیز
پوشش ضعف سود آوری : کاهش خطر کاهش بازده داراییها وسرمایه
درآمدزایی در بانک
مهمترین منبع درآمد در بانکها ازمحل مابه تفاوت درآمد بهره دریافتی وامها و بهره پرداختی سپرده ها تخت عنوان مابه التفاوت بهره تامین میشود.
ریسکهای بانک
ریسک نقدینگی : به توانایی بانک در تامین درخواستهای مشتریان و نیازمندیهای نقدینگی آنها اتلاق میشود.
ریسک اعتباری : به نحوه ایفای تعهد مشتریان در قبال وامها واعتبارات اعطایی مربوط می شود.
ریسک نوسان نرخ بهره : منظور، اثر تغییرات نرخ بهره برارزش داراییها و بدهیهای بانک میباشد.
تجزیه و تحلیل اقتصادی تلفیق فعالیتهای مالی
از نظر اقتصادی،تشکیل موسسات مالی با فعالیت های متنوع با هدف ارائه خدمات گوناگون مالی موجب بهبود کارایی هزینه های درآمدها می شود.
ارتقای ظرفیت درآمدزایی از طریق تنوع سازی و وجود صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس، به کاهش نسبی هزنیه ها رهنمون میگردد.
ترکیب کارای محصولات وخدمات مالی ممکن است موجب افزایش فزاینده درآمد نیز گردد.
فعالیتهای نظیر راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری مشترک، باعث افزایش سودآوری بانکها شده است.
بانکداری اینترنتی
بانکها با مشاهده نرخ رشد اینترنت و پذیریش قابلیت های آن که با نقشها و عملکرد آنها همسوست درصدد یافتن راههای بهره برداری از این ابزار و کاهش کاستی های آن هستند تا بطور کامل از انقلاب دیجیتالی بهره مند گردند. بانکداری اینترنتی ذاتاً بدون مرز است و امکان توسعه و حفظ روابط مستمر با مشتریان موجب ایجاد وفاداری مشتری،فروش متقاطع و افزایش تکرار تعاملات شده است.
انواع سطوح بانکداری اینترنتی
اطلاعات : ابتدایی ترین سطح بانکداری اینترنتی است. نگهداری اطلاعات مشتریان محصولات و خدمات بانک بر روی سرور تکی و تهیه نسخه های پشتیبان جهت جلوگیری از ایجاد تغییرات غیر مجاز در سرور یا وب سایت
ارتباط : امکان انجام تراکنشهای (پست الکتونیکی،بررسی حساب، درخواست وام،یا به روزنمودن فایل آماری)بین سیستم های بانکی و مشتری را فراهم می آورد.
تراکنش : مشتریان مجاز هستند تراکنش هایی (ارزیابی حسابها ، پرداخت صورت حسابها انتقال وجوه وغیره )را انجام دهند،هکه متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود از بالاترین سطح ریسک برخوردار است و باید دارای قوی ترین کنترل ها باشد.
عوامل رشد صنعت بانکداری اینترنتی
سریع تر شدن چرخه فعالیت های جدید
رقابت وشکار مشریان باارزش
کاهش هزنیه های تراکنش
اطلاعات کامل
رقابت کامل
چالشهای بانکداری اینترنتی
ریسک اعتباری : ریسک ناشی از عدم توانایی وام گیرنده در ایفای تعهدات طبق شرایط قرارداد اعتباری با عمل به صورتی غیر از آنچه که توافق شده، می باشد.
ریسک نرخ بهره : ریسکی است که از تغییرات در نرخ بهره حاصل می شود. نرخ بهره جریان جذب منابع (سپرده)،مستقل از خروج منابع (وام) متفاوت است ؛لذا اگر این جریانات نقدی بطور موثری مدیریت نشود موجب بحران خواهد شد.
ریسک نقدینگی :ناتوانی یک بانک در پرداخت بدهی هایش در زمان سر رسید می باشد. ناتوانی در اداره تغییرات برنامه ریزی نشده در شرایط بازار را شامل می شود که بر توانایی بانک در نقد نمودن سریع داراییهایش با حداقل ضرر در ارزش تاثیر می گذارد.
ریسک تراکنش : ناشی از کلاهبرداری،خطا،ناتوانی درارایه محصولات و خدمات، عدم موفقیت در حفظ خدمات وجایگاه رقابتی در مدیریت مناسب اطلاعات است.
ریسک قابل اطمینان : اتکای فزاینده به کانالهای مجازی احتمالاً حرکت عاقلانه ای نیست. در تراکنشهایی مثل درخواستهای وام سرمایه ای، نبودن یک کانال فیزیکی مشکل ساز است و لازم است بانک با مشتری رودررو شود.
فرصتهایی برای بانکداری اینترنتی
سرمایه گذاری موسسات مالی بر مدیریت ارتباط مشتری الکترونیکی ای با هدف گسترش تقویت وفاداری مشتری و افزایش تراکنشهای مبتنی بر کارمزد و… انجام می گیرد .
پرداختهای فرد به فرد از طریق E-mail
فرآیندی است نسبتاً ساده،که فقط با افزودن یک نرم افزار جدید به سیستمهای پرداخت کارت اعتباری و ACM می توان انتقال وجوه برای مصرف کننده ها وتجارتها را آسانتر کرد.
بانکداری الکترونیک در ایران مهمترین خدمات بانکداری اینترنتی در ایران
پرداختهای مبتنی بر کارت : کارتهای اعتباری و بدهی
کارتهای غیر بانکی : برخی موسسات خصوصی اقدام به انتشار کارت خرید مانند : ثمین کارت و سایپا کارت نمودند.
شبکه شتاب : خدمات مربوط به کارتهای بدهی را انحام می دهد.
سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی : این سیستم با استفاده از سوئفیت برخط بین شعبه مرکزی بانکهای تجاری عمل می کند و بانک مرکزی نقش تسویه کننده را برعهده دارد.
شبکه سوئیفت : بانک مرکزی و سایر بانکهای ایران از این شبکه استفاده میکنند و شتاب به عنوان بخشی از آن اجرا می شود.
بانکداری اسلامی
یک نظام بانکداری متناسب با ارزشها و ویژگیهای نظام اسلامی است که اصول و قوانین منتج از شریعت اسلامی بر آن ناظر میباشد و استاندارد های اخلاقی برتری را دارا است.
اصول بانکداری اسلامی
کسب پول از پول از نظر اسلام مجاز نیست.
بهره (ربا) ممنوع است.
قرض دهنده در سود و زیان حاصل از بکارگیری پول قرض داده شده سهیم است
عدم اطمینان یا عدم قطعیت در حالات ممنوع بوده وافشای کامل توسط قوانین باید انجام پذیرید .
سرمایه گذاریها تنها در سایه فعالیتهای حلال باشد.
ویژگیهای کلیدی نهاد های مالی اسلامی
پرداخت و دریافت بهره با یک نرخ ثابت یا از پیش تعیین شده ممنوع است.
فعالیت در چهارچوب مدلهای اسلامی تامین مالی به دو گروه زیر تقسیم می شوند:
1- مدل مشارکت در سود و زیان (PLS): مدل اصلی و هسته ای در بانکداری اسلامی که در آن از تکنیکهای مالی:مضاربه، مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم استفاده می شود.
2– مدل عدم مشارکت در سود و زیان(non-PLS): مدل حاشیه ای و فرعی که در ان از تکنیکهایی مانند:قرض الحسنه،معاملات اقساطی،خرید سلف،اجاره، اجاره به شرط تملیک و جعاله استفاده می شود.
بانک ها برای درخواست وثیقه از مشتریان مسئولیت محدود دارند .
سپرده های سرمایه گذاری به میزان اصل سرمایه تضمین نمی شود وهیچگونه نرخ بازده ثابت یا تضمین شده به آنها تعلق نمی گیرد.
سپرده های دیداری به میزان اصل سرمایه تضمین می شوند،ولی بازده ای به انها تعلق نمی گیرد.
هماهنگی با یکی از دو مدل واسطه ذیل:
مضاربه دوسطحی: داراییها و بدهیهای ترازنامه بانک کاملاً یک پارچه هستند در طرف بدهیها سپرده گذاران وارد یک قرارداد مضاربه بدون محدویت بانک می شوند و در منافع حاصل از فعالیت تجاری بانکی سهیم هستند.
مدل دو پنجره ای : بدهیهای بانک به دو گروه برای سپرده دیداری و سپرده های سرمایه گذاری تقسیم میشود.
ابزار های تامین مالی اسلامی در قالب انواع قرارداد های مجاز در قوانین اسلامی
روش PLS (مدل مشارکت در سود و زیان)
1. مضاربه : تحت این قرارداد،بانک کل سرمایه مورد نیاز یک پروژه وکارفرما،نیروی کار وتخصص خود را ارایه میکنند و سود یا زیان حاصل از پروژه بین بانک و کارفرما به یک نسبت معین تقسیم می شود.
2. مشارکت : مشارکت دو یا چند شریک،در تامین سرمایه یک سرمایه گذاری وتقسیم سود(زیان) به نسبت سرمایه
3. مضاربه : همتای عقد سنتی مضاربه است در کشاورزی
4. مساقات : همتای عقد سنتی مشارکت است در باغداری محصول
5. سرمایه گذاری مستقیم: بانک مطابق با سهم خود در سرمایه شرکت ، حضور در هیئت مدیره و حق رای داشته باشد.
ابزار های تامین مالی اسلامی در قالب انواع قرارداد های مجازدر قوانین اسلام
روش NON-PLS (مدل عدم مشارکت در سود وزیان)
1. قرض الحسنه : وامهای بدون بهره و بانکها فقط کارمزد برای پوشش هزنیه های اداری دریافت کنند .
2. فروش اقساطی : فروش با پرداخت معوق
3. خرید سهم یا سلف : خرید با تحویل معوق
4. اجاره،اجاره با شرط تملیک : پرداخت وجه نقد به سوی خرید نهایی و انتقال مالکیت محصول میرود.
5. مرابحه : افزایش قیمت ( اضافه کردن حاشیه سود بر کل بهای تمام شده کالا)
6. جعاله : کارمزد خدمات بانکی (پرداخت دستمزد در ازای انجام خدمت معین
انعطاف پذیری ساختار سازمانهای بانکها
مدل هلدینگهای بانکی : در این مدل یک سازمان اصلی دارای سازمانهای مجزا با فعالیتهای مختلف مثل بانکداری سرمایه گذار، بانکداری تجاری، بیمه و غیره می باشد.
مدل شعبه شرافتمندانه:در این مدل یک بانک می تواند شعبی دایر کند که سرمایه ای متعلق به خود داشته باشد وکلیه فعالیتهای خود را مجزا از فعالیتهای بانک انجام دهد.
مدل بانکداری چند منظوره : در این مدل فعالیتهای مختلف در یک واحد یا سازمان انجام میپذیرد.
چشم انداز بازار آتی بانکداری اسلامی
تداوم رشد صنعت مالی اسلامی
استمرار توسعه نقش بانکداری اسلامی در اقتصادهای صنعتی
ارتقای سرمایه گذاری واقعی و رفتار ریسک پذیری
همکاری از جانب نظام تامین مالی جهانی
تقویت نقش بانک توسعه اسلامی
چالشهایی پیش رو صنعت تامین مالی اسلامی
ایجاد چارچوب نهادی مناسب جهت تامین نیاز های ویژه صنعت مالی اسلامی بویژه یک چارچوب قانونی وخطی مشی های پشتیبان.
تامین مالی اسلامی هنوز با چالشهای ایجاد کفایت سرمایه و بازار مشارکت در سود روبرو است.
سیاستها و خط مشی های دولتی (عمومی) در کشور های مختلف نقش حمایت کننده برای تسهیل عملیات و افزایش کارایی این نهادها ندارد.
تحولات نهادی برای ادغام بانکهای اسلامی در نظام مالی جهان
بانک توسعه اسلامی
سازمان حسابداری وحسابرسی نهادهای مالی اسلامی(AAOIFI)
موسسه خدمات مالی اسلامی (IFSIS)
موسسه رتبه بندی اسلامی بین المللی (IIRA)
هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB)
بازار تامین مالی بین المللی اسلامی (IIFM)
مرکز مدیریت نقدینگی (LMC)
شورای عمومی بانکها و نهادهای مالی اسلامی (GCIOFI)
بانک سرمایه گذاری (شرکت تامین سرمایه):یکی ازمهمترین واسطه های مالی که نقش انتقال وجه از واحد های اقتصادی دارای مازاد به سمت واحد های دارای کسری را در بازار اولیه بر عهده دارد.
اهداف شیوه های مختلف بانکداری
کارکرد شرکتهای تامین سرمایه ای
کارکرد مشاوره: ارزیابی مشتری از لحاظ مالی وتشریح مزایا و معایب روشهای مختلف تامین مالی برای مشتری و تهیه طرحی در رابطه با شرایط فعلی بازار با توجه به مزیت زمانبندی هریک از طرحها
کارکرد اجرایی: عمل نمودن در فرآیند پذیره نویسی به عنوان مجری (نگهداری اسناد،انتقال سند،مسائل مالیاتی وقوانین مربوط به انتشاراولیه اوراق بهادار توسط ناشر و تهیه وتکمیل مدارک مورد لازم در قالب بیانیه جهت تسلیم به کمسیون بورس و اوراق بهادار)
کارکرد پذیره نویسی: پذیرفتن مسئولیت پذیره نویسی اوراق بهادار منجر به کاهش ریسک عدم توانایی فروش تمام اوراق منتشره وتامین سرمایه مورد نیاز توسط ناشر می شود.
کارکرد توزیع: عبارتست از ایجاد امکان دستیابی سرمایه گذاران به اوراق بهادار جدیداً منتشر شده.
ماهیت شرکتهای تامین سرمایه(بانکهای سرمایه گذاری)
به عنوان یکی از موسسات غیرسپرده ای که مترادف با بانک نیستند به عنوان مشاور و نماینده شرکتهایی که درصدد انتشار بیشتر اوراق سهام یا قرضه هستند فعالیت می کنند.
تشکیل بانک سرمایه گذاری
بانک سرمایه گذاری می تواند به یکی از دو حالت سهامی وتضامنی باشد و ایجاد این موسسات در هر کشوری تابع قانون تاسیس شرکتهای سهامی یا تضامنی در کشور مربوطه خواهد بود.
مهمترین حوزه فعالیت بانکهای سرمایه گذاری
1. سرمایه گذاری به مثابه شرکتهای سرمایه گذاری
2. بانک سرمایه گذاری : دراین حوزه پذیره نویسی و انتشار اوراق بهادار از مهترین وظایف این بانکها است.
3. بازار سازی: ایجا بازار ثانویه از طریق موسسات خرید وفروش اوراق بهادار می تواند عاملی در بازارسازی برای دیگران و برای خود باشد.
4. معامله گری : خرید و فروش بلوکهای اوراق بهادار،آربیتراژگری خالص، آربیتراژگری ریسک، کارگزاری اوراق بهادار،کارگزاری الکترونیکی
5. مدیریت نقدینگی : انجام مدیریت حسابهای نقد برای شرکت ها
6. ادغام و خرید : ارائه خدمات مشاوره و مدیریت فرآیند ادغام و خرید شرکتها طی فرآیند (شناسایی شرکتهای هدف،ارزشیابی شرکتها،پیشنهاد برنامه زمانبیندی خرید،کمک به شرکتها هدف جهت منع از تحصیل)
7. سایر خدمات : نظیر صندوق امانات،انجام تحقیقات و مشاوره مالی و ارائه خدمات پایا.
شرکت تامین سرمایه با خدمات فرگیر در برابر شرکت تامین سرمایه تخصصی
شرکتهای تامین سرمایه با خدمات فراگیر با استفاده از متخصصان شرکت خود به نوعی کلیه امور مرتبط با بازار سرمایه را انجام می دهند و با استفاده از قابلیت درونی خود حیطه های فعالیت و خطوط محصول خود را گسترش می دهند که مزیت ذاتی آن آگاهی و دانش فعالیت پذیره نویسی می باشد.
شرکتهای تامین سرمایه تخصصی خود را منحصراً به پذیره نویسی اوراق بهادار محدود نمودند و تنها در بخشی از بازارکه فکر می کنند آگاهی وتخصص بیشتری نسبت به آن دارند، فعالیت می نمایند. این رویه منجر به ارتقای دانش پذیره نویسی وافزایش قابلیت توزیع تخصصی می شود و تنوع سازی محدود و ریسک بازار را افزایش می دهد.
ضرورتهای تشکیل بانک سرمایه گذاری در ایران
نیاز شرکتها به منابع مالی از طریق فعالیتهای بانکهای سرمایه گذاری
بهبود مدیریت مالی در شرکتها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای
تسهیل واگذاری فعالیتهای اقتصادی به بخش خصوصی طبق اصل 44 قانون اساسی
قیمت گذاری مناسب بازار به واسطه توان تحلیل گری موجود در بانکهای سرمایه گذاری (تعمیق بازار مالی کشور )
مشاوره سرمایه گذاری